Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Kleine-dingen-schrijfwedstrijd

Kleine-dingen-schrijfwedstrijd

1 2 3 4 5
KolaLollie
KolaLollie

KolaLollie is offline

[7287]
KolaLollie zei op 25 juni 2014 - 17:50:
Huh?
Ja. Kijk. Het viel me laatst op dat weinig mensen hier op fanfic korte dingen schrijven. Van die eenszinsgedichtjes. Lijstjes. Dingen onder de honderd woorden. En dat is jammer, want daar hou ik nou juist zo van, van korte dingen. Dan zie ik namelijk pas echt hoe veel elk woord, elke letter bijna, hoe veel iets kan betekenen en op kan roepen zomaar zo simpel op zichzelf. Klinkt suf, misschien, maar ik zou niet weten hoe anders het te zeggen. Ik ben een beetje verliefd op korte dingen en ik wil jullie graag allemaal aansteken en meeslepen en dergelijke.

Oké dus wat?
Schrijfwedstrijd! Elke opdracht verzin ik zelf. Er zullen niet veel opdrachten komen. Ik denk ongeveer precies vijf. De deadlines zullen je net te weinig tijd geven. Het is allemaal oké. Je hoeft hier geen stress voor te hebben. Je hoeft nergens sorry voor te zeggen. Het is maar een wedstrijdje.

Mag ik meedoen?
Ja. Heel graag zelfs. OOK NU NOG! Dus als je denkt, ah, die eerste opdracht heb ik gemist, JE KUNT ALTIJD NOG MEE DOEN MET DE TWEEDE. Of derde, of vierde, of zelfs alleen met de laatste. #yolo

Hoe?
Hieronder staat de eerste opdracht voor je klaar. Die lees je, dan schrijf je. Dan post je het stukje hier op fanfic, dan zet je voor of op de deadlinedag een linkje in een reactie op dit topic. Zodra je dat hebt gedaan zet ik je username op het lijstje onderaan en doe je mee. Achter je naam komen later je cijfers.

En de beoordeling?
Die doe ik, in mijn eentje. Ik zal alle stukjes in een bestandje op mijn computer opslaan en proberen daarbij je username niet te onthouden. Als je deadline verlopen is, lees ik alle ingestuurde stukjes. Je krijgt per ingeleverde opdracht twee cijfers, één van hoe goed ik het vind als ik nuchter ben, één van als ik heb gedronken. (Ik las laatst dat de Romeinen vroeger in de politiek eerst alles nuchter overlegden, en als er dan een overeenkomst was, gingen ze met z’n allen aan de wijn. Als ze het dan daarna nog steeds met elkaar eens waren, stond het besluit vast. Dat vond ik mooi. Dat wil ik ook doen.)
Ik zal een (kort en bondig, eerste-reactie, instinct-achtig) commentaar bij je stukje geven, met daarin sowieso op zijn minst een tip.
De deelnemer die aan het eind van de wedstrijd het hoogste gemiddelde cijfer heeft wint.

Waar let je dan op?
Vooral originaliteit. We hebben allemaal al gelezen over “zonlicht door de ramen” en “een kloppend gevoel in zijn borstkas”. Ik ben het zat, verras me. Leg verbanden die ik zelf niet zie. Gebruik vergelijkingen waarvan je denkt dat ik ze niet ga snappen. Leef je alsjeblieft uit.
Maar ik let ook op zorgvuldigheid. Het verschil tussen “vloer” en “laminaat” is gigantisch. Als je een woord fout spelt zal ik er vanuit gaan dat je dat expres hebt gedaan en me afvragen waarom.
Verder ook schrijfstijl natuurlijk, en het ritme van de woorden, en de vinger-op-de-zere-plek-factor en de sfeer enzo en nog veel meer van die schuingedrukte woorden.

Wat als ik een opdracht niet inlever?
Da’s niet erg, dan mag je verder nog steeds meedoen. Je krijgt dan wel driekwart strafpunt per welke oningeleverde opdracht dan ook, bij je eindgemiddelde. Als je een goede reden hebt een half, maar zeg nou zelf, als het echt moet kun je die paar woorden best nog even in de vijf minuten voor de deadline schrijven.

En kan je wat winnen?
Nou, soort van. Het is niet veel waard, maar als je wint en mij genoeg vertrouwt om me je adres te geven, stuur ik je een envelop met daarin:
1. Een kleine handgeschreven selectie van korte dingen (gedichtjes, passages uit boeken, krantenartikeltjes) die ik zelf heb gelezen en mooi vond. Voor inspiratie dus. Niet te veel van verwachten.
2. Een simpel en goedkoop twee-euro-kraslot, van de primera. Misschien win je de lotto wel dankzij mij. Zou dat eens mooi zijn.
3. Nog iets.

Lijstje van deelnemers:
- 1Dzayn [6,5] [6]
- MariTom [8] [8,5]
- narcissa [6] [6,5]
- Idelle [8,5] [9]
- Merula [7] [7]
- xDevilBitch [9] [9,2]
- Bodine [9] [9,5]
- RivLovee [-] [-]

Eerste opdracht
Als eerste, een soort oefeningetje om er lekker in te komen. Kies uit het rijtje hieronder een woord dat je bevalt. Je hoeft niet te zeggen welk woord je kiest, ik vind het niet erg als er dubbele zijn. Schrijf een stuk van ongeveer 300 woorden (mag ook meer of minder zijn dus) over dat ene woord. Ontleed het. Knoei ermee. Speel. Zet het in zinnen waar het niet thuishoort. Zoek op waar het vandaan komt. Verzin waar het nog meer vandaan kan komen. Vertaal het. Trek het los van zijn betekenis. Doe er iets mee. Het maakt me niet uit als je stuk onsamenhangend en rommelig is. Het enige dat ik van je wil zien is dat je kunt toveren met je woorden, en dat het je geen fuck kan schelen wat ik van je denk.

- kameel
- daglicht
- striptease
- buitengewoon
- gedoe
- murw
- oplossing
- reptiel
- sommige
- dubbelop
- kruimelig
- kauwen
- balkon
- plakrandje
- voorwerp

En kennelijk was ik de deadline vergeten, maar dat is 4 juli. Omdat ik in Zeeland ben. Later wordt -ie waarschijnlijk minder lang. (:

Tweede opdracht
Schrijf een gedicht waarvan ik het gevoel krijg dat het over seks gaat, maar dat niet zeker kan weten.
Deadline: 16 juli.

Derde opdracht
Hieronder staat een gedicht. “Verbeter” het en geef het een titel. Vorm het om naar iets wat je zelf zou kunnen schrijven. Maak het persoonlijk, maak het je eigen. Denk bijvoorbeeld aan woorden vervangen die je niet aanstaan, zinnen schrappen of juist bijschrijven, uitbreiden, de hele volgorde omgooien, compleet herschrijven. Kneed het gedicht. Kauw erop. Het maakt niet uit wat je doet, als de oorspronkelijke versie maar min of meer zichtbaar blijft.
(Het gedicht is origineel van Judith Herzberg en staat in haar bundel Zeepost, uit 1964.)

Wijzelf en onze planten zijn het enige
toevallige in dit huis. De rest is allemaal
zo bedoeld als het is, zo niet door ons, dan
toch ooit door iemand, die bijvoorbeeld vond
dat het vierkant moest zijn, of van katoen.
Hier is niets aan te doen.
Als de mensen niet zo veel vonden konden
we elkaar argeloos likken, zoals we dat
een schelp doen, zacht en gemakkelijk
de gezichtloze voetzolen, poesachtig
raspend de borstharen.
Soms zie ik je gezicht dat iemand toelacht
onverwacht, door dik spinrag van armen
met glazen en hoofden en spijlen.


Deadline: 22 29 augustus



MariTom
MariTom

MariTom is offline

[4229]
MariTom zei op 25 juni 2014 - 18:02:
Mag ik even zeggen dat ik dit een heel leuk idee vind? En dat dit perfect is voor mij op het moment, aangezien ik alleen concentratie heb voor kleine dingen? Dus yay voor je timing :'D

Ik heb al een soort van ideetje bij één van de woorden. Maar ik mag dus ook bijvoorbeeld een stukje schrijven over Tom en Bill die op een kameel zitten, zolang die kameel maar iets toevoegt aan het stuk?

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 25 juni 2014 - 18:21:
Ik vind het een supergoed idee! En ik ga zekerweten meedoen! Ik twijfel alleen nog welk woord ik moet kiezen. Maar dat komt goed.
Awesome idee!

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 25 juni 2014 - 19:11:
Ah, dit is eigenlijk heel erg leuk! Eens wat anders dan de normale wedstrijden, en zeker een uitdaging. Ik doe mee!

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 25 juni 2014 - 21:53:
En de deadline? ^^

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 25 juni 2014 - 21:53:
Aangezien Do niet meedoet, zouden we evengoed onze inzendingen naar haar kunnen sturen en dan geeft zij ze aan jou zonder erbij te zetten van wie ze komen. Dan ben je helemaal neutraal en onbeïnvloed.

Pline
Pline

Pline is offline

[986]
Pline zei op 25 juni 2014 - 23:00:
Oké dit is echt een super idee! Nu juist nog een deadline en ik kan kijken om mee te doen! Mwiiieep

KolaLollie
KolaLollie

KolaLollie is offline

[7287]
KolaLollie zei op 26 juni 2014 - 0:30:
Haha, oeps! Vergeten. Staat er nu bij, 4 juli. Vet leuk dat jullie het leuk vinden.

@Marit, trouwens, het gaat me er vooral om dat je het woord "kameel" kunt uitpluizen/veranderen. Dus, stel, het woord "varkentje" zou er bij staan, zou ik bijvoorbeeld als inzending een klein stukje schrijven met iemand als hoofdpersoon die "Var" heet, en hem dan iemand laten kennen. ("Hé, Var kent je wel hoor, tuurlijk herkent hij je, jij was toch ook op die barbeque?" "Oh ja, met die lekkere bacon!" etc.) Maar dat zou maar een deel van mijn inzending zijn want ik zou nog veel langer nadenken en nog veel meer rare woordgrapjesachtige dingen willen verzinnen.
Je... hoeft dus niet perse een verhaal te verzinnen. Je kunt ook gewoon losse zinnen opschrijven. Ik wil mogelijkheden zien. Niets perse iets uitgewerkts. Hoop dat dat... helpt.

En goed idee, Kay! Maar dan kunnen ze alsnog wel hier op fanfic staan, gewoon dat zij ze voor me in een bestandje zet. Dan kan ik later kijken welke van wie was zodat er een naam boven het commentaar kan enzo.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 26 juni 2014 - 8:49:
Sorry, dit wordt 'm niet voor mij. Drie tentamens voor 4 juli en dat heeft voorrang.

KolaLollie
KolaLollie

KolaLollie is offline

[7287]
KolaLollie zei op 26 juni 2014 - 12:44:
Ah joh, je kunt ook best pas de tweede opdracht meedoen, als je wilt. (:

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 26 juni 2014 - 13:09:
Ik ben vanaf de elfde op vakantie naar een plek die (voor zover ik weet) wifiloos is, dus voor mij komt het gewoon niet zo goed uit. ^^

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 27 juni 2014 - 11:03:
Dit is echt heel erg cool. En heel erg moeilijk. En ik hoop dat ik tussen m'n tentamens en dergelijke tijd vind om zo'n 200 woordjes op papier te zetten, maar ik weet nu al dat ik hier niet goed in ga zijn. Maar het is wel cool. En ik wil meedoen.

narcissa
narcissa

narcissa is offline

[53]
narcissa zei op 27 juni 2014 - 12:06:
Dit is echt gaaf.
Helaas ben ik niet zo goed in kleine stukjes schrijven. Maar ik ga toch proberen, want eens moet de eerst keer zijn niet.

MariTom
MariTom

MariTom is offline

[4229]
MariTom zei op 27 juni 2014 - 15:16:
Grazie, Kol. Dat helpt inderdaad. Moeilijk, maar leuk

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 27 juni 2014 - 18:01:
Ik heb even snel iets in elkaar gezet, dus verwacht er niet te veel van
1~Daglicht

MariTom
MariTom

MariTom is offline

[4229]
MariTom zei op 28 juni 2014 - 16:22:
Ik heb geen idee of dit de bedoeling was maar alsjeblieft.



1 2 3 4 5