Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic IV

Het Algemene Schrijftopic IV

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 11 mei 2016 - 6:37:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen fanficties
Eerste schrijfsels



Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 26 jan 2017 - 14:02:
Wat leuk dat je er weer bent! <3

Eh. Ik ben zelf nog niet aan een origineel of zo begonnen (wil het wel, maar ik wil eerst nog beter worden daarvoor, als ik het ooit goed genoeg vind ahum) maar ik wil je vragen wel even beantwoorden, al weet ik niet of je er wat aan hebt hoor haha.

1. Dat hangt er heel erg vanaf. Eigenlijk heb ik altijd gewoon een idee en begin ik met schrijven, waarna mijn karakters tot leven komen en 9 van de 10 keer zie ik vanzelf wel wat ze doen. Dat wil zeggen, ik schrijf wat er in me op komt, haha. Maar ik heb ook een heel verhaal per hoofdstuk beschreven wat ik wil dat er gaat gebeuren, waardoor het wel makkelijker is om eraan te schrijven. Maar dat heb ik echt heel recent gedaan, dus of het werkt, weet ik nog niet. Misschien heb je dan wel wat meer houvast. Maar bij mij loopt het toch altijd anders dan de bedoeling was.

2. Oh. Nou ja - wat ik hierboven zei. Misschien. Ik weet niet per definitie wat de meest efficiënte manier is, eigenlijk. Sowieso is het wel handig om je characters op een rij te hebben, persoonlijk schrijf ik altijd een bio voor mezelf, en natuurlijk de major gebeurtenissen. Als Piet in hoofdstuk 4 doodgaat kan hij niet in hoofdstuk 5 koffie gaan halen, dat soort.

2. Nee. Ik begin daar niet direct mee. Tenzij - want dat doe ik wel vaak - ik eerst een proloog schrijf. Maar die speelt zich dan meer af te midden van het verhaal, vaak. Dus daarna zoveel tijd eerder en op het eind zit je dan na de proloog. Maar in principe begint mijn verhaal niet meteen in het idee, nee.

Ik weet niet of het precies is wat je bedoeld, maar ach. (:

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 28 feb 2017 - 15:06:
Gals, als jullie aan het schrijven zijn. En het gaat over bekend persoon X dat met een onbekend persoon Y iets krijgt of zo. Dus bijvoorbeeld Liam Payne die met een "normaal" mens gaat daten. Hoe verzinnen jullie dan de naam voor persoon Y? Gaan jullie dan helemaal op websites kijken? Of kijken jullie naar de namen uit jullie vriendengroep? Hoe verzinnen jullie dan een naam?

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 28 feb 2017 - 15:53:
Euuhhh, meestal bedenk ik gewoon een naam? Ik ga niet ergens rondkijken of zoiets.

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 28 feb 2017 - 17:35:
Gewoon namen die ik leuk vind, of ik zoek een lijst met namen als ik niks kan bedenken.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 1 maart 2017 - 9:49:
Gewoon namen die ik leuk vind, of ik zoek een lijst met namen als ik niks kan bedenken.


Dit. Soms zoek ik echt namen op op van die baby websites.

Nynlufx
Nynlufx

Nynlufx is offline

[616]
Nynlufx zei op 1 maart 2017 - 22:29:
Meestal babysites voor mij. Daar staan altijd wel leuke namen op.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 2 maart 2017 - 8:26:
Ik denk wel na over hoe namen gekozen worden in een bepaalde familie, wat de ouders daarover denken, of ze populaire namen zouden kiezen of eerder iets ouder. Als er broers en/of zussen zijn, zorg ik ook dat de namen een beetje bij elkaar passen.

En dan graaf ik ofwel in mijn geheugen, ofwel zoek ik dingen op. Zeker voor namen voor andere ethniciteiten doe ik de nodige research.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 2 maart 2017 - 10:28:
@Kay: ik dus ook. En ook als het in een ander land als Nederland zich afspeelt. Kijk ik ook naar de meest populaire namen van dat land. Ik doe wel veel research voor ik de juiste namen gevonden heb.

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 2 maart 2017 - 11:07:
Ja, dat dan weer wel. Soms besef ik me halverwege dat ik de naam niet echt bij m'n personage voel passen, dat is wel vervelend.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 2 maart 2017 - 18:34:
Ik denk altijd aan wat ik de persoon voor iemand wil laten zijn, of dat gaat vanzelf, en eigenlijk komt er dan 9/10 keer gewoon een naam in me op. Achternamen vind ik lastiger, tho. Ik doe meestal wel een naam die ook een leuke afkorting kan hebben.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 7 maart 2017 - 12:34:
Ik heb weer writer's block (al een tijdje, maar het duurde even voor ik het aan mezelfde toegaf) en dat is zo jammer, want eind vorig jaar ging het echt vlot en had ik er zoveel plezier mee. :c

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 11 maart 2017 - 21:31:
@Kay dat is echt heel vervelend. Ik heb het niet heel lang geleden ook gehad en vooral het toegeven is zo rot.
Bij mij hielp eigenlijk niet echt 1 ding waarvan ik zeg O, dit moet je doen dan gaat het over... helaas.

Voel je je misschien niet helemaal lekker in je vel O.d. ? Bij mij speelde dat mee... verder idk helaas

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 12 maart 2017 - 14:55:
Er is niet echt een 100% correlatie tussen hoe ik me voel en of ik kan schrijven of niet. Soms gaat het heel goed en krijg ik geen woord op papier; soms voel ik me belabberd en schrijf ik juist superveel om me op iets anders te kunnen focussen. Soms andersom.
Dus ik heb echt geen idee hoe het komt.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 30 april 2017 - 22:40:
Voor de mensen die altijd met de hand hun verhalen schrijven maak ik nu een buiging. Ik ben ook begonnen om een verhaal met de hand te schrijven in een nieuw notitie boekje. En oh my lord. Wat heb ik pijn en kramp aan mijn rechter hand. HOE DOEN JULLIE DIT?! Also, hoe heb ik dit vroeger op school gedaan? Toen kon ik nog hele essays schrijven zonder pijn te krijgen. My god.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 18 juni 2017 - 22:45:
hoe vaker je het doet, hoe minder het wordt denk ik hihi



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20