Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Offtopic #257

Offtopic #257

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 april 2018 - 11:51:
Nog eens eentje vol. c:
Het vorige offtopic bestond al sinds 25 juni 2017...



1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 8 mei 2018 - 13:50:
Ik zit nog binnen opgesloten, maar dat is niet zo erg want hier binnen is het koel.

Nynlufx
Nynlufx

Nynlufx is offline

[616]
Nynlufx zei op 8 mei 2018 - 13:58:
Het is heerlijk weer, alleen waait t wat(het waait hier altijd.) en buiten leren wordt 'm dus niet want dan waaien al die papiertjes weg. Dus ik zit zielig binnen, rip

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 8 mei 2018 - 16:46:
Ik had vergadering in de zon met radlers.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 8 mei 2018 - 19:10:
@Kay: Nice!!

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 8 mei 2018 - 19:19:
@Yaar, nein mann, ik ben niet zo van Spanje (sterf al haast met dit weer).

Python is me op aan het eten. Send help.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 8 mei 2018 - 21:14:
Ik heb buiten gezeten met een boek en mama ook met een boek, dus dat was wel even lekker. Zie echt op tegen slapen vanavond want mijn kamer is weer een gratis sauna

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 8 mei 2018 - 21:38:
Ik heb vandaag vooral op school gezeten, maar in de pauzes was ik wel lekker buten. In het eerste tussenuur gingen we ijsjes eten bij de mac en omdat we onverwacht een extra pauze hadden, zijn we met een groepje van zes 30Seconds gaan spelen. Ik ben zelfs een heel klein beetje verkleurd.

Kijkt iemand anders ook Eurovisie?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 9 mei 2018 - 8:58:
Nog niet, maar zaterdag sleurt Cap me naar een viewing party als we dronken zijn.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 9 mei 2018 - 14:20:
Ik ben niet meer zo gek op het Eurovisie. Vind het allemaal een beetje de hype niet waard.

Het is vandaag echt een stuk koeler dan gisteren en dat is zo fijn. Hoef gelukkig vandaag niet zo veel deodorant te spuiten.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 9 mei 2018 - 16:58:
Ik ben er ook helemaal geen fan van, maar als ik gedronken heb kan ik tegen sommige dingen beter. ;p

Ja toch? Ik vind dit weertje wel prima - warm genoeg om korte kledij te dragen, maar niet zo warm dat die kledij ook aan je huid kleeft.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 9 mei 2018 - 20:37:
Eurovisie is awesome. Ik zit morgen alleen in de trein tijdens de uitzending.

Naar aanleiding van een heftig oplopend college vandaag: vinden jullie dat literatuur bepaalde dingen moet? En vinden jullie dat een schrijver alles moet kunnen schrijven, of dat er grenzen moeten zijn aan de dichterlijke vrijheid?

Bijvoorbeeld Mystiek lichaam van Frans Kellendonk. Dat is helemaal kapot gemaakt in de kritieken omdat het antisemitisch zou zijn. Nou worden er zonder meer antisemitische uitspraken in dat boek gedaan, maar je kunt je afvragen of de roman ook antisemitisch is. Maar zelfs als was het een antisemitisch boek: mag dat dan? Of moet dat beperkt worden/zijn?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 9 mei 2018 - 21:06:
Opinions stated by characters are not the opinion of the author. Maar met zo'n dingen moet je natuurlijk altijd wel voorzichtig zijn; boeken over mensen die discrimineren en racistisch zijn en homofobisch zijn en dergelijke, die moeten allemaal bestaan, maar het mag hen niet goedpraten. Dat vind ik toch, als iemand die nogal eens het slachtoffer is van discriminatie.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 9 mei 2018 - 21:29:
Dat sowieso, en dat was de enorme fout die de critici bij Kellendonk maakten (hoewel Kellendonk wel erg naïef was, en een deel van de uitspraken wat ambigue aangezien ze worden gedaan door een allegorisch personage dat 'De geschiedenis' heet, I can see were it went wrong).

Ik ben zelf behoorlijk kamp autonome literatuur/l'art pour l'art, kwam ik achter. Ik denk dat een schrijver in zijn werk in principe alles mag zeggen en doen, ook het goedpraten van zaken als discriminatie. Niet omdat ik vind dat daar een podium voor moet zijn of iets dergelijks, maar omdat ik denk dat het ook heel goed kan zij als literatuur heel kwaad maakt, of je van walging vervult. Vergelijk het met filosofen: die brengen soms ook extreme standpunten naar voren waar ze het zelf niet per se mee eens zijn, puur om de discussie aan te wakkeren. Een literair werk is voor mij niet per se iets anders, en ik vind het wel een gemis dat het op het moment zeker niet mogelijk is om over alles te schrijven (hoewel wij Mystiek lichaam nogal lauwtjes ontvingen, denk ik wel dat dat boek ook nu opschudding had veroorzaakt, zeker als je het antisemitische in anti-islamitisch had veranderd). Juist omdat zulke restricties de boel afzwakt, terwijl de echte discussie vaak pas boven water komt als er dingen botsen en wringen.
Maar goed, daar lopen de meningen dus flink over uiteen. Vandaar m'n interesse.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 9 mei 2018 - 21:31:
Opinions stated by characters are not the opinion of the author.


Dit dus. Ik ben het wel met Kay eens. Je kan dat niet verbieden in de literatuur, terwijl het in het dagelijkse leven ook nog bestaat. Literatuur moet naar mijn idee niet per se iets, het is in de bron ontstaan doordat mensen iets wilde schrijven wat zij zelf leuk vonden om te schrijven. Je moet daar niet een bepaald ”moeten” aan gaan hangen. Maar zoals Kay zegt, je moet wel oppassen met hoe je bepaalde dingen neer zet

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 11 mei 2018 - 14:24:
Mystiek lichaam is echt een fantastisch boek. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat het antisemitisch was, whoeps.

Verder weet ik niet wat ik vind. Ja, als literatuur boos maakt dan zou dat best goed kunnen werken, maar hoeveel mensen lezen een boek uit dat hen boos maakt? Dus je zou kunnen beargumenteren dat het dát doel niet echt zal bereiken en dan kan het mensen misschien vooral inspireren met slechte gedachten? Ik ben brak en kan het niet zo goed verwoorden atm maar ik weet dus niet wat ik vind.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20