Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Lord of the Rings » Oude herinneringen » Bilbo; een oude hobbit

Oude herinneringen

19 dec 2014 - 23:42

358

0

219



Bilbo; een oude hobbit

Bilbo Baggins zat, net zoals vele dagen, weer eens in alle kasten te graaien om oude mappen te vinden. Totdat hij iets vind wat hem doet denken aan zijn avontuur...

Er klonk lawaai uit Balingshoek. Bilbo Baggins was alle kasten overhoop aan het halen om die verdomde oude map te vinden. Allerlei kleren lagen over de houten vloer verspreid, papieren vlogen door de kamer heen. 'Die is het ook niet,' mompelde Bilbo terwijl hij verder graaide. Hij bleef net zolang doorgaan totdat zijn neef Frodo Baggins hem aanstootte. 'Bilbo,' zei Frodo, 'je bent al te lsng bezig met zoeken. Het is al vier uur geweest. Normaal gesproken sla je nooit je theeuurtje over.' Bilbo stopte abrupt met zoeken en keek zijn neef aan. 'Is het al zo laat? Misschien ben ik inderdaad iets teveel opgegaan in het zoeken,' zei Bilbo verbaasd terwijl hij op zijn achterhoofd krabte. 'Maar ja, ik word oud, Frodo. Ik vergeet steeds meer.' Frodo keek zijn oom aan en wreef over zijn vinger - hij was vlak daarvoor door Gollum/Smeagol afgebeten toen hij de Ring wilde vernietigen. Bilbo wist dat Frodo nog steeds moeite had met afstand nemen van de Ring: hij had hem zelf ook immers heel lang bij zich gedragen. 'Als je verteld wat je zoekt kan ik misschien helpen,' opperde Frodo. Bilbo leek opeens erg haastig en in paniek. 'Nee, nee, geen sprake van,' zei hij. Frodo keek zijn oom met samengeknepen ogen aan. 'Wat jij wilt,' zei hij. 'Ik ga naar Sam. Als je me zoekt ben ik daar.' Frodo draaide zich om en liep rechtsteeeks naar de ronde deur die naar de tuin van Balingshoek leidde. Bilbo zuchtte en vroeg zich in vredesnaam af wat er met zichzelf aan de hand was.

Frodo kwam laat thuis. Toen hij het haardvuur hoorde knetteren liep hij rechtstreeks naar de woonkamer, waar Bilbo achterover leunde in zijn schommelstoel. Hij leek diep in gedachten verzonken te zijn. 'Zeg Bilbo, ik weet dat er iets aan de hand is. Ik merk het aanalles wat je doet. Alsjeblieft, vertel het me,' zei Frodo terwijl hij neerstreek op de dichtsbijzijnde stoel. Bilbo keek zijn neef aan en stopte zijn pijp weg. Het laatste beetje rook van het tabak kringelde nog in de lucht. Bilbo ging rechtop zitten en schraapte zijn keel. 'Goed,' zei hij, 'waar zal ik beginnen?'


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit verhaal.