Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Harry Potter » Lily Potter story » Hoofdstuk 8 Sorteren

Lily Potter story

9 mei 2015 - 21:26

3050

0

289



Hoofdstuk 8 Sorteren

Hii, weer een nieuw hoofdstuk voor jullie. Er zat weer best wel wat tijd tussen, sorry daar voor. Ik heb het vorige hoofdstuk nog verlengd dus als je daar was kan je dat eerst lezen :) Enjoy xxx

De trein stond stil. Hij stond echt stil, ging er in Lily's hoofd om. Hugo, Evalynn en Lily sloten aan bij de menigte op de gang en stroomden langzaam door naar buiten, het perron op. Lily keek om zich heen. Er waren heel veel kinderen. Ze zag niet zoveel van het perron of haar omgeving omdat het al donker was, maar het leek een heuvelachtig gebied. Ze zag Albus met wat vrienden lopen en liep naar hem toe. 'Hé Al, wat moet ik doen?' Nog geen seconde nadat ze het had gevraagd hoorde ze aan de andere kant van het perron iemand roepen. 'EERSTEJAARS HIERHEEN!' 'O laat maar, ik zie je zo,' zei Lily vlug, en ze liep met Hugo en Evalynn in de richting waar het geluid vandaan kwam. Ze zocht een beetje op ooghoogte naar iemand die het geroepen zou kunnen hebben, maar toen ze in de buurt kwam zag ze de grootste man die zo ooit had gezien. Hij had een enorme baard waardoor je maar een klein deel van zijn gezicht kon zien, en pikzwarte oogjes die vriendelijk keken. 'Hé Hagrid, hoe gaat het ermee?' hoorde ze iemand zeggen. 'Ach jeweetwel hé James, z'n gangetje. Maar 'k word wel ouder hé.' Ze zag James grijnzen naar de man die blijkbaar Hagrid heette, en hij ging er vandoor met zijn vrienden. Hagrid riep nog een paar keer en toen waren alle eerstejaars er wel zo'n beetje. 'Hallo daar,' zei Hagrid tegen Lily. 'Jij doet me verdomd veel aan iemand denken, maar 'k weet effe niet wie.' 'Misschien Lily Evers, mijn grootmoeder,' zei Lily een beetje verlegen. 'Je grootmoeder? Jij bent een Potter!' Lily knikte en werd een beetje rood, want alle eerstejaars staarden haar nu aan. 'Alle Potters zijn vrienden! Kom anders es een keertje langs in mijn huisje, op het terrein.' 'Dank u,' zei Lily snel. 'Hallo allemaal! Mijn naam is Rubeus Hagrid. De jachtopziener en sleutelbewaarder van Zweinstein. Maar noem me maar Hagrid, dat doet iedereen. Zet jullie hutkoffers en andere bagage maar hier neer, die worden voor jullie naar school gebracht. Nou goed dan, kom allemaal maar mee, we motten deze kant op!' Ze begonnen te lopen, en iedereen bleef maar naar Lily staren. 'Zullen we een beetje achteraan gaan lopen?' vroeg Lily aan Hugo en Evalynn. Die stemden in en ze gingen achter aan de groep lopen. Na een paar minuutjes kwamen ze bij een groot meer met allemaal bootjes. 'Kies maar een bootje, 4 kinderen tegelijk.' Er waren veel kinderen die bij Lily wilden gaan zitten, maar uiteindelijk kwam er een verlegen jongetje te zitten, die nergens om gevraagd had. 'Hoi,' zei Lily behulpzaam. Maar het maakte de jongen alleen maar roder. Ze begonnen te varen, en na een tijdje riep een jongetje: 'Kijk daar!' En en enorm kasteel op een heuvel doemde op. Er waren wel miljoenen lichten en het leek net een sprookjeskasteel. 'Zweinstein,' zuchtte Hugo. Iedereen zat geboeid naar het schouwspel te kijken, en na weer een paar minuutjes gingen ze aan wal. Ze liepen met Hagrid naar boven en ze kwamen uit voor 2 reusachtige, eikenhouten deuren. 'Loop maar door jongens, we zijn er.' Ze liepen naar binnen en ze kwamen in een grote hal. 'Nou, we motten effe wachten tot professor Anderling komt, om jullie te sorteren.' Sommige kinderen kregen nu een groenachtige tint op hun toch al bleke gezichtjes. 'Ik ga wel effe kijken waar ze blijft, wachten jullie maar hier.' Hagrid liep weg, en er barstte heel veel gefluister los. Er keken nog steeds heel veel kinderen naar Lily, maar ze probeerde het te negeren. Uit de menigte kwamen opeens 3 kinderen op hen afgelopen. De eerste had een spitse kin, sluik blond haar en grijze kille ogen. Lily herkende hem als Scorpius Malfidus, maar hij zat in het derde jaar nu, dus ze vroeg zich af wat hij hier deed. De andere jongens leken sterk op elkaar. Ze hadden het zelfde postuur: groot, dik maar ook gespierd. 'Zo, zo, sneerde Malfidus, 'Wie hebben we hier? Wacht, laat me raden, rood haar? Een Wemel als ik me niet vergis,' zei hij spottend. Hugo keek hem vies aan maar durfde niets te zeggen. 'Jij bent zeker dat kind van dat modderbloedje Griffel. Ik hoorde dat je ouders eindelijk door hebben hoe ze geld moeten verdienen. Was het niet een te grote schok voor je lieve grootouders, Wezel? Om meer dan 5 Galjoenen te hebben. Ik hoop dat ze geen hartaanval hebben gekregen.' De twee jongens lachten een beetje dom. 'Oke Scorpius, je hebt 3 seconden om goed te maken wat je net hebt gezegd, want ik hou namelijk niet zo van jouw soort,' flapte Lily eruit. 'O, en nu moet ik bang zijn? Wie denk je wel niet dat je bent? Zeker ook zo'n Dreuzelvriend of misschien zelfs een modderbloedje.' De eerstejaars keken hem met open mond aan. 'Ik ben Lily, Lily Potter,' zei Lily simpelweg. 'En ik hou niet zo van dat woord.' Malfidus glimlachte boosaardig. 'Potter hé? Dan hoop ik voor jou ook niet dat je grootouders een hartaanval hebben gehad, want dan hou je er geen meer over. Je bent er niet zo zuinig op hé.' Toen gebeurden er allemaal dingen tegelijk. James kwam uit een bezemkast aanrennen met zijn toverstok op Malfidus gericht, Hagrid kwam net weer terug lopen, en uit de muur kwam opeens parelwitte gedaante zweven die zong.

Slaat men elkaar weer voor hun kop,
Stookt Foppe graag het vuurtje op!


Hij begon ook met dingen te gooien en riep: 'Kom op Potter! Het is maar een derdejaars! Die kan je hebben!' en hij zong weer verder. James stormde op Malfidus af en Lily riep: 'Nee James! Je krijgt alleen maar problemen! Hagrid probeerde de boel ook een beetje te sussen maar dat lukte niet echt. James keek van Lily naar Malfidus, en liet toen zijn toverstok zakken. Malfidus daarentegen, had net zijn toverstok weten te pakken en vuurde een spreuk op James af. Lily keek verschrikt naar James en die had een diepe snee in zijn wang die hevig bloedde. Malfidus leek erg voldaan, tot hij ineens in de lucht werd gehesen. Hagrid had hem opgetild aan zijn schoolgewaden en tierde tegen hem. Toen kwam professor Anderling ook nog uit het trappenhuis lopen. 'Wat gebeurd hier allemaal?' riep ze boven de stemmen uit. Iedereen hield verschrikt op met praten. Ook Hagrid. 'Hagrid wat heeft dit te betekenen?' 'Professor Anderling, dit gedrocht heeft James Potter vervloekt.' 'O ik zou denken dat Potter zich prima zou kunnen verdedigen waarom deed je dat dan niet, Potter?' 'Omdat hij net zijn toverstok had weggestopt omdat ik dat vroeg, hij deed het voor mij,' zei Lily snel. 'Maar dat zei je omdat ik dat stuk verdriet wilde vervloeken Lily,' protesteerde James. Opeens klonk er boven hen ook weer iets. Foppe had zijn mond weer open gedaan. 'Oeoeooe Potter en Lily! Potter is op Lily! Potter is op Lily!' zong hij, en hij vloog door de muur de Grote Zaal binnen. James keek stomverbaasd en Lily rolde met haar ogen. Opeens vlogen de deuren van de Grote Zaal open en kwam er een man met een tanige huid en zwart haar dat als twee gordijntjes lang zijn hoofd vielen, naar buiten lopen. 'Potter!?' riep hij dreigend. Hij nam het schouwspel even in zich op en vervolgde toen zijn zin: 'Wat doe jij hier op de gang?' 'WC..' mompelde James terwijl hij het bloed probeerde af te vegen. Even zag Lily een glinstering van leedvermaak ik de ogen van de man, maar die werden daarna weer even ondoorgrondelijk als eerst. De man, Sneep, wist Lily, keek met fronsende ogen naar Hagrid, die Malfidus nog steeds vast had. 'Hagrid, wil je alsjeblieft je heer Malfidus neerzetten, hij is van mijn afdeling, ik zal hem straffen.' 'Nou dat lijkt me niet redelijk, Severus. Jij was er niet bij, dus ik zal hem straffen.' zei professor Anderling, '50 punten van Zwadderich, omdat hij meneer Potter vervloekt heeft, en omdat hij op de gang rond zwierf. En geen feestmaal. En nog 10 punten van Griffoendor omdat meneer Potter op de gangen liep. Severus, kun jij meneer Malfidus even naar zijn leerlingenkamer brengen?' Sneep knikte kort en Hagrid kwakte Malfidus neer. En Sneep liep met hem weg. 'Potter, kun jij alsjeblieft even meekomen?' vervolgde Anderling nog. James sjokte richting Anderling maar die zei: 'Nee, ik wil je zuster even spreken. Ga jij maar even naar de ziekenzaal.' Lily keek verbaasd op, maar liep naar Anderling. 'Hagrid, begin maar vast met de ceremonie, ik kom zo.' Hagrid knikte en begon wat dingen uit te leggen. Anderling maande Lily, en ze gingen op weg. Ze liepen naar de trappen, en Lily keek haar ogen uit. Overal hingen schilderijen en portretten die leken te bewegen. Lily kon zich er vaag iets van herinneren. Ze vond Zweinstein nu al helemaal geweldig. Ze liepen door naar boven tot ze bij de zevende verdieping waren. Lily volgde Anderling gedwee en ze kwamen uit bij een waterspuwer. 'Braakbabbelaar,' zei Anderling. De waterspuwer sprong opzij en er kwam een trap tevoorschijn die cirkelend omhoog ging. Anderling stapte erop en Lily volgde. Eenmaal boven was er een deur. Anderling opende hem en ze maande Lily om naar binnen te gaan. Lily stapte naar binnen en zag een adembenemende kamer. Hij was rond van vorm met weer allemaal portretten aan de muur. Er waren een paar glazen vitrines en er stond een bureau met drie stoelen in het midden. Voor het bureau zat Lily's vader, Harry Potter, en hij keek blij op toen hij Lily zag. 'Hé Lily, ik wilde je nog wat vertellen.' Lily fronste haar voorhoofd. Anderling ging achter het bureau zitten en Lily nam plaats naast haar vader. 'Allereerst sorry Lily, dat ik je nu weg laat halen. Ik weet dat dit een belangrijk moment is maar dit is belangrijk. Goed, zoals je weet, en misschien wel gemerkt hebt, ben je hier best beroemd.' Lily knikte. 'Maar niet allen bij de goede kant. In de Profetie wordt dus gezegd dat je duistere tovenaars kunt, en zult, verslaan. Je kan je dan wel voorstellen dat die duistere tovenaars dat niet zo leuk vinden. Ik heb daarom aan professor Sneep gevraagd om je in de gaten te houden en-' 'Waarom Sneep?' vroeg Lily er dwars doorheen. Harry zuchtte even. 'Omdat ik hem vertrouw,' zei hij simpelweg. 'Goed, ik heb dus aan hem gevraagd of hij op je wil letten dus is hij vanaf nu een beetje je Beschermer.' 'Ik heb geen bescherming nodig,' zei Lily nors. 'Dat geloof ik ook helemaal niet maar gewoon voor het geval dat,' zei Harry glimlachend. 'Oké dat was het. Meer is het niet.' Lily knikte nog een beetje nors maar vroeg toen snel: 'Pap blijf je vannacht nog hier?' Harry schudde zijn hoofd. 'Nee dat denk ik niet, ik ga weer terug naar ons huis in Goderic's Eind. Anders is je moeder zo alleen.' Lily knikte en Anderling stond op. 'Oké kom je mee terug Potter?' Lily knikte weer en stond op. 'Dag pap.' 'Dag schat, een fijn jaar gewenst. En doe de groeten aan je broers.' Lily glimlachte en liep met Anderling naar buiten. Ze liepen weer terug door het trappenhuis tot ze weer in de hal stonden. Anderling opende de deuren en daar zag Lily nog meer prachtige dingen. Ze bevond zich in een zaal met 5 tafels. De eerste 4 stonden verticaal en zaten vol met enthousiaste kinderen. De laatste stond achterin en haaks op de andere tafels. Aan deze tafel zaten alle leraren. Er zweefden overal kaarsen rond en het dak was nog wel het meest speciaal. Het was geen gewoon dak, het leek net de buitenlucht. Lily nam alles goed in zich op. Ze werd ondertussen wel weer van alle kanten aangestaard. Ze zag dat voor de leraren tafel een groepje kinderen stond voor iets. Ze herkende een paar eerstejaars en liep er op af. Ze zocht naar Hugo en Evalynn en ze zag hen aan de zijkant staan. Ze ging naast Hugo staan en fluisterde: 'Heb ik wat gemist?' Hugo keek verrast terug maar zij toen: 'Nee hoor, alleen een liedje, want iemand had iets uitgehaald op de gang.' Lily knikte dankbaar en dacht meteen aan James. Ze zocht hem aan de tweede tafel van links, want daar hingen rode vaandels boven. Ze vond hem en hij dat met zijn vrienden te praten en te lachen. Er schoot haar ineens te binnen dat ze niet wist waar ze omheen stonden dus keek ze over de hoofden heen. Er stond voor het katheder van het schoolhoofd een krukje met daarop een stoffige, oude hoed. Lily kon zich vaag iets herinneren van een pratende hoed, maar was even vergeten wat. Hagrid stond naast het krukje en had een lijst in zijn handen die even groot waren als vuilnisbak deksels. Hij maande de zaal tot stilte en iedereen keek. 'Yanna Asmus,' riep hij, en een klein meisje met donker haar stapte zenuwachtig naar voren uit de groep. Hagrid gebaarde naar het krukje en hij tilde de hoed op. Yanna ging zitten en Hagrid zette haar de hoed op. Het was nog even stil maar toen riep de hoed opeens: 'RAVENKLAUW!' Lily schrok en de tweede tafel van rechts barstte in een applaus uit. Yanna keek opgelucht en ze ging snel aan haar nieuwe tafel zitten. 'Jake Brian.' Een vrij zeker ogend jongetje stapte naar voren en Hagrid zette de hoed weer op. 'GRIFFOENDOR!' riep de hoed. De Griffoendor tafel klapte enthousiast en Jake rende haast naar de tafel. Zo ging het nog een tijdje door met allemaal verschillende namen en huizen. 'Evalynn Flint.' Evalynn stapte nerveus op het krukje af. Ze ging zitten en ook zij kreeg de hoed opgezet. Het was weer even stil. 'GIRFFOENDOR,' brulde de hoed. Evalynn keek opgelucht en ging vlug aan de applaudisserende tafel zitten. Weer een paar namen verder riep Hargid: 'Lily Potter.' Je kon een spel horen vallen in de Grote Zaal en Lily stapte naar voren. De zenuwen gierden door haar buik en letterlijk iedereen keek naar haar. Ze ging zitten en kreeg de hoed opgezet. 'Wel wel wel, wie hebben we hier?' Lily schrok zich een ongeluk en besefte toen dat dat de soorteerhoed was die in haar oor praatte. 'Een Potter een Potter... Ik heb veel over jou gehoord de laatste tijd.' Lily slikte even. 'Goed, ik zie veel wijsheid, o ja. Ik zie eigenwijsheid, loyaliteit en ook een vleugje arrogantie.' Lily voelde zich verontwaardigd. 'O ja, ooo ja ja... Ja! Ik heb het. Overduidelijk nu ja. GRIFFOENDOR!' Het was nog even stil maar toen barstte het geluid weer los. De Griffoendor tafel was het lawaaiigst. Ze brulden en applaudisseerden. Lily hoorde twee roodharige jongens die sterk op elkaar leken roepen: 'Wij hebben Potter! Wij hebben Potter!' Lily glimlachte breed en ging toen snel naast Evalynn zitten. De leraren klapten beleefd en de Ravenklauwen en Huffelpufs ook. De Zwadderaars zaten een beetje nors voor hun uit te kijken alsof ze niet wisten hoe ze zich moesten voelen. Hagrid wachtte even tot iedereen uitgeraasd was en ging toen verder. 'Ernst Marsman.' Een klein jongetje met een bril en die wel het broertje van Tristan Marsman, ook een Slakker, moest zijn, stapte naar voren uit de groep en ging zitten. 'HUFFELPUF.' Lily zag dat hij naast zijn broer ging zitten aan de meest linker tafel. Na nog wat namen kwam dan eindelijk: 'Hugo Wemel.' En Hugo stapte struikelend naar voren. Hagrid keek een beetje bezorgd en gaf Hugo een schouderklopje voordat hij de hoed opzette. Lily voelde meteen haar genegenheid voor Hagrid groeien. Na ongeveer 2 seconden riep de hoed al uit: 'GRIFFOENDOR!' en Hugo leek super opgelucht. Hij stond op, bedankte Hagrid en rende naar de Griffoendor tafel, waar iedereen aan het klappen was. Hugo plofte neer tegenover Evalynn en Lily en hij zuchtte diep. 'Ik wist het wel, de hoed wist het gewoon zo snel. Ja toch? Ik ben gewoon een voorbestemde Griffoendor.' 'Als dat ons bescheiden neefje niet is,' zei één van de roodharige jongens die net hadden geroepen. 'Ja dat denk ik ook George, niemand kan zó opscheppen,' zei de andere jongen en ze keken grijnzend naar Hugo. 'Hallo Lily, ik ben Fred,' zei de tweede. 'Ik ben George, aangenaam,' zei de eerste weer. 'Hoi,' zei Lily glimlachend. Nadat Tina Park bij Zwadderich was ingedeeld, en Hagrid het krukje en de lijst meenam, stond Anderling op, en maande iedereen tot stilte. Lily keek nog snel even wie er allemaal nog meer in Griffoendor was gekomen. Ze herkende naast Jake Brian, nog Tom Bell, Nick Tomas, Linda Bakker, Ariana Hart en Christina Dalov 'Tegen nieuwe leerlingen zeg ik Welkom, en tegen de oude Welkom terug! Ik bewaar mijn toespraak maar voor na het eten, want jullie zien er hongerig uit. Eetsmakelijk allemaal!' Na dat gezegd te hebben verschenen er op alle tafel grote zilveren schalen met eten. Hugo wist niet waar hij moest beginnen en at alles wel. Nadat iedereen zijn avondeten opwas, verscheen het toetje. Erwas pudding, taart, alle smaken vla die je kon bedenken en nog veel meer. Iedereen wachtte af tot Anderling haar bord helemaal leeg at, en toen stond ze weer op. 'Hallo allemaal, alweer een nieuw jaar op Zweinstein. Ik wil voordat jullie naar jullie warme leerlingenkamers gaan nog een paar mededelingen doen. Allereerst wil even duidelijk maken dat het Verboden Bos voor alle leerlingen verboden toegang is. Ik wil ook op verzoek van de heer Vilder mededelen dat alle producten van de Tovertweeling Topfopshop streng verboden zijn. Als laatste wil ik jullie even waarschuwen dat de beveiliging rond het kasteel extra is aangescherpt wegens mogelijke gevaren. En nu, naar bed!' De banken schraapten over de grond en Lily, Hugo en Evalynn volgden de Griffoendors naar de zevende verdieping waar en portret van een stevige dame hing. 'Potter!' hoorden ze iemand roepen en het portret zwaaide open. Lily was te moe om zich er druk over te maken en liep naar binnen. Ze volgde de instructies van de klassenoudsten op en liep samen met de andere eerstejaars meisjes een trap op. Ze gingen een deur binnen en zagen daar vijf comfortabele bedden staan. Ze zag haar hutkoffer en liep naar haar bed. Ze plofte zonder zich om te kleden op het bed neer en viel meteen in slaap.


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit verhaal.