Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Overige » A Million Little Pieces » [02/09/2015][A Song of Ice and Fire] Sneeuw

A Million Little Pieces

2 sep 2015 - 12:49

487

3

332



[02/09/2015][A Song of Ice and Fire] Sneeuw

SPOILERS voor iedereen die niet voorbij A Storm of Swords is

Voor hem was er niet zoiets geweest als de eerste sneeuwval. Het was gewoon kouder geworden naarmate hij verder richting het Noorden was gekomen; hij had het allemaal maar half geregistreerd vanwege de overlevingsmist die zijn hersenen had afgeschermd van de harde (koude) werkelijkheid.
Op een gegeven moment was er sneeuw geweest.
Op een gegeven moment was hij bijna vergeten hoe het was om de zon op zijn gezicht te voelen branden.
Inmiddels was de enige warmte die hij kende die van het haardvuur van de Opperbevelhebber van de Nachtwacht.
Voor hem was er niet zoiets geweest als de eerste sneeuwval. Hij was nooit het kindje dat het eerste sneeuwvlokje op zijn tong voelde smelten, dat naar buiten rende om sneeuwengeltjes te maken.
In Oudstee sneeuwde het nooit.
Tegen de tijd dat hij de eerste sneeuwvlokjes uit de lucht had zien vallen, waren al zijn zintuigen gevoelloos omdat hij al dagenlang door enkeldiepe witte kou marcheerde.
Op de Muur had hij zijn gevoel hervonden en toen voelde hij elk sneeuwvlokje als zijn eerste: hoe het kietelde wanneer het smolt op zijn neus, hoe puur het smaakte op zijn tong, hoe zijn haar langzaam vochtig werd van het smeltwater.
“Satijn,” hoorde hij achter zich. Hij draaide zich om en keek recht in het gezicht van Jon Sneeuw.
“Mijn heer, ik was juist op weg om uw haardvuur aan te steken,” begon hij onmiddellijk.
“Was je dat echt?” reageerde de Opperbevelhebber sceptisch. “Volgens mij sta je hier namelijk al een poosje. Hup, opschieten, straks sneeuw je nog in.”
“Sneeuw,” mompelde Satijn zachtjes, terwijl hij zich uit de voeten maakte. Jon hoorde hem: “Had je het over mij?”
“N-nee,” stotterde Satijn. “Meer – ik… De sneeuw, mijn heer,” (met een wijds armgebaar), “ze is overal en zo koud en…”
Voor Satijn was er nooit zoiets geweest als de eerste sneeuwval. Voor Jon wel; hij had sneeuwengels gemaakt met Theon, sneeuwpoppen gebouwd met Robb en samen met Arya had hij sneeuwballen naar Sansa gegooid. Hij had het plezier dat sneeuw met zich mee kon brengen geproefd en hij gunde Satijn ook die kans.
(Hij wist dat het niet professioneel was.)
(Hij wist dat Slynt hem zou vermoorden als hij het zag.)
(En Allister Thorne.)
(Hij deed het toch.)
Satijn fronste toen de Opperbevelhebber hurkte en wat sneeuw opraapte, in zijn handschoenen tot een bal kneedde.
Hij snapte het nog steeds niet toen Jon zijn arm optilde en de sneeuwbal lanceerde. Hij spatte uiteen tegen Satijns jas en de jongen staarde perplex naar de grijns op het gezicht van de Opperbevelhebber.
“Nu jij,” moedigde Jon de Zuidenaar aan. Voorzichtig gehoorzaamde die; raapte sneeuw op en kneedde dat tot een bal, staarde verwonderd naar het eindresultaat. Toen hij opkeek, zag hij dat Jon ook al een nieuwe had gefabriceerd. Heel even twijfelde hij of hij wel naar de Opperbevelhebber kon gooien; toen gooide Jon en zat er voor Satijn niets anders op dan lachend zijn voorbeeld volgen.
Vanaf die dag haatte Satijn de sneeuw een fractie minder.


Reacties:


Kayley
Kayley zei op 3 sep 2015 - 22:21:
Ik weet niet wie Satijn is, maar verder vond ik 'm helemaal leuk. <3


Eliros
Eliros zei op 2 sep 2015 - 20:48:
Ik lees de boeken in 't Engels dus ik weet even niet meer wie Satijn is, maar 't was nog steeds leuk en ja. :3

Edit: wacht. Satin. Ja. Oké, nvm. ._.


xNadezhda zei op 2 sep 2015 - 13:32:
JE HEBT JON/SATIJN GESCHREVEN JAAAAAAA <3
Dit is lief. en zo ASOIAF. en je haakjes. Jaaaaaa *.*