Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » De Hongerspelen » De Hongerspelen: De jongen met het brood » Hoofdstuk 9

De Hongerspelen: De jongen met het brood

15 juni 2016 - 17:09

4212

0

259



Hoofdstuk 9

Peeta bespreekt zijn plannen met Haymitch. Tijdens de interviews doet Peeta een bekentenis die alles zal veranderen.

Stiekem hoopte ik toch een soort teleurstelling of verontwaardiging te zien in Katniss’ ogen wanneer ze zou horen dat ze niet meer met mij gecoacht zou worden. Maar ik zie niets van dat alles. Het lijkt haar niets te doen. ‘Prima,’ zegt ze. ‘Wat is het schema?’ ‘Jullie hebben allebei vier uur met Effie over de presentatie en vier uur met mij over de inhoud,’ zegt Haymitch. ‘Jij begint met Effie, Katniss. En terwijl Katniss met Effie naar een kamer gaat, neemt Haymitch me mee naar de zitkamer. Daar gaan we tegenover elkaar zitten met een tafel tussen ons in. Ik verwacht dat Haymitch zal vragen waarom ik apart gecoacht wil worden, maar hij zegt niks. Hij kijkt me minstens 2 minuten gewoon aan zonder iets te zeggen. ‘Van alle meisjes die in District 12 rondlopen vind je Katniss de leukste?’ vraagt hij opeens. Ik sta even met een mond vol tanden. ‘Hoe weet je dat?’ vraag ik dan. ‘Kom op Peeta. Ik weet precies hoe een verliefde zestienjarige eruit ziet. Vooral wanneer ze ook nog verlegen zijn.’ Ik kijk hem verbaasd aan. ‘Hoe weet je dat dan te herkennen?’ vraag ik hem. ‘Ik ben zelf ook een verliefde en verlegen zestienjarige geweest,’ antwoord Haymitch. Nu valt mijn mond al helemaal open van verbazing. Haymitch ziet het. ‘Wat?’ zegt hij. ‘Denk je dat een veertiger die niet van de drank af kan blijven nooit jong en verliefd is geweest?’ Ik antwoord niet op deze vraag. ‘Op welk meisje was je dan verliefd? En waarom ben je nooit met haar getrouwd?’ vraag ik. Haymitch lijkt even na te denken. ‘Daar ga ik niks over zeggen,’ antwoord hij dan. ‘Ik kan je wel vertellen dat ik mijn leven voor haar had willen geven.’ ‘Hoe zit dat met jou, Peeta? Ben jij bereid te sterven zodat Katniss kan leven?’ Een vraag waar ik een paar dagen geleden nog geen antwoord op wist te geven. Nu is dat anders mijn keuze is gemaakt. ‘Ja,’ antwoord ik.

In de volgende uren praten Haymitch en ik over wat mij te doen staat. ‘Dus jij wil Katniss helpen in de arena? Hoe wil je dat doen?’ vraagt Haymitch. ‘Ik wil me vanaf het begin bij haar aansluiten,’ antwoord ik. ‘Zo kunnen we ons samen verdedigen tegen de beroeps en de andere tributen.’ ‘Fout,’ zegt Haymitch. ‘Dat plan heeft nogal wat haken en ogen. Ten eerste vertrouwt Katniss jou niet. Daarom is ze ook zo bot tegen jou. Ze zal zich niet bij jou willen aansluiten. Ze denkt dat jij haar ook zal vermoorden wanneer dat voor jou voordeel heeft. En wat je ook zegt dat blijft ze denken. Ik ken maar weinig mensen die zo wantrouwend zijn al zij. En al zou ze je vertrouwen, de beroeps zijn met zes personen. Jullie zouden dan maar met 2 personen zijn.’ Ik denk hier over na. Haymitch heeft wel gelijk besef ik. ‘Oké,’ geef ik toe. ‘Wat stel jij dan voor?’ ‘Sluit je aan bij de Beroeps,’ zegt Haymitch zonder ook maar te blikken of te blozen. ‘Wat?’ zeg ik in ongeloof. ‘Waarom zou ik dat moeten doen? Ik wil me helemaal niet bij die moordende bende aansluiten en de Beroeps willen mij vast ook niet bij hun groep hebben.’ ‘Wees daar maar niet zo zeker van Peeta. Ik heb mij laten vertellen dat de beroeps veel moeite hebben gedaan om Thresh, de jongen van District 11, bij hun groep te laten aansluiten. Maar hij heeft geweigerd. Maar het feit dat ze hem erbij wilden hebben bewijst wel dat er nog ruimte in hun groep is. Wanneer jij je bij hen aansluit kun je hun van Katniss vandaan houden en hen misschien zelfs uitschakelen wanneer ze je vertrouwen.’ Ik luister met stijgende verbazing naar wat Haymitch zegt. ‘Je bedoelt dat ik hen moet doden in hun slaap?’ vraag ik aan Haymitch. ‘Dat bedoel ik inderdaad. Hou er rekening mee dat je Katniss daarmee beschermt. De Beroeps zullen haar heel graag willen uitschakelen. Ze zullen zich gekleineerd voelen door haar hogere trainingsscore. Het doden van de Beroeps zal Katniss een grote kans op de overwinning geven,; legt Haymitch uit. Ik moet toegeven dat Haymitch goede punten heeft, maar mensen doden in hun slaap gaat wel erg ver. Maar als Katniss daardoor terug kan keren naar haar familie… ‘Maar hoe kan ik me nu nog aansluiten bij de Beroeps?’ vraag ik aan Haymitch. ‘De trainingsdagen zijn voorbij, dus ik kan niet meer met de Beroeps in contact komen om me bij hen aan te sluiten. Ik zie hen pas weer in de arena.’ Haymitch denkt hier even over na. ‘Je moet indruk op ze maken,’ zegt hij dan. ‘Alleen dan zullen ze je toelaten. Misschien helpt het om je te bewijzen bij het bloedbad.’ Het bloedbad. Dat gebeurd altijd aan het begin van de spelen, wanneer de tributen strijden om de spullen die bij de hoorn liggen. Als ik me in Ik besluit dat bloedbad weet te bewijzen zullen de beroeps me dus in hun groep toelaten. Ik besluit te doen wat Haymitch zegt. ‘Oké,’ antwoord ik. Als dat de beste tactiek is dan zal ik het ook zo doen.’ Ik besef me dat het ook tijd werd dat ik inbond, want ondertussen is er al anderhalf uur verstreken en we hebben het nog geeneens over de interviews gehad. ‘Mooi,’ zegt Haymitch. Het is even stil. ‘Ik moet zeggen dat ik de manier waarop je het spel wilt gaan spelen respecteer,’ voegt hij er dan nog aan toe.

Dan volgt de voorbereiding op de interviews. Haymitch bedenkt hoe hij me neer wilt zetten in de interviews. ‘Ik stel voor dat je je voor gaat doen als een innemend iemand. Dat is de handigste aanpak. Het publiek is dol op iemand die nog grappen maakt de avond voor de spelen beginnen. En bedenk dat de interviews van cruciaal belang zijn voor het aantrekken van sponsors.’ Haymitch heeft hier al goed over nagedacht besef ik. ‘Wat kan ik in de interviews doen om zoveel mogelijk sponsors aan te trekken?’ Ik besef dat hoe meer geld naar District 12 wordt overgemaakt hoe meer giften Katniss zal ontvangen in de arena. Haymitch lijkt even te twijfelen voor hij antwoord geeft. ‘Het publiek houdt van sterke, slimme en innemende mensen. Jij hebt van alle drie dingen een beetje. Maar wat het publiek het allerleukst vind is een mooi verhaal. Iets wat de spelen meer maakt dan een omgeving waarin jongeren elkaar proberen te vermoorden. Het publiek zou smullen van een liefdesverhaal,’ legt Haymitch uit. Ik sta even met mijn mond vol tanden. ‘Je bedoelt… Je wilt dat ik in de interviews vertel over mijn liefde voor Katniss?’ ‘Ja,’ antwoord Haymitch. ‘Niets levert meer sponsors op dan dat.’ Haymitch kan het weten, maar mijn liefde verklaren bij een interview dat door heel Panem gezien word is wel een erg grote stap. Ik besluit een tegenwerping te doen. ‘Hoe kan ik mijn liefde voor Katniss verklaren tijdens de interviews, als ik me de volgende dag bij de Beroeps wil aansluiten. Ze zullen weten dat ik haar wil beschermen.’ ‘Niet als je ook aan hen uitlegt dat het voor de sponsors was en dat je er niets van meende,’ antwoord Haymitch. ‘Jij weet hen wel te overtuigen.’ Ik besef dat Haymitch ook hierin gelijk heeft. Maar toch word ik zenuwachtig bij de gedachte dat ik iets tijdens interview ga vertellen dat ik jarenlang geheim heb gehouden. Maar ik vertel Haymitch dat ik het zal doen. Hierna doen we nog een aantal korte oefeningen voor de interviews en gaan daarna naar de eetzaal.

Hoewel het voor mij een ochtend vol emoties was ben ik erg hongerig en eet mijn lunch dan ook met smaak op terwijl ik met Haymitch nog wat na praat over de interviews. Even later komen Effie en Katniss ook binnen. Beide lijken niet een erg goed humeur te hebben na een lange ochtend oefenen met presenteren. Ik hoop dat het vanmiddag met mij beter gaat. Al gauw is de lunch voorbij en neemt loopt Effie met me mee naar mijn kamer. Daar oefenen we met de manier van presenteren wanneer je op televisie komt. Gelukkig blijkt dat niet moeilijk te zijn. We oefenen eerst met mijn manier van lopen. Hier valt weinig op aan te merken en na 10 minuten zijn we hier dan ook klaar mee. Hierna oefenen we mijn zithouding. Effie vind dat ik charmant overkom wanneer ik mijn benen over elkaar sla. Nadat ik een tijdje heb geoefend met de manier waarop ik mijn ene been over de andere sla wanneer ik zit zijn we ook klaar met de zithouding. We besteden amper aandacht aan het oogcontact maken, omdat ik volgens Effie een natuurtalent ben in het maken van oogcontact. Even wil ze beginnen over hoe moeilijk het vanochtend ging met Katniss, maar ik heb geen zin om daarover te praten dus kap ik haar af en vraag wat ze me nog meer wil leren. Hierna oefenen we ook nog met lachen. Effie laat me soms schaterlachen, wat ik moet doen wanneer Ceaser iets grappigs heeft gezegd, glimlachen terwijl ik wat zeg en soms een bedeesd lachje wanneer ik zelf iets leuks zeg. Effie prijst me na de lachoefening alweer over de manier waarop ik mezelf kan presenteren en zegt dat we alles hebben behandeld wat ze wilde behandelen. Nog maar de helft van de tijd zit erop, maar ik krijg de rest van de middag vrijaf. Die breng ik door met het nadenken over mijn strategie in de arena. Ik probeer te bedenken hoe ik me bij de beroeps aan kan sluiten en hoe ik hen kan misleiden. Ik vraag me ook af of ik echt in staat ben mensen een mes in de rug te steken. Zelf als ik Katniss daarmee bescherm.

Die avond verschijnt Katniss niet aan het diner. Effie roept haar, maar komt terug met de mededeling dat Katniss niet wil komen. Van Haymitch hoor ik dat zij zelfs na vier uur geen manier hadden kunnen vinden om haar te presenteren. Dit baart me zorgen, omdat de sponsors vaak niet erg getrokken worden door mensen die zich geen houding weten te geven. Ik hoop maar dat Katniss morgenavond toch een manier weet te vinden om haarzelf goed te presenteren. En naders moet ik extra mijn best doen om toch nog zoveel mogelijk sponsors aan te trekken. Al gauw na het diner ga ik naar mijn kamer. Wanneer ik langs Katniss kamer kom hoor ik hoe iets breekbaars met een knal tegen de muur van haar kamer aankomt. Katniss moet nog gefrustreerder zijn dan ik dacht. Ze smijt nu zelfs met dingen. Eigenlijk zou ik nu naar binnen willen gaan en haar troosten. Maar ik weet dat dit niet het juiste moment is. Katniss is boos en vertrouwd mij niet. Ik loop verder naar mijn kamer. Wanneer ik me in mijn kamer op mijn bed laat vallen bedenk ik me dat ik in de arena aan Katniss zal laten zien hoe graag ik Katniss wil beschermen. Al moet ik daarvoor de hele beroepstroep voor omleggen.

De volgende dag staat weer helemaal in het teken van de interviews. Vandaag zal mijn voorbereidingsteam me er zo mooi mogelijk uit laten zien. De hele dag zijn ze bezig met me. Mijn huid word weer geschrobd, er wordt een geur voor mij gekozen en mijn haar woord strak naar achter gekamd. Hier is een flinke hoeveelheid gel en wax voor nodig, omdat mijn haar erg weerbarstig is. De gel en wax laten mijn haar ook nog ongewoon veel glimmen. Nadat het voorbereidingsteam klaar is komt Portia met de kleren die ik zal dragen. Ik krijg een zwart pak met vlammen accenten. Ik krijg witte handschoenen, om de brandwonden op mijn handen te verbergen, en glimmende zwarte schoenen. Wanneer ik mezelf in de spiegel zie moet ik toegeven dat ik op zijn minst toonbaar ben. ‘Veel succes, Peeta,’ zegt Portia nog voordat ik vertrek. Zij zal ergens vooraan op de tribunes zitten, omdat zij een van de stylisten is. De stylisten zitten altijd ergens vooraan. Ik loop naar de lift waarmee we naar de zaal zullen gaan waar de interviews worden gehouden. Effie en Haymitch staan al klaar bij de lift. Haymitch is voor deze gelegenheid ook mooi aangekleed. Wanneer Katniss er aan komt lopen valt mijn mond haast open van verbazing. Katniss ziet er geweldig uit. Haar huid glanst helemaal en ze heeft een prachtige jurk aan. Die jurk bestaat helemaal uit juwelen en bij elke beweging lijkt het wel of de jurk vlamt. Katniss is erg zwijgzaam. Vooral tegenover Haymitch. Waarschijnlijk komt dat, omdat het niet goed ging tussen hen toen hij haar wilde voorbereiden op het interview.

Als de lift opengaat zien we ook de andere tributen. Samen met hen worden we opgesteld om op het podium te lopen. Op het podium staan 24 stoelen in een halve cirkel opgesteld. Voor elke tribuut een stoel. Het meisje uit District 1 staat vooraan in de rij gevolgd door de jongen uit haar district. Hierna volgen de andere districten totdat ik als jongen uit het laatste district helemaal achteraan in de rij sta en straks dus ook op de laatste stoel zal gaan zitten. Ik zal ook als laatst aan de beurt zijn. Wat me nog zenuwachtiger maakt dan ik al ben. De interview zal een zware taak zijn voor mij, omdat ik zoveel bloot zal moeten geven. Net voordat we het podium op moeten loopt Haymitch naar ons toe. ‘Denk eraan,’ zegt hij. ‘Jullie zijn nog steeds reuze gelukkig met elkaar. Dus gedraag je daarnaar.’ Het is duidelijk dat dit vooral voor Katniss is bedoeld. Als zij op het podium erg afstandelijk doet komt mijn liefdesverklaring waarschijnlijk niet goed over. Hierna lopen we samen met de andere tributen het podium op en gaan we allemaal op onze eigen stoel zitten. We kijken vanaf het podium uit over de Stadscirkel. Ik zie hoe er een verhoogd zitgedeelte is voor de belangrijke personen. De stylisten van de districten zitten op de eerste rij. En ik zie ook meerdere balkons die op het podium uitkijken. Eén daarvan lijkt speciaal voor de Spelmakers te zijn. En dan komt Caeser Flickerman, de presentator van de Spelen, het podium op. Ik heb hem al vaker gezien op tv waneer wij de interviews van de Spelen bekeken in de bakkerij. Hij presenteert de Spelen al jaren. Elk jaar heeft zijn haar weer een andere kleur. Dit jaar is het felblauw. Caeser krijgt een groot applaus. Hij opent de interview door het publiek welkom te heten en een aantal grappen te maken. En dan mogen de tributen één voor één naar voren komen om geïnterviewd te worden. Ze beginnen met het meisje uit District 1. De manier waarop ze gekleed is en hoe ze doet laat zien dat ze sexy probeert over te komen. Het gejoel en gefluit van het publiek is dan ook erg luidruchtig wanneer zij naar voren komt. Na haar komt de jongen uit 1 naar voren. Hij is erg hyper en zegt niet te kunnen wachten tot morgen wanneer de mensen zullen zien wat hij wel niet kan met de juiste wapens. Clove uit District 2 schept nog eens extra op over haar vaardigheden met het werpen van messen waar zij haar hoge score vandaan heeft. Cato laat merken dat hij erg vechtlustig is en vertelt dat niemand hem ooit in een gevecht verslagen heeft in zijn district. En zo komen de verschillende tributen aan bod. Sommige doen zich slim voor. Sommige beweren behendig te zijn of in elke klimaat te kunnen overleven. Thresh uit District 11 zegt bijna niets, maar dat lijkt alleen maar goed te passen bij zijn reuzenlichaam. En dan wordt Katniss door Caeser naar voren geroepen voor het interview. ‘Zo Katniss,’ begint Caeser. ‘Het Capitool is vast iets heel anders dan District 12. Waar ben je nou het meest van onder de indruk?’ Ik voel hoe ik me gespannen. Katniss heeft zich niet kunnen voorbereiden. Zal ze de vragen goed kunnen beantwoorden? ‘De lamsstoofschotel,’ antwoord Katniss na een korte stilte. Caeser en een deel van het publiek lachen erom. Het is ook best grappig. Als Katniss dit weet vast te houden gaat het vast goed. Terwijl ik hier over nadenk hoor ik vaag hoe Caeser iets over de lamsstoofschotel zegt en over dat hij er ook van houdt. ‘Maar zeg, Katniss,’ zegt Ceaser nu op een vertrouwelijke manier. ‘Toen je naar buiten kwam tijdens de openingsceremonie stond mijn hart echt even stil. Wat vond je van dat kostuum?’ ‘Nadat ik over mijn angst om levend verbrand te worden heen was, bedoel je?’ vraagt Katniss aan Caeser. Het publiek schatert het uit. Ik moet ook glimlachen wanneer ik terugdenk aan hoe Katniss en ik echt dachten dat de pakken ons levend zouden gaan verbranden. ‘Ja. Begin daar maar,’ zegt Caeser. Katniss weet nu een goed antwoord te geven. ‘Ik vond dat Cinna briljant was en dat het het allermooiste kostuum was dat ik ooit had gezien en ik kon niet geloven dat ik het aanhad. Ik kan ook niet geloven dat ik dit aanheb trouwens.’ Terwijl ze dit zegt tilt haar jurk op om deze goed te laten zien. ‘Ik bedoel, moet je kijken,’ voegt ze eraan toe. Het publiek kijkt verwonderd naar de prachtige jurk. En dan opeens begint Katniss een rondje met haar jurk waardoor ze even helemaal in vlammen gehuld lijkt te zijn. ‘O, doe dat nog eens!’ zegt Ceaser verrukt. En dat doet ze. Ze draait meerdere keren in het rond en de vlammen slaan om haar heen. Het is een prachtig gezicht. Het publiek juicht terwijl katniss in het rond draait. Wanneer ze ophoud met draaien pakt ze Caeser bij de arm. Na al die rondjes is ze vast zo duizelig dat ze bijna omvalt. ‘Niet ophouden,’ zegt Caeser lichtjes protesterend. ‘Ik moet wel, ik ben zo duizelig,’ antwoord Katniss giechelend. Ik besef me dat ik het fijn vind dat ze eindelijk weer eens lacht. Caeser slaat zijn arm om Katniss heen. ‘Maak je geen zorgen, ik hou je stevig vast. We zouden niet willen dat je je mentor achterna ging.’ Het publiek begint te joelen en de camera’s richten zich op Haymitch. Ik moet evne nadenken maar weet dan dat Caeser doelt op Haymitch’ valpartij tijdens de boete. Hij grijnst even en wuift de camera’s dan weer weg door naar Katniss te wijzen. ‘Niks aan de hand. Bij mij is ze veilig,’ verzekert Caeser nog eens. ‘En dan nu over die trainingsscore. El-luf. ‘Kun je een tipje van de sluier oplichten over wat er daarbinnen is gebeurd?’ vraagt Caeser. Katniss aarzelt even. ‘Ehm… ik kan alleen zeggen dat het volgens mij de eerste keer was.’ De camera’s worden gericht op de Spelmakers die allemaal knikken en grijnzen. ‘Kwel ons niet zo!’ zegt Ceaser op een gekwelde toon. ‘Details. We willen details.’ Katniss kijkt naar de Spelmakers. ‘Ik mag er zeker niet over praten?’ ‘Zo is dat,’ roept één van de Spelmakers. ‘Bedankt,’ antwoord ze. ‘Het spijt me. Ik kan er niets over zeggen.’ ‘Laten we dan eens teruggaan naar het moment waarop de naam van je zusje werd voorgelezen tijdens de boete,’ zegt Ceaser. ‘En jij je als vrijwilliger opwierp. Kun je ons iets over haar vertellen?’ Ik voel me weer gespannen worden, omdat ik weet dat dit onderwerp gevoelig ligt voor Katniss. ‘Ze heet Prim,’ antwoord Katniss. ‘Ze is nog maar twaalf. En ik hou meer van haar dan wie ook ter wereld.’ Het is doodstil geworden in de zaal. ‘Wat heeft ze tegen je gezegd? Na de boete?’ vraagt Caeser. ‘Ze zei dat ik heel erg mijn best moest doen om te winnen.’ Nog steeds is het doodstil in de zaal. ‘En wat zei jij toen?’ vraagt Caeser die oprecht geïnteresseerd lijkt. Ik zie hoe Katniss houding verandert waardoor ze haast iets dreigends over zich heen krijgt. ‘Ik heb gezworen dat ik dat zou doen.’ ‘Dat geloof ik graag,’ zegt Caeser terwijl hij Katniss een kneepje in de arm geeft. Dan gaat de zoemer die aangeeft dat de drie minuten van Katniss voorbij zijn. ‘Helaas de tijd is om. Heel veel succes, Katniss Everdeen, tribuut uit District 12.’ Katniss krijgt een daverend applaus, wanneer ze weer terug loopt naar haar stoel. Dan wordt mijn naam omgeroepen en ik sta op en loop met een zelfverzekerde tred naar het midden van het podium. Zo ziet het er hopelijk uit tenminste. Vanbinnen voel ik me zenuwachtig en kwetsbaar. Maar ik heb mijn keuze gemaakt en binnen de komende minuten zal ik mijn liefde voor Katniss verklaren. Wanneer ik naast Ceaser sta en het publiek klaar is met applaudisseren, begint Ceaser met de interview. ‘Peeta,’ zegt hij. ‘Ik heb veel tributen uit District 12 gezien, maar nog maar weinig die eruit zien zoals jij, met je blonde haren en je sterke lichaam.’ Ik snap wat hij bedoelt. De laatste jaren zijn alleen maar mensen ‘De Laag’ getrokken bij de trekking en die hebben hoofdzakelijk donker haar en grijze ogen. En zeker geen sterk lichaam, omdat ze omkomen van de honger. Dat van de honger besluit ik niet in mijn antwoord te verwerken. Omdat zoiets me niet in dank afgenomen zal worden door de mensen in het Capitool. ‘Ik weet hoe dat komt. De mensen in District 12 hebben niet vaak blonde haren en blauwe ogen. Ook werken ze vaak niet totdat ze 18 zijn. En als je geen lichamelijke arbeid doet word je niet sterk. Ik zelf ben een bakkerszoon en werk al sinds mijn achtste in de bakkerij van mijn ouders na schooltijd.’ Er is niets gelogen aan mijn antwoord. Ik heb gewoon niet alles verteld. ‘Een bakkerszoon?’ zegt Caeser. ‘Dan heb je vast verstand van brood. Wat vind je van het brood in het Capitool?’ Ik laat mijn ogen even omhoog gaan alsof ik hierover nadenk. ‘Het brood is hier zeker zacht en lekker, maar het mist een ingrediënt wat wel wordt toegevoegd aan het brood uit onze bakkerij in District 12,’ zeg ik. ‘En wat is dat bijzondere ingrediënt wat jullie brood zo bijzonder maakt?’ vraagt Caeser. Hij klinkt oprecht geïnteresseerd. ‘Liefde,’ antwoord ik droog. Het publiek lig in een deuk. Het duurt even voordat het stil is. ‘En wat vind je van de broden uit de andere Districten? Je hebt ze gezien in het mandje tijdens de lunch van de trainingssessies neem ik aan?’ zegt Caeser. ‘Jazeker heb ik ze gezien,’ antwoord ik. ‘Ieder brood uit een bepaald District deed me aan hun tributen denken.’ ‘O ja?,’ zegt Caeser. ‘Leg uit,’ zegt hij met een zachte dwang in zijn stem. ‘Neem bijvoorbeeld de broden uit District 2,’ zeg ik. De korsten van dat brood zijn bijzonder hard. Ik vind dat die hardheid hoort bij het karakter van de tributen uit dat District.’ Het publiek lijkt haast niet bij te komen dus ik besluit nog een vergelijking te doen. ‘Of neem het halvemaansbrood uit District 11,’ zeg ik nu. Die broden verschillen nogal eens in grootte. Precies zoals de tributen uit dat District. Het publiek lacht weer en de camera’s zoemen in op de tributen van District 11. Rue lacht openlijk en zelfs de mondhoeken van Thresh lijken iets omhoog te gaan.’ Dan stelt Caeser een vraag over waar ik het meeste aan moest wennen hier in het Capitool. Ik vertel over de douches en hoe ik een te sterke shampoo met rozengeur had uitgekozen. ‘Zeg eens eerlijk, ruik ik nog steeds naar rozen?’ vraag ik aan Caeser. En dan ruiken we om de beurt aan elkaar. Caeser verzekert het publiek dat ik veel aan het vechten zal zijn in de arena, omdat de andere tributen alleen maar op de rozengeur af hoeven te gaan om mij te vinden. Net als ik denk dat ik het gesprek in de juiste richting moet sturen om mijn liefdesverklaring te doen gebeurd het. ‘Peeta. Heb jij nog een speciaal meisje in District 12 dat met smart op jouw thuiskomst wacht?’ Ik zie dat Caeser hoopt op een dramatisch verhaal. Hij zal niet teleurgesteld zijn. Ik schud mijn hoofd op een manier waaraan iedereen kan zien dat ik lieg. Caeser haakt er mooi op in. ‘Zo’n knappe vent als jij. Je hebt vast wel een oog op iemand. Vooruit, hoe heet ze?’ Ik zucht. ‘Nou ja, er is we een meisje,’ geef ik schoorvoetend toe. ‘Ik ben al heel lang verliefd op haar. Maar ik weet vrij zeker dat ze tot de boete geen idee had van mijn bestaan.’ Ik kan haast horen hoe het publeik op het randje van hun stoel gaat zitten. ‘Heeft ze een ander?’ vraagt Caeser meelevend. ‘Dat weet ik niet, maar er zijn een heleboel jongens die haar leuk vinden,’ antwoord ik. ‘Nou, ik weet het goed gemaakt. Je wint, je gaat naar huis – dan kan ze je niet meer afwijzen, toch?’ zegt Ceaser. Ik hoor hoe het publiek het met hem eens is. Ik besef dat dit het moment van de waarheid is. Het is nu of nooit. ‘Ik denk niet dat dat gaat werken. Winnen… zal in mijn geval niet helpen,’ zeg ik. ‘Waarom niet, in vredesnaam?’ vraagt Caeser zeer verbaasd. Ik voel hoe mijn spanning een hoogtepunt bereikt en hoe ik rood word. En dan geef ik mijn antwoord. ‘Omdat… omdat… ze hier samen met mij naartoe is gekomen.’


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit verhaal.