Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Overige » healing in the past, » Loyalty, my ass!!

healing in the past,

13 maart 2017 - 21:03

835

1

127



Loyalty, my ass!!

Cat kon maar niet stoppen met rillen. Hoe hard ze het ook probeerde te vermijden, haar lichaam leek het gewoon over genomen te hebben van haar geest.
'Verdomme, Cat. In welke situatie ben je nu weer verzeild geraakt?'
Uitgeput keek Cat op. Sam zijn gezicht stond bleek van bezorgdheid. Of voor hoe ver een hersenspinsel bezorgd kon zijn.
'Wat had ik dan moeten doen? Coll zomaar zijn gang laten gaan? Hij zou me alsnog gedood hebben, als je het al weer vergeten bent.'
'Alleen heb je het hem wel erg makkelijk gemaakt. Zoals die Seamus zijn keel doorsnijden. heb je er nooit aan gedacht dat die kerel wel eens in jullie voordeel had kunnen getuigen?'
'Alsof hij dat ooit gedaan zou hebben. Hij was Coll zo trouw als een hond.'
'Maar nog. Cat jij bent niet de persoon die zomaar mensen de keel gaat doorsnijden. De reden dat je hier zit is omdat je het bij Hadley niet durfde.'
'Ik had het wel degelijk gedurfd, had het gemoeten. Maar...Bij hem had het gewoon geen nut.'
'O nee? Voor zover ik weet heeft wegblijven uit een gevangenis echt wel zijn voordelen. Denk je ook niet?'
'Weet ik. Maar....Weet ik het? Ik voelde gewoon dat Hadley in zijn hart niet slecht was. Hij was als...'
'Als die jongen uit Khost?'
'Als die jongen uit Khost.' Haf ze tegen haar zin toe.
Geërgerd keek ze op toen Sam begon te lachen.
'Als ik niet beter zou weten, zou ik haast gaan denken dat je verliefd bent.'
'Verliefd? Waarom...? Waarom lijkt iedereen maar te denken dat ik verliefd ben? Enkel en alleen omdat we vrienden geworden zijn?'
'Ja hoor, Kitten. Ja hoor.' Antwoorde hij geamuseerd, en duidelijk niet onder de indruk van haar verklaring.
'Wij waren jaren de beste vrienden! Wil je soms zeggen dat ik ook op jou verliefd was!'
'Eeeuh...Cat...?'
Het silhouet van Sam vervaagde en maakte plaats voor Claire, die haar bezorgd aanstaarde.
'Ben je in orde? Hebben ze je niet te hard aangepakt? Murtagh, maak haar boeien los. Ondertussen kijk ik naar haar hoofd.'
Ze dacht dat ze een hersenschudding had. Wat Cat op een vreemde manier gerust stelde, zeker na haar iets wat gênante gesprek met Sam.
Toen pas drong het tot haar door dat Murtagh naast haar neerknielde en haar boeien begon door te snijden.
'Wat doen jullie? Straks zitten jullie ook in de problemen.'
'We hebben toestemming van Robert senior. Het eeuh...Ziet er naar uit dat jouw naam gezuiverd is.'
Cat had al een nieuw tegenantwoord klaar, maar dat bleef gangen op het puntje van haar tong toen ze besefte wat Claire zonet zei.
'Gezuiverd? Volledig? Hoe hebben jullie dit allemaal klaar gekregen?'
Dit leek wel het beste nieuws dat ze in weken gehoord had. En toch kon Cat niet ontspannen.
'Er zit een addertje onder het gras. Is het niet? Kom op Claire, vertel het me.'
Wanhopig keek Claire naar het plafond, alsof ze daar het perfecte antwoord zou vinden.
'Claire, alsjeblieft.'
'De jongen heet alle schuld op zich genomen.' Zei Murtagh in Claire haar plaats.
Ieder woord beukte op haar in als een sloophamer.
'En wat nu? Wat gaan ze met hem doen? Er komt toch een proces? Dan getuig ik wat er echt gebeurt is. Claire durfde haar niet eens aan te kijken.
'Meisje. Die man heeft bekend dat hij zijn eigen vader en diens rechterhand heeft vermoord. De strop hangt buiten al klaar. Ze kunnen het vonnis elk moment uitvoeren.' Zei Murtagh opnieuw in Claire haar plaats.
De grond barste nu echt open en Cat viel in een duistere afgrond.
'Waarom heeft hij die man ook neergeschoten? Had hij zich ingehouden, dan hadden we de zaak misschien nog kunnen rechttrekken.'
'Het was verdomme zelfverdediging. Voor zichzelf als voor mij. Vreselijk dat een zoon zijn vader dood. Maar als een vader zijn zoon wil doden, dat is allemaal maar normaal?
'Hij was de chieftain. Jullie Engelsen begrijpen dit misschien niet, maar hij heeft het recht om een gebrek aan loyaliteit af te straffen.'
'Loyaliteit?'
Het laatste touw verloor grip op haar polsen, en daar maakte ze handig gebruik van om de Schot zijn kraag vast te grijpen.
'Gebrek aan loyaliteit? Hadley heeft verdomme alles gedaan om zijn vader te plezieren? Coll MacGregor was ziek in zijn hoofd! Waarom deed hij anders alles in het geheim? Waarom niet alles officieel? Het is oorlog dus alles is veroorloofd? Als hij dan toch zo een patriottische Schot is? Waarom verraadde hij Jamie dan aan de Engelsen?'
Murtagh en Claire hadden enkele ogenblikken nodig om haar tirade te verwerken. Maar toen het gedeelte over Jamie eindelijk doorkwam konden ze beide hun angst niet verbergen.
'Hebben ze het niet verteld? Jamie heeft blijkbaar tien pond op zijn hoofd staan, iets met een moord die hij zou gepleegd hebben. Coll was blijkbaar erg enthousiast om die prijs te innen.'
Murtagh uitte een Gallische vloek.
'Ik kan het niet beter zeggen.' Riep Claire razend.
'Wat zei je ook al weer over trouw aan de chieftain?' Vroeg ze bijna poeslief aan Murtagh. 'Loyaliteit, mijn kont.'
'Inderdaad ja. We moeten die jongen helpen.'


Reacties:


WTlover
WTlover zei op 12 maart 2017 - 9:55:
Hoe durven ze hem gewoon te laten veroordelen? Ik had beter verwacht van Claire... Maar we gaan hem nu redden - op de een of andere manier - dus dat is goed