Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Wat is een Fanfiction?

Wat is een Fanfiction?

1 2 3
TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 10 juni 2010 - 11:14:
Het schijnt dat niet alle users op deze site weten wat een fanfiction is. Daarom is dit topic aangemaakt zodat alles meteen duidelijk zal worden.

Wikipedia:
Fanfictie (in het Engels fanfiction of fanfic) is een fictie-genre geschreven door fans van een film, boek, televisieserie of een ander type media. De schrijvers ‘lenen’ de karakters om hun eigen verhalen mee te maken zonder winstoogmerk. De verhalen worden niet officieel gepubliceerd, maar informeel (meestal op het Internet) beschikbaar gemaakt voor geïnteresseerden.

En toch worden hier heel veel ficitie/non-fictie geschreven. Dit zijn verhalen die helemaal uit de fantasie van de schrijver is gekomen [fictie] of verhalen die over het dagelijksleven/werkelijkheid gaan [non-fictie].

Als een vreselijke boemman zal ik dit grondig aanpakken, maar jullie kunnen mij natuurlijk ook helpen door je verhaaltje eraf te gooien.

Regels-regels-regels, ik weet het!
Maar wie houdt er nou van een rommelige site?

Alvast bedankt,
Yasmine & Dorien



NaNaa
NaNaa

NaNaa is offline

[9884]
NaNaa zei op 26 juli 2011 - 2:28:
Als je er een bestaand element in verwerkt is het fanfiction, dus ja. [:

MyReflection
MyReflection

MyReflection is offline

[1630]
MyReflection zei op 5 aug 2011 - 21:28:
Als je een quote van een bekende schrijver/acteur ect. pakt en daar een verhaal omheen schrijft. Is het dan ook fanfiction?

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 5 aug 2011 - 21:29:
Nee, tenzij je bestaande personages gebruikt.. daar gaat het om.

EnteredDanny
EnteredDanny

EnteredDanny is offline

[76]
EnteredDanny zei op 9 aug 2011 - 10:53:
Ik wil niet onbeleefd doen maar,
denk je echt dat ik achterlijk ben?
ik weet heus wat een fanfiction Ik ben niet dom hoor als jullie dat denken ik mag wel 11 zelf maar nog niet achterlijk,
ik heb ok echt hekel aan mensen die denken dat ze beter weten,
Hallo ik vraag me eens af of hier ooit vriendelijke mod zijn?


Het ziet er naar uit dat de mods vriendelijker zijn dan jij. Dit topic is terecht, er zijn idd een aantal verhalen die geen fanfiction zijn maar complete fictie, dat heb ik zelf ook al gemerkt. Als jij er hier geen van hebt geschreven, dan hoef je niet zo in de verdediging te schieten, vind ik.

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 24 mei 2012 - 20:10:
Nee, tenzij je bestaande personages gebruikt.. daar gaat het om.


Dus.. als je zeg maar een liedje van een band pakt, en een verhaal om dat liedje heen schrijft maar geen bandleden gebruikt in je verhaal, mag het niet ?

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 24 mei 2012 - 23:33:
Nou..nee.
Fanfiction betekent namelijk dat fans adorerend over hun idolen schrijven.
Als het geen bestaande personen zijn, dan blijft er alleen maar fictie over.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 24 mei 2012 - 23:36:
Oh. Moet ik dan al mijn songfics eraf gooien?

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 24 mei 2012 - 23:41:
Ja, en wat dacht je van al die gedichten die erop zijn gegooid?
Naar mijn mening is het nu erg rommelig.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 24 mei 2012 - 23:47:
Ik had eerlijk gezegd eigenlijk nooit nagedacht over dat songfics geen fanfictie zijn, aangezien je iets van iemand anders gebruikt.
Nou ja, ik vind het zonde om al mijn reacties kwijt te raken, dus ik ga eerst slapen en dan maak ik er morgen wel screenshots van of iets in die richting en dan gooi ik alles weg.

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 25 mei 2012 - 1:04:
We nemen het concept fanfictie geloof ik niet al te nauw hier, maar ben ik de enige van de vier mods hier die vind dat songfics best mogen blijven staan?

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 25 mei 2012 - 10:27:
Songfics vind ik nu nog net kunnen, aangezien je die ook baseert op iets anders. Het is ook een manier om je idool te adoreren, zeg maar.
Maar echt zelfgeschreven fictie, gedichten, blogs, lijstjes en andere random shit valt gewoon niet onder fanfiction, en dan hoort het hier eigenlijk niet thuis. Maar deze discussie hebben we al eindeloos gevoerd, en het is hier echt vechten tegen de bierkaai geworden. Iedereen post maar wat ze willen, en als ze geen categorie vinden dumpen ze het onder iets anders. Dus erg veel kunnen we er niet tegen doen. Tenzij we í lle fics die ooit op FF gepost zijn 1 voor 1 doorlezen en de users vragen om het te verwijderen als het geen fanfics zijn.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 25 mei 2012 - 11:07:
Zouden we niet al een eind komen als de users het simpelweg aan mods melden als ze een verhaal tegenkomen dat geen fanfictie is? Het is niet zoveel moeite, maar ik denk dat het best effectief kan zijn als men het ook daadwerkelijk doet.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 26 mei 2012 - 21:11:
Ik ben het eens met Elise, moet ik zeggen. Persoonlijk vind ik dat songfics gewoon kunnen. Maar ik ben het ook met Emma eens - dat wij "normale" users ook best een steentje bij kunnen dragen en het melden als we iets tegenkomen wat niet onder fanfiction/songfics valt. Ik weet niet of jullie dat zien zitten?

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 26 mei 2012 - 22:09:
Ik vind het best, al wil ik niet dat het een geval wordt van usertje verklikken, want het is aan de mods de taak om maatregels te nemen, en ik vind dat jullie dat niet hoeven doen.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 26 mei 2012 - 22:12:
Okay. ^^ Maar we moeten het dus wel of niet melden?



1 2 3