Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Wie schrijft of begint met het schrijven van een boek?

Wie schrijft of begint met het schrijven van een boek?

1 2
Faramir
Faramir

Faramir is offline

[266]
Faramir zei op 15 aug 2010 - 0:05:
Ik van altijd geinteresseerd in mensen wie een boek schrijven en misschien kunnen ze hier ervaringen uitwisselen enz.

Ik zelf ben ook bezig met een boek schrijven, maar ervaringen uitwisselen met andere helpt mij altijd wel om beter te worden.

Dus wie schrijft of begint met het schrijven van een boek?



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 15 aug 2010 - 11:04:
Ik zit op de SchrijversAcademie in Antwerpen, ik schrijf al heel lang en veel en ik heb contact met een uitgever. Dus ik durf wel zeggen dat ik 'ermee bezig ben'. ^^
En ik ben het niet met je eens, over dat je er zo vroeg mogelijk mee moet beginnen. Ik droom ook al heel lang van een eerste publicatie, schrijven is het enige waar ik goed in ben en ik wil er mijn beroep van maken, maar dat gaat niet op één-twee-drie. Als ik mijn fanfics en andere verhalen herlees, zie ik duidelijk hoeveel ik geëvolueerd ben over de voorbije vier-vijf jaar, maar ik zie ook het verschil over maanden. Ik leer nog dagelijks bij, door veel lezen en herlezen en herwerken, door random schrijfoefeningen, door mijn opdrachten op school, door de verhalen van anderen te beta-readen... Het verhaal waarmee ik een paar maand geleden mee naar Manteau stapte leek mij toen in orde, en als ik het nu herlees zie ik zoveel dingen staan die beter kunnen. Te vroeg debuteren is het slechtste wat je kan doen. Wijze woorden van de heer Stephen King: "Je debuteert maar één keer, en een slecht debuut blijft je je hele leven achtervolgen."
Ik heb jouw verhalen gelezen en ik denk echt dat je beter nog wat blijft oefenen tot je je stijl verbetert hebt en tot je een verhaallijn hebt gevonden die je helemaal kan uitwerken. Je zegt zelf dat je ongeduldig bent en dat is in je schrijven heel goed te merken. Je wil meteen naar de actie toe werken, maar zo creeër je geen sfeer, geen setting, en dat is net in het fantasy-genre dat jij schrijft zo belangrijk. Lord of the Rings begint ook niet zomaar midden in een gesprek of een gevecht, om maar een voorbeeld te geven. Tolkien tekent eerst heel Midden-Aarde uit, pagina's lang, en daar gingen dan weer jaren research aan vooraf. Daarom is fantasy zo'n moeilijk genre, zeker voor een beginnende schrijver.
Ik weet dat dit niet is wat je wilt horen, ik weet hoe gevaarlijk jeugdig enthousiasme is. Maar je bent pas zestien. Laat dat debuut nog even voor wat het is en werk aan iets wat echt goed is, anders geloof ik dat je uiteindelijk alleen maar zal worden teleurgesteld. En dat is waar ze ons op de academie ook voor waarschuwen: een jonge schrijver wiens debuut de grond in wordt geboord, raakt vaak nooit meer een pen aan.

Faramir
Faramir

Faramir is offline

[266]
Faramir zei op 15 aug 2010 - 11:54:
O die Fanfics die schrijf ik een gewoon voor de lol dus daar blijven meestal weleens wat fouten enz. hangen omdat ik te snel schrijf, maar bedankt voor de tip ik zou erop letten.

Faramir
Faramir

Faramir is offline

[266]
Faramir zei op 15 aug 2010 - 12:02:
Ik zit op de SchrijversAcademie in Antwerpen, ik schrijf al heel lang en veel en ik heb contact met een uitgever. Dus ik durf wel zeggen dat ik 'ermee bezig ben'. ^^
En ik ben het niet met je eens, over dat je er zo vroeg mogelijk mee moet beginnen. Ik droom ook al heel lang van een eerste publicatie, schrijven is het enige waar ik goed in ben en ik wil er mijn beroep van maken, maar dat gaat niet op één-twee-drie. Als ik mijn fanfics en andere verhalen herlees, zie ik duidelijk hoeveel ik geëvolueerd ben over de voorbije vier-vijf jaar, maar ik zie ook het verschil over maanden. Ik leer nog dagelijks bij, door veel lezen en herlezen en herwerken, door random schrijfoefeningen, door mijn opdrachten op school, door de verhalen van anderen te beta-readen... Het verhaal waarmee ik een paar maand geleden mee naar Manteau stapte leek mij toen in orde, en als ik het nu herlees zie ik zoveel dingen staan die beter kunnen. Te vroeg debuteren is het slechtste wat je kan doen. Wijze woorden van de heer Stephen King: "Je debuteert maar één keer, en een slecht debuut blijft je je hele leven achtervolgen."
Ik heb jouw verhalen gelezen en ik denk echt dat je beter nog wat blijft oefenen tot je je stijl verbetert hebt en tot je een verhaallijn hebt gevonden die je helemaal kan uitwerken. Je zegt zelf dat je ongeduldig bent en dat is in je schrijven heel goed te merken. Je wil meteen naar de actie toe werken, maar zo creeër je geen sfeer, geen setting, en dat is net in het fantasy-genre dat jij schrijft zo belangrijk. Lord of the Rings begint ook niet zomaar midden in een gesprek of een gevecht, om maar een voorbeeld te geven. Tolkien tekent eerst heel Midden-Aarde uit, pagina's lang, en daar gingen dan weer jaren research aan vooraf. Daarom is fantasy zo'n moeilijk genre, zeker voor een beginnende schrijver.
Ik weet dat dit niet is wat je wilt horen, ik weet hoe gevaarlijk jeugdig enthousiasme is. Maar je bent pas zestien. Laat dat debuut nog even voor wat het is en werk aan iets wat echt goed is, anders geloof ik dat je uiteindelijk alleen maar zal worden teleurgesteld. En dat is waar ze ons op de academie ook voor waarschuwen: een jonge schrijver wiens debuut de grond in wordt geboord, raakt vaak nooit meer een pen aan.


Ik had het eigenlijk niet over het debuteren, ik had het meer over dat je niet te vroeg kon beginnen met het schrijven. Debuteren dat duurt nog wel even voor mij, want er zijn zoveel dingen die er nog bij komen kijken voordat ik echt een uitgever ga aanspreken om er eens na te laten kijken en dan zijn wel denk ik al wel een paar jaar verder. Maar uit mijn fanfics kun je denk ik wel wat halen hoe ik schrijf, maar niet alles. Maar net als veel anderen zijn er nog erg veel dingen die ik in het schrijven moet leren.

Maar om die beginnde schrijvers gewoon wat te helpen kun je elkaar toch wel wat tips en advies geven. Want volgens mij weet iedereen wel hoe moeilijk het schrijven van een boek is en het schrijven moet je uiteindelijk toch zelf doen, maar je kunt elkaar bij sommige dingen toch wel helpen?

Torresss
Torresss

Torresss is offline

[2972]
Torresss zei op 15 aug 2010 - 13:22:
Ik ben bezig ,allang

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 15 aug 2010 - 14:29:
Ik wil ook ooit boeken gaan uitgeven, en ben al lang bezig met schrijven (fanfictions, sinds kort ook verhalen over zelfverzonnen personages) maar het is niet makkelijk.

Lollystokje
Lollystokje

Lollystokje is offline

[37]
Lollystokje zei op 15 aug 2010 - 14:53:
Ik ben bezig met een maar ik ben tijdelijk aan een pauze toe

Celeste
Celeste

Celeste is offline

[9]
Celeste zei op 15 aug 2010 - 16:51:
Ik heb mijn MS al naar twee uitgevers gestuurd, twee maanden geleden. Ik ben redelijk lang bezig geweest met alles uitwerken etc. Nu kan ik alleen maar wachten op een antwoord. Maar ik verwacht niet dat mijn MS zal worden uitgegeven, ik hoop gewoon op goede kritiek waar ik wat aan heb. Natuurlijk zou het wel een droom zijn die uitkomt als mijn boek uitgegeven wordt, hoop moet je altijd hebben. Zo zeg ik maar. Veel succes aan iedereen, btw, die een boek aan het schrijven is!

Faramir
Faramir

Faramir is offline

[266]
Faramir zei op 15 aug 2010 - 20:04:
Hoelang ben je er ongeveer mee bezig geweest?

jorinloveth
jorinloveth

jorinloveth is offline

[5719]
jorinloveth zei op 15 aug 2010 - 20:14:
ik wil ook wel een boek schrijven later, maar ik wil er zeker niet mijn beroep van maken ofzo.

Celeste
Celeste

Celeste is offline

[9]
Celeste zei op 15 aug 2010 - 20:22:
Met het bedenken wel een halfjaar, en met het schrijven ook ietsje meer als een halfjaar. Op een gegeven moment heb ik in sneltreinvaart mijn MS voltooid, omdat ik vakantie had en tonnen inspiratie. Soms gaat het langzaam, soms snel.

Faramir
Faramir

Faramir is offline

[266]
Faramir zei op 15 aug 2010 - 20:41:
Ja, dat klopt.
Maar meestal als ik een goed verhaal heb dat goed is uitgedacht gaat het schrijven erg snel, sneller dan ik had verwacht. Alleen kom je altijd nog wel stukje tegen die lastig zijn te schrijven, meestal kijk ik dan naar andere schrijvers hoe die het hebben opgelost.

Ik had trouwens 2 jaar nodig voordat ik in mijn ogen een goed verhaal had

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 6 maart 2012 - 21:40:
Schopt topic omhoog.

Ik heb al minstens twee jaar, of langer inmiddels, een idee voor een verhaal en ik ben nog steeds bezig met de plot, de personages en wat ik er nou precies van wil maken. Het gaat heel langzaam, maar er is vooruitgang.

MickyMuis
MickyMuis

MickyMuis is offline

[329]
MickyMuis zei op 6 maart 2012 - 22:16:
Ik heb zelf ook mijn ambities voor het schrijven van een boek. Maar net zoals Midden Aarde van Tolkien, speelt mijn verhaal zich ook af in een geheel andere wereld. Ik heb al wel twee hoofdstukken. Maar inderdaad, ik moet die nieuwe, onbestaande wereld ook "leren kennen" kenmerken opschrijven en langzaamaan dingen onthullen in het verhaal waardoor ook de lezer geïnteresseerd blijft in die wereld en de personages die erin leven. Maar tegelijkertijd moet je de verhaallijn ook goed in de smiezen blijven houden, want die kun je door alle details die je eigenlijk toe wilt voegen aan die wereld, uit het oog verliezen. Tenminste, dit is hoe ik dat ervaar. Dus voor ik verderga met dat verhaal, moet ik net als Tolkien nog wat "onderzoek" verrichten naar mijn wereld. Maar het begin is er, en daar ben ik al tevreden mee.

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 6 maart 2012 - 22:25:
Ja, je moet eerst zelf je eigen verhaal kennen, voordat je het onder woorden kan brengen. Je details moeten kloppen in het begin en in het einde van het boek. Dus het neemt echt veel tijd in beslag en is echt niet zomaar gedaan.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 7 maart 2012 - 16:43:
Ik zou het leuk vinden als ik ooit genoeg tijd heb om Droomwereld af te maken (:



1 2