Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Schrijfwedstrijd [Opdracht 2]

Schrijfwedstrijd [Opdracht 2]

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 15 aug 2010 - 22:38:
Zal ik er nog maar eens één houden, zeker?
Ladies, start your engines!


- Schrijfwedstrijd -

Inschrijvingen:
- Eliros (8)
- Conflate (7.5)
- xDevilbitch (8.5)
- Kayley (8.2)
- Torresss (7.5)
- Sailor
- KolaLollie (9.5)
- Bodine (7.9)
- xjeszell (7.7)
- xNadezhda (8.5)
- missxangel (7.7)
- Rianne (7.5)
- Vulture
- Freaking (7.7)
- TWINcest
- MoonRocker (7.8)
- AnotherZero (8)
- MyReflection (7.6)

Opdracht 1
Mkay, we beginnen lekker random... Schrijf een SA van minstens 800 woorden met als onderwerp het perfecte huwelijksaanzoek. Go nuts. Misschien schrijf je een klassiek aanzoek uit op een bijzondere manier, misschien gaat in jouw fantasie de man van je dromen voor jou op één knie zitten, misschien denk je aan een oud koppel die hun beloften nog eens overdoen, misschien is het een niet-ernstig aanzoek onder vrienden...
Voor wie nog niet eerder deelnam aan een wedstrijd onder mijn briljante organisatie: de opdrachten zijn vaak vreselijk random en chaotisch, maar hoe origineler hoe beter. Blow me away. Oh, en let op stijl-en taalfouten. Ik ben in een muggenzifterbui en ik durf niet met zekerheid zeggen wanneer die zal overwaaien.
En aangezien het een fanfiction-site is: zorg dat het verhaal hier past. Verwerk er minstens één celeb in, baseer het op een songtekst of een film of whatever.
Ik wil deze opdracht graag binnen op 2 september. Twee weken moet maar genoeg zijn, de vorige wedstrijden duurden vreeeeeeselijk lang.
Ready, set, go. x)

Opdracht 2
Geloof me, jullie willen niet weten hoe ik hierop kwam. Lange anekdote over te weinig slaap, te lange film en te melige vrienden.
Maar dus: de mensen die liefst over muzikanten, acteurs, sporters of andere celebs schrijven hebben pech, deze opdracht draait helemaal om boeken en films. Kies een bekend werk en geef het een ander einde. Laat Frodo doodgaan, koppel Jack Sparrow aan een piratenprinses met nóg meer make-up dan hij, gooi Edward en Jacob samen van een klif en maak Bella lesbisch [stiekem zou ik dat gewoon geniaal vinden...], what-evah.
Doe wat. Make it happen. Wees origineel. Lever op tijd in.
Minimaal 800 woorden, dat vind ik een goed getal.
En laat hier ook even weten waar je over gaat schrijven, kwestie van dubbels te vermijden. Stel dat ik het onderwerp niet ken, geen paniek: I haz Wikipedia.
Deadline: 24 september 23u59.

- The Green Mile: Freaking
- Hart van Inkt: MoonRocker
- Het Korte Tweede Leven Van Bree Tanner: Torresss
- Harry Potter [Deathly Hallows]: Rianne
- The Boy in the Striped Pyjamas: missxangel
- The Host: MyReflection
- Underworld: Bodine
- Geheime Welt Idhíºn: xNadezhda
- De Hongerspelen: xDevilbitch
- Twilight: Eliros
- 1984: Kayley
- Knowing: KolaLollie



NaNaa
NaNaa

NaNaa is offline

[9884]
NaNaa zei op 8 sep 2010 - 18:28:
Je moet toch ergens je deadline zetten?

Torresss
Torresss

Torresss is offline

[2972]
Torresss zei op 8 sep 2010 - 18:32:
Je moet toch ergens je deadline zetten?

lijkt me wel handig, maar aangezien Dorien naar Londen is begrijp ik wel dat er nog geen cijfers staan

NaNaa
NaNaa

NaNaa is offline

[9884]
NaNaa zei op 8 sep 2010 - 18:33:
Daarom. ^^

Freaking
Freaking

Freaking is offline

[333]
Freaking zei op 9 sep 2010 - 15:22:
het is niet lulling omdat Dorien naar London is :'p? dus drrm duurt het zo lang.


Ja goed, maar toch weetje.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 9 sep 2010 - 17:35:
Ik ben net terug uit Londen met mijn geweldige maar uitermate vermoeiende familie, ik ben ziek geweest en ik ben plafonds gaan verven op het appartement van mijn beste vriendin uit het middelbaar die ik twee jaar niet gezien had en die net is verhuisd omdat ze weg wilde bij haar vriend die er een gewoonte van maakte haar de kamer rond te slaan.
So pardon my french als ik niet meteen stond te springen om 15 huwelijksaanzoeken te lezen en quoteren. Is het toegestaan dat ik er nu aan begin? Want als iemand zich geroepen voelt die denkt dat hij/zij het beter kan, be my fucking guest.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 9 sep 2010 - 17:36:
@Do; nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde alleen dat ik nieuwsgierig was/ben. ^^

AnotherZero
AnotherZero

AnotherZero is offline

[1166]
AnotherZero zei op 9 sep 2010 - 20:59:
Mha, Do's leven draait niet rond fanfic, dus volgens mij is het best logisch dat ze er ook eens wat tijd over laat gaan. Niemand gaat dood door een week te moeten wachten op de uitslagen van de schrijfwedstrijd, denk ik ;3
Take your time.
Liever weloverdachte punten dan maar iets snelsnel :a

KolaLollie
KolaLollie

KolaLollie is offline

[7287]
KolaLollie zei op 9 sep 2010 - 21:01:
japrecies. ^^
[enDoislief. <3]

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 9 sep 2010 - 21:03:
@Do; nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde alleen dat ik nieuwsgierig was/ben. ^^

Freaking
Freaking

Freaking is offline

[333]
Freaking zei op 9 sep 2010 - 21:05:
Captain, take your time.
Ik hoop dat je het wel leuk hebt gehad in London.

Torresss
Torresss

Torresss is offline

[2972]
Torresss zei op 9 sep 2010 - 21:07:
Captain, take your time.
Ik hoop dat je het wel leuk hebt gehad in London.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 9 sep 2010 - 21:29:
Uitslag
- Eliros
Goed en vlot geschreven. Mooie setting, niet nodeloos ingewikkeld en een leuke wending op het einde - gewoon vragen, geen gedoe en dat is dat. Mooi in zijn eenvoud. Het invoegen van de lyrics was eigenlijk niet nodig, het illustreert wel hoe je het liedje hebt geïnterpreteerd, maar soms brak het net iets teveel. De tekst zelf zegt meer dan genoeg. In het vervolg de tekst desnoods op het einde toevoegen, of een link naar het nummer plaatsen.
Verder geen opmerkingen, stijl, spelling en grammatica waren allemaal in orde. Misschien volgende keer nog iets grootser uitpakken?
8/10

- Conflate
Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt. Het radio-aanzoek was leuk gevonden, maar het beperkte de setting uiteraard. De emotiewisselingen van Ichigo en haar moeder waren soms nogal abrupt (ze gaat bijvoorbeeld in de eerste alinea nogal snel van fronsen naar huilen, en dat komt niet geloofwaardig over). Je had veel meer kunnen doen met het personage van Masaya, het aanzoek uitgebreider kunnen maken en de manier hoe hij erop komt. Je tekst was dan waarschijnlijk ook een stuk langer uitgevallen, nu ligt hij net binnen het minimumaantal terwijl je er duidelijk meer had kunnen uithalen. Je was één van de eerste die inleverde, misschien had je met wat meer tijd hier meer mee kunnen doen?
Verder niets dat meteen in het oog sprong, taal en stijl waren oké. Diep de volgende keer het onderwerp meer uit.
7.5/10

- xDevilbitch
Een heel mooie tekst, en zeer origineel. De boom, het doosje, de speelsheid van Martijn en Charlotte die ondanks het feit dat ze wel geraakt is toch een beetje geërgerd is door het heen-en-weer rennen. Bijzonder romantisch bedacht, en prikkelend dat de lezer het antwoord van Charlotte niet te weten krijgt.
Qua stijl niets aan te merken, af en toe haperde het door een iets teveel aan woorden. Je schrijft zeer beeldend, waarschijnlijk omdat je het zelf ook allemaal voor je ziet. En geloof me, de lezer ziet het ook. Maar soms wil je het zo precies neerschrijven als jij het in je hoofd ziet, en dan wordt het teveel. Less is more, zorg dat je lezer blijft denken, zo gaat hun fantasie werken en leest het veel vlotter.
8.5/10

- Kayley
Brede grijns, dat eerst. De jury beïnvloeden, ja? Maar voor deze keer zie ik het door de vingers. Origineel is het zonder meer, en goed bedacht. Goede research ook, dat is iets wat ik altijd apprecieer. Mooi en vlot geschreven, iets wat je 2 keer moet lezen omdat je het de eerste keer niet helemaal kan begrijpen en anders dingen mist. Dat is niet simpel om te schrijven, maar hier klopt het helemaal.
De opmerking is dezelfde als bij Daan. Niet teveel details en beschrijvingen bij elkaar proppen, maar gezond doseren. Veelschrijven is verleidelijk bij scènes waarin weinig wordt gesproken en veel gebeurt met handelen, maar een overdosis aan details maakt een tekst snel warrig. Let ook op hoe je vergelijkingen legt, zoek het soms iets verder dan het eerste wat in je op komt, zo vermijd je clichés. Grammatica had hier en daar een schoonheidsfoutje, spelling was nagenoeg foutloos.
8.2/10

- Torresss
Fernando, uiteraard. Op die keuze heb ik alvast niks aan te merken… Het aanzoek waar iedereen van afweet behalve Aloise is mooi weergegeven, ook de zenuwen van Fernando en het gesmoes met zijn teamgenoten, en de commentaar van David die het allemaal een beetje moet aansporen omdat hij bang is dat ze ‘nee’ zal zeggen. De spanning van het opstellen van zo’n verrassing en dan het risico lopen dat hij wordt afgewezen zat er duidelijk in.
De grootste opmerking is volgens mij het gebrek aan alinea’s. De tekst is bijna één groot blok en dat leest niet vlot. De interpunctie klopt ook niet altijd en je moet opletten dat je niet in herhaling valt wat betreft de zinsbouw. Dat zijn allemaal dingen die je leert door veel te schrijven, herschrijven en lezen, dus ik zou zeggen: gewoon doorgaan.
7.5/10

- KolaLollie
Ik bedenk nu dat ik de nieuwe mensen beter eerst had gewaarschuwd voor jou: de originaliteitsprijs staat nog maar eens op jouw naam. Onvoorstelbare sfeerschepping, personages en settings die zo realistisch lijken en toch dat ‘kantje’ hebben dat ik intussen zo herken in jouw werken… Niks op aan te merken. Prachtig.
Op een paar vertypingen en een zeldzame zin die misschien net iets minder was na heb ik niks aan te merken. En de dingen die opvielen sprongen alleen maar in het oog omdat alles eromheen helemaal klopte.
9.5/10

- Bodine
Een homo-aanzoek, en de pairing Tom-Andreas. Binnen de wereld van de TH-slash waarschijnlijk niet meer zo uniek -aangezien in die wereld intussen zowat elk mogelijk koppel is uitgeprobeerd-, maar in deze opdracht past het. Bijzonder en toch niet te ver gezocht. En het spontane aanzoek-na-een-ruzie, in combinatie met het worstelen met geaardheid vond ik mooi. Het is goed dat je niet snel ergens een ring en rozenblaadjes vandaan hebt getoverd, dat had de hele sfeer gebroken.
Soms vlot de stijl niet helemaal, bij bepaalde zinnen krijg ik de indruk dat je zocht naar een woord of een beschrijving dat je niet op papier kreeg zoals je wilde. Dan stropt de tekst plots, en na een paar zinnen ben je weer vertrokken. Je dialogen gaan dan weer zeer vlot, dat is een sterk punt. Misschien lag de opdracht je gewoon niet, dat kan.
7.9/10

- xjeszell
Het concept is leuk, met bungeejumping en zo, maar ik miste iets. Het is veel beschrijven van de geschiedenis, meer beschrijven dan tonen. Het lijkt bijna een planning voor een langer verhaal, met het aanzoek als laatste hoofdstuk. Stijl, taal, grammatica, niks op aan te merken. Maar de verhaallijn ging een beetje de mist in tussen de hele voorgeschiedenis die je had bedacht rond Adam en Bill. En er zit een kleine hapering in logica als ze ineens weer op dat platform zitten.
Je hebt het voor jezelf veel te moeilijk gemaakt, denk ik. Jij bent volgens mij de originaliteit te ver gaan zoeken. Mijn tip: schrijf over wat je kent. Jouw schrijven zal veel beter tot zijn recht komen in een onderwerp waarin je meer op je gemak bent.
7.7/10

- xNadezhda
Wat dit stuk zo krachtig maakt: je komt midden in de actie terecht. De uitleg en de achtergrondinformatie komt later, in stukjes en op precies het goede moment. Maar eerst actie, drukte, de wervelende coulissen zo levensecht mogelijk neergezet. De lezer vangen en op een zorgvuldig aangelegd spoor plaatsen zonder dat hij het merkt, ook een herkenbaar talent van jou uit andere werken.
Romeo en Julia is uiteraard gevaarlijk dicht bij een cliché, maar je komt ermee weg door er een gepaste draai aan te geven. Penny is ook een duidelijk Dezh-personage, geloofwaardig en menselijk in haar imperfecties, maar let op dat je daar niet in de val trapt van té herkenbaar schrijven. Durf ook eens iemand helemaal anders neer te zetten dan je gewend bent.
Taal, spelling en grammatica waren nagenoeg foutloos, hier en daar leek een zin of een woord niet helemaal te kloppen, en voor de rest gewoon weer een Dezh-verhaal: het leest als een trein en het loont de moeite.
8.5/10

- missxangel
De celeb, de angst en de ballon zijn erg goed bedacht. Het is nog net ietsje meer dan een aanzoek in een luchtballon. Diego Luna komt ook schandalig weinig voor op deze site, dus bedankt daarvoor…
Het schrijven gaat je ook steeds beter af, je bent merkbaar beter geworden. Het enige waar je nog wat op moet letten is grammatica en zinsbouw, maar dat zijn dingen die je vanzelf leert door oefening. Goed bezig, ga op deze weg verder voor de volgende opdrachten.
7.7/10

- Rianne
De setting en het aanzoek zijn zeker anders dan de rest van de inzendingen. Het is mooi weergegeven, in een zeer beeldende stijl. Enkel de herhalingen stoorden soms, je wilt een situatie benadrukken met zoveel mogelijk woorden terwijl het veel sterker zou zijn met een beetje minder. Lees je eigen stukken kritisch na, en leer schrappen. Ook al vind je het zo jammer van die ene geniale vergelijking, je verhaallijn verzuipt soms bijna in de beelden. Het hele stuk over dat litteken is bijvoorbeeld veel te lang, dat houdt de lezer niet vol. Het is jammer als je daar als schrijver veel tijd in steekt, maar door goed schrappen wordt een tekst uiteindelijk beter. Kill your darlings.
De wending op het einde maakt dan weer veel goed.
7.5/10

- Freaking
De keuze van celebs is alvast origineel, met name hun leeftijd. Het aanzoek op zich -diner bij kaarslicht, rozenblaadjes, witte kerst, een liedje- was net iets te cliché naar mijn smaak, maar dat vang je goed op met leuke details zoals de borden. Er mochten wat meer alinea’s in en een paar zinnen klopten niet helemaal, maar de stijl op zich was in orde.
7.7/10

- MoonRocker
Jammer, zo jammer van die truth or dare, cliché der clichés. Je hebt hem wel geniaal ingekleed met de droogste gesprekken ooit, maar een andere setting had hem een miljoen keer beter gemaakt. Op stijl had ik weinig tot niks aan te merken, alleen de interpunctie klopt niet helemaal. En de enter-toets bijt niet, alinea’s maken het veel vlotter om te lezen. En ik heb me kapotgelachen, dat vooral.
7.8/10

- AnotherZero
Het is altijd moeilijk om de inzendingen te beoordelen van mensen die mij persoonlijk kennen, want die weten maar al te goed wat mij raakt. En Titanic staat zeker op de shortlist.
Het haar op mijn armen stond recht tijdens het lezen, dus qua emotie scoort deze alvast een tien. En originaliteit ligt niet ver achterop. Mijn gebruikelijke muggenzifterige opmerkingen: gebruik alinea’s, niet teveel herhalen, sommige woorden worden verkeerd gebruikt of constructies worden door elkaar gehaspeld, let op grammatica. Maar wat een verhaal.
8/10

- MyReflection
Een goede schrijfstijl, en Rome is uiteraard een prachtige setting. Maar een roos, een ring en een briefje vond ik niet zo bijster origineel als afsluiter… Het is mooi, daar niet van, en zeker romantisch, maar ik val er niet van omver. Stiekem zat ik te wachten op een grote afsluiter. De stijl is er, de zinnen kloppen, maar nu moet je ze in een groter verhaal durven gieten. Maak je zinnen soms ook wat langer, en gebruik enters in dialogen om ze vlotter te maken.
7.6/10

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 9 sep 2010 - 21:32:
Dorien? *steekt heel voorzichtig armpje omhoog*
Moeten alinea's met een dubbele enter, of met tabdingest x'D Want ik doe altijd 1 enter gewoon :x
[wantwant.ja.gewoon.datwildeikevenwetenx']]

KolaLollie
KolaLollie

KolaLollie is offline

[7287]
KolaLollie zei op 9 sep 2010 - 21:33:
o.o

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 9 sep 2010 - 21:34:
Dorien? *steekt heel voorzichtig armpje omhoog*
Moeten alinea's met een dubbele enter, of met tabdingest x'D Want ik doe altijd 1 enter gewoon :x
[wantwant.ja.gewoon.datwildeikevenwetenx']]

Gewoon nieuwe lijn. FF lijnt de tekst ook niet uit, dus soms is één enter door stom toeval niet te zien. Maar als de hele tekst in 1 blok staat en ook de dialoog gewoon doorloopt, leest het gewoon niet handig ^^



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20