Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen n schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » The FanFic Guide to the Galaxy

The FanFic Guide to the Galaxy

1 2 3 4 5
CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 2 sep 2010 - 14:06:
The FanFic Guide to the Galaxy

Hallo daar.
Dit is de FF-gids, een briljant stukje proza dat het leven op dit forum zoals wij het kennen voorgoed zal veranderen. Het Nieuwste Testament, zo u wil. Onze persoonlijke Bijbel.
Of er heeft ergens een mod teveel vrije tijd. Dat kan ook.
Alrighty then. Deze post is bedoeld om bepaalde onduidelijkheden over FanFic.nl uit de wereld te helpen. We hebben uiteraard ergens al een post met forumregels, maar die bevat niet echt de essentie. Laten we wel wezen, als je op safari gaat in de jungle, wat neem je liever mee? Een handboek uit je vertrouwde Westerse boekenwinkel, of een bekwame gids die al jaren in het kreupelhout woont en gewapend is met een schat aan ervaring en een goed onderhouden jachtgeweer? Juist ja.
FanFic.nl (of FF, zoals de users haar liefkozend noemen) is misschien geen jungle, het is wel een wereldje op zich. Nieuwkomers die gewoon komen binnenvallen, ons fragiele ecosysteem vertrappelen, hun rotzooi niet opruimen, de plaatselijke bevolking gek maken en er als volleerde Australische rugzaktoeristen weer vandoor gaan zodra ze door hun voorraad bier heen zijn, daar houden we niet zo van. Dus lees deze post met aandacht voor een snelcursus in Hoe Te Overleven Op FanFic.nl, en het loopt wel los. Hopelijk.


FanFic.nl, oftwewel FF
Officiële taal: Nederlands (op het forum zowel Hollands als Belgisch, met alle mogelijke dialecten onderling, in de verhalen ABN)
Hoofdstad: het Stamcafé, daar gebeurt alle actie.
Regeringsvorm: Republiek (mods worden verkozen voor het leven, tenzij ze zelf hun boeltje pakken)
Religie: zeer gevarieerd, duidelijk meer Tokio Hotel-aanhangers, maar verschillende geloven leven vredevol naast elkaar.
Oppervlakte: zo groot of klein als je zelf wilt, het internet heeft namelijk weinig fysieke grenzen.
Inwoners: verschilt sterk van dag tot dag: er zijn een paar honderd profielen, waarvan er een stuk of 60-70 redelijk actief zijn. Daarbinnen gaat het van regelmatige bezoekers tot mensen die praktisch op het forum leven.
Volkslied: Samwell - What What (in the butt), voor meer informative over dit volkslied, zie verderop in de tekst.
Nationale feestdag: 12 juni

FanFic.nl is een onafhankelijke republiek, opgericht op 12 juni 2008 door Rutger, ook bekend als stichter van Quizlet. FF kende slechts een gestage groei en was lange tijd een relatief verlaten land. In den beginne was er niets. Of toch bijna niets, zoals het Heilige Schrift ons leert.
(Het wereldvermaarde Heilige Schrift van FF bevindt zich momenteel in de kluis van het Louvre voor diepgravend onderzoek en vertalingen. Het Louvre kennende is het nog maar de vraag of we dit waardevolle artefact ooit nog zullen terugzien.)
FF was dus kaal en leeg, op de gebruikelijke nomaden na. Zoals de etiquette ons leert, laat iedere reiziger die dit land doorkruist iets van waarde achter op onze grond. En zie, de woestijngrond werd vruchtbaar waar de kostbare gaven van woorden en fantasie haar raakten. De eerste verhalen vonden houvast, schoten wortel en boorden grondwater aan. Kleine oases ontstonden en bestaan nu nog steeds. Wie weet waar hij moet zoeken, kan vandaag de dag nog steeds deze grondlaag van onze beschaving bewonderen.

Waar het op veel andere sites gebruikelijk was om slechts voetstappen achter te laten en herinneringen mee te nemen, nam FF dankbaar elk geschenk aan. De leegte tussen de oases bleek een aangenaam gebied te zijn voor reizigers op zoek naar een vaste stek. Waar overbevolkte forums, al te nieuwsgierige ogen, slinkse dieven, hooghartige bourgeoisie en meedogenloze concurrentie op zoveel vooraanstaande sites hoogtij vierden, gaf FF iedereen een kans en een plaats.
Dit leeft nog steeds verder in de geest van de huidige bevolking. Rust, vriendelijkheid en het naleven van de regels staan hoog in het lijstje van normen en waarden.

Tussen eind 08 en begin 09 kende FF een eerste sprong in bevolkingsaantal. Veel nieuwe bewoners waren users van Quizlet die op zoek waren naar een leuk buitenverblijfje, anderen kwamen hier eerder toevallig terecht. In die periode waren ook 90% van de verhalen op FF gerelateerd aan Tokio Hotel, wat aanhangers van dit geloof meteen voet aan de grond gaf. Bouwwerken uit deze periode dragen hier duidelijke tekens van, de namen Bill en Tom zijn waarschijnlijk niet meer te tellen.

Rond die periode werden ook 2 nieuwe mods aangesteld (ondergetekende en mijn charmante collega, de vermaarde TWINcest) waarmee de huidige politieke top compleet werd gemaakt. Tot op de dag van vandaag zijn wij de meest actieve mods.
De politiek van FF is relatief laid-back. Mods zijn gewone users die schrijven, commenten en kletsen op het forum. Users leven over het algemeen de regels uit zichzelf na en hebben weinig aansporing nodig. De ene keer treden mods strenger op dan anders, aangezien elke situatie een andere nuance heeft.
Wanneer het echter serieus over de schreef gaat, wordt er wel verwacht dat users een opmerking of waarschuwing serieus nemen. Sinds de laatste bevolkingsexplosie zijn de mods op zoek naar een nieuw evenwicht tussen vriendschap en ordehandhaving.
Over het algemeen wordt er op FF veel toegelaten, zolang het binnen de perken blijft. En de mods hebben -uiteraard- het laatste woord in een discussie. Op deze manier bleef het ecosysteem van FF tot zover vrij van grote rampen.
Er zijn voor de nabije toekomst nieuwe verkiezingen aangekondigd.

Het forum kwam tot leven, verhalen schoten als paddenstoelen uit de grond en de woestijn trok zich terug. Door een combinatie van het nog steeds relatief lage aantal actieve leden, een hoge graad muggenzifterij en goede communicatie bleef het algemene niveau van de verhalen op FF steeds zeer hoog. Kwaliteit boven kwantiteit is nog een norm die hoog in het vaandel is gebleven.
Vriendjeslezen is FF vreemd. Iedereen krijgt een kans, niet alleen de mensen die het hardst schreeuwen of het meest om comments gaan hengelen. Wie goed schrijft krijgt eerlijke erkenning, wie tips vraagt zal altijd een geduldige vriend vinden, wie lovende reacties verwacht op een verhaal zonder punten of grammatica keert met lege handen terug. FF leeft dankzij de kwaliteit van haar oases, en de users floreren dankzij hun eigen integriteit en talent. Dat is wat onze wereld definieert.
Wie schrijft, die blijft. Goed schrijft, weliswaar. Zowel de verhalen als de reacties hebben inhoud, en daardoor is FF doorheen haar bestaan altijd gespaard gebleven van inflatie.
Tip voor nieuwe users: waardevolle reacties zijn ons toeristenvisum, talent is onze green card.

Natuurlijk bestaat er geen vrede zonder oorlog. Elk geschiedenisboek heeft zwarte bladzijden, en FF is geen uitzondering. Er zijn kleine veldslagen uitgevochten door users onderling, waarop sommigen vertrokken zonder omkijken. De site werd overspoeld door vluchtelingen van Quizlet (gedenk de Grote Crash van 13 juni 09). Gebande Q-users landden meer dan eens als Vikingen op onze kust en brandden het halve forum plat, wat nog steeds bij veel oud-strijders een heftig wantrouwen oproept. Verhalen werden gestolen, met een kleine oorlog en een privé-militie tot gevolg. Copycatting is nog steeds een halszaak op FF en geen enkele rechtbank zal genade schenken. U weze gewaarschuwd.

Maar we hebben ook onze hoogtepunten. Schrijfwedstrijden, 2 meetings en het ontstaan van heel veel onbreekbare vriendschappen. De oudere users hebben onderling een soort van dynastie ontwikkeld, voor meer informatie hierover, zie het verhaal The Fairies Tale, een deel van onze mythologie. Ook het volkslied stamt uit deze sage.
Deel uitmaken van de crowd op FF is niet moeilijk. Praten. Heel veel praten. Met om het even wie. Lees oude forumposts (tips zijn: alle offtopics, Hotties, Fantasie-topics, Meeting-topics). Lees verhalen. Stuur GB-berichtjes. Neem deel aan gesprekken. Hou je aan de regels. Niet spammen. Niet voor elke gedachte een nieuw topic aanmaken. Geen hoi/doei-posts. Schrijf verhalen, maar ga geen comments afsmeken. Geef melding van een nieuw hoofdstuk met een GB-bericht aan iedereen die op het voorgaande hoofdstuk had gereageerd. Maak je hoofdstukken voldoende lang. Let op spelling, grammatica, hoofdletters, interpunctie en stijl. Gebruik alineas. Leer houden van de rust op het forum.
En bovenal: respect. R E S P E C T. Voor andere users, voor het forum, voor jezelf, voor privacy, voor andermans mening, voor onze manier van doen. Respect, op elk vlak en in elke vorm.

Hiermee besluiten wij deze gids, in de hoop dat jullie er iets aan hebben. Filter er zelf de onzin maar uit, daar zijn jullie oud en wijs genoeg voor.
Zo, met deze wijsheid in jullie achterzak zijn jullie klaar voor het leven op dit forum. But be careful, its a jungle out there!

"Welcome to FanFic! Whats your dream? Everybody comes here.
This is FanFic, the land of dreams. Some dreams come true, some dont, but keep on dreamin.
This is FanFic. Always time to dream, so keep on dreamin."



TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 2 sep 2010 - 14:17:
Heil Fanfic!

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 2 sep 2010 - 14:26:
Me likes.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 2 sep 2010 - 17:44:
Omg. Dit is zo geniaal.

Torresss
Torresss

Torresss is offline

[2972]
Torresss zei op 2 sep 2010 - 17:48:
Weetje hoe geniaal

neversay
neversay

neversay is offline

[5612]
neversay zei op 2 sep 2010 - 17:58:
Dorien je bent geniaal

VampireFangs
VampireFangs

VampireFangs is offline

[4445]
VampireFangs zei op 2 sep 2010 - 18:00:
We rock 8D
Genialiteit

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 2 sep 2010 - 18:07:
Do, jij bent écht geniaal

NaNaa
NaNaa

NaNaa is offline

[9884]
NaNaa zei op 2 sep 2010 - 18:31:
Gott, Do. I love it! I love it, I love it, I fucking love it! <3
CAPTAIN OBVIOUS TO THE TOP<3

Dit hadden we nodig. Niet? ^^

jorinloveth
jorinloveth

jorinloveth is offline

[5719]
jorinloveth zei op 2 sep 2010 - 18:35:
awesome

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 2 sep 2010 - 18:49:
OhGod. Ik voel me aangesproken.
Ohjee.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 2 sep 2010 - 20:32:
God, Dorothy, dit is echt geniaal!
Mag ik het in m'n agenda plakken?

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 2 sep 2010 - 20:46:
OH AWESOME.
Ik wil het ook in mijn agenda, serieus. Dit lijkt op de wikipedia-artikel-uitspattingen die ik heb. Echt . ik mag dit.
Je vergeet te vermelden dat je op fanfic al je problemen kwijt kunt, en dat je altijd hulp en een oplosssing zult vinden, ook al heeft het niks met een verhaal te maken.
Ik bedoel, ik kan een probleem dumpen in het offtopic. En er is altijd wel iemand die vervolgens in mijn gastenboek me helpt. Ik houd van fanfic. Het houd me op de been als ik er doorheen zit, en anders is het nog steeds gewoon gezellig, tijdverdrijving en noodzakelijk.

En het maakt niet uit dat ik hier niet echt vrienden heb, niet iedereen hoeft me aardig te vinden.

Ik houd gewoon van fanfic, amen <3

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 2 sep 2010 - 20:48:
Amen.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 2 sep 2010 - 20:53:
Haha.
Echt geniaal

MariTom
MariTom

MariTom is offline

[4229]
MariTom zei op 3 sep 2010 - 14:57:
Geniaal <3
FanFic forever



1 2 3 4 5