Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Stelling van de week: Bestaat vrije wil?

Stelling van de week: Bestaat vrije wil?

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 29 april 2013 - 15:14:
Elke week zal er een nieuwe stelling geplaatst worden waar jullie over kunnen debatteren en filosoferen. Maar houd het netjes en laat iedereen in zijn waarden.


De stelling van deze week is:

Bestaat vrije wil?



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 29 april 2013 - 15:24:
I sure as fuck hope so.


Alhoewel... Zonder vrije wil ben ik niet verantwoordelijk voor mijn eigen screw-ups. Dat zou mij veel stress schelen.

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 29 april 2013 - 15:33:
Misschien in je binnenste cirkel bestaat er vrije wil.
Maar ik geloof ook dat de society dingen oplegt [terwijl je het niet eens door hebt]

Het Nederlandse maatschappij is een perfect voorbeeld. Ieder ander land staakt om de geringste dingen. Wil je hier staken? Dan moet je eerst een brief sturen en dan is nog maar de vraag of het goedgekeurd wordt.
Met andere woorden, Nederland bestaat uit zoveel regels dat het bijna onmogelijk is om naar links te gaan als iedereen al naar rechts wordt gestuurd.
Nederlanders zijn in schapen verandert en ze vinden het niet eens meer erg. Ze mogen stemmen op hun partij [en dat noemen zij kiesrecht], maar veel kiezen is het niet, want alles wordt al voor je uitgekauwd.

Dus bij je vrienden en familie bestaat dat willetje nog, maar daar blijft het wel bij.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 29 april 2013 - 16:10:
Ik denk dat mensen zeker beïnvloedbaar zijn, maar dan heb je nog wel vrije wil.
Als ik ervoor kies om met mijn vuist keihard op een muur te slaan, ook al weet ik donders goed dat dat pijn doet en dat ik er spijt van ga hebben als mijn hand (of de muur) schade oploopt, maar toch doe ik het, dan is dat toch mijn vrije wil?
Zonder vrije wil zou iedereen inderdaad alleen maar hetzelfde doen, altijd en overal, omdat ze voorgeprogrammeerd zijn. Ik zie onze vrije wil in alle stommiteiten die we uithalen. Gaande van een gat in een muur slaan tot dronken achter het stuur kruipen tot in een beek gaan zwemmen in hartje winter. Als we geen vrije wil hebben, waar komen bijvoorbeeld auto-ongelukken dan vandaan? Iemand die plots uitzwenkt en een achterligger die niet op tijd kan remmen omdat hij het niet kon vermijden. Zijn we dan op één of andere manier geprogrammeerd om toch het onverwachte te doen? Anders zou je toch alles kunnen inschatten?
En wat met de andere kant van de balans? De echt briljante mensen, die iets bedenken dat de wereld verandert. De theorieën van Einstein, de Sixtijnse Kapel, de uitvinding van het wiel, de boeken van Tolkien... Waar komt dat dan allemaal vandaan? Als we niet geboren worden met vrije wil, waar haalden die mensen dan hun originele ideeën?
Iedereen wordt geboren met vrije wil. Je moet er wel voor kiezen om hem te gebruiken.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 29 april 2013 - 22:06:
Iedereen wordt geboren met vrije wil. Je moet er wel voor kiezen om hem te gebruiken.
Daar ben ik het mee eens.

Ik denk wel dat Yasmine een punt heeft met de wet/overheid en zo, hoewel ik denk dat het in Nederland lang niet zo erg is al in andere landen. In China bijvoorbeeld, in veel Aziatische landen wordt vrije wil zo'n beetje uit iedereen gedrild. Een meisje dat op uitwisseling is geweest met internationale studenten vertelde me pas dat de Koreanen in dat groepje nooit hun hand opstaken wanneer ze duidelijk iets niet begrepen, omdat dat wordt gezien als onbeleefd, en dat er een meisje in plaats van te zeggen dat ze de avondplannen die gemaakt werden niet zo leuk vond, op een onbewaakt moment toen iedereen de andere kant op keek het keihard op een lopen zette om maar niet te hoeven zeggen dat ze het oneens was met de plannen.

Ik denk dat wetten nodig zijn om vrije wil in te perken, op een bepaalde manier, omdat anarchie ook niet werkt. Ik vind alleen wel dat er binnen de wet genoeg ruimte is om vrij te zijn in je beslissingen. Alleen moet je soms door de bureaucratie heen (die overigens in Duitsland nog erger is dan in Nederland, dus eigenlijk zijn we nog niet zo slecht af).

Monster23
Monster23

Monster23 is offline

[3294]
Monster23 zei op 1 mei 2013 - 18:32:
Naar mijn idee is er zeker een vrije wil, maar die is altijd wel beïnvloed door prikkels van buitenaf. Je kiest natuurlijk allerlei dingen voor jezelf, maar die worden vaak ook beïnvloed door anderen. Dat de pindakaas te duur is, of dat het te koud is buiten om in je badpak te lopen. En dan is er natuurlijk ook groepsdruk. Als je kijkt naar mensen die bijvoorbeeld beginnen met roken, is het vaak niet direct uit vrije wil, maar omdat anderen het ook doen (heb ik heel veel gemerkt hier). Het ligt een beetje aan de situatie, maar een vrije wil is er zeker. Zonder vrije wil zou toch niemand met elkaar kunnen communiceren?

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 1 mei 2013 - 18:34:
Woah. Ik ben echt zover heen met filosofie leren dat ik dit niet eens meer opvatte als in hoeverre we beïnvloed worden door onze omgeving, maar als in hoeverre er een bovennatuurlijke kracht is die ons stuurt. Als in, is er een godheid die onze acties bestuurt, of doen we het echt helemaal zelf? Bestaat het lot, of beslissen we ons eigen lot? Not that I'd know the answer to that question, but - okay.