Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FF's Schrijfuitdaging - januari

FF's Schrijfuitdaging - januari

1 2 3 4
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 1 jan 2015 - 12:36:
Thema: geen!

We hebben besloten jullie voor de verandering een keer op een andere manier uit te dagen! Deze keer hoeven jullie je geen zorgen te maken over het thema, enkel over het aantal woorden. Wie van jullie kan ons een mooi, volledig verhaal aanleveren als het maximale aantal woorden vijfhonderd is?
Succes!

Deadline: 23:59 21/01

Belangrijk:
- De verhalen moeten nog altijd fanfictie zijn!

Deelnemers:
- Dezh
- Bodine
- Cynthia
- Lindy
- Tamara
- Ivana
- Tesja
- Rebella
- Merula
- Chantal
- Andrea
- Marieke
- xCalPal



Idelle
Idelle

Idelle is offline

[143]
Idelle zei op 21 jan 2015 - 17:58:
Geen inspiratie tot vandaag (moet eigenlijk leren, maar jullie kennen dat probleem wel...)

Niet mijn beste werk, maar wel oprecht.

Beste meneer White

xCalPal
xCalPal

xCalPal is offline

[20]
xCalPal zei op 21 jan 2015 - 19:41:
Ik doe ook mee, heb ik vijf uurtjes voor de deadline besloten hehe. In ieder geval, mijn inzending is een songfic. Ik neem aan dat het gewoon mag, want dat is is in principe toch ook fanfictie?

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 21 jan 2015 - 19:49:
Ja, een songfic is een fanfictie!

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 21 jan 2015 - 20:05:
Zet er voor de zekerheid even bij welk liedje je gebruikt hebt. Als je dat nog niet gedaan hebt, that is. ^^

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 21 jan 2015 - 20:36:
Overigens zijn de nakijkers van deze maand de lieve Do en Kay!

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 21 jan 2015 - 22:27:
Leeeeeeuk!

Lasaraline
Lasaraline

Lasaraline is offline

[29]
Lasaraline zei op 22 jan 2015 - 22:31:
Hé, lol, ik geloof dat ik wat gemist heb in m'n afwezigheid. ^^ Ik vind dit wel een supertof idee!

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 23 jan 2015 - 12:09:
We doen ze elke maand, dus je kan met de volgende meedoen? Dat topic wordt op 1 februari geplaatst.

Lasaraline
Lasaraline

Lasaraline is offline

[29]
Lasaraline zei op 23 jan 2015 - 18:07:
We doen ze elke maand, dus je kan met de volgende meedoen? Dat topic wordt op 1 februari geplaatst.


Dat weet ik, had ik op. (: Ik wilde gewoon even meedelen dat ik het een super tof idee vind, hehe.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 27 jan 2015 - 16:52:
Dorien en ik zijn ondertussen enthousiast aan het nakijken en becommentariëren, trouwens.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 27 jan 2015 - 16:53:
En ik kijk enthousiast vanaf de zijlijn toe.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 27 jan 2015 - 17:29:
En ik sta klaar met een natje, droogje en verbanddoos.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 27 jan 2015 - 18:49:
Exiting! Ben benieuwd.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 27 jan 2015 - 18:50:
Exiting haha. I hope not.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 27 jan 2015 - 22:04:
COMMENTAREN JANUARI


Je opnieuw verliezen - Tamara
Verdeel je verhaal over meer alinea’s. Zo’n grote blok tekst is enorm moeilijk om snel door te komen en alinea’s zijn praktisch voor meer dan dat – je duidt er mee aan welke zinnen, gedachten en actie’s bij elkaar horen, en dergelijke. Als je hier tips over wilt, staat het internet bol van websites waar je kunt uitpluizen hoe je precies je entertoets het best kunt gebruiken tijdens het schrijven.
Daarbuiten was dit een goed verhaaltje. Ik werd er niet door van mijn sokken geblazen, en sowieso lees ik niet graag over One Direction, maar het was interessant. Het feit dat je eerst niet weet dat het een droom is, maakt het mysterieuzer, en het hint naar een groter plot, naar de wereld waar vampiers bestaan en er een school is om te leren hoe erop gejaagd moet worden en waar mensen blijkbaar in groepjes van drie ergens om de beurt wacht moeten gaan houden.
Je hebt heel goed gebruik gemaakt van je 500 woorden.

Waarom - Ivana
Dit was een interessant verhaal, maar heel korte verhalen zijn niet jouw sterkte. Je herhaalt heel veel woorden of zinsdelen, maar niet voor het effect van herhaling, of als dat je bedoeling was, was het niet genoeg.
Verder was het goed geschreven zoals het altijd is, en laat het de lezer achter met redelijk wat vragen – wie heeft hem helpen ontsnappen, wat is er aan de hand met Harry, etc.
Het is dus een goede inzending, maar het had veel beter gekunnen, zeker na wat we allemaal al van je hebben kunnen lezen.

Middernacht - Tessa
Dit was heel vreemd. En ik begrijp ‘m niet helemaal. En kort. We hadden dan wel een laag maximum opgesteld, maar ik denk dat je hier nog meer mee had kunnen doen. Zeker als het zo klein is, telt elk woord dubbel en daar heb je niet bepaald mee gespeeld.
Dat wilt niet zeggen dat het niet goed was, want in 150 woorden heb je wel een relatie geschept, tekenen van hun persoonlijkheid laten zien, en het netjes afgerond.
En ik ben blij dat je meedeed, Tesja! Weten we ook weer dat jij nog leeft. <3

We zouden helden kunnen zijn - Rebella
Dit was een tof verhaaltje om te lezen, en ik hield echt van het boek en de verfilming van The Perks of Being a Wall Flower. Dat gezegd zijnde, denk ik dat je wel wat moeilijkheden had om onder de 500 woorden te blijven, of zo lijkt het tenminste, en daardoor heb je, vind ik persoonlijk, te veel aandacht geschonken aan bepaalde dingen en te weinig aan andere.
Zo had je de hele eerste alinea kunnen schrappen en het verhaal kunnen beginnen met: “Davey was al twee uur te laat thuis toen ze eindelijk remde en haar fiets tegen de tuinpoort zette.” of zoiets.
Verder had ik heel wat problemen met het feit dat Charlie en Sam hun dochter slecht eten zouden geven, gewoon omdat Davey te laat was, iets wat niet echt in hun persoonlijkheid ligt.
Ik vond het wel heel cool dat hun dochter naar dezelfde muziek luistert als haar ouders vroeger, maar als dat het hoogtepunt van je verhaal had moeten zijn, had je daar meer woorden aan moeten besteden dan aan alles dat het opbouwde.

Stenen engel - Merula
Goh, ja, dit verhaal was best goed, maar eerlijk gezegd was het niets meer dan de lyrics in woorden gieten. Dat heb je goed gedaan, je schrijft heel vlot en het is aangenaam om te lezen, maar je had meer kunnen doen, je had ándere dingen kunnen doen dan letterlijk de lyrics 100% in verhaal te gieten.

Daddy - Chantal
Te lang.

Zalazar Zwadderich - Andrea
Dit was echt geweldig. Het was volledig in character, of toch voor zover we Zalazar Zwadderich hebben meegekregen in de boeken, en verklaart een hoop van hoe Voldemort er uiteindelijk achter kwam hoe hij de kamer moest openen.
Ondanks de fouten hier en daar las jouw verhaal als een trein, met een vlot tempo en zonder dat ik er te diep bij moest nadenken. En ik was ontzettend blij om nog eens wat van de Harry Potterwereld te kunnen lezen, daarover staan lang niet genoeg verhalen over op FF.
Al bij al een sterke inzending, Andrea, ik ben onder de indruk.

Beste meneer White - Idelle
Dit stukje heeft me vooral heel erg verward. Ik snap echt niet wat er aan het gebeuren is, wie de personages zijn, wat ze met elkaar te maken hebben, wie er echt is en wie niet. Je vernoemt Merlijn aan het begin, is Merlijn dan meneer White? Of is meneer White Arthur? Is Arthur echt of een droombeeld? Waarom schrijft de hoofdpersoon een brief naar meneer White en spreekt ze vervolgens Arthur aan in dezelfde brief? Je haalt namen aan (Jacky, Tom, een tijger) zonder uit te leggen wie ze zijn en wat ze met dit alles te maken hebben. En dan is er een slapende wereld? En die dromen voeren haar dan naar Camelot, en opeens is de hoofdpersoon zélf Arthur?
En als die orevwaar op het einde een woordgrapje op “au revoir” moest zijn: niet doen.
Ik weet het niet, ik denk dat je veel teveel in dit stukje hebt proberen proppen. 500 woorden is bij lange na niet genoeg om alles te laten zien wat jij hier wou vertellen, en zeker niet in briefvorm, omdat je dan nog eens een extra laag creëert bovenop boeken en droomwerelden. Het is veel te ingewikkeld en niet genoeg uitgedacht.
Technisch gezien moet je letten op grammatica, interpunctie en vergeten woorden. Ook staat er soms een rare zin of een woord dat niet klopt met de context, maar dit kan je oplossen door goed te herlezen of een beta aan te spreken.

Afire Love - xCalPal
Technisch klopt dit stukje grotendeels, behalve dat je soms een woord opsplitst wanneer het niet nodig is en één enkele keer een rare vervoeging. Het is ook best vlot geschreven en het is heldere en verstaanbare taal. Waar ik over struikelde was de manier waarop je het verhaal neerzet. Je neigt soms heel erg naar de clichés en je probeert te hard. Sommige zinnen en constructies zijn nodeloos ingewikkeld of zweverig maar dragen niks bij aan het verhaal, integendeel. Je maakt ook vreemde keuzes betreffende de informatie die je aan je lezer geeft, zoals bijvoorbeeld de identiteit van de zieke persoon (de vader) of de leeftijd van de verteller. Dat soort info pas geven ergens halverwege of op het einde van je stukje kan soms werken, maar hier was het vooral heel verwarrend omdat je het hier wel nodig had om de relaties tussen de personages te kunnen plaatsen en het de hele toon van het stukje verandert. En ook de logica van het verhaal klopte soms niet, vooral in de gedachten en reacties van de verteller. Het ene moment leek hij 14, een alinea verder kwam hij over alsof hij 4 was.

Chasing Cars [TC] – xNadezhda
As always kan ik de foutjes en opmerkingen (hier en daar een woordje meer of minder, want ik ben een muggenzifter) op één hand tellen. Dezh, cupcake, waarom doe jij nog mee aan deze dingen? Wat hebben wij jou nog te leren?
De enige opmerking die ik heb, is dat dit exact is wat ik van jou verwachtte. Ik weet op voorhand dat jouw stukje perfect in elkaar zal zitten van begin tot eind en dat elke komma zal kloppen. We zijn dit altijd al zo van jou gewend en misschien beoordeel ik jou daarom ook strenger. Of toch anders. Want hoe goed dit ook is, jij bent ALTIJD zo goed dus ik val niet van mijn stoel bij dit stukje.
Je schrijft heel veilig en heel lief. Je bent steengoed met romantiek en verlangen en zomers zonlicht, en je hebt ooit voor een wedstrijd een hilarisch stuk geschreven over een telemarketeer, maar je blijft altijd in dezelfde veilige range van emoties. Zelfs een “duister” onderwerp als TC voelt bij jou nooit aan alsof jouw personages ooit iets ergs kan overkomen. Je bent goed genoeg om ermee weg te komen, mind you, in minder getalenteerde handen rafelt zoiets meteen uit elkaar tot een hoopje clichés en suikerwater, maar... ik mis een “kick”. Als je gecompliceerde en twisted onderwerpen zoals twincest wil neerzetten, verwacht ik nog iets anders dan alleen maar zomer en perfect gestileerde tranen. We weten allemaal dat je onverslaanbaar bent in perfectie, wanneer laat je ons eens lelijke, razende, fucked up realiteit zien?

New Friendschip – LindjeX1Dx
Allereerst, er staat een schrijffout in je titel: het is friendship, niet friendschip.
Je gebruikt te veel verkleinwoorden en dubbele verkleiningen. Zelfs al is je hoofdpersonage een kleuter, dan nog is het niet nodig om alles klein te maken. Je hebt ook de neiging om rare constructies te maken wanneer je heel alledaagse momenten of handelingen beschrijft waardoor ze onnodig omslachtig lijken en het bijna komisch wordt. En let op het verschil tussen jou en jouw.
Het merendeel van de fouten in jouw stukje liggen niet zozeer bij grammatica en spelling maar zijn eerder taal- en stijlfouten en dat je verhaal soms niet logisch loopt. Dat zijn niet echt dingen waarvoor je een beta aanspreekt, dat is iets wat je leert door veel te oefenen, te lezen, en je eigen stukjes kritisch te herlezen en herwerken.

Dinner for three - Krewella
Qua verhaallijn, sfeer en opbouw is dit één van de sterkste inzendingen deze maand, dat zit helemaal goed. De enige opmerking is wat eigenlijk door je hele stuk steeds terugkomt: het is net iets té. De grote, bombastische beschrijvingen worden soms te overheersend, je gaat té ver door in een beschrijving om een detail onnodig elegant te proberen voorstellen waardoor het vreemd wordt, je gebruikt iets te vaak woorden zoals geamuseerd of triomfantelijk of vragend. Ik weet niet, dit stukje leest alsof je het heel graag in een specifieke stijl wou gieten die jou niet eigen is. De simpele, eenvoudige zinnen op het einde zijn de sterkste van dit hele stuk. Je hoeft je niet te forceren om iets goeds neer te zetten, want je kan het duidelijk wel.

Buitengewoon - Bodine
BO. NEEN. FUCK YOU. STOP IT.
Mijn hart, mijn hart, mijn arme kleine verdorven hartje. Neen, ik ga niet huilen. Niet huilen, zeg ik.
(I am not a human, I am a fountain.)

• • •


WINNAAR JANUARI

Buitengewoon - Bodine



1 2 3 4