Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FanFic Feedback #4: Finnick

FanFic Feedback #4: Finnick

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 8 maart 2015 - 18:54:
Als je niet weet wat FanFic Feedback is, kun je er HIER meer over lezen. Ook kun je nog altijd je verhaal opsturen want die van volgende keer staat nog niet vast.

Deze week behandelen we het verhaal Finnick van Dorien, van vandaag tot we de volgende gepost hebben. Dit verhaal telt bijna 40.000 woorden en behoort tot de Hunger Gamesfandom, maar je moet zeker niet alles lezen om commentaar te kunnen en mogen geven.

Dorien is op de hoogte van hoe dit eraan toe gaat: wees eerlijk, windt er geen doekjes om, zeg waar het op staat. FanFic Feedback is ervoor mensen hun stukken te laten verbeteren en hun schrijven te evolueren, dus meld de dingen die niet goed zijn, maar laat ook zeker weten wat wél haar sterke punten zijn.

Kortom: wat moet ze zo houden en waar moet ze aan werken?



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 8 maart 2015 - 19:50:
Bring it.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 8 maart 2015 - 20:22:
Ja jezus, weet je hoe goed cap schrijft 0-0

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 8 maart 2015 - 21:19:
I know.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 8 maart 2015 - 21:30:
Ah, dit is een goede reden om mezelf een schop onder de kont te geven en eindelijk eens verder te lezen.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 8 maart 2015 - 21:32:
Ja jezus, weet je hoe goed cap schrijft 0-0

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 9 maart 2015 - 9:51:
Tijd om te mierenneuken!

• • •

Inhoud:
• Ik vind de foto's op zich wel leuk om bij het verhaal te zetten, maar ik weet niet of ik fan ben van ze in je beschrijving te zetten. Als ik het hoofdstuk gelezen heb, ga ik namelijk niet altijd kijken welke foto je erbij gezet hebt, terwijl, als je dat aan het begin of het einde van het hoofdstuk zou zetten, veel meer mensen ernaar zouden kijken.

Hoofdstuk 1:
Wie voor eigen rekening wil vissen moet dit voor of na zijn werkuren doen.
Van zodra ze kunnen lopen leren kinderen hier hoe ze thuis mee eten op tafel kunnen brengen.
Maar als je eindelijk eens wat deed zou ik het wel appreciëren.
Op de onderstreepte plaats moet een komma komen. Dit is omdat het twee zinsdelen zijn die samengevoegd zijn tot één zin, maar die moeten alsog aan elkaar gekoppeld worden met een komma (of een voegwoord).
Ik ga ze trouwens niet allemaal aanduiden, want het komt ook voor in de volgende hoofdstukken, maar als je weet waar je op moet letten, komt het vast allemaal goed.

Hoofdstuk 2:
• Je gevoel voor detail is wat dit verhaal zo levensecht maakt, maar je moet wel opletten dat je niet teveel informatie op je publiek dumpt: moesten we bijvoorbeeld precies weten hoe groot het net is? Je kunt misschien beter beschrijven hoe de vissen eruit zien, hoe ze spartelen in het net, want dat zou Finnick eerder opvallen dan de afmetingen, lijkt me.

Hoofdstuk 3:
• In de vorige twee hoofdstukken waren we nog aan het begin van de lente en nu gaat het plots over de zomer. Dat is een vrij abrupte tijdsprong. Je had net zo goed het verhaal al vrij dicht bij de zomer kunnen laten beginnen.

Ik trek meteen mijn schoolkleren weer uit en spring in mijn korte broek en graai mijn drietand en werpnet bij elkaar.
Dat is drie "en"s in 21 woorden. Ik heb al een paar keer eerder gemerkt dat dat zo voorkomt, en dat wil je liefst vermijden.

en elke keer voel ik een vage steek onder mijn maag als ik haar niet meteen zie
Zou Finnick het niet gewoon zijn dat hij zijn zusje niet meteen ziet? Als alle kleuters uit District 4 daar rondhangen, en dat elke dag doen, dan lijkt het mij dat ze weten dat ze niet al te ver weg mogen.

Hoofdstuk 4:
Mam’s handen
"Mams". Genitief-s hangt in het Nederlands gewoon aan het woord, tenzij het eindigt in een klinker.

• • •

Nu heb ik even geen zin meer om alles te herlezen (ik zit namelijk in de les en ik moet wel een beetje opletten), maar ik weet nog iets waar ik aan dacht toen ik het verhaal voor de eerste keer las: Loryn is basically wat Rue voor Katniss is, en ze sterven op bijna exact dezelfde manier. Dat zijnde dat iemand anders hen doodt, zonder dat Katniss/Finnick er iets aan kunnen doen, en die dood gebruiken als motivatie om de Spelen te winnen.
Ik weet niet of dat was om de parallel te maken, of dat je niet doorhad dat het echt exact Rue's verhaal is, maar ik vind het een beetje jammer dat je er niet iets originelers mee gedaan hebt.

Verder is het moeilijk om dit verhaal te bekritiseren. Het springt van de pagina, alles is levensecht, je geeft ons alles over Finnick dat de boeken ons maar niet gaven maar we wel wilden/heel erg nodig hadden, en het is heel erg sterk geschreven.

<3

Madeliefjuhh
Madeliefjuhh

Madeliefjuhh is offline

[133]
Madeliefjuhh zei op 9 maart 2015 - 15:07:
Ik wil dat verhaal echt al een tijdje lezen, maar ik ben te lui om te beginnen.
Nu dus een rede waarom ik het wél echt moet gaan lezen. Ga ik morgen doen, denk ik. Misschien geef ik wel geen feedback want daar ben ik niet zo goed in..

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 9 maart 2015 - 16:28:
Okay, ik heb nu hoofdstuk 1-7 gelezen en ik ben het wel eens met Kay's opmerking over de infodump; ik merk dat soms mijn aandacht afdwaalt bij de beschrijvingen van het dagelijks leven in District 4, zeker omdat je sommige dingen herhaalt (bijvoorbeeld dat Finnick 's middags met zijn vader meegaat). Je hoeft het niet eerst te vertellen en dan te laten zien, alleen laten zien is voldoende.

Daarnaast vind ik soms je beschrijving van Finnick een beetje wisselend, voornamelijk zijn terugdenken aan thuis als hij is gekozen. In hoofdstuk vijf schrijf je dat hij zijn verleden kwijt is en pas terugkrijgt als hij wint, in hoofdstuk zeven schrijf je over Mags dat ze alles representeert dat hij verliest als hij niet wint - de symboliek lijkt niet helemaal te kloppen. Hij kan niets dat hij al kwijt is nog verliezen. Of ik lees scheef, dat kan ook.

Ten derde missen er op vrij veel plekken komma's voor voegwoorden, vooral voor 'maar' en 'dus'.

En verder is dit gewoon angstaanjagend goed. Jouw woordkeuze, Captain, zoveel beweging en diepte in de tekst. Unf. <3

Madeliefjuhh
Madeliefjuhh

Madeliefjuhh is offline

[133]
Madeliefjuhh zei op 9 maart 2015 - 18:58:
Sorry, ik ga het toch niet doen... Ik heb echt geen concentratie op het moment. Eigenlijk tot zondag want dan ben ik jarig en krijg ik een belangrijke brief, dus ja. Sorry Ik voel me echt stom nu...

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 9 maart 2015 - 20:19:
@ Madelief; commentaar geven is niet verplicht, hoor. Als je er niet aan toe komt, dan is dat prima, voel je niet bezwaard (: en fijne verjaardag alvast!

Madeliefjuhh
Madeliefjuhh

Madeliefjuhh is offline

[133]
Madeliefjuhh zei op 10 maart 2015 - 18:20:
Ja weet ik, maar ik wilde het graag doen. Dank je.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 11 maart 2015 - 20:34:
Ik ga dit proberen

De omschrijving trekt meteen je aandacht, die quote is ook zeer mooi. Maar waarom zet je alle hoofdstukken die zijn gepost in de omschrijving? Als je naar beneden scrolt zie je dat toch vanzelf?

Hoofdstuk 1
De lucht verkleurt van zwart naar grijsblauw, lichter naarmate je dichter aan de oostelijke horizon komt

Verbeter me als ik het fout heb, maar is het niet naarmate je dichter bij de oostelijke horizon komt ?

Van zodra ze kunnen lopen leren kinderen hier hoe ze thuis mee eten op tafel kunnen brengen.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind deze zin niet heel erg lekker lopen. Ik zou meer iets doen van Vanaf het moment dat kinderen kunnen lopen, leren ze hoe ze thuis kunnen helpen met het op tafel brengen van eten.

en nu ga ik weer stoppen, want je schrijft ontzettend goed en ik ga mezelf een minderwaardigheidscomplex aanlezen zo

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 11 maart 2015 - 21:59:
Verbeter me als ik het fout heb, maar is het niet naarmate je dichter bij de oostelijke horizon komt ?


GNAAH! Thanks! Ik wist dat daar ergens iets niet klopte maar ik vond nooit welk woord het was.
&jup, die zin is krom. Want ik herlees mijn shit niet genoeg voor ik post.

@Kay en Dezh: I know, mijn komma's en infodumpen blijven mijn grootste werkpunten. De komma's zijn meer een gewoonte dan wat anders, ik heb bij interpunctie vaak de verkeerde reflex en ik krijg het niet afgeleerd. En "veelschrijven" doe ik al sinds mijn eerste fic, dat werk ik er zelf pas uit als ik iets twee of drie keer herschreven heb.

Thank you for your help <3

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 11 maart 2015 - 22:04:
'k Weet niet of het per se feedback is, maar ik vind zelf je hoofdstukken érg lang. 4K in één hoofdstuk is op een beeldscherm voor mij echt niet leesbaar. M'goed, dat kan ook aan mij liggen.