Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » [FanFic Leest] Nakletstopic

[FanFic Leest] Nakletstopic

1 2 3
CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 11 maart 2015 - 18:06:
[ F A N F I C ] [ L E E S T ]


Het spel
Voor het speeltopic, kijk hier.

Dat was het dan, de allereerste editie van FanFic Leest! Wat vonden jullie ervan? Is het een idee om dit vaker te doen? Tips, opmerkingen, dingen die anders of beter kunnen?
Hou dit topic in de gaten voor verdere aanvullende vragen, of laat van je horen als je er zelf nog iets aan toe wil voegen. En voor mijn lieve deelnemers, wie van jullie mag ik nog eens lastigvallen met een paar vraagjes over Leest en lezen en bibliotheken, voor mijn eindwerk?

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie meewerking, en hopelijk tot de volgende.

---

Vragen:

- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?

- Ga je naar de bib? (dit is belangrijk voor mijn onderzoek, je hoeft hier geen "ja" op te zeggen als het niet zo is.) Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?

- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?

Feel free om er zelf alles aan toe te voegen wat je wilt. Hoe meer, hoe beter!


Love and sparkles,

Captain Dorothy



Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 15 maart 2015 - 14:48:
Haha, same Emma. Geeft niks

xcarrotx
xcarrotx

xcarrotx is offline

[249]
xcarrotx zei op 15 maart 2015 - 15:55:
@emma, tsja dat gebeurt soms. Heb ik ook wel eens last van..

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 21 maart 2015 - 14:36:
Alrighty darlings! Een paar vraagjes voor wie zich geroepen voelt.

- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?

- Ga je naar de bib? (dit is belangrijk voor mijn onderzoek, je hoeft hier geen "ja" op te zeggen als het niet zo is.) Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?

- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?

That's all I've got, alvast heel veel knuffels voor wie mij een paar antwoordjes wil bezorgen. Captain salutes and loves you.

xcarrotx
xcarrotx

xcarrotx is offline

[249]
xcarrotx zei op 21 maart 2015 - 15:47:
- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?

* FF is een gezellige site waarop je fanficties kan schijven en posten. Er is op FF nog veel meer dan alleen de fanficties. Op het forum kun je van alles doen, van leuke gesprekken voeren naar leuke spelletjes naar meedoen aan schrijfwedstrijden/schrijfuitdagingen. Op FF is iedereen best hecht, we're a little family. Ik heb hier zelf een paar mensen ontmoet die ik echt niet meer kwijt wil.

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.

* zodra ik tijd heb kruip ik in de boeken, het is heerlijk om in iemands anders wereld te verdwijnen. Het liefst lees ik boeken als vampire academy van Richelle Mead. Romantisch en spannend. Ook vind ik het fantastisch als de hoofdpersonen sarcastisch zijn, geweldig. Helen Vreeswijk is een van mijn favoriete schrijfsters, ze schrijft echt geweldig.

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?

* meestal neus ik zonder doel rond in de bieb en vind ik dan een boek dat me aanstaat. Ook heb ik een meisje in mijn klas die alle leukste boekenseries lijkt te kennen. Dus ik let altijd op welke boeken ze leest, daar zit altijd wel wat leuks tussen.

- Ga je naar de bib? (dit is belangrijk voor mijn onderzoek, je hoeft hier geen "ja" op te zeggen als het niet zo is.) Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?

* ik ga naar de bieb. Als ik in de bieb ben heb ik meestal drie doelen. 1, gewoon lekker rondneuzen tot ik een leuk boek vind. 2, een boek zoeken dat ik graag wil lezen. 3, een boek ophalen dat ik via internet gereserveerd heb.

- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)

* nou ik vind eigenlijk niet dat er heel veel meer beter kan in de bieb bij mij in de buurt. Het is klein maar er hangt wel een erg gezellige sfeer. Het enige dat beter kan, is blijven bestaan.. De bieb bij mij in de buurt gaat dit jaar stoppen en de dichtstbijzijnde bieb dan is 20 km van mijn huis af :/

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?

* ik vond FF leest echt leuk, ik ben er veel meer door gaan lezen in het begin maar later werd dat wel weer minder (daf heeft trouwens niets met FF leest te maken maar gewoon met school)

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?

Zo'n lijst zou handig zijn maar op dit moment vind ik dat de bieb het prima doet qua anderstalig. Ik lees niet veel in andere talen, dat is waarschijnlijk de reden dat ik nergens problemen mee heb.

Ik heb niet alle vragen beantwoord maar ik hoop dat je hier iets aan hebt ^^

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 21 maart 2015 - 15:50:
Thanks, puppet. <3

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 21 maart 2015 - 18:06:
- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?
FanFic.nl is een platform waarop nederlandstalige fanficties gepubliceerd en gelezen kunnen worden. Hiernaast biedt het ook de mogelijkheid aan tot contact met andere auteurs: dit kan via het forum en gastenboeken. Dit contact kan natuurlijk ook met schrijven te maken hebben, maar dit is absoluut niet noodzakelijk. De vaste bezoekers van de site gebruiken FF allang niet meer enkel voor de verhalen; de vriendschappen met andere users spelen ook een belangrijke rol.
Het crewteam is vijfkoppig: twee moderators en drie zogenaamde creabea's, een functie (of in ieder geval naam) uniek voor deze site; de (toen drie) moderators hebben andere leden aangesteld om te helpen de creativiteit op FF op het toppunt te houden. Dankzij de creabea's is het mogelijk om verscheidene dingen mogelijk te maken, waaronder FF's Schrijfuitdagingen en FF Feedback. Beide projecten zijn bedoeld om de users te stimuleren te schrijven en te helpen met vooruit gaan door een kritische blik te werpen op geschreven stukken. Ook worden er schrijfwedstrijden gehouden, maar deze hoeven niet per se door het team gehost te worden. Ook hier wordt er een kritische blik geworpen, maar daarnaast wordt er ook een cijfer gehangen aan het verhaal; dat gebeurt in de andere gevallen niet.
Hiernaast zijn er nog andere topics om het over schrijfgerelateerde dingen te hebben, waaronder Het Algemene Schrijftopic, Het Boekentopic, Onze Eigen FanFicties en Eerste Schrijfsels.
Een redelijk groot deel van de users lijkt via via op de site gekomen te zijn, dit is ook voor mijzelf het geval. Ook komt een deel van Quizlet.nl af, een andere schrijfsite (niet specifiek voor fanficties) die gemaakt is door dezelfde persoon (Rutger). Deze users blijven over het algemeen niet lang op de site.
Ik ben lid sinds 31 december 2009 en bezoek de site dus al ruim vier jaar. Er is geen periode langer dan een paar dagen geweest dat ik afwezig ben geweest; zelfs toen ik in Ghana zat en moeite moest doen om in de buurt van internet te komen, zorgde ik ervoor dat ik om de zoveel tijd mijn gezicht nog liet zien. Het is niet verrassend dat ik gehecht ben aan deze site, de leden en de verhalen.

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.
Ik lees veel, maar helaas zijn dat voornamelijk studieboeken. Ik ben aan studie gemiddeld wel zo'n vijftig uur per week kwijt. Gecombineerd met op kamers wonen, een commissie en een studentenleven leidt dat er toe dat lezen niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat. Als ik wel wat lees, is dat voornamelijk op FF.
Vroeger las ik meer, maar ik ben niet altijd een boekenwurm geweest. Pas toen ik de middelbare school ging, ging lezen een belangrijkere rol spelen in mijn leven. Een boekenserie die een grote rol heeft gespeeld in mijn leven is Harry Potter. Ik kan me nog goed herinneren hoe mijn vader dat vroeger elke avond voorlas aan mij en mijn zus, ook nog toen we eigenlijk al een beetje te oud waren om voorgelezen te worden. Die boeken heb ik zelf ook vaak opgepakt; tientallen keren zelfs. Een zomer heb ik alle boeken minstens vijf keer gelezen; ik las een boek per dag, en begon simpelweg weer bij het eerste boek als de week om was. Ik was helemaal dol van Harry Potter en de wereld er om heen, het is ook een van de boeken waar ik fanfictie over schrijf. Nog voordat ik schreef, was ik ook al op een andere manier met Harry Potter bezig dan alleen maar lezen: ik had een eigen website erover gemaakt waarop users zelf zogenaamd naar Zweinstein konden gaan en lessen konden volgen. De wereld van Harry Potter was verweven met mijn eigen leventje. Op wat oudere leeftijd heb ik een keer urenlang op een plein gezeten om handtekeningen te krijgen van de acteurs die de Wemeltweeling vertolken. Geen andere boekenserie heeft zo'n impact gehad op mijn doen en laten.
Een andere boekenserie waar ik dol op ben, is The Hunger Games. De Kronieken van Narnia las ik toen ik jonger was. Fantasy is mijn favoriete genre, en ondanks dat THG daar misschien niet echt onder valt, geeft het toch een beetje dezelfde sfeer gezien het in de toekomst speelt. Het genre is van groot belang of een boek me bevalt, de schrijfstijl doet er iets minder toe. Zo heb ik, overduidelijk, erg genoten van JK Rowling's Harry Potter, maar heb ik haar The Casual Vacancy weggelegt voordat ik het uit had. Aan de andere kant vond ik John Greens The Fault in our Stars een fijn boek, ondanks dat ik meestal niet erg dol ben op liefdesverhalen en het redelijk bol staat van cliches.

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?
Ik kom op verschillende manieren aan leesvoer. Toen ik nog op de middelbare school zat, liep ik vaak simpelweg een boekenwinkel in en zocht ik wat leuks uit. Dat was echter een prijzig grapje, en nu ik een arme student ben, moet ik wat gerichter op zoek. Over het algemeen lees ik op aanraden van vrienden, maar als een boek ongelooflijk bekend raakt in korte tijd, kan ik meestal de verleiding niet weerstaan. Dat is ook hoe ik in contact ben gekomen met THG; mijn moeder bood aan om een boek voor me te kopen en ik had zoveel over het boek gehoord dat ik daar toen voor heb gekozen.
Ook als er een film uitkomt die me leuk lijkt en deze op een boek gebaseerd blijkt te zijn, is dit een drijfveer om het boek te gaan lezen. Het boek is over het algemeen beter dan de film en ik heb het graag gelezen voordat ik de film ga zien.

- Ga je naar de bib? (dit is belangrijk voor mijn onderzoek, je hoeft hier geen "ja" op te zeggen als het niet zo is.) Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?
Nee, ik heb geen abonnement meer bij de bieb en ga er dus ook niet meer heen. Vroeger deed ik dat wel, toen mijn moeder de kosten nog betaalde. Tja, het is heel karig, maar het kost 26 tot 40 euro en ik denk dat als ik het abonnement zou hebben, ik me er alsnog niet heel vaak zou bevinden: het voornamelijkste probleem is tijdgebrek en dat wordt zo niet simpelweg opgelost. Bij de bibliotheek in mijn omgeving moeten de boeken binnen twee weken teruggebracht worden (anders kost het vijfenzeventig cent per dag) en is verlengen niet mogelijk. Als ik zou lenen, zou ik waarschijnlijk meestal met half gelezen boeken terugkeren. Toen ik er nog wel heen ging, struinde ik altijd langs de schappen om wat leuks te vinden, van te voren wist ik nooit wat ik wilde.

- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)
Ik zou denk ik wel naar de bieb gaan als er nog een sociaal aspect aan verbonden was. Eens per maand een boek bespreken zou leuk zijn, een beetje babbelen met wat koffie of thee erbij. Ook zou ik zo waarschijnlijk meer gaan lezen; door de sociale druk is het dan makkelijker om wat tijd ervoor in te plannen.

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?
Ik vind FF Leest een heel goed initiatief. In het begin hielp het ook wel met wat vaker lezen, maar door drukte heb ik het toch opgegeven. Ik heb een bekende auteur opgepakt, Shakespeare, maar heb veel nieuwe titels en auteurs langs zien komen in het topic. Wat zeker behouden moet blijven, zijn de korte verslagen die men maakt na heb uitlezen van een boek en zo het gesprek over boeken levendig houdt. Ik had het alleen leuk gevonden om ook nog met iemand in gesprek te kunnen gaan over wat ik zelf aan het lezen was, maar maar een andere user las hetzelfde. Op dit moment kan er nog niet echt in discussie worden gegaan over boeken; mensen kunnen enkel mededelen wat ze van hun gelezen boek vonden en de rest kan er niet veel over zeggen omdat ze het over het algemeen niet gelezen hebben. Nu weet ik niet of een boekenclub aan zou slaan; als het de bedoeling is om zoveel mogelijk pagina's te lezen in een bepaalde tijd, is het fijner om je eigen boeken te kunnen kiezen. Ook pakken sommige mensen wegens financiele redenen misschien liever gewoon een boek uit de kast. Maar misschien is het wel mogelijk om een boek of vijf voor te stellen, misschien boeken die bij de vorige FF leest werden aanprezen. Zo worden mensen die niet goed weten wat ze moeten kiezen geholpen, en is het waarschijnlijker dat meerdere users hetzelfde boek lezen en dat ze daarna meningen kunnen uitwisselen.

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?
Ja, ik denk dat het wel zou werken. Volgens mij biedt NaNo al verschillende plekken aan om samen met andere NaNo'ers te schrijven: misschien kunnen bibliotheken zich aanbieden aan NaNo en zo verschillende bezoekers trekken. Als de bibliotheek het uit zichzelf opzet, wordt het misschien lastiger: hoeveel mensen weten nou wat NaNo is?
Iets wat misschien werkt, is een niet-NaNogerelateerde schrijfsessie te houden en te beloven het beste werk te publiceren in een krantje of op de website. Achteraf vanzelfsprekend een kleine borrel om de schrijvers met elkaar in contact te laten komen. Ik denk wel dat er echt een stimulus nodig is om de mensen te laten komen. Schrijven kunnen veel mensen ook prima thuis.
Zoals ik al eerder aangaf, zou ik zelf interesse hebben in een leesgroep.

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?
Hiervoor kom ik echt te weinig in de bieb.

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?
Ik weet niet wat de huidige stand van zaken is, maar alle suggesties klinken aantrekkelijk. Reviews op de site lijken me en goed idee.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 21 maart 2015 - 18:41:
Wauw! Dank je, Emms!

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 21 maart 2015 - 20:17:
Ik heb weinig pagina's gelezen, dus ik probeer het zo een beetje goed te maken. ^^
Als je nog meer vragen hebt, moet je het zeggen!

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 maart 2015 - 17:18:
- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?
Voor wát het is, zie Emma's bijdrage. Ik ben hier terecht gekomen via Daan (een ander lid), omdat ze wilde dat ik een bepaald verhaal las.
Voor mij is deze site... belangrijk, in de eerste plaats. Ik vind het heerlijk om mijn verhalen kwijt te kunnen, ik vind het heerlijk om van andere mensen verhalen te lezen. Ik vind het leuk om dingen te bedenken en te organiseren (wedstrijd, uitdaging, Schrijft, etc.) en ook om eraan mee te doen, als ik niet nodig ben in de organisatie.
Verder is de site natuurlijk ook heel belangrijk omdat een groot deel van de leden gewoon mijn vrienden zijn (geworden) en dit een heerlijke manier is om te kunnen communiceren.

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.
Ik lees veel, maar niet snel. In tijdstermen lees ik dus vrij veel, in paginatermen niet zo (althans, in vergelijking met andere mensen op deze site. In verhouding met de gemiddelde mens die ik buiten deze site ken, is het in beide opzichten veel).
Ik ben altijd al een boekenwurm geweest. Ik denk mijn moeder me daarin geholpen heeft: gezorgd dat er altijd boeken waren om te lezen. Ze ging vroeger ook veel met mij en m'n broertje naar de bieb. De eerste drie series waarvan ik me kon herinneren dat ik ze heel intensief gelezen heb, zijn De Vijf van Enid Blyton, De Babyzittersclub van Ann M. Martin en Op Zoek Naar Dolfijnen van Lucy Daniels.
Daarna ben ik vooral veel detectives gaan lezen, omdat mijn moeder die veel in de kast had staan. Later heeft school/de boekenkast van m'n moeder me in aanraking gebracht met literatuur. Tegenwoordig lees ik van alles wat, hoewel ik vooral romantiek niet meer zo goed kan hebben, tenzij het heel goed geschreven is.
'k Heb net A Song of Ice and Fire uitgelezen en ik ben nu heel erg geobsedeerd met die serie, dus die zijn momenteel "belangrijk" in m'n leven. Er is echter geen boek waaraan ik me op wat voor manier dan ook vastklamp; er zijn betere en slechtere boeken en ik vind lezen heerlijk, maar "betekenen" vind ik zo'n heel diepgaand woord, niet iets waaraan ik enig boek kan linken.

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?
Al het genoemde: tips, cadeautjes, rondneuzen in winkels/internet/boekenkasten van m'n ouders. Ik volg boekentrends wel op, denk ik: Harry Potter, The Hunger Games, Game of Thrones... Ik ben zelfs aan Twilight begonnen, lang geleden. Soms is het omdat ik het krijg (The Hunger Games/The Fault in our Stars), omdat m'n moeder het voorlas (Harry Potter), omdat m'n vriend ze toevallig in de kast had staan en iedereen ze aanraadde (Game of Thrones), of gewoon omdat ik nieuwsgierig ben (zo wil ik Fifty Shades of Grey en de bijbel lezen omdat het zulke veel besproken boeken zijn, en ik een onderbouwde mening wil kunnen vormen). Er zijn ook boeken die ik lees omdat het klassiekers zijn en ik nieuwsgierig ben/vind dat je die gelezen moet hebben, zoals Romeo and Julliet.
Ik neem meningen ernstig van mensen van wie ik weet dat ze ongeveer dezelfde smaak hebben als ik. Als mijn moeder zegt dat een boek goed is, neem ik inmiddels niet meer zo veel van haar aan: ik weet dat zij boeken leest die meer 'straight forward' zijn dan waar ik van hou, waarbij komt dat ze totaal doof is voor schrijfstijlen (laatst raadde ze me een boek aan dat ik na vijf pagina's gillend weg heb gelegd omdat geen enkele zin langer was dan de typische groep drie zin).

- Ga je naar de bib? (dit is belangrijk voor mijn onderzoek, je hoeft hier geen "ja" op te zeggen als het niet zo is.) Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?
Nee, ik ga niet naar de bib. Vroeger wel; toen heeft ze (hij?) ook een grote rol in m'n leven gespeeld en heb ik er heel erg veel boeken geleend, maar tegenwoordig helemaal niet meer. Ik heb niet eens meer een bibliotheekpas.

- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)
Meh. Ik ben heel gierig en wil m'n boeken zelf hébben, niet naderhand terug moeten geven aan de bib. Daarbij lees ik langzaam en wil ik niet steeds die inleverdatum in m'n achterhoofd horen schreeuwen. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat andere projecten me naar de bib zouden kunnen krijgen: een leesgroep lijkt me heel leuk, en hypothetisch gezien zou ik daar heus heen gaan, maar als puntje bij paaltje komt... toch niet, denk ik zo. Maar ik denk dat het forum daar een grote grol in speelt: als ik hier niet m'n boeken kon bespreken met iedereen, dan zou ik er meer interesse in hebben.

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?
Leuk! Mijn doel was te laag om me tot lezen aan te zetten, dus dat iets voor de volgende keer. Wat ik vooral heel erg fijn vindt, was de constante stroom aan aanraders: nu ik klaar ben met ASoIaF, is zo'n overzicht van waarom ik boeken wel/niet zou moeten lezen echt ideaal.

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?
Ja. Ik denk dat júíst de bib dit in real life haalbaar zou maken. Als zij, zoals je zegt, een ruimte reserveren voor schrijven tijdens NaNo, misschien zelfs met gezamenlijke wordwars en pauze(ruimte) waarin iedereen hun hart kan luchten over wat hun personages ze al dan niet aandoen, dan... Ja, ik denk absoluut zeker dat dat haalbaar is. Hell, misschien zou ik dan toch nog zelf nog naar de bib gaan.

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?
Eh... Geen idee. Ik ga nooit naar de bib.

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?

Nou ben ik misschien een beetje hypocriet als ik hier heel hard ja ga roepen, aangezien ik net al aangekondigd heb dat mijn grootste beweegreden om niet te gaan mijn bezittelijkheid en de inleverdata zijn, maar hier zeg je wel wat: voor zover ik me herinner, had de bib altijd maar één kast met Engelstalige literatuur (nou was het een kleine bib, hoor). Zelf lees ik voornamelijk in het Engels (tenzij iets van origine Nederlands is) en zou het gebrek aan niet-Nederlandse boeken dus wel een probleem zijn.

Eh. Ik hoop dat er niet al te veel taalfouten in zitten, want ik heb 't niet nagelopen, maar, ja. 'k Hoop ook dat je er iets aan hebt!

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 22 maart 2015 - 17:24:
I love you, cupcake ;D

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 22 maart 2015 - 20:59:
- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?

Fanfic.nl is een site waarop je een account aan kan maken en fanfictie kan lezen en plaatsen. Tevens kun je er met andere schrijfsters kletsen over van alles en nog wat, meedoen aan allerlei gave projectjes en wedstrijden en zelfs aan een aantal spelletjes op het forum.
Ik ben hier terecht gekomen in 2010, omdat ik op zoek was naar Harry Potter fanfictie. Van het 1 kwam het ander en nu zit ik hier al bijna 5 jaar
Tegenwoordig is FF ondenkbaar uit mijn leven. Het is voor mij een plek waar ik met en voor mensen schrijf, kritiek en feedback krijg en alsmaar vooruitga in het schrijven. FF is voor mij een grote familie waar ik het gevoel krijg deel uit te maken van een groot geheel. <3

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.
Ik hou van lezen en als het aan mij ligt lees ik elke dag, maar door school heb ik daar echt niet zo veel tijd voor. Ik hou voornamelijk van thriller/scifi en crime. Het liefst in young adult literature. Verhalen zoals Harry Potter hebben mij echt een boekenwurm gemaakt, al toen ik heel jong was. Zulke boeken, de werelden waarin je jezelf heerlijk kwijt kunt zonder dat je nog na hoeft te denken over je eigen problemen etc. Betekenen erg veel voor mij.

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?

Rondneuzen in boekenwinkels en via tips van vrienden, voornamelijk jullie. Trents ga ik ook wel eens in mee, bijvoorbeeld de boeken van John Green zijn nu "in" en dan ben ik ook van plan het te gaan lezen. Dit had ik ook met bijvoorbeeld 50 tinten grijs. Ik neem niemands advies echt ernstig, maar wel serieus, zeg maar. Ik neem het dan wel in overweging.

- Ga je naar de bib? (dit is belangrijk voor mijn onderzoek, je hoeft hier geen "ja" op te zeggen als het niet zo is.) Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?

Yesh, ik ga zeker naar de bib. Ik zoek altijd in de rekken naar nieuwe boeken, dat vind ik juist zo leuk aan de bib. Tevens kan ik eigenlijk altijd allrs vinden, anders kun je het bij ons online reseveren, wat heel fijn is. Ik heb nog nooit tips aan de bib gegeven, eigenlijk.


- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)

In onze bib heb je geen leeshoek, geenplek waar je lekker even kan gaan zitten lezen of studeren of zo. Dat vind ik eigenlijk wel heel jammer.

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?

Ik vond het echt leuk. Het is een leuk idee en het helpt zeker om meer te gaan lezen en om nieuwe auteurs en titels te leren kennen die ik zou kunnen uitproberen. Het competieve aspect vid ik niet zo leuk, ik hou daar gewoon niet van als het gaat om lezen. Misschien zou het volgende keer 2 weken kunnen in plaats van een maand, bijvoorbeeld, en ik zou zeker vragenlijstjes houden naderhant over het boek of de boeken die je hebt gelezen, zodat iedereen dit ook kan zien. Met vragen over het boek zelf als in, wat vond je ervan etc.

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?

O jaaaaa, absoluut! Dat zou gaaf zijn. Je kunt dan meerdere schrijvers ontmoeten en elkaar stimuleren.

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?

Nee, bij ons is het goed verdeeld per doelgroep.

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?

Ik denk dat dat zeker een goed idee is, maar ik weet niet zeker of het zou werken. Mensen moeten dan wel reviews invullen en ik kan me voorstellen dat veel daar geen zin in hebbrn of het gewoonweg vergeten. Toch zou het een goed idee zijn.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 23 maart 2015 - 22:34:
Eh. Ik heb niet echt veel aan FF Leest gedaan, maar toch mijn antwoorden. (:

- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?
Over wat het is, zie Emma. Over wat het voor mij is - een veilige plek, een vriendengroep, gezelligheid, gelijkgestemden, schrijfsels, een best wel substantieel deel van mijn leven.

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.
Vroeger las ik alles wat los en vast zat, zelfs verpakkingen en straatnaambordjes, al sinds ik kan lezen. Tegenwoordig is het wat minder (dank u, uni), maar het is nog altijd superfijn om een boek open te slaan -of een fanfic aan te klikken- en gewoon te verdwijnen. Ik las vroeger vooral fantasy, tegenwoordig weer van alles, hoewel ik niet zo van de YA ben en ook niet van de thrillers of de chicklits. Mijn helden van vroeger en nu zijn Tonke Dragt, Cornelia Funke, Tolkien, Rowling, Daphne du Maurier en Kafka; mijn lievelingsboeken De Brief voor de Koning, Tintenherz, alle Lord of the Rings, alle Harry Potters en Cloud Atlas. Tegenwoordig is m'n leven een beetje in beslag genomen door A Song of Ice and Fire, hoewel ik G.R.R. Martin niet als schrijfvoorbeeld zou nemen (wel als plotvoorbeeld, waarschijnlijk).

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?
Mijn moeders advies is wel wat waard, verder lees ik meestal gewoon wat ik onder mijn neus krijg, op een tafel of plank zie liggen, wat mensen voor m'n verjaardag verzinnen.

- Ga je naar de bib? (dit is belangrijk voor mijn onderzoek, je hoeft hier geen "ja" op te zeggen als het niet zo is.) Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?
Ik ga tegenwoordig naar de bieb om te doen alsof ik productief aan het werk ben. Vroeger ging ik heel vaak om boeken te lenen, meestal ook op de pasjes van mijn moeder en broer. Ik lees snel, dus terugbrengdeadlines waren zelden een probleem. Meestal neus ik in de kasten en sla dan de boeken met interessante titels of kaften open; als het eerste hoofdstuk me bevalt, lees ik ze.

- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)
Mijn bieb is recent vernieuwd en doet het nu wel goed. Ze organiseren veel dingen, zoals kinderuren, optredens van bandjes, boekenverkoop, van alles. De website is ook superduidelijk en ze hebben eindelijk nieuwe stopcontactplekken geïnstalleerd, dus ik ben wel blij.

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?
Ik heb er weliswaar zelf niet erg aan meegedaan, want tijdgebrek, maar ik vond het superleuk om te zien hoe iedereen aan het lezen was en wát ze aan het lezen waren en inderdaad, wat Bodine zei, een lijst van aanraders en afraders is best wel handig. Iets meer duidelijkheid over het doel van de leesdoelen en ieders specifieke doel was misschien fijn geweest? Misschien lag 't aan mij though, dat ik dat niet zo duidelijk vond.

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?
Ik zit zelf in een schrijfgroepje en er zijn genoeg scholen en uni's met leesgroepen, dus ik denk dat 't wel werkt. Als de bieb een soort ruimte (niet fysiek) biedt voor zulke dingen, zodat gelijkgestemde mensen elkaar kunnen vinden, denk ik wel dat 't zou kunnen werken.

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?
Ik denk dat de bieb wel doorheeft dat de doelgroep bestaat, ik weet alleen niet of ze er specifiek iets mee doen. Ik heb nog geen schrijf/leesworkshops of zoiets gezien bij mijn bieb, maar er ook niet per se naar gezocht; ik weet wel dat mijn bieb heel veel foldertjes en promotiedingen van andere projecten heeft rondslingeren.

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?
Ik vind de aanraders/afraderslijst wel een goed idee, zeker als lezers erbij betrokken worden. Anderstalige literatuur vind ik ook wel wat, nog andere talen dan Engels, want die sectie is echt bedroevend klein bij mijn bieb. De genres lijken me wel redelijk vertegenwoordigd.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 24 maart 2015 - 9:43:
- Wat is FF? Je mag objectief de site beschrijven, wat het doel precies is en hoe jullie hier terecht zijn gekomen etc., en wat betekent FF voor jou?
FanFic is een website die in den beginne werd opgezet om Nederlandstalige fanficties te posten en lezen. Ondertussen is het geëvolueerd tot een veilige haven voor iedereen die zich er aanmeldt, worden de verhalen kritisch, doordacht en opbouwend bekeken en kan de kwaliteit haast gegarandeerd worden, en is het forum veranderd in een plek waar vriendschappen gesmeed worden en over letterlijk 1001 dingen gepraat kan worden.
Ik zelf ben op FanFic terecht gekomen doordat ik fanficties van Tokio Hotel zocht. Ondertussen ben ik bijna zes jaar lid, en hoewel ik een aantal jaren afwezig ben geweest, is het altijd als een thuis voor me geweest. Ik ken heel veel van de leden persoonlijk ondertussen, heb hier vriendschappen gesmeed, en het maakt niet uit hoe lang je wegblijft: als je terugkomt, staat iedereen je met open armen op te wachten.

- Beschrijf jezelf als lezer. Lees je veel? Heb je altijd graag gelezen? Welke genres? Wat zijn de boeken die voor jou het meest betekenen? Welke verhalen/schrijvers hebben van jou een boekenwurm gemaakt? Tell me your stories.
Ik lees heel veel en heel snel. Dit komt vooral omdat ik elke dag nogal lang onderweg ben van huis naar school en terug, en op de trein niets beter te doen heb dan te lezen. Maar zelfs als ik thuis ben, durf ik al eens een paar uurtjes op de bank te liggen met een boek.
Ik heb altijd graag gelezen. Toen ik heel jong was (een jaar of vijf/zes), lag ik niet goed in de groep op school en woonde ik op een straat afstand van de bibliotheek. Lezen werd uiteindelijk een heel logische uitweg voor me, omdat het zo makkelijk was om aan boeken te komen.
Fantasieboeken zijn altijd al mijn favoriet geweest. Dat was al zo toen ik nog klein was, en het is nu alleen nog maar erger geworden. Tegenwoordig lees ik voornamelijk young adult, omdat ik boeken voor volwassenen altijd snel een beetje saai vind worden, maar misschien heb ik gewoon nog geen goede volwassenenboeken aangeraden gekregen.
De boeken die voor mij het meest betekenen, zijn ongetwijfeld die van de Harry Potterreeks. Het is moeilijk om uit te leggen wát het precies voor me is, maar onder andere is het als een thuis waar ik altijd naar terug kan komen, een oude vriend die er altijd zal zijn maar waar ik niet per se elke dag mee moet praten, iets dat niet mijn leven veranderde maar met me mee is opgegroeid. Sommige mensen vinden het heel vreemd hoeveel een "kinderreeks" zoveel voor me kan betekenen, maar zij die ermee opgegroeid zijn, begrijpen het wel.
Ik ben echter een boekenwurm geworden door Roald Dahl en Paul Van Loon, wiens boeken de eerste waren die ik las en die me de kriebel gaven.

- Hoe kies je je leesvoer uit? Tips van vrienden, cadeautjes, willekeurig gaan rondneuzen in boekhandels, internet... Volg je boekentrends op? Hoe dan? Wiens advies neem je ernstig als het over leestips gaat?
Ik kies mijn leesvoer voornamelijk door het internet en tips van vrienden uit. Bijvoorbeeld Goodreads is hier heel handig voor, omdat je dan kan zien welke boeken je vrienden gelezen hebben en hoeveel sterren ze eraan gegeven hebben, of voor bepaalde boeken recensies opzoeken om te kijken wat anderen er van vinden.
Ik volg zeker boekentrends op, want als een boek/reeks populair wordt, dan kom je het vroeg of laat tegen op Twitter of Facebook. Ze worden trends om een bepaalde reden: ofwel zijn ze heel goed en wil ik ze daarom lezen, ofwel zijn ze bagger en wil ik ze gelezen hebben om een gegronde mening te kunnen vormen.
Ik neem advies meestal ernstig als het van vrienden komt, omdat ik weet dat onze smaken goed overeen komen. Van anderen ben ik eerder sceptisch.

- Ga je naar de bib? Hoe vaak? Hoe groot is de rol van de bib in jouw leesleven? Ga je naar de bib met een vast idee van welke boeken je nodig hebt en verder niks, of ga je in de rekken zoeken naar iets nieuws? Kan je in de bib alles vinden wat je nodig hebt? Wat wel/niet? Heb je al eens tips opgegeven in de bib, en is daar dan op ingegaan?
Vroeger heel vaak, ondertussen hooguit twee of drie keer per jaar, en dat alleen als één van mijn broers of zussen een boek moet lenen voor een schoolopdracht. Dan kijk ik rustig zelf rond en soms leen ik dan ook een boek, maar dat komt niet al te vaak voor.
Vroeger had de bibliotheek een hele grote rol in mijn leven. Zelfs zo groot dat ik mijn boeken een keer veel te lang bijhield zodat ik een boete moest betalen, omdat ik dacht dat de bibliotheek anders geen geld kreeg (ik was nog jong en wist niet beter, oké Ik had nooit echt een goed idee wat ik ging lenen, waardoor ik vaak een uur door de rekken neusde voor ik drie of vier boeken eruit haalde.
Zeker niet. Ze hebben bijvoorbeeld in mijn dorp nooit de Engelstalige Harry Potterboeken gehad en die wilde ik heel graag lezen, maar had geen geld om ze alle zeven nog een keer aan te schaffen. Ik durfde daar echter niets van zeggen, ik was toen nog te verlegen.

- Voor de bibgangers: wat ontbreekt er in jouw bib of wat kan er beter? Voor de niet-bibgangers: hoe zou de bib jou kunnen overhalen om toch langs te komen? (denk aan collectievorming, projecten, promotie, de lezers meer inspraak geven, alles wat je zelf nog kan bedenken.)
De collecties zijn heel klein. Er waren wel een groot aantal Engelstalige boeken in vergelijking met de grootte van de bib, maar dat waren voornamelijk volwassenenboeken. Ook in de leeftijdscategorie 15-18+ stonden er maar heel weinig boeken, alsof er tussen tiener en volwassene helemaal niets meer komt. Als mijn bibliotheek meer young adult, fantasy en science-fiction voor mijn leeftijd had, zou ik er waarschijnlijk heel vaak komen, omdat ik het kapitaal niet heb om alle boeken aan te schaffen die ik wil lezen, en veel liever uit een boek lees dan op mijn e-reader.
Ik denk dat projecten pas echt kunnen werken als je sowieso al een stroom aan bezoekers hebt.

- Wat vonden jullie van FF Leest? Zet het jullie aan tot meer lezen? Helpt het competitieve aspect? Heb je nieuwe titels of auteurs leren kennen? Heb je boeken vastgepakt die je anders nooit zou lezen? Indien het vaker zou doorgaan, wat kan er beter en wat moet behouden blijven?
Ik ben enorm competitief, dus ik was gemotiveerd om extra veel te lezen. Uiteindelijk heb ik denk ik ook het meeste gelezen, dus het heeft wel gewerkt. Het was ook een mooi excuus om een aantal boeken te lezen die ik al een hele tijd wou lezen, en hoewel ik niets gelezen heb tijdens Leest dat door iemand anders aangeraden was, heb ik wel titels/auteurs opgeschreven die anderen leuk vonden voor in de toekomst.
Ik vond het best goed zo, misschien wat meer stimuleren om tijdens het lezen ook wat van je te laten horen in plaats van als het uit is pas wat te zeggen.

- Denken jullie dat projecten zoals FF Leest (of NaNo, of groepsschrijven, of andere projecten die we hier op het forum voor jullie organiseren) ook werkbaar zouden zijn buiten het forum? Zouden lees- en schrijfgroepen onder een aangepaste formule ook kunnen werken in real life? Zouden jullie het interessant vinden mocht jullie bib dergelijke groepen oprichten of promoten, bv. tijdens NaNo een stille ruimte vrijmaken voor mensen die samen willen schrijven? Waarom wel/niet?
Lees- en schrijfgroepen wérken al in real life. Er zijn er een paar waar ik van weet, en ik denk dat het als onderdeel van een bibliotheek zeker ook kan werken.
Ik ben niet zozeer het meest sociale wezen terwijl ik schrijf, omdat ik anders nogal snel de draad van mijn gedachten kwijt raak, maar lezen in groep zou mij zeker al aanspreken en ik wil in nog meer boekenclubs zitten en ja. Dus ik denk dat het echt haalbaar is.

- Vinden jullie dat de bib te weinig voeling heeft met jullie doelgroep: jongeren/jongvolwassenen die wél graag lezen en uit zichzelf al met taal en schrijven bezig zijn? Weten ze überhaupt wat jullie willen? Wat doen ze juist en wat doen ze fout?
Heb ik in vragen hiervoor ook al toegelicht. Ik woon in een klein boerendorpje waar de meerderheid van de bevolking boven de leeftijd van 50 is en voor hen is de bibliotheek goed afgesteld, evenals voor leerlingen van de kleuter-, lagere en de eerste jaren van het middelbaar, maar de jongeren daar tussenin worden veelal vergeten.
Ook zijn er buiten een zithoek bij de kleuters niet echt plaatsen waar je al in de bibliotheek kan beginnen lezen. Dat zou heel handig zijn, omdat ik een boek soms na tien pagina's al opgeef, en dat dan te laat zou zijn als ik hem uitgeleend heb en alweer terug zou moeten.

- Moet de bib investeren in meer anderstalige literatuur, fantasy, YA novels etc.? Zou het bibliotheekwezen gebaat zijn met bijvoorbeeld een online lijst van populaire schrijvers en titels die geregeld een update krijgt aan de hand van tips en opmerkingen en reviews van jullie?
Ik denk dat ze daar sowieso baat bij hebben om de populairste trends te volgen. Er zijn heel wat mensen die ze wel willen lezen terwijl ze verder niet heel fanatieke boekenwurmen zijn ofzo, of scholieren die voor school een boek uit de bib moeten lenen, dan kunnen ze net zo goed iets lezen dat ze leuk zullen vinden, toch?
En het is altijd een slim idee om advies te vragen aan zij die je bibliotheek veel bezoeken, omdat zij heel goed weten wat er ontbreekt omdat ze vertrouwd zijn met de collectie.


Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 29 maart 2015 - 18:15:
Tot wanneer kunnen mensen de enquête invullen, Cap?

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 31 maart 2015 - 10:52:
Zo lang als ze willen! En ook als je niet hebt deelgenomen aan FF Leest maar je hebt iets te vertellen over de vragen die ik stel, mag je het gerust laten weten. Hoe meer input, hoe beter.



1 2 3