Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Schrijfwedstrijd

Schrijfwedstrijd

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 21 sep 2015 - 14:31:
Welkom bij de nieuwe schrijfwedstrijd! Ik hoop dat jullie er allemaal zin in hebben en naast alle andere activiteiten des levens tijd vrijmaken om mee te doen! (:
Zoals altijd, informatie vooraf:

Wie mag er meedoen?
Iedereen met een account op FF.nl mag meedoen.

Hoe doe je mee?
De eerste opdracht op tijd inleveren betekent dat je meedoet. Dan verwacht ik dus ook elke keer een inzending! (:

Hoe lever je in?
Maak een fanfictie aan met de naam “Schrijfwedstrijd”. Je post elke opdracht daarin als een nieuw hoofdstuk. De link naar de geüploade opdracht plaats je hier, zodat ik weet dat je hem hebt gemaakt en ingeleverd. Alleen als de link in het topic is geplaatst, is de inzending geldig.
Overigens mag je meerdere schrijfwedstrijden in dezelfde fanfictie “Schrijfwedstrijd” posten, als het voor mij maar duidelijk is waar ik je inzendingen kan vinden. Dus als jij van een eerdere schrijfwedstrijd al een fanfictie “Schrijfwedstrijd” hebt, mag je die gewoon hergebruiken.
Let op: als je je opdracht aanpast, kan ik dit zien via de datum die erboven staat. Zorg dat je ná de deadline geen aanpassingen meer maakt, want dan geldt de hele opdracht als te laat ingeleverd.
Let ook op: zet de titel van je stuk niet in het topic! Ik kijk blind na, ik wil dus niet van tevoren weten wie wat heeft geschreven.

Hoe werken de beoordeling en het winnen?
Je wordt (door mij, Dezh) beoordeeld op a) plot -innerlijke logica, geloofwaardigheid-, b) stijl, titel en structuur, c) spelling / grammatica / interpunctie, en d) uitvoer van de opdracht / originaliteit. Voor elk van deze vier criteria kun je steeds vijf punten krijgen. Die punten worden opgeteld en aan het eind heb je daarmee een cijfer tussen de 0 en de 20. Voor elke opdracht zijn er twee bonuspunten te halen; die krijg je óf allebei wel, óf allebei niet.
Iedereen ontvangt via scribd.com een algemene beoordeling en haar tekst met meer mierenneukerige opmerkingen, plus nog een overzicht van de punten. Het puntenoverzicht wordt ook bijgehouden in het topic. Als je het oneens bent met mijn beoordeling, laat me dat vooral weten, dan kunnen we kijken wat we daaraan doen. Voor blijvende onenigheid zijn er mods, maar ik ga er vanuit dat dat niet nodig zal zijn.
Het is geen afvalrace, je verlaat de wedstrijd alleen als je zelf aangeeft te willen stoppen. Er zijn in principe zes opdrachten, dus in totaal 132 punten (inclusief bonus) te halen - als weinig mensen inleveren, kan er besloten worden vroegtijdig te stoppen. Wie aan het eind de meeste punten heeft, wint.

Fanfictie-opdrachten
Bij alle fanfictie-opdrachten geldt dat het niet genoeg is om je personage de naam van een beroemd persoon/fictief personage te geven! Ik wil lezen over Bill Kaulitz, Loena Leeflang of Peggy Carter, niet over mensen die toevallig net zo heten. Natuurlijk kan ik niet voor elk fandom even goed beoordelen of je personages kloppen, maar ik heb internet, dus ik zal sowieso proberen het zo goed mogelijk na te gaan. Voel je vrij om een fandom te kiezen dat ik niet ken! Zoals gezegd, ik heb internet. Als je niet zeker weet of ik een fandom ken, vraag het me dan even. Ik bijt zelden. Sowieso geldt voor alle vragen: het topic, mijn GB en mijn PB staan open!

Deelneemsters:
1. Bodine [19] [19] [18]
2. Daan [20] [16] [0]
3. Iv [15] [15] [12]
4. Jen [10] [10] [12]
5. Jess [16] [12] [0]
6. Julia [21] [17] [0]
7. Kayley [18] [17] [18]
8. Marianne [18] [0] [0]
9. Nynke [19] [13] [15]
10. Roos [0] [12] [0]
11. Vera [0] [0] [15]


• Opdracht 1: Everyday adventures
Mijn oma heeft eens een buurman omgekocht met hopjesvla, zodat hij haar stiekem extra paracetamol zou geven terwijl ze op rantsoen was. Ze heeft ook eens een valse naam opgegeven bij de apotheek in de hoop op extra medicijnen. Nee, de opdracht gaat niet over oma’s of pillen, maar over persoonlijke anekdotes! Iedereen heeft er wel één die altijd leuk blijft om te vertellen. Schrijf hem op, breid hem uit, maak er een echt verhaal van.

Fanfictie: ja.
Bonuspunten: humor! Maak me aan het lachen.
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 2500.

Deadline: 23 oktober, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 2: The devil’s picture book
Hoeveel van jullie kennen de tarot? Voor deze opdracht kiezen jullie allemaal een kaart uit de tarot en schrijven daarover. Of jullie de kaart simpelweg als kaart gebruiken of de inhoud van de kaart als personage of de betekenis van de kaart als plot, dat maakt niet uit, maar ik wil iets van het mystieke van de tarot erin zien voorkomen. Hieronder staat een (incomplete, want anders te lange) lijst met de kaarten om uit te kiezen, waarvan ik niet meer weet welk plaatje welk nummer heeft, om het nakijken eerlijk te houden.
NB: zet dus niet bij je stuk welke kaart je gebruikt! Wie het eerst komt, wie het eerst maalt – geen dubbele! (Alleen als je een tweede kaart kiest, zie bonus, hoef je hem niet te claimen en mogen er dus dubbele bij.)

Fanfictie: hoeft niet.
Bonuspunten: combineer twee kaarten (behalve de Keizer en de Keizerin, want die liggen teveel voor de hand).
Minimum aantal woorden: 500.
Maximum aantal woorden: 3000.

De kaarten:
1. Marianne
2. Kayley
3. Jess
4. Iv
5. Julia
6.
7.
8. Roos
9. Bodine
10. Jen
11. Nynke
12. Daan

Deadline: 24 november, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 3: To boldly go
Denk Star Wars, Dune, The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy – denk science fiction! Voor deze opdracht wil ik sci-fi zien, echte encyclopedische-definitie-sci-fi: aliens, ruimteschepen, laserpistolen. Pas wel op voor het asteroïdenveld van de clichés!

Fanfictie: ja.
Bonuspunten: maak je hoofdpersoon een (geloofwaardige!) alien. (Alien vanuit Aarde-perspectief, natuurlijk.)
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 3000.

Deadline: 8 januari, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 4: The liberty of the press
Voor deze opdracht gaat je stuk draaien om een krantenartikel, bijvoorbeeld de Ochtendprofeet over de dood van Voldemort, een pamflet over Jaime/Cersei of de New York Times over de zoveelste onzin van Tony Stark. Het artikel alleen mag je inzending zijn, je mag het ook gebruiken als uitgangspunt voor je plot, schrijf over de journalist aan het werk, mij maakt het niet uit - zolang de tekst van het artikel voorkomt in je stuk. De krantenkop is je titel.

Fanfictie: ja.
Bonuspunten: schrijf over een fandom waar je de afgelopen drie maanden niet over hebt geschreven.
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 3000.

Deadline: 10 februari, 23:59.



xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 23 okt 2015 - 23:56:
Jaaaa, Jen, koekjes! Je bent nummer negen & nu ben ik heel erg blij!

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 23 okt 2015 - 23:58:
Dankje voor de koekjes <3

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 25 okt 2015 - 2:15:
Ik kreeg echt niets op papier. Ik vind het zooo jammer

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 25 okt 2015 - 16:17:
Ik sluit me aan bij Cynthia, de letters wilden niet.
Genoeg anekdotes, maar gosh, hoe zet je die op papier?
Kan je je de volgende opdracht alsnog meedoen?
sorry, als dit al een keer gevraagd is.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 25 okt 2015 - 16:19:
Ik denk dat ik wel voor Dezh kan spreken want meestal mag het niet...

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 25 okt 2015 - 16:37:
Jen heeft gelijk dat het meestal niet mag, maar aangezien we dit keer met zo weinig deelnemers zijn, kan ik wel een compromis voorstellen.
Ik vind eigenlijk dat je de 1e opdracht sowieso gedaan moet hebben, omdat je daarmee aangeeft dat je écht wil meedoen -hoe moeilijk ook- en dat je bij de volgende opdrachten ook je best zal doen. In dit geval is de wedstrijd geen afvalrace, dus je blijft erin ook als je niet inlevert, al krijg je dan een nul en gaan je winkansen significant omlaag.

In het kader van "laten zien dat je je best wil doen": als je bereid bent om de volgende opdracht sneller in te leveren (dus in kortere tijd te schrijven) dan degenen die wél de eerste opdracht hebben gedaan, mag je meedoen.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 25 okt 2015 - 17:11:
Dus nieuwe mensen krijgen een vervroegde deadline?

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 25 okt 2015 - 17:20:
Pretty much. Tenzij de mensen die wél de eerste opdracht hebben ingeleverd dit heel oneerlijk vinden en er tegen zijn dat er nog mensen bij komen, want dat zou ik natuurlijk respecteren.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 25 okt 2015 - 17:29:
Oh, nee hoor. Voor mij maakt het niet uit.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 25 okt 2015 - 17:37:
Ik heb er ook geen problemen mee

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 25 okt 2015 - 18:01:
Oh, nee hoor. Voor mij maakt het niet uit.

Nynlufx
Nynlufx

Nynlufx is offline

[616]
Nynlufx zei op 25 okt 2015 - 18:38:
The more the merrier (:

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 26 okt 2015 - 12:35:
We zijn enthousiast, we zijn snel - (we hebben geen leven) - dit is de uitslag. Als de link werkt, anyway. Ik hoop dat 't leesbaar is, ook.

Willen jullie de nieuwe opdracht er direct bij?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 26 okt 2015 - 12:54:
Ja! Nieuwe opdracht! *-*



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15