Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FF's Schrijfuitdaging - oktober

FF's Schrijfuitdaging - oktober

1 2
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 2 okt 2015 - 6:03:
Welkom bij de uitdaging van oktober! Sorry dat hij een beetje te laat is.

THEMA
Verkleed/gemaskerd.

BELANGRIJK
- De verhalen moeten nog altijd fanfictie zijn!
- En minder dan 3.000 woorden lang!

DEADLINE
21/10, 23:59.

DEELNEMERS
- Iv



Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 21 okt 2015 - 23:21:
Ik hb nog 39 kale minuten

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 21 okt 2015 - 23:24:
Made it

@Bo: je kunt het

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 21 okt 2015 - 23:33:
I'm trying maar m'n toetsenbord en alles is een beetje, wel, draaierig, oder so

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 21 okt 2015 - 23:46:
http://www.fanfic.nl/chapters/48167/gemakserd-bal/
nit ok

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 21 okt 2015 - 23:50:
(psst, je hebt je titel verkeerd gespeld.)

Ik ben trots op je, though ;] <3

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 okt 2015 - 9:11:
Ik begrijp het volkomen als jullie die troep niet willen nakijken.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 22 okt 2015 - 10:35:
Het is deze maand aan Daan en mij, dus we zullen het erover hebben :'

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 31 okt 2015 - 23:56:
Okay, lieverds, here we go: uitslag! Brought to you by Daan (paars) & me (groen).

Iv
Je hebt goed aan de opdracht voldaan met het verkleden en we hebben het thema inderdaad gekozen vanwege Halloween, maar het is wel een beetje een kaal stuk. Het zijn bijna alleen dialogen. Veel van je zinnen volgen dezelfde structuur (twee hoofdzinnen met “en” ertussen). Daarnaast zitten er wat gaten in de innerlijke logica. Hoe oud zijn Louis en Liam? Eerst weet Liam bijvoorbeeld niet wat een feestwinkel is, maar wel dat zijn oude kostuums naar het kinderziekenhuis gaan? Waarom zegt Liams moeder zo droog en emotieloos dat ze geen geld hebben voor kostuums, terwijl ze ongetwijfeld weet dat het Liams favoriete feestdag is? Als Liams moeder Louis’ moeder kent, waarom vroeg zij dan niet of Louis’ moeder een kostuum kon regelen? Het verhaal voelt niet af en dat is jammer.
Ik weet het niet, man. Je fic is in principe een prima invulling van de opdracht, maar je stijl is heel saai. Het is vooral kale dialoog en je woordgebruik is vrij eentonig. Synoniemen.net gebruiken is écht geen schande (sterker nog: zelfs mijn hoofdredactrice bij scholieren.com was fervent gebruikster en die heeft een enorme berg schrijfervaring), dus dat zou ik de volgende keer proberen.

Roos
De thema’s van de uitdaging komen heel goed naar voren en je hebt een fijne, kleurrijke schrijfstijl in dit stuk. Christines verveelde, ongeduldige humeur breng je goed over. Met sommige beschrijvingen kan ik niet zoveel (Waarom klinken voetstappen gedempt door de muziek? Dansende voeten zijn juist luid. Waarom vindt ze het opbinden van haar haren nep? Ze drinkt eerst wijn, maar dan schrijf je dat ze niet van alcohol houdt?) en ik vraag me af waar het fanfictie van is, maar verder is het heel sfeervol. Goed gedaan!
Ja! Mooie zinnen, het thema is niet alleen letterlijk gebruikt en het hele stuk was gewoon prima geschreven. Ik vond het op een gegeven moment wel een beetje langdradig worden (ja, ik weet inmiddels wel dat ze er echt niet wil zijn!), maar door je mooie taalgebruik was het niet heel erg.
Gewoon goed gedaan dus.


Julia
Ik vind het leuk hoe je de perspectieven afwisselt, dat maakt je punchline (see what I did there) extra sterk. Het is ook heel origineel hoe je van zoiets feestelijks als verkleden en gemaskerd iets lugubers kan maken. De eerste alinea voelt wat stroef en ik mis een klein beetje motief van de rode dame (hoe komt ze bijvoorbeeld aan de littekens?), maar het was toch heel fijn om te lezen en het einde heb je heel goed gedaan.
Hmmpf, kweenie. Ik vond hem vrij stroef beginnen en niet echt bijtrekken. Je hint wel naar wat er gebeurd is en de lezer heeft het ook wel ongeveer door, maar je wordt niet concreet genoeg om het bevredigend te maken.
Daarna kwam de FBI. Misschien kijk ik te weinig Amerikaanse misdaadtv, maar what the fuck? Er worden al wekenlang gruwelijke misdaden begaan, ze hebben door dat de dader op het bal weer zal toeslaan (ze zijn er immers voor er een dooie is gevallen), maar de hele happening gaat toch door? De lokale autoriteiten lijken niet ingelicht te zijn? Hoe dan? Want al wisten ze niet precies wié het was, ze wisten kennelijk wel dat de dader tot zoiets in staat was en dan is het toch een simpele kosten/basten-analyse om te bedenken dat het door laten gaan van het bal ethisch kei-onverantwoord is?
Hoe dan ook, je einde was wel sterk, het lugubere vond ik fantastisch en het stuk was prima geschreven. Dat maakt het wel weer goed.


Bodine
Op spelfouten ga ik dit niet nakijken, want je weet denk ik zelf wel waar de problemen zitten. Als het niet dronken was geschreven, had het heel wat kunnen zijn – een fluffy Jaime/Loras-stuk dat je ergens tussen de canon zou kunnen plakken. Tip voor de volgende keer: als je toetsenbord wiebelt, tekst door iemand laten nakijken vóór je inlevert.
Dezh geeft gouden advies aan het einde. Verder ben ik het ook met haar eens: fijne Jaime/Loras-fluff, en dat het lekker in-character/universum/alles is hoef ik je al lang niet meer te zeggen. Eeuwig zonde dat je het niet eerder geschreven hebt, want zonder dronken spelling had deze heel goed kunnen winnen.


En de winnares van oktober is ... Roos met Haar laatste lied!

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 1 nov 2015 - 0:26:
Oh wow, jullie hebben ‘m nog echt nagekeken ook. Well - thanks (:

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 6 nov 2015 - 17:24:
OMG!
Nu schaam ik me dood! Ik zie nu pas dat ik gewonnen heb!

thaaaaank you!!!
Nu is mijn dag helemaal compleet!

Plus: komt er nog een november uitdaging?

Edit: Mocht je het willen weten: Phantom of the Opera, in mijn hoofd speelde het zich ervoor af.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 6 nov 2015 - 17:28:
Nee, er komen even geen uitdagingen meer, aangezien gezegd werd dat er momenteel weinig tijd en animo voor is.

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 8 nov 2015 - 16:45:
Oh, dat is jammer... Nou ja, dan kan ik in ieder geval ook aandacht geven aan andere verhalen
But hey, guys:
THANK YOU!
Hier heb ik écht plezier aan beleefd!
(en véél van geleerd!)



1 2