Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Schrijfwedstrijd

Schrijfwedstrijd

1 2 3 4 5 6
xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 11 jan 2016 - 22:56:
Welkom bij de nieuwe schrijfwedstrijd! Ik hoop dat jullie er allemaal zin in hebben en naast alle andere activiteiten des levens tijd vrijmaken om mee te doen! (:
Zoals altijd, informatie vooraf:

Wie mag er meedoen?
Iedereen met een account op FF.nl mag meedoen.

Hoe doe je mee?
De eerste opdracht op tijd inleveren betekent dat je meedoet. Dan verwacht ik dus ook elke keer een inzending! (:

Hoe lever je in?
Maak een fanfictie aan met de naam “Schrijfwedstrijd”. Je post elke opdracht daarin als een nieuw hoofdstuk. De link naar de geüploade opdracht plaats je hier, zodat ik weet dat je hem hebt gemaakt en ingeleverd. Alleen als de link in het topic is geplaatst, is de inzending geldig.
Overigens mag je meerdere schrijfwedstrijden in dezelfde fanfictie “Schrijfwedstrijd” posten, als het voor mij maar duidelijk is waar ik je inzendingen kan vinden. Dus als jij van een eerdere schrijfwedstrijd al een fanfictie “Schrijfwedstrijd” hebt, mag je die gewoon hergebruiken.
Let op: als je je opdracht aanpast, kan ik dit zien via de datum die erboven staat. Zorg dat je ná de deadline geen aanpassingen meer maakt, want dan geldt de hele opdracht als te laat ingeleverd.
Let ook op: zet de titel van je stuk niet in het topic! Ik kijk blind na, ik wil dus niet van tevoren weten wie wat heeft geschreven.

Hoe werken de beoordeling en het winnen?
Je wordt (door mij, Dezh) beoordeeld op a) plot -innerlijke logica, geloofwaardigheid-, b) stijl, titel en structuur, c) spelling / grammatica / interpunctie, en d) uitvoer van de opdracht / originaliteit. Voor elk van deze vier criteria kun je steeds vijf punten krijgen. Die punten worden opgeteld en aan het eind heb je daarmee een cijfer tussen de 0 en de 20. Voor elke opdracht zijn er twee bonuspunten te halen; die krijg je óf allebei wel, óf allebei niet.
Iedereen ontvangt via scribd.com een algemene beoordeling en haar tekst met meer mierenneukerige opmerkingen, plus nog een overzicht van de punten. Het puntenoverzicht wordt ook bijgehouden in het topic. Als je het oneens bent met mijn beoordeling, laat me dat vooral weten, dan kunnen we kijken wat we daaraan doen. Voor blijvende onenigheid zijn er mods, maar ik ga er vanuit dat dat niet nodig zal zijn.
Het is geen afvalrace, je verlaat de wedstrijd alleen als je zelf aangeeft te willen stoppen. Er zijn in principe zes opdrachten, dus in totaal 132 punten (inclusief bonus) te halen - als weinig mensen inleveren, kan er besloten worden vroegtijdig te stoppen. Wie aan het eind de meeste punten heeft, wint.

Fanfictie-opdrachten
Bij alle fanfictie-opdrachten geldt dat het niet genoeg is om je personage de naam van een beroemd persoon/fictief personage te geven! Ik wil lezen over Bill Kaulitz, Loena Leeflang of Peggy Carter, niet over mensen die toevallig net zo heten. Natuurlijk kan ik niet voor elk fandom even goed beoordelen of je personages kloppen, maar ik heb internet, dus ik zal sowieso proberen het zo goed mogelijk na te gaan. Voel je vrij om een fandom te kiezen dat ik niet ken! Zoals gezegd, ik heb internet. Als je niet zeker weet of ik een fandom ken, vraag het me dan even. Ik bijt zelden. Sowieso geldt voor alle vragen: het topic, mijn GB en mijn PB staan open!

Deelneemsters:
» Bodine [19] [19] [18] [0] [0] [0]
» Daan [20] [16] [0] [0] [0] [0]
» Do [0] [0] [0] [19] [0] [0]
» Iv [15] [15] [12] [13] [13] [0]
» Jen [10] [10] [12] [13] [0] [0]
» Jess [16] [12] [0] [15] [13] [0]
» Julia [21] [17] [0] [21] [20] [19]
» Kayley [18] [17] [18] [18] [17] [19]
» Marianne [18] [0] [0] [0] [0] [0]
» Nynke [19] [13] [15] [11] [11] [0]
» Roos [0] [12] [0] [0] [0] [0]
» Vera [0] [0] [15] [18] [0] [0]



Eerste topic.
Algemeen overzicht
Geef feedback op de wedstrijd!



• Opdracht 1: Everyday adventures
Mijn oma heeft eens een buurman omgekocht met hopjesvla, zodat hij haar stiekem extra paracetamol zou geven terwijl ze op rantsoen was. Ze heeft ook eens een valse naam opgegeven bij de apotheek in de hoop op extra medicijnen. Nee, de opdracht gaat niet over oma’s of pillen, maar over persoonlijke anekdotes! Iedereen heeft er wel één die altijd leuk blijft om te vertellen. Schrijf hem op, breid hem uit, maak er een echt verhaal van.

Fanfictie: ja.
Bonuspunten: humor! Maak me aan het lachen.
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 2500.

Deadline: 23 oktober, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 2: The devil’s picture book
Hoeveel van jullie kennen de tarot? Voor deze opdracht kiezen jullie allemaal een kaart uit de tarot en schrijven daarover. Of jullie de kaart simpelweg als kaart gebruiken of de inhoud van de kaart als personage of de betekenis van de kaart als plot, dat maakt niet uit, maar ik wil iets van het mystieke van de tarot erin zien voorkomen. Hieronder staat een (incomplete, want anders te lange) lijst met de kaarten om uit te kiezen, waarvan ik niet meer weet welk plaatje welk nummer heeft, om het nakijken eerlijk te houden.
NB: zet dus niet bij je stuk welke kaart je gebruikt! Wie het eerst komt, wie het eerst maalt – geen dubbele! (Alleen als je een tweede kaart kiest, zie bonus, hoef je hem niet te claimen en mogen er dus dubbele bij.)

Fanfictie: hoeft niet.
Bonuspunten: combineer twee kaarten (behalve de Keizer en de Keizerin, want die liggen teveel voor de hand).
Minimum aantal woorden: 500.
Maximum aantal woorden: 3000.

De kaarten:
1. Marianne
2. Kayley
3. Jess
4. Iv
5. Julia
6.
7.
8. Roos
9. Bodine
10. Jen
11. Nynke
12. Daan

Deadline: 24 november, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 3: To boldly go
Denk Star Wars, Dune, The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy – denk science fiction! Voor deze opdracht wil ik sci-fi zien, echte encyclopedische-definitie-sci-fi: aliens, ruimteschepen, laserpistolen. Pas wel op voor het asteroïdenveld van de clichés!

Fanfictie: ja.
Bonuspunten: maak je hoofdpersoon een (geloofwaardige!) alien. (Alien vanuit Aarde-perspectief, natuurlijk.)
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 3000.

Deadline: 8 januari, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 4: The liberty of the press
Voor deze opdracht gaat je stuk draaien om een krantenartikel, bijvoorbeeld de Ochtendprofeet over de dood van Voldemort, een pamflet over Jaime/Cersei of de New York Times over de zoveelste onzin van Tony Stark. Het artikel alleen mag je inzending zijn, je mag het ook gebruiken als uitgangspunt voor je plot, schrijf over de journalist aan het werk, mij maakt het niet uit - zolang de tekst van het artikel voorkomt in je stuk. De krantenkop is je titel.

Fanfictie: ja.
Bonuspunten: schrijf over een fandom waar je de afgelopen drie maanden niet over hebt geschreven.
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 3000.

Deadline: 10 februari, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 5: String theory
In deze opdracht brengen we een ode aan de Alternate Universe. Het is heel simpel: ieder kiest een stel personages uit kolom 1 en een AU uit kolom 2, combineert die en voilà, inzending. De personages zijn niet per se bedoeld als romantisch koppel! Let op dat sommige AUs niet bij alle personages passen; HP-personages in een Zweinstein-AU steken heeft weinig zin. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, geen dubbele keuzes.

kolom 1
kolom 2

1. Iv
1. Jess

2. Nynke
2. Do

3. Zuko, Katara (ATLA)
3. Zweinstein AU

4. Sansa, Daenerys (ASOIAF)
4. vampires AU

5. Natasha, Clint (MCU)
5. Kay

6. Gwen, Morgana (Merlin)
6. Julia

7. Do
7. Jen

8. Kay
8. Nynke

9. Sun, Capheus (Sense8)
9. Vera

10. Jess
10. historic AU

11. Julia
11. space AU

12. Vera
12. all human AU

13. Jen
13. Iv

14. Legolas, Gimli (LOTR)
14. soulmate AU

15. Minho, Newt (TMR)
15. post-apocalyptic AU


Fanfictie: ja.
Bonuspunten: gebruik geen andere personages dan de twee die je hebt gekozen.
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 3500.

Deadline: 22 maart, 23:59. [Uitslag.]


• Opdracht 6: This is the end, beautiful friend
Voor deze laatste opdracht krijgen jullie allemaal dezelfde zin om jullie verhaal op te baseren. Wat je er vervolgens mee doet, ligt geheel aan jullie. Let wel: de zin is in het Engels, dus als je ’m letterlijk wil gebruiken, eerst vertalen!
De zin: It looks like something Elton John would use to drive through the Everglades!

Fanfictie: ja.
Bonuspunten: gebruik de zin als openingszin.
Minimum aantal woorden: 750.
Maximum aantal woorden: 3500.

Deadline: 24 april, 23:59. [Uitslag.]



• Eindklassement
1. Kayley (107)
2. Julia (98)
3. Nynke (69)
4. Iv (68)
5. Jess (56)
5. Bodine (56)
7. Jen (45)
8. Daan (36)
9. Vera (33)
10. Do (19)
11. Marianne (18)
12. Roos (12)



xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 24 maart 2016 - 19:48:
Ja, ik heb de zin gestolen uit een aflevering van The Big Bang Theory, maar laat dat je vooral niet beïnvloeden. Daar gaat de opdracht namelijk niet over :'

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 5 april 2016 - 13:44:
Nog twee weken.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 12 april 2016 - 21:42:
Ik heb eindelijk een idee! Dus ik ga proberen daar morgen al meteen aan te beginnen. (:

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 19 april 2016 - 21:42:
Er komt iets aan, I promise :]

Edit: Alstu
Also, nogmaals gefeliciteerd<3

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 19 april 2016 - 23:21:
Guys, I am disappoint. Eén inzending, really?

Ik schuif de inleverdatum door naar zondag 24 april, 23:59. Last call, last chance.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 20 april 2016 - 6:01:
Holy shit, dit is de eerste keer dat ik de schrijfwedstrijd compleet vergeet.
Bedankt voor de verlenging! <3

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 20 april 2016 - 8:10:
Ik heb echt nog 0 ideeën gehad en weet tbh niet zo goed wat ik ermee moet. Dus ik denk niet dat ik nog een inzending ga schrijven.
Sorry Dezh. Maar ik wil je wel heel erg bedanken voor alle feedback die je me hebt gegeven <3

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 24 april 2016 - 10:34:
LAATSTE DAG.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 24 april 2016 - 19:05:
I don't know what the fuck this is, maar het is het beste dat ik kon verzinnen met deze prompt.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 25 april 2016 - 13:24:
Hier is de uitslag van de zesde (en laatste) opdracht.

Dit is een overzicht van alle punten, plus voor alle zes deelnemers die vier of meer opdrachten hebben ingeleverd een algemene opmerking van mij over hun inzendingen bij deze wedstrijd.

En dit is de uitslag!
1. Kayley (107)
2. Julia (98)
3. Nynke (69)
4. Iv (68)
5. Jess (56)
5. Bodine (56)
7. Jen (45)
8. Daan (36)
9. Vera (33)
10. Do (19)
11. Marianne (18)
12. Roos (12)

Kayley, gefeliciteerd! *bloemetje*
Iedereen: bedankt voor het meedoen, ik hoop dat jullie het leuk vonden (:


En voor de mensen die graag feedback geven: dit is een klein feedbackformuliertje dat ik heb opgesteld, so feel free.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 25 april 2016 - 13:31:
De Scribd-dingetjes kan ik nog niet zien want mobiel, het feedbackformuliertje heb ik ingevuld! Bedankt Dezh voor de leuke opdrachten en de behulpzame feedback elke keer. Ik heb ervan genoten en hopelijk jij ook! <3

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 25 april 2016 - 13:38:
Heel erg sorry dat ik niks heb ingeleverd voor de laatste opdracht, maar examens bezorgen me best wel veel stress en ik heb de laatste tijd gewoon geen zin en geen tijd meer om te schrijven </3
Dank je wel voor je algemene opmerking, zelf weet ik ook dat ik echt wel goede dingen kan produceren, maar soms speelt lack of time best wel parten. Verder wil ik je hartstikke bedanken voor deze leuke wedstrijd. De opdrachten waren super leuk om te voltooien. <3

Feedback formulier ingevuld trouwens

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 25 april 2016 - 13:54:
Jeeej, gefeliciteerd Kay! :]

En het waren leuke opdrachten met heel veel nuttige feedback (wat ik ook in het feedbackformulier heb geschreven) <3

Nynlufx
Nynlufx

Nynlufx is offline

[616]
Nynlufx zei op 25 april 2016 - 14:50:
Gefeliciteerd Kayley (:

Voor het niet inleveren van de laatste opdracht heb ik gewoon geen excuus en ik had dat en vandaar ben ik erg teleurgesteld in mezelf. Verder ben ik wel trots op mezelf dat ik alles gewoon heb ingeleverd (:

Ik vond de opdrachten erg origineel en leuk(soms wel moeilijk maar dat is ook het punt)



1 2 3 4 5 6