Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FanFic boekclub [mei: Cinder, Marissa Meyer]

FanFic boekclub [mei: Cinder, Marissa Meyer]

1 2
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 29 april 2016 - 8:32:
Hiyaaaaaaa Fanficers,

Deze keer zijn we er iets later bij (per ongeluk). Maar we hoeven ook niet per se 1 mei al te beginnen, dus het kan nog gewoon helemaal goed komen!

Hoe werkt het?
We kiezen een boek, iedereen schaft het boek aan [e-reader, bib, kopen, lenen van je buurjongen, whatever suits you]. Huh, maar we lezen allemaal op een ander tempo? Ja, dat klopt. We stellen daarom maar één deadline vast: we nemen een maand de tijd, het is de bedoeling dat iedereen het boek binnen die maand leest. Doe je dat binnen een dag? Prima. Doe je dat door elke dag vijf pagina's te lezen? Prima. We kunnen alsnog discussiëren over het boek: we schrijven na elk hoofdstuk dat we gelezen hebben een gele reactie in het topic (alsof je een fic leest!) met boven je reactie in caps over welk hoofdstuk het gaat. Zo weet je precies wat je wel kunt lezen en wat niet. Dan kunnen we dus samen live fangirlen (in het geel, zoals bij Kijkt) en na afloop misschien zelfs samen fanficties schrijven.

Oké... en wat lezen we dan?
Dat kiezen we met z'n allen! Ik stel voor dat iedereen die mee wil doen een boek noemt dat ze graag wil lezen. Dan maak ik een poll en kan iedereen stemmen (we zullen de poll zo maken dat je op meerdere boeken kunt stemmen): je stemt op elk boek waarvan je zegt, goh, als die 't wordt, dan doe ik mee. Het boek met de meeste stemmen wint, dus dat zullen we gaan lezen.

Ja, ik heb er zin in! Wanneer beginnen we?
Nu! Roept u maar welk boek u het meest aanstaat.

Wie zitten er in de boekclub?
So far: Bodine, Daniëlle, Dorien, Elise, Jessica, Julia, Kayley, Nadezhda.

Nominaties voor mei:
- Cinder, Marissa Meyer (390 pagina's)
- The Girl Who Saved the King of Sweden, Jonas Jonasson, (419 pagina's)

Liefs,
Jullie team



Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 mei 2016 - 10:35:
Eens. Ik dacht ook dat de boeken best afzonderlijk kunnen, maar dat was dus niet zo.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 16 mei 2016 - 11:18:
neuh ik weet dat het niet je intentie was en ik neem het je ook niet kwalijk. maar gewoon. ^^

• previous: Cinder, Marissa Meyer, 387 pagina's:
genre: YA, sci-fi, romance
found: book club
first sentence: The screw through Cinder's ankle had rusted, the engraved cross marks worn to a mangled circle.
thoughts: normaal doen we dit niet bij boekclub, maar ik wilde toch eventjes m'n review neerpennen, al is het maar voor mezelf. Dit boek is alles wat ik moest haten: romance (op YA niveau), Cinderella, romance. Maar eigenlijk heb ik juist heel erg van het boek genoten. De romance was er wel, en het was ook wel belangrijk, maar Cinder blijft er niet over doorzeuren en dat is erg prettig. Plus, Kai is een schatje en ik root best wel voor ze.
De plottwists waren voorspelbaar, ja, maar dat stoorde me smh helemaal niet. Het enige wat me stoorde, buiten dat ik even moeite had met inkomen, was dat Cinder er pas na weet ik hoeveel kilometers achter kwam dat de remmen van d'r auto niet werkten. Yeah right? Maar verder - verder was het nog best wel spannend, want hé, sprookje of niet, Meyer is niet bang om personages te vermoorden en ze wijkt wel dusdanig van het originele sprookje af om het spannend te houden.
'k Heb de vervolgdelen maar direct besteld, want nu wil ik weten hoe 't verder gaat ook!
recommended: jazeker. Ik denk oprecht dat iedereen op deze site van dit boek zou genieten.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 16 mei 2016 - 14:18:
Ik denk oprecht dat iedereen op deze site van dit boek zou genieten.
Hier ben ik het 100% mee eens, al moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf wel teleurgesteld was door hoe voorspelbaar het is. Meyer wijkt ook weer niet zó erg van de Cinderella-formule af en stopt er met Cinders backstory nog meer dikke clichés in. Het is voornamelijk de fantastische sci-fi-wereld en de manier waarop ze cyborgs (of in elk geval Cinder) heeft vormgegeven die het 'm voor mij doen.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 16 mei 2016 - 14:30:
True, maar niet alles is voorspelbaar. Ik bedoel, zo voorspelbaar was het toch niet dat Peony doodging, bv?

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 16 mei 2016 - 14:39:
Dat was zo'n beetje het enige niet-voorspelbare. Al vond ik zelfs dat op het moment dat het gebeurde niet heel erg plot-twist-y.
Maar:
-Cinder is de lost Lunar princess. Biggest cliché in the world.
-Cinder heeft opeens speciale krachten (sure, alle Lunar hebben ze, maar ik had het denk ik origineler gevonden als ze tóch een shell was geweest?)
-ik zag van mijlenver aankomen dat de scientist dude ook Lunar was.
-ik zag van mijlenver aankomen dat de bakker en haar kindje relevant zouden worden.
-ik zag van mijlenver aankomen dat Cinder haar voet zou verliezen.
-ik zag van mijlenver aankomen dat Cinders cyborg-heid haar voor de Lunar-krachten zou beschermen.

Het is gewoon allemaal heel straightforward. Elk personage heeft een duidelijke functie en voeren die uit en dan is het klaar. Again, ik vond het fijn lezen en ik ben oprecht heel erg fan van de worldbuilding, maar qua plot is het gewoon niet origineel.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 mei 2016 - 14:47:
Cinder = Princess Selene was echt een dead giveaway zodra daar voor het eerst iets over gezegd werd. En dit is YA, hoofdpersonages die een "niemand" zijn, blijken uiteindelijk altijd een iemand te zijn.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 16 mei 2016 - 15:33:
Eens. En ik vond het ook geen plottwist want ik had Kay d'r bericht al gelezen. Maar - in de grote dingen is het boek heel voorspelbaar, maar in de kleine dingen minder. Idk.



1 2