Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Discussietopic #1: moet je als schrijver de literaire canon gelezen hebben?

Discussietopic #1: moet je als schrijver de literaire canon gelezen hebben?

1 2
Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 24 mei 2016 - 11:40:
Kleine meisjes worden groot. Grote meisjes moeten zich bezighouden met volwassen dingen: rekeningen betalen, werken, kinderen krijgen, hun eerste huis kopen... en discussiëren over thema's die dieper gaan dan hoe je het best kunt leren voor je toets van vrijdag.

Grapje. Ik vind het gewoon interessant om over literatuur te discussiëren en aangezien we een schrijfforum zijn, vinden jullie dat vast ook! Als dit aanslaat, dan hebben we nog wel wat meer discussiethema's klaarliggen. Zo niet, nou ja, dan discussieer ik wel lekker met mezelf, as I do.

De eerste: In hoeverre moet je, om een goede schrijver te kunnen zijn, de literaire canon gelezen hebben? En dan alleen die van mijn eigen land, of ook die van Engeland, Duitsland, Frankrijk, Rusland? Of is het genoeg als ik Hamlet en 1948 gelezen heb? Of hoef ik niets gelezen te hebben, gaat het alleen maar om wat er uit mijn eigen pen komt? Als jullie zelf literatuur lezen, nemen jullie dat dan bewust/onbewust mee in je schrijven? En op wat voor manier (verwijzingen, stijltechnisch, etc.)?



1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 27 mei 2016 - 19:36:
Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Heeft het een dimensie toegevoegd omdat wij weten dat hij is geïnspireerd door Poe? Zouden we dezelfde waarde aan het boek hebben gehangen of zouden we het dezelfde dimensie hebben toegewezen als we niet wisten dat hij geïnspireerd was door Poe? Dus als hij het ons niet had verteld. Er zullen vast mensen zijn die de references zullen herkennen, maar voor de mensen die Poe niet goed kennen, maar wel weten dat hij een goede schrijver is (hij is op zich best wel bekend) zouden die er dezelfde waarde aan hebben gehangen als zij niet wisten dat het was geïnspireerd op Poe?

ugh, idk how to explain my thoughts

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 27 mei 2016 - 19:57:
Ik denk dat die dingen los van elkaar staan. Als in, je kunt het boek goed vinden en er waarde aan hechten zonder over Poe te weten, maar er meer in ontdekken als je wél over Poe weet.



1 2