Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Wat is een Fanfiction?

Wat is een Fanfiction?

1 2 3
TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 10 juni 2010 - 11:14:
Het schijnt dat niet alle users op deze site weten wat een fanfiction is. Daarom is dit topic aangemaakt zodat alles meteen duidelijk zal worden.

Wikipedia:
Fanfictie (in het Engels fanfiction of fanfic) is een fictie-genre geschreven door fans van een film, boek, televisieserie of een ander type media. De schrijvers ‘lenen’ de karakters om hun eigen verhalen mee te maken zonder winstoogmerk. De verhalen worden niet officieel gepubliceerd, maar informeel (meestal op het Internet) beschikbaar gemaakt voor geïnteresseerden.

En toch worden hier heel veel ficitie/non-fictie geschreven. Dit zijn verhalen die helemaal uit de fantasie van de schrijver is gekomen [fictie] of verhalen die over het dagelijksleven/werkelijkheid gaan [non-fictie].

Als een vreselijke boemman zal ik dit grondig aanpakken, maar jullie kunnen mij natuurlijk ook helpen door je verhaaltje eraf te gooien.

Regels-regels-regels, ik weet het!
Maar wie houdt er nou van een rommelige site?

Alvast bedankt,
Yasmine & Dorien



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 26 mei 2012 - 22:22:
Wel, van mij mag je het melden als je het toevallig ziet, maar open alsjeblieft geen klopjachten. Hoe goed het ook bedoeld is, het is niet aan de users om andere users in de gaten te houden. En ga ook niet zelf users terechtwijzen, maar meld het aan een mod. Om allerlei drama te vermijden, youknow? (:
-pssh, hoe hard zouden we bij Rutger moeten zeuren voor hij een soort van meld-knop programmeert?-

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 26 mei 2012 - 23:04:
We can always try... /shrug. Maar dat zou dan gewoon voor inappropriate verhalen in het algemeen moeten zijn. Of was dat juist wat je bedoelde?

EnteredDanny
EnteredDanny

EnteredDanny is offline

[76]
EnteredDanny zei op 10 juni 2012 - 13:22:
van TWINcest:
Nou..nee.
Fanfiction betekent namelijk dat fans adorerend over hun idolen schrijven.
Als het geen bestaande personen zijn, dan blijft er alleen maar fictie over.


Met alle respect, ik ben het hier persoonlijk niet zo mee eens.
Zijn songfics geen fanfiction? Als dat zo is, heb ik het verkeerde beeld van fanfiction. Is fanfiction niet dat je ergens zoveel van houdt, dat je je eigen verhaal er over schrijft (wat natuurlijk gebaseerd is op die fictie)? Songfics zijn verhalen over dat liedje, wat je erg leuk vind. Dus, fanfiction. Althans, dit is wat ik altijd onder 'fanfiction' heb verstaan.

Als een fanfic per sé over bestaande personages zou moeten gaan, hoe zou je dan een degelijke fanfiction over, zeg maar, Guitar Hero moeten maken? Guitar Hero is een spel met personages waar je op zich niet zomaar leuk iets over kunt schrijven. Misschien over Guitar Hero Aerosmith, maar dan kun je beter een Aerosmith fanfic maken.

Sorry, maar naar mijn mening is een songfic toch écht fanfiction.



1 2 3