Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen n schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Offtopic 149

Offtopic 149

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 24 feb 2011 - 19:49:
Tell us everything!!

or not.... *quiet*



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 25 feb 2011 - 13:28:
Als iemand het boeiend vindt, plak ik hier wel even mijn anti-iPad betoog onder. Ik klink helemaal als een stoffige bejaarde bibliothecaris die nog steeds een telefoon met draaischijf heeft en mensen slaat met de Winkler Prins wanneer ze het woord 'wikipedia' uitspreken, but I don't care.
Ik heb niks tegen technologie, ik ben zelf verslaafd aan mijn laptop, maar de iPad moet dood voor hij ons vermoordt!

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 25 feb 2011 - 13:31:
Ooeeehh ik wil hem wel lezen howr! C:

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 25 feb 2011 - 13:44:
Dit is de inhoud van het artikel dat ik moest bespreken (voor zij die willen weten wat die iPad eigenlijk is). ER IS TROUWENS EEN VERSCHIL TUSSEN EEN iPAD EN EEN E-READER!! E-readers dienen enkel en alleen om e-books te lezen, iPad is de Apple-versie. Namelijk: men neme een basis e-reader en voegt er zoveel mogelijk toeters en bellen aan toe (waardoor het ding ook nog eens onmogelijk duur wordt) en maakt er dan zoveel tamtam rond dat mensen met te veel geld en te weinig hersencellen geloven dat ze zo'n ding nodig hebben om te overleven. Maar goed, dat gezegd zijnde: ik presenteer u, de iPad.

Samenvatting iPad: krijg het digitaal in je vingers.

Het artikel is geschreven naar aanleiding van het verschijnen van de iPad in Nederland. De iPad is het nieuwste van het nieuwste, de zoveelste digitale revolutie. Deze jongste telg van de Apple-familie wordt ook een tablet-pc genoemd, omdat het in essentie een kleine laptop is. Zonder toetsenbord en muis welteverstaan, want de bediening gebeurt helemaal met multitouch. De natuurlijke bediening maakt de iPad toegankelijk voor jong en oud.

Een eerste toepassing van de iPad zouden de e-books zijn. Hij is bruikbaar als e-reader, maar alleen binnenshuis. De iPad wordt nagenoeg onleesbaar in de zon. Hij wordt ook bij vergaderingen gebruikt om aantekeningen te maken of internet te raadplegen. Daar komt het voordeel van het lage gewicht bij kijken: een iPad weegt slechts 700 gram. Printen kan hij echter niet, en surfen kan alleen als er een WiFi verbinding beschikbaar is, behalve bij de duurdere G3-exemplaren, die wel over een telefoon-data-abonnement kunnen beschikken.

De iPad bereikt steeds meer groepen, zoals senioren en het onderwijs. Ook voor de bibliotheken biedt het mogelijkheden: de draagbaarheid, de bediening, de afwezigheid van snoeren en de snelheid waaraan het tussen 9 verschillende schermen kan schakelen, maken de iPad inzetbaar zowel als vraagterminal als in het informatienetwerk. Het artikel verwijst ook naar het Brabants iPadproject.

In het voorjaar van 2011 komt de verbeterde versie al op de markt, en deze zal worden uitgerust met een camera. Weer nieuwe mogelijkheden voor het bibliotheekwezen: de gebruiker laat een mogelijk te lenen boek scannen door een iPad en krijgt toegang tot alle mogelijke achtergrondinformatie.

Wat problemen kan opleveren in de praktijk, is het formaat: een iPad past niet in een broekzak. Men werkt momenteel al aan een kledinglijn met aangepaste zakken, of er is de duurdere oplossing van roestvrijstalen iPadhouders.

Aangezien er al bibliotheken zijn die e-readers uitlenen, is de stap naar de iPad niet zo groot. Hij beschikt ook over een aantal functies waardoor gebruikers geen eigen programmas op de iPad kunnen installeren. De vraag is wel of gebruikers een iPad zullen ontlenen om hem als e-reader te gebruiken, of voor één van de vele andere functies? Bovendien zijn niet alle e-books compatibel met de iPad. En dan is er nog het risico van gebruikers die de dure speeltjes niet terugbrengen...

De iPad kan ook als concurrent worden gezien voor de uitleenfunctie van de bibliotheek. Door de digitalisering is intussen bijna alles online verkrijgbaar, legaal of niet. Uitgevers zien in de e-reader vooral mogelijkheden voor kranten en tijdschriften, wat de informatievoorzieningen totaal kan veranderen.

Het digitaal uitlenen van boeken kan in de toekomst ook andere gevolgen hebben voor de uitleenfunctie van de bib. Vele marktpartijen willen deze rol overnemen om de marktgegevens te kunnen gebruiken, informatie waar de bibliotheek over kan beschikken maar niets mee doet. Als de overheid niet vastlegt dat bibliotheken alle digitale informatie mogen uitlenen, streven de uitgevers en Bol.com ons binnen 10 í  15 jaar voorbij.

Een laatste nadeel aan de iPad is het gesloten systeem van Apple. Alleen via Applestore kan men nieuwe content op de iPad zetten. De hoge kwaliteit van dit aanbod weegt ook niet altijd op tegen het feit dat dit aanbod wordt bepaald door een Amerikaanse markt. De strijd tussen Apple en haar concurrenten om de positie als marktleider voor de e-reader is begonnen. In ieder geval ziet de toekomst van de tablet-pc er rooskleurig uit. Laat de bibliotheek meeliften op dat succes.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 25 feb 2011 - 13:50:
En dan nu waar u allen op zit te wachten: mijn mening.

Persoonlijke commentaar iPad: krijg het digitaal in je vingers.

Mijn motivatie om dit artikel te kiezen, is dat digitalisering een thema is waar ik in mijn dagelijks leven ook vaak mee bezig ben. Ik ben persoonlijk geen voorstander van iPads en e-books, en daarom trok dit artikel mijn aandacht.

Ik ben het om te beginnen niet eens met de ophemeling van de iPad. In de inleiding en de eerste alinea wordt gesproken over een natuurlijke en makkelijke bediening waar iedereen mee kan werken. Het grote scherm kan misschien verschil maken, maar ik heb touchscreen nooit de makkelijkste manier van werken gevonden, laat staan natuurlijk. Het scherm van een iPad wordt bovendien onleesbaar in zonlicht -toegeven, een nadeel dat de gewone e-reader niet heeft-, het aanbod van e-books via de AppleStore is zoals gezegd gebaseerd op de Amerikaanse markt, en het blijft bovendien een fragiel stuk elektronica. Een boek is niet kapot als je het eens per ongeluk laat vallen. Ik krijg het gevoel dat Apple ons met de iPad een zoveelste nutteloos speeltje probeert op te dringen.

Dat de draagbaarheid, het lage gewicht, de internetverbinding en binnenkort ook de ingebouwde camera een iPad interessant maken om in de bib toe te passen, daar kan ik inkomen. In deze tijden is een innovatie als het scannen van een boek om direct toegang te krijgen tot achtergrondinformatie een manier om de bibliotheek te linken aan de digitale leefwereld. Maar ik vraag me af of men daarop zit te wachten? Als de informatie over het boek online te vinden is, en binnenkort het boek zelf ook, wie trekt er dan nog naar de bibliotheek?

Bij de alinea over het uitlenen van iPads stel ik mij ook vragen. Is het mogelijk om dat in goede banen te leiden? E-readers zijn dure speeltjes, en het artikel zegt zelf dat er risico is dat ze niet worden teruggebracht.

Ik begrijp wel waar de redenering vandaan komt om digitaal uitlenen in het bibliotheekwezen te introduceren. De digitalisering rent ons voorbij aan een ongelooflijk tempo en als we niet opletten glipt de uitleenfunctie ons ook nog door de vingers. De e-books zijn een feit, er staan steeds meer boeken op het internet. Maar wat is daar het gevolg van? Als de e-reader en de iPad dezelfde vlucht nemen als de mp3 en de iPod voor hen, wacht de boeken hetzelfde lot als de muziek, namelijk een eindeloze stroom aan illegale downloads. Wie koopt er nu iets als hij het ook gratis van het web kan plukken? Ik twijfel of bibliotheken in dat geval met digitaal uitlenen veel gebaat zullen zijn. Het lijkt mij geloofwaardiger dat de e-books juist een leegloop van de bibliotheken zullen veroorzaken.

Het is duidelijk dat ik niet achter de mening van de auteur sta. Ik vind het vreemd dat de bibliotheek zou investeren in een technologie die haar overbodig kan maken. Dure technologie trouwens, die constant onderhevig is aan evolutie en die ons om de zoveel tijd met nieuwe updates om de oren zal slaan. Uiteraard moet het bibliotheekwezen moderniseren, maar dit lijkt mij niet de juiste manier. Computerlokalen, online catalogi, dat is technologie die gebruikers naar de bib brengt. E-readers sturen hen naar huis, naar hun eigen PC.

Persoonlijk zou ik ook liever afwachten of de iPad als e-reader wel degelijk de revolutie zal ontketenen die het artikel beschrijft. Als het concept aanslaat, zullen de e-books de traditionele boeken vervangen en zal de bib zich moeten aanpassen aan deze evolutie, hoewel ik vrees voor de toekomst van digitaal uitlenen. Maar ik denk dat onder andere het formaat en de kwetsbaarheid veel mensen nu al ontmoedigen om zich een iPad aan te schaffen. Ik hoop dat het gebruik van tablet-PCs beperkt zal blijven tot vergaderingen en workshops, en dat de waarde van echte boeken niet verloren zal gaan. De wereld is al digitaal genoeg.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 25 feb 2011 - 14:22:
Goed gezegd. ^^
Voor digitalisering in de bib heb je niet eens een iPad of gelijkwaardig product voor nodig, de centrale bib van Assen is al redelijk digitaal: uitlenen per computer, inleveren per computer. Scannen en dan achtergrondinformatie krijgen gaat nog niet, maar kun je bijna net zo snel opzoeken op de computers.
Oh, en hier lenen ze al e-readers uit, met drie boeken erop, vijf euro per week.

Priscilla
Priscilla

Priscilla is offline

[4997]
Priscilla zei op 25 feb 2011 - 15:53:
Bij ons lenen ze gelukkig nog niet van die dingen uit, maar idd ik vind ook dat boeken veel beter zijn dan zon stom ding.^^

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 25 feb 2011 - 15:54:
Een iPad lijkt me nogal onhandig, stiekem, maar ik heb er nog nooit een gebruikt.
Ze zijn ook onhandig! Ik klik voortdurend op dingen die ik ní­et wilde aanklikken, ik weet mijn god niet wat in welke map staat, welke knop ik waar voor moet gebruiken...

En als ik mijn pa hoor schelden weet ik gewoon dat hij weer met dat ding zitte klooien. Hehe. x)

ohen, haha, ja, ik reageer ook weer lekker laat. ^^''

Priscilla
Priscilla

Priscilla is offline

[4997]
Priscilla zei op 25 feb 2011 - 15:56:
Geldverspilling. [:

Frenemy
Frenemy

Frenemy is offline

[784]
Frenemy zei op 25 feb 2011 - 16:17:
Iemand heeft op Q een topic geopend over waarom mensen van FF een hekel hebben aan Q. Lijkt mij niet zo'n slim idee.

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 25 feb 2011 - 16:17:
Iemand heeft op Q een topic geopend over waarom mensen van FF een hekel hebben aan Q. Lijkt mij niet zo'n slim idee.


wtf

Priscilla
Priscilla

Priscilla is offline

[4997]
Priscilla zei op 25 feb 2011 - 16:19:
Iemand heeft op Q een topic geopend over waarom mensen van FF een hekel hebben aan Q. Lijkt mij niet zo'n slim idee.

Omg. *gaatkijken*

Frenemy
Frenemy

Frenemy is offline

[784]
Frenemy zei op 25 feb 2011 - 16:21:
Haha oke Gaby hoeft hier ook niet meer te komen.

Priscilla
Priscilla

Priscilla is offline

[4997]
Priscilla zei op 25 feb 2011 - 16:22:
Ik heb het gezien ..

Priscilla
Priscilla

Priscilla is offline

[4997]
Priscilla zei op 25 feb 2011 - 16:23:
Ooh en hoe heet gaby op quizlet?

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 25 feb 2011 - 16:23:
Iemand heeft op Q een topic geopend over waarom mensen van FF een hekel hebben aan Q. Lijkt mij niet zo'n slim idee.
Heb 't gezien. Sinds wanneer zijn wij 'regelteven'? ö



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16