Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Typ-foutjes in fanfiction

Typ-foutjes in fanfiction

1 2
EnteredDanny
EnteredDanny

EnteredDanny is offline

[76]
EnteredDanny zei op 8 juni 2012 - 22:10:
Ik had gewoon even een vraagje dat ik met jullie wilde delen. Ergeren jullie je eraan als er typ-foutjes in chapters op de site staan? Voor mij persoonlijk vallen ze snel op, maar ik erger mij er nooit erg aan. Tenzij het verhaal erg professioneel is opgebouwt. :typing:



Vespertine
Vespertine

Vespertine is offline

[1330]
Vespertine zei op 8 juni 2012 - 22:30:
Dit wordt een lange post, sorry. ^^" *spellingsmaniak*

Spelfouten... Persoonlijk erger ik me daar ziek aan.
Maar ik ben ook niet zo onbeschoft dat ik weiger om verhalen te lezen die typefouten bevatten, want iedereen kan wel eens iets over het hoofd zien en er zijn bovendien nog andere factoren die een verhaal goed of slecht maken (karakterisering, plot, vormgeving, grammatica, etc.). Daarnaast volg ik verhalen van sommige mensen, waarmee ik in zekere mate bevriend ben, wel gewoon zonder op de spelfouten te letten. Ik huiver nog steeds als ik een "dt"-fout zie opduiken of andere spelfouten, maar in sommige gevallen negeer ik dat gewoon en focus ik op de inhoud van het verhaal.
Ik geef wel eerlijk toe dat als ik een random verhaal aanklik (omdat de titel me bv. aanspreekt) en dat blijkt dan vol fouten te staan, dat ik daar veel sneller op afknap en veel sneller stop met lezen. In dat geval heeft iemand die Fanfic een keer "vriendjespolitiek" noemde misschien wel een punt van waarheid: als ik iemand ken of als iemand me vraagt of ik zijn/haar verhaal wil lezen, zal ik zelf harder proberen om door de spelfouten heen te kijken en er niet op te focussen.

Dus: spelfouten: nee. Persoonlijk vind ik dat het heus niet zo moeilijk is om 1. je hoofdstuk even door een spellingcorrector te halen (door middel van Word of een website, of de taalfunctie van je browser), en 2. je stuk ook even na te lezen voordat je het post.
Stukken vol spelfouten vind ik al gauw een teken van luiheid, al moet ik dan ook weer eerlijk zijn: bij mensen wiens verhalen ik trouw probeer te volgen, zal ik ook proberen om daar niet op te letten.
En oke, ik lees zelf mijn stukken niet altijd na voordat ik ze post, en dan wijst iemand me meestal op een foutje dat daar nog stond, maar ik maak mijn stukken wel in Word en ik controleer ze daar op 99,9% van de foutjes.

En ik heb de irritante neiging om mensen te willen helpen hun hoofdstukken te verbeteren op vlak van spelling en grammatica. Ongevraagd. En dat resulteert dan wel eens in beledigde schrijfsters. *hopeloos* :'D

(Ik weet niet zeker of dit de juiste plaats is voor dit topic, moet dit niet eerder onder een fanfictie-forumdeel? Niet dat het mijn plaats is om dat te zeggen. ^^" )

EnteredDanny
EnteredDanny

EnteredDanny is offline

[76]
EnteredDanny zei op 8 juni 2012 - 22:43:
(Ik weet niet zeker of dit de juiste plaats is voor dit topic, moet dit niet eerder onder een fanfictie-forumdeel? Niet dat het mijn plaats is om dat te zeggen. ^^" )


Dat zou heel goed kunnen
Ik moest dit gewoon heel even vragen, maar ik kon nergens een forumdeel vinden dat mij geschikt leek voor z'on vraag... In het Stamcafé kun je overal over praten, toch?

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 8 juni 2012 - 22:54:
Ik had het zelf hier niet neergezet. Omdat het zeg maar een one-subject-topic is. Niet zeg maar iets waar je eeuwig over door kunt blijven praten. Ik had het eerder gewoon in het offtopic gedumpt, maar ja, kon jij ook niet weten.

Zelf vind ik typfoutjes eigenlijk wel heel erg vervelend. Ik lees eigenlijk ook bijna geen verhalen die vol fouten staan. Eigenlijk is dat best stom, want jonge/onervaren schrijvers moeten ook de kans krijgen gelezen te worden en zichzelf te verbeteren.

Maar ik vind het vooral heel ergerlijk als er van die fouten in staan die je met gewoon een standaard spellingscontrole er in één keer uit kunt filteren. Als je 'vouten' schrijft in plaats van 'fouten', om maar even een plat voorbeeld te geven, maar je snapt hem wel. Ik heb veel meer 'respect' voor fouten als een d of een t op de verkeerde plaats zetten. En voor de mensen die op de één of andere manier geen word gebruiken, vind ik dat je een browser met spellingscontrole moet downloaden, firefox ofzo, dan kun je in ieder geval de typo's enzo er uit halen.

Maar goed. Af en toe als ik de mood ben, wil ik best een verhaaltje lezen met spellingsfouten, maar dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om er tips over te geven, en niet boze schrijvers achter me aan hebben als ik probeer te helpen

Carlina
Carlina

Carlina is offline

[289]
Carlina zei op 8 juni 2012 - 23:07:
Oh. Ja. Als ik eerlijk mag zijn, erger ik me er mateloos aan.

Dat heeft misschien ook deels te maken met mijn opleiding. Ik heb mijn bachelor in de Nederlandse taal- en letterkunde gehaald en fouten in spelling e.d. maken zijn daar echt een big no he. Dan sta je echt voor schut.

Maar goed, zelfs voor mijn opleiding ergerde ik me er al aan. Ik moet toegeven dat als ik een verhaal zie met echt opmerkelijk veel fouten (waarbij je merkt dat het de auteur zelfs niet eens kan schelen of ze al dan niet correcte taal hanteert), dan klik ik gewoon weg. Vroeger had ik wel eens de neiging om dan alle fouten er gaan uit te halen en de schrijver wat tips te geven, maar dat doe ik de laatste jaren eigenlijk niet meer.

Ik ga ook niet beweren dat ik me nooit schuldig maak aan een schrijf-/typfout. Zo'n foutjes kunnen er bij iedereen wel insluipen. Bij mij gaat het vooral om de intentie en wil. Sommigen kan het niet eens schelen of ze correct schrijven en sorry, maar dan lees ik je verhaal ook niet. Als je natuurlijk wel wilt luisteren naar opmerkingen in verband met spelling en taal, dan zal ik het verhaal wel met plezier lezen.

En @ Rianne: *fluistert* Psssssssst, ik ben ervan overtuigd dat je een heeeeel slim meisje bent en je je voor het hoofd slaat als je merkt welke dt-fout er in je post staat. Pijnlijke dt-fouten, we've all been there at some point or another.

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 8 juni 2012 - 23:12:


En @ Rianne: *fluistert* Psssssssst, ik ben ervan overtuigd dat je een heeeeel slim meisje bent en je je voor het hoofd slaat als je merkt welke dt-fout er in je post staat. Pijnlijke dt-fouten, we've all been there at some point or another.


Found it
Niemand heeft het vast gezien. x'D. En ik ben verschrikkelijk slim, een genie gewoon, je wilt het niet weten. En ik ga het verbrassen, want ik word beroemd in een fantastische band met hele knappe jongens

EnteredDanny
EnteredDanny

EnteredDanny is offline

[76]
EnteredDanny zei op 8 juni 2012 - 23:16:
Ik ga ook niet beweren dat ik me nooit schuldig maak aan een schrijf-/typfout. Zo'n foutjes kunnen er bij iedereen wel insluipen. Bij mij gaat het vooral om de intentie en wil. Sommigen kan het niet eens schelen of ze correct schrijven en sorry, maar dan lees ik je verhaal ook niet. Als je natuurlijk wel wilt luisteren naar opmerkingen in verband met spelling en taal, dan zal ik het verhaal wel met plezier lezen.


Deed je dat nou expres?

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 8 juni 2012 - 23:18:
Dat is toch gewoon Flaams?

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 8 juni 2012 - 23:19:
Oh wij falen allemaal zo hard.

Carlina
Carlina

Carlina is offline

[289]
Carlina zei op 8 juni 2012 - 23:20:
Huh, ik dacht dat gewoon algemeen aanvaard was? Ik weet dat 'dergelijke/zulke' de algemeen aanvaarde vorm is, maar dat klinkt voor mij eerder formeel en stijfjes. Maar misschien is dat omdat ik uit Vlaanderen kom?

*lichte paniek* Ik ga echt moeten oppassen wat ik zeg in dit topic. ^^

Edit: Even opgezocht en blijkbaar is er nog geen duidelijkheid over of zo'n + meervoud in België tot de standaardtaal kan gerekend worden. Oeps. _o_

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 8 juni 2012 - 23:22:
@Carlina:

Nou in mijn plaats spreken ze overtuigend ABN (omdat ik op de zeebodem woon, dus er is alleen maar import), en hier zeggen ze allemaal 'zulke foutjes' en 'zo'n fout'. Enkelvoud en meervoud zeg maar.

Vespertine
Vespertine

Vespertine is offline

[1330]
Vespertine zei op 8 juni 2012 - 23:37:
Ik zeg "zo'n" en ik schrijf "zulke". At least, I try. En ik vind het heel vervelend dat er zo'n verschil is tussen Belgen en Nederlanders op vlak van woordenschat en spelling soms. Mijn spreektaal beïnvloedt soms mijn schrijven, als ik niet bewust nadenk over hoe Nederlandse de dingen eigenlijk zouden zeggen. En dan is dat weer irritant voor lezers, terwijl ik het zelf helemaal niet doorheb. Ik schreef vroeger ook over de deur die toe ging in plaats van dicht, en ik begreep maar niet waarom iedereen dat zo vreselijk vond. :'D

...niet dat dat ontopic is of zo, tralala. ^^" Over sommige dingen maak ik me wel weinig zorgen. Het kan me weinig schelen of je "pannekoek" of "pannenkoek" schrijft, want de regels met tussen-n en tussen-s en die onzin veranderen toch om de zoveel jaar. Tenzij ik leerkracht Nederlands word, ga ik me daar echt niet mee bezighouden, uit principe. En bovendien weten leerkrachten het ook niet altijd. :' Zo was er een trut (ze was echt een trut _o_) die mijn "aids" naar "AIDS" verbeterde, terwijl ik WIST dat het "HIV" is, maar "aids". Ooo, ik was zo boos!

...niet dat DAT nu ontopic is. *facepalm* Laat ik maar ophouden met praten.

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 8 juni 2012 - 23:40:
Ik vind het ontopic, het gaat toch over spelling en zo

Maar ik als Nederlander moet echt moeite doen om af en toe te snappen wat jullie belgen bedoelen, maar ik vind het ook wel weer een beetje sneu dat jullie je de hele tijd aan van alles moeten aanpassen eigenlijk.

En ik lach me iedere keer helemaal slap als die ene gast in flikken antwerpen zijn telefoon opneemt met 'hé poes'. XDDDDDDDDDD Is dat normaal in belgië? Want dat klinkt zo verschrikkelijk fout.. *giechelt*

Carlina
Carlina

Carlina is offline

[289]
Carlina zei op 8 juni 2012 - 23:42:
HAHAHAHAHA NEEN! *kijkt niet naar Flikken* Hahahahaha. Een enkeling zegt het misschien ooit eens, maar het is toch zeker niet gangbaar ofzo.

Ik weet wel dat, op het eerste forum waar ik ooit postte, Nederlanders ooit zeiden 'Ooh, op die fiets'. En ik had echt zoiets van: 'What the hell welke fiets?'
Wordt dat nog steeds gebruikt in NL?

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 8 juni 2012 - 23:42:
Er zijn hier als in, Nijmegen zat mensen die dat ook zeggen.

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 8 juni 2012 - 23:47:
Ooh, ik kan er echt niet bij als mensen zo hun telefoon echt opnemen, zooo raar XD
En 'op die fiets' wordt regelmatig gebruikt. Ik gebruik het zelf eigenlijk nog wel.
Hoewel gewoon 'ooooh zooo' , wel makkelijker is. 'Op die fiets', klinkt al gauw heel melig.



1 2