Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Offtopic #191

Offtopic #191

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 21 maart 2013 - 14:22:
I'm gonna marry the music.



Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 30 maart 2013 - 22:48:
Sorry voor dubbel, maar weet iemand (Emma, Rianne of zo) toevallig nog hoe het zat met primaire, secundaire en tertiaire alcoholen? Er was iets wat primaire en secundaire wel konden en tertiaire niet, wat was dat? Zeg alsjeblieft redoxreacties? Vast niet.

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 30 maart 2013 - 23:27:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Ik ben nu met die dingen bezig. Wacht even.

Rianne
Rianne

Rianne is offline

[3408]
Rianne zei op 30 maart 2013 - 23:35:
Oké. Ik weet niet precies wat jullie wel en niet gehad hebben op school, omdat ik al het hele jaar één vierde deel van mijn tijd besteed aan organische chemie, dus ik noem gewoon even wat er in mijn hoofd schiet en dan moet je maar even kijken of je iets herkend oké?

Ten eerste heb je de oxidatie van alcoholen. Hierbij creëer je meer C-O bindingen en minder C-H bindingen. Bij een primair alcohol zorgt deze reactie voor de vorming van een aldehyde (er vliegt dus gewoon een H weg ), vervolgens reageert hij weer verder tot een carbonzuur. (waarbij er dus weer een OH aan vast geplakt wordt), dit noem je een oxidatie van een primair alcohol.
Een secundair alcohol kan ook geoxideerd worden. Hierbij ontstaat een keton (een H vliegt weg), en reageert niet verder.
Een tertiair alcohol kan helemaal niet geoxideerd worden, omdat er geen dubbelgebonden zuurstofatoom aan het C'tje vastzit. Omdat C maar vier bindingen vormt en er ook al drie bindingen bezet zijn door koolstofgroepen .
Dit zou met redox te maken kunnen hebben. Oxidatie en reductie enzo?

Verder kunnen tertiaire alcoholen niet een reactie ondergaan waarbij het nodig is dat een ander atoom bij het middelste C-atoom kan komen, want hij kan daar dan niet komen omdat de alkylgroepen de ruimte om het C-atoom blokkeren. Maar dit speelt alleen een rol bij bimoleculaire nucleofiele substitutie/eliminatie-reacties en ik heb zo'n vermoeden dat jullie dat niet krijgen op school.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 30 maart 2013 - 23:39:
Ik heb zo'n idee van niet, inderdaad.
Maar - oeh, dank je! Ik had namelijk een scheikundetoets en ik wist écht niet wat ik moest doen, maar het ging over redox en het enige wat ik kon bedenken was dat die ene tertiair was en die andere primair en dat dat dus niet kon (want er stond me iets van bij dat er iets niet kon), maar al mijn klasgenootjes hadden iets anders en nou ja. We zien wel, maar ik was nou toch nieuwsgierig wat het was. So thank youuu.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 31 maart 2013 - 0:06:
Even tussendoor. Is het raar dat ik een klein beetje ben geobsedeerd door lijken?

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 31 maart 2013 - 0:09:
Please don't kill anyone though I don't want my Hussie to go to prison.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 31 maart 2013 - 0:12:
No, not like that. Like the job. Pathologist.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 31 maart 2013 - 0:13:
Well then become one.
Or is that like uni?

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 31 maart 2013 - 0:15:
Uhm, I really want to. But then I need a VWO degree. And I am seriously not that smart.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 31 maart 2013 - 0:20:
Ah. So it's uni. But can't you like whoeeeesh in there? Through HBO and all?

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 31 maart 2013 - 0:24:
Well, I'm not quit sure. I'm looking on the Internet for like studies and stuff like that. Maybe I can take an HBO studie and still become a pathologist.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 31 maart 2013 - 0:26:
Would be niceeee. (:

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 31 maart 2013 - 0:29:
Indeed. Wouldn't you mind, a husband who is a pathologist? C:

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 31 maart 2013 - 0:30:
You'd be helping me plotting stories all night.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 31 maart 2013 - 0:35:
Nice!



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16