Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FanFic Feedback #3: Good Girls or Bad Girls

FanFic Feedback #3: Good Girls or Bad Girls

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 20 feb 2015 - 13:02:
Als je niet weet wat FanFic Feedback is, kun je er HIER meer over lezen. Ook kun je nog altijd je verhaal opsturen want die van volgende week staat nog niet vast.

Deze week behandelen we het verhaal Good Girls or Bad Girls van Chantal, van vrijdag tot vrijdag, dus vanaf vandaag tot 27 februari. Dit verhaal telt ongeveer 28.000 woorden, maar je moet zeker niet alles lezen om commentaar te kunnen en mogen geven.

Chantal is op de hoogte van hoe dit eraan toe gaat: wees eerlijk, windt er geen doekjes om, zeg waar het op staat. FanFic Feedback is ervoor mensen hun stukken te laten verbeteren en hun schrijven te evolueren, dus meld de dingen die niet goed zijn, maar laat ook zeker weten wat wél haar sterke punten zijn.

Kortom: wat moet ze zo houden en waar moet ze aan werken?



ChantiXAMX
ChantiXAMX

ChantiXAMX is offline

[779]
ChantiXAMX zei op 20 feb 2015 - 13:05:
^^

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 20 feb 2015 - 13:59:
Ik zit nu nog op school, maar zodra ik thuis ben ga ik wat opschrijven

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 20 feb 2015 - 18:37:
Oké, ik ga het proberen, maar ik vind altijd dat ik ''gemeen'' klinkt bij opbouwende kritiek of feedback, so bear with me.
Het is dus ECHT NIET gemeen bedoeld, en zo.

So, bij de inleiding viel me dit gelijk op:
You haven’t saw him for 2 year

En dat is grammaticaal niet helemaal correct, hihi. Het moet zijn;
You haven't seen him in 2 years (if i'm correct, tho)

Dat viel me even op. ^^

Je cover is cool, trouwens, alleen een beetje groot haha.
But cool.

Maar waarom een hoofdstuk met de hoofdpersonen? Dat vind ik jammer, het is leuker om ze doorgaans het verhaal te leren kennen. En het zijn er veel, maar da's niet erg, alleen om ze dan allemaal op te sommen vind ik zonde.

Maar, ik wil je niet demotiveren of gemeen zijn of zo, maar je moet wel echt beter na lezen. Je vergeet écht hoofdletters te plaatsen, hier en daar punten, grammaticaal & qua spelling zitten er heel erg veel fouten in je stuk en daardoor kan ik het eigenlijk niet goed meer lezen.
(Sorry ik ben niet zo goed in feedback geven, ik vind mezelf altijd zo gemeen klinken. Zo is het dus écht niet bedoeld, dit is puur opbouwend)

Lindy’s zus ook. hun hadden wat vertraging ofzo. we pakten onze koffers en lopen richting de balie. ‘’hi we are new here’’Lindy was de enige die goed engels kan dus zij nam het woord. ‘’names?’’ de vrouw achter de balie keek niet een keer op.

Zo staat je eerste alinea er, zeg maar. En je vergeet dus echt hoofdletters te plaatsen en dat is heel moeilijk & vervelend lezen en het klopt dan ook niet.
Dus beter overlezen, in ieder geval.

Melina begon gelijk een kant op te lopen. ‘’MICHAEL GEEF MIJ MIJN WORTELS!!!!!!!’’ ‘’NOOIT!’’ er kwamen 2 jongens voorbij rennen. Ik stapte te laat weg en de eerste viel dus op mij. ‘’GAST KAN JE NIET UITKIJKEN’’ Lindy flipt hem helemaal op een van de 2 jongens. ‘’sorry hoor moest ze maar aan de kant gaan’’

Hier ook weer. Je vergeet veel hoofdletters & ik vind de dialogen een beetje overdreven. Waarom zoveel uitroeptekens en waarom alles in hoofdletters? Als je het gewoon neerzet en er bijvoorbeeld: schreeuwde hij e.d. achter zet, is het al duidelijk genoeg. Of één uitroepteken, for that matter.
Daarbij leest het een stuk fijner als je de gesproken tekst van elk nieuw persoon op een nieuwe regel zet. Daar wordt het een stuk georganiseerder van, ook voor jezelf, en het leest prettiger.
Ik zal je stukje verbeterd hieronder zetten, in de hoop dat je snapt wat ik bedoel:
Melina begon gelijk een kant op te lopen.
‘Michael, geef me mijn wortels!’
‘Nooit!’ Er kwamen twee jongens voorbij rennen. Ik stapte te laat weg en de eerste viel op mij.
‘Gast, kan je niet uitkijken?’ Lindy flipt hem helemaal op een van de twee jongens.
‘Sorry hoor, moest ze maar aan de kant gaan.’

Ik heb nu alleen de leestekens & hoofdletters verbeterd, plus de zinnen apart gezet. En ik heb ''2'' verbeterd naar ''twee,'' omdat je cijfers in deze context gewoon voluit schrijft. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Het stukje is wel grappig, trouwens. Je hebt zeker humor! Dat wil ik je wel meegeven, het is niet alleen maar negativiteit natuurlijk.

Maar nu: om heel eerlijk te zijn, ga ik niet verder lezen aan je verhaal. Ik wil niet lullig doen, maar je vergeet bijna overal hoofdletters & haalt allerlei leestekens door de war en grammaticaal & met de spelling zitten er enorm veel fouten in die ik er niet allemaal uit ga halen, want als je het even wat beter overleest vind je die ongetwijfeld zelf wel.
Maar, door het bovengenoemde kan ik me totaal niet concentreren op je verhaal. Dat ligt misschien ook wel aan mij, hoor, maar ik zeg het je wel eerlijk. Daar moet je echt eerst op gaan oefenen, want zo vind ik het gewoon echt niet goed, sorry.

Toch hoop ik dat je wel iets aan mijn feedback hebt & snapt wat ik bedoel! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. ^^
Nogmaals: dit is niet gemeen bedoeld en ik kan niet zo goed commentaar geven en zo, maar ja. I tried.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 20 feb 2015 - 19:01:
Ik heb dit verhaal zelf ook gelezen, dus ik snap dat je misschien een beetje raar gaat opkijken bij deze post, maar ik wil mensen eigenlijk nooit publiekelijk (Dus in de comments) wijzen op allerlei fouten.
Daarnaast heb ik heel veel fouten zelf ook gedaan in het begin, dus dit kan misschien een beetje hypocriet overkomen

You haven’t saw him for 2 year
He’s your brother
You changed, He changed
He is a badboy
You are a goodgirl
He want that you become a badgirl
You won’t become it
You fell in love with one of the friends of your brother
There are badboys
Again they ask you to become a badgirl
What would you do?
Would you stay a goodgirl or will you become a badgirl for the love?

Allereerst: Omschrijving. Ik houd ongelofelijk van de Engelse taal, maar dit is best wel slecht.
You haven't seen him for two years
-
He wants you to become a badgirl
But you don't want to be one
You fall in love with one of your brother's friends
They are badboys
They ask you again if you want to become a badgirl
-


Ik snap eigenlijk nooit waarom mensen met rollen werken. Het lijkt mij veel leuker om zelf rollen te verzinnen. Ik heb het zelf bij één verhaal gedaan, maar dat doe ik dus nooit meer.

De cover. Ik snap dat je mensen de cover wilt laten zien, maar alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft doe het niet elk chapter.
En linkjes in het verhaal. Waarom. Ik heb het in het begin ook gedaan en misschien is het ook wel een beginners dingetje, maar alsjeblieft niet. Het is verschrikkelijk irritant om opeens zo'n linkje te zien en vaak doen ze het niet eens. Zet die foto's dan boven het verhaal. Dan heb je tenminste wat afwisseling ipv dat je alleen maar die cover ziet.

Hoofdstuk 1
‘’hi we are new here’’Lindy was de enige die goed engels kan dus zij nam het woord. ‘’names?’’ de vrouw achter de balie keek niet een keer op. ‘’Lindy Tomlinson, Melina Payne and Chantal Horan’’ ‘’i see, floor 16, room 16, here are the keys, you guys have that one floor with 21 others, it’s actually one big big room , there is a big living room, a kitchen for al you guys, everyone has his one bedroom and bathroom, closet. on every bedroomdoor is a paper with a name on it. Wel that’s al. Have fun’’ de vrouw gaf ons nog wat andere informatie. ‘’thank you’’


Engels. Again. Waarom engels als dit een nederlandse site is en als je het dan per se wilt gebruiken, doe het dan goed. In dit kleine stukje kan ik trouwens al meer fouten ontdekken.
1. Telkens als iemand praat, moet je een enter doen. Dan wordt het dus:
'Hi, we're new here.' rest van de zin
'Names?' enzovoort

2. Hoofdletters! Hoofdletters zijn ongelofelijk belangrijk. Dit doe je aan het begin van een zin, bij namen, maar ook als je na een gesproken tekst begint met bijvoorbeeld de of het etc. Je gebruikt een komma en een kleine letter als je na een gesproken tekst begint met zei hij of schreeuwde hij etc

3.Het engels dat je hier gebruikt is niet goed. Het moet zijn:
‘’i see, floor 16, room 16, here are the keys, you guys share that floor with 21 others. It’s actually one big room , there is a big living room, a kitchen you all share, everyone has his own bedroom, bathroom and closet. On every bedroomdoor hangs a paper with a name on it. Well that’s all. Have fun.’’
‘’Thank you’’

Je gehele hoofdstuk bestaat ook uit een lap tekst. Ik weet dat je later in het verhaal wel met alinea's bent gaan werken, waarom dan hier niet? Alinea's lezen veel fijner en met alinea's kan je ook veel makkelijk van POV veranderen of een tijdsprong maken.

‘’MICHAEL GEEF MIJ MIJN WORTELS!!!!!!!’’ ‘’NOOIT!’’ er kwamen 2 jongens voorbij rennen. Ik stapte te laat weg en de eerste viel dus op mij. ‘’GAST KAN JE NIET UITKIJKEN’’


1. Zet je capslock hier alsjeblieft uit. Ik weet dat je aan wilt geven dat ze schreeuwen, maar dit schreeuwt ons teveel toe als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan veel beter met woorden aangeven dat ze schreeuwen. Zeg bijvoorbeeld: 'Michael, geef mij mijn wortels!' schreeuwt een jongen.
'Nooit!' antwoord een ander op eenzelfde toon.


2. Het wortel clichè! Waarom het wortel clichè? Louis heeft dit jaren geleden als een grapje gezegd en het is echt teveel gebruikt. Doe het alsjeblieft niet.

3. Je uitroeptekens. Waarom gebruik je er zoveel? Eentje is genoeg.

4. Hoofdletters!

Hoofdstuk 2
Hier werk je al wel met alinea's! Goed zo ^-^

-Je werkt in redelijk korte zinnen in dit hoofdstukje. Probeer er wat langere zinnen van te maken, koppel ze aan elkaar of gebruik gewoon een gehele andere zinsbouw.
-Wat me ook opvalt is dat je in hoofdstuk 1 in verleden tijd schrijft, maar hier vervolgens begint in tegenwoordige tijd. Houdt je verhaal zo goed mogelijk in een tijd. Je kan bijvoorbeeld wel van tijd schakelen als je een flashback gebruikt.
-Je hebt hier drie (!) Pov's. Waarom in hemelsnaam. Probeer zo weinig mogelijk Pov's in een hoofdstuk te gebruiken. Het is alleen maar verwarrend voor ons lezers.
-Again, hoofdletters! Soms doe je het wel, soms ook niet.
ogen ff aan

-Geen afkortingen in je verhaal! Afkortingen zijn sms taal en die mag je niet gebruiken in je verhaal, behalve als je karakters met elkaar sms'en en het dus in een berichtje gebruiken.

-In je laatste Pov schakel je van tt naar vt. Don't

Hoofdstuk 3
ogen, en

-Voor ''en'' komt (vrijwel) nooit een komma. ''En'' is van zichzelf al een koppelwoord en heeft dus geen koppelteken nodig om de twee delen van een zin aan elkaar de koppelen.

-H O O F D L E T T E R S

in de gang ben zie ik een

-Het zijn twee werkwoorden achter elkaar, dus hier moet een komma tussen.
ik een Ashton en Lindy nogal knus op elkaar liggen

-''een'' mag je hier weg laten. Ashton is geen voorwerp, maar een mens =,)

-Zoveel Pov's *screams*

Hoofdstuk 4

-Zoveel Pov's *screams again*

En dan vliegt de deur open. ‘’gast ga je mijn zusje nou zoenen?’’ Liam staat boos in de


-Eigenlijk mag je een zin niet met ''en'' beginnen (Met ''maar'' trouwens ook niet). Probeer een andere woordvolgorde of gewoon een andere zin.

-Het valt mij trouwens ook op dat je een gesproken tekst soms wel eindigt met een leesteken, maar vaak ook niet. Je hebt vier mogelijkheden om een gesproken tekst te eindigen (vijf eigenlijk, want een streepje is ook een optie) Je hebt een vraagteken, een uitroepteken, een punt of een komma. Ik denk dat ik je niet hoef uit te leggen wanneer je iets gebruikt?
---------
En nu ga ik ophouden, anders wordt het wel heel erg lang en hebben de anderen niks meer haha.

Je hebt een leuk onderwerp gekozen vind ik, maar er zijn wel heel veel personages. Daarom is het des te belangrijker dat je je verhaal goed uitwerkt en de verhaallijn niet te snel laat gaan. We hebben nu binnen twee hoofdstukken kennis gemaakt met alle personages en dat is best wel veel informatie voor ons lezers. Probeer het dus wat te spreiden, introduceer ze langzaam en op goede momenten. Ga niet te forceerd schrijven, omdat je ze er in moet hebben. Als het echt niet gaat kan je ook best wel wat personages schrappen. Veel hebben eigenlijk niet eens een rol in het verhaal.

ChantiXAMX
ChantiXAMX

ChantiXAMX is offline

[779]
ChantiXAMX zei op 20 feb 2015 - 23:08:
Thanks girls hier heb ik echt wat aan. Heel erg bedankt.
En die personages ik had in het begin iedereen een rol gegeven maar sommige zijn na de eerste paar hoofdstukken al gestopt dus die heb ik verder ook niet meer gebruikt. Ook niet meer in het vervolg.
En de spelling daar heb ik soms zelf ook erg in maar ik heb dislexy dus ik probeer ze er zo veel mogelijk uit te halen, wat soms dus niet altijd lukt.
Anyways heel erg bedankt voor jullie feedback ik zal het zeker gaan gebruiken.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 20 feb 2015 - 23:10:
Als je moeite hebt met spelling, kun je misschien een bètalezer zoeken (daar is ook een speciaal account voor hier op FF), dan hoef je het niet allemaal zelf te doen :'

ChantiXAMX
ChantiXAMX

ChantiXAMX is offline

[779]
ChantiXAMX zei op 20 feb 2015 - 23:18:
Thanks zal zeker een keer een kijkje nemen

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 27 feb 2015 - 17:58:
Ohja, gisteren toen ik dronken was heb ik geprobeerd je verhaal te lezen en uiteindelijk ben ik gewoon hoofdstukken beginnen scannen om kleine stukjes te lezen. Dingen die ik me nog herinner:

- De relaties gaan allemaal zo snel. Ze kennen elkaar net en er zijn al honderd koppels gevormd.
- Het was allemaal te clean cut en gepaard. Wat ik hiermee bedoel is dat elk personage precies die ene persoon leuk vond waarmee die moest eindigen. En dat komt omdat je mensen hebt laten kiezen met woe ze samen willen zijn. In het leven gaat dat echt niet zo. Als je een groep van tien jongens en tien meisjes samen zet, gaan zij zich niet in tien paartjes vormen.
- Alle relaties leken op hetzelfde tempo te zitten. Eerste zoenen en eerste keer seks vonden bij verscheidene duo's op dezelfde dag plaats. Probeer je pacing wat te variëren. Eén paar kan op de eerste date al in bed duiken terwijl een ander paar zelfs pas zoent op de derde. Die verscheidenheid maakt het realistisch.
- Ik weet niet of het effectief zo is, want ik heb niet heel aandachtig gelezen, maar volgens mij zat er geen plot in je verhaal buiten de relaties om. En dat is jammer. Relaties ondersteunen het plot dat je schrijft, ze zijn niet alles waar het om zou moeten draaien.