Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Gooi-het-eruit-topic #54

Gooi-het-eruit-topic #54

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 11 maart 2015 - 18:13:
Let it all out!



1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 28 maart 2015 - 11:24:
Ik tolereer ze, maar het liefst negeer ik ze gewoon, maar dat kan niet want dan ben je even slecht als zij.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 28 maart 2015 - 11:30:
Ho, ik denk dat 'slecht' wel een erg extreme term is. Ik ben absoluut niet pro-homofobie, maar om nu te zeggen dat iedereen die homofoob is direct slécht is, gaat wel heel erg ver.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 28 maart 2015 - 12:33:
Nou ja, wel een soort van. Als homofoob heb je toch een hekel aan een flink deel van de samenleving

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 28 maart 2015 - 12:36:
En als jij homofoben als slecht benoemd, geldt precies hetzelfde voor jou.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 28 maart 2015 - 12:42:
Ik denk niet dat de goed mens/slecht mens-discussie heel productief is. Ik zei al dat homofobie (net als racisme, seksisme, the like) gebaseerd is op eeuwenlange conditionering door opvoeding, heersende wetenschappelijke opvattingen, media, enzovoorts. Om te zeggen dat iemand die er niet in geslaagd is om dat allemaal af te schudden meteen slecht is, is (wat Bodine zei) een beetje kort door de bocht. Als mensen zich er bewust van zijn, dan is het iets anders - maar dat zijn veel mensen niet.

Edit: (ik was nog aan het typen, maar dit onderstaande is meer een reactie op Emma dan op Iv/Bodine)

Okay, psycholoog hier om jullie iets te vertellen over de gevolgen van homofobie en homoseksualiteit (en dat even als parapluterm voor lgbtqia+).

Homofobie is een vorm van ostracisme (= buitensluiting) en daarmee een schending van onze 'need to belong', één van de meest basic social needs. Het idee is dat we niet alleen een individuele identiteit nodig hebben om goed te functioneren, maar ook een groepsidentiteit waarin we ons veilig en geaccepteerd voelen. Homofobie sluit mensen uit op basis van seksualiteit (niet een gekozen eigenschap!) en ook als het een onbewuste vorm van homofobie is, wordt het psychologisch opgevat als actief ostracisme - that is, net zo expliciet als tegen iemand zeggen dat ze niet mee mogen doen omdat ze homo zijn.
Actief ostracisme leidt bij de buitengesloten persoon/groep tot: een verlangen om zich terug te trekken uit de situatie, gevoelens van neerslachtigheid, waardeloosheid en zelfs depressie. En dan heb ik het nog niet over de gevolgen van discriminatie, die niet alleen psychologisch zijn, maar bijvoorbeeld ook leiden tot minder kans op de arbeidsmarkt, minder kans op goede gezondheidszorg, minder toegang tot faciliteiten in het algemeen en occasionally zelfs gevaar voor eigen leven.

Negatieve gevolgen van homoseksualiteit: geen. Literally. Het zorgt misschien voor ongemak, maar er zijn letterlijk GEEN argumenten tegen homoseksualiteit als concept. Geen biologische, geen sociale, geen religieuze. Nul. Mensen die op televisie tégen homoseksualiteit argumenteren hebben dus eigenlijk geen poot om op te staan - maar alleen al het feit dat ze mogen argumenteren heeft negatieve consequenties voor een deel van de bevolking. Je geeft mensen dus in principe een platform voor ostracisme.

Ja, homoseksualiteit werd lang als ziekte gezien. Het is een overwinning voor de mensen die daartegen streden dat het nu níét meer zo is. Als mensen zich níét hadden uitgesproken tegen homofobie, dan was homoseksualiteit nog altijd geclassificeerd als ziekte.

Nee, geboortejaar is geen goed excuus. Kijk, cognitieve flexibiliteit (dus aanpassingsvermogen in denkwijze & all) neemt af naarmate je ouder wordt en als ouderen dement beginnen te worden, dan is het natuurlijk oneerlijk om te verwachten dat ze zich nog aanpassen, maar ik verwacht wél van mijn nog-fitte oma dat ze me accepteert of in elk geval haar best doet om haar verouderde denkbeelden bij te stellen als ik ooit met een vriendin thuiskom.

Edit 2: not to mention dat de generatie van onze oma's en opa's ook de generatie is geweest die ervoor heeft gezorgd dat homoseksualiteit niet langer geclassificeerd is als ziekte. Of de generatie heeft opgevoed die daarvoor heeft gezorgd, heel precies weet ik dat niet. Point being - geboortejaar is geen excuus.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 28 maart 2015 - 16:22:
Mijn moeder voelt zich niet lekker en dat reageert ze op mij af en ik wordt er pissig van.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 28 maart 2015 - 23:52:
'Ik heb mijn zolderkamer beschimmeld,' zei Luke.
(er moet geschilderd staan. I should go to bed.)

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 29 maart 2015 - 0:06:
Hahahaha.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 29 maart 2015 - 11:07:
Ugh, ik word zo verschrikkelijk uitgeteld van werken bij de Appie op het moment. Ik heb gisterochtend drie uurtje gewerkt, en de rest van de dag alleen maar op de bank gelegen en tv gekeken omdat ik te moe was om iets anders te doen. ):
En nu moet ik nog 483 dingen doen voor de toetsweek (bijvoorbeeld zes thema's voor mijn Duits mondeling uitschrijven) en ook nog een blog voor s.com schrijven.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 29 maart 2015 - 12:12:
You need a break.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 29 maart 2015 - 15:19:
Jongens iemand ervaring met virussen op telefoon? Im scared i have one :/

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 29 maart 2015 - 16:14:
Van alles een back up maken. Dus telefoon boek, foto's apps en shit. En dan telefoon terug zetten op fabrieksinstellingen. Dan moet het goed komen.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 29 maart 2015 - 16:18:
Maar als het virus in een bestand hangt, zou het dan dus gewoon meekomen je Back-up in.
Overigens is het GHE-topic niet om vragen te stellen, maar om dingen er even uit te gooien. Vragen moeten in het off-topic.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 30 maart 2015 - 1:39:
Over minder dan 30 uur vertrek ik naar Berlijn ._____.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 30 maart 2015 - 6:56:
@Juul: spannend! veel plezier <3



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15