Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FanFic boekclub [februari: We, Yevgeny Zamyatin]

FanFic boekclub [februari: We, Yevgeny Zamyatin]

1 2 3 4 5 6
Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 24 jan 2016 - 16:39:
Hiyaaaaaaa Fanficers,

Het is weer tijd om iets nieuws te proberen! We hebben het al meerdere keren gehad over een boekclub hier op FF en het moment is aangebroken dat we het ook daadwerkelijk gaan proberen.

Hoe werkt het?
We kiezen een boek, iedereen schaft het boek aan [e-reader, bib, kopen, lenen van je buurjongen, whatever suits you]. Huh, maar we lezen allemaal op een ander tempo? Ja, dat klopt. We stellen daarom maar één deadline vast: we nemen een maand de tijd, het is de bedoeling dat iedereen het boek binnen die maand leest. Doe je dat binnen een dag? Prima. Doe je dat door elke dag vijf pagina's te lezen? Prima. We kunnen alsnog discussiëren over het boek: we schrijven na elk hoofdstuk dat we gelezen hebben een gele reactie in het topic (alsof je een fic leest!) met boven je reactie in caps over welk hoofdstuk het gaat. Zo weet je precies wat je wel kunt lezen en wat niet. Dan kunnen we dus samen live fangirlen (in het geel, zoals bij Kijkt) en na afloop misschien zelfs samen fanficties schrijven.

Oké... en wat lezen we dan?
Dat kiezen we met z'n allen! Ik stel voor dat iedereen die mee wil doen een boek noemt dat ze graag wil lezen. Dan maak ik een poll en kan iedereen stemmen (we zullen de poll zo maken dat je op meerdere boeken kunt stemmen): je stemt op elk boek waarvan je zegt, goh, als die 't wordt, dan doe ik mee. Het boek met de meeste stemmen wint, dus dat zullen we gaan lezen.

Ja, ik heb er zin in! Wanneer beginnen we?
Nu! Roept u maar welk boek u het meest aanstaat.

Wie zitten er in de boekclub?
So far: Bodine, Daniëlle, Dorien, Elise, Jessica, Kayley, Nadezhda, Yara.

Boek van februari:
- We, Yevgeny Zamyatin [+/- 225 pages]


Liefs,
Jullie team



(bericht aangepast door een moderator)



Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 4 feb 2016 - 16:12:
Ik ben nog niet begonnen. Te druk maandag en dinsdag, PLL gisteren en vandaag. Maar morgen zit ik weer op de trein en reizend lees ik het beste, dus ik begin morgen voor 't echie.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 5 feb 2016 - 13:24:
Ik ben iets over de helft nu. Soooo. Midway point opinion: ik denk dat ik dit meer had gewaardeerd als ik 1984 niet al had gelezen? Ik weet dat dit een voorloper is op 1984 en op een bepaalde manier vind ik 't ook wel cooler - met de cijfer/lettercodes in plaats van namen en zo - maar, meh. De ideologiekritiek ligt er zo dik bovenop. De poëtische stijl vind ik wel mooi.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 7 feb 2016 - 0:34:
Ik zit ongeveer op 25% nu en het is niet echt mijn boek, maar ik blijf wel verder lezen.
Ergert zich nog iemand aan hoe D zijn zinnen/gedachten nooit afmaakt? Dat gebeurt in 't echt ook, maar toch écht niet zo vaak?
Ben wel benieuwd waar het naartoe gaat.

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 7 feb 2016 - 1:19:
Ik zit ook op 25%ish nu.

Ivm wat Kay zei:
't is niet zozeer ergeren, maar het maakt het af en toe nogal verwarrend. Ik snap waarom het zo geschreven is, maar ik moet sommige stukken nu steeds overnieuw lezen.
Ik merk overigens wel dat het vooral in het begin moeilijk is. Na een tijdje begint het te wennen, en nu leest het eigenlijk heel snel.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 7 feb 2016 - 8:23:
Als het goed is, heb ik ‘m vandaag.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 7 feb 2016 - 10:49:
Hoezo maakt hij ineens zo'n ommekeer en slaapt 'ie met I-330 en accepteert hij dat hij "ziek" is? I feel like I missed something.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 7 feb 2016 - 10:55:
Kunnen jullie boven elke reactie zetten bij welk hoofdstuk jullie zijn (ook als het geen specifieke reactie op dat hoofdstuk is)? ^^ Ik heb nu geen idee wat ik wel en niet kan lezen.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 7 feb 2016 - 11:29:
Zal het vanaf nu doen. (:

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 7 feb 2016 - 14:18:
@Kay; thanks. bc. you spoiled me :c
RECORD 3
Maar ik vind het heel anders dan 1984? Sure, het concept van de wereld lijkt op elkaar, maar dit is een heel ander soort boek. 1984 is gewoon verhalend - dit is een soort dagboek-ish. Waar Winston vanaf het begin duidelijk tegen het systeem in wil, prijst D-503 het de hemel in?
En het is semi-wiskundig, which is nice.





EDIT; RECORD 10
Wat ik vooral raar vind, is dat D-503 dit alles schrijft voor OneState, maar erbij zet dat 'ie twijfelt en dat 'ie zich raar voelt en dat 't niet goed met 'm gaat. Ik zou toch verwachten dat er in dit boek ook een zekere vorm van thought police is [die in zekere zin natuurlijk bestaat uit social security door al het glas, maar z'n buren kunnen natuurlijk niet helemaal lezen wat hij schrijft]. Als iemand erachter komt, dan is 'ie in problemen, lijkt me. So. Misschien komt dat nog, hoor, maar ik vind het raar.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 8 feb 2016 - 13:25:
Ik heb 'm inmiddels uit.

@ Bodine: het verschilt van 1984, ja, maar qua genre en "doel" als je daarvan mag spreken is het vrij hetzelfde. Wat ik zei: de ideologiekritiek ligt er zo zwaar bovenop, en misschien nog wel zwaarder dan bij 1984, want D is inderdaad eerst supergelovig. Door te laten zien dat zelfs iemand met zulk faith in de heilstaat van mening kan veranderen, maakt Zamyatin de boodschap alleen maar sterker, non?
Also, dat vond ik ook raar, maar aan de andere kant: alles is van glas. Het simpele feit dát mensen alles zouden kunnen lezen is al controle genoeg, waarom zou je het risico nemen om iets te schrijven dat je mogelijk verdacht maakt? Daarnaast baseert het hele idee van OneState erop dat mensen geen afwijkende gedachten hebben, dus ga je ook niet de suggestie wekken dat zoiets mogelijk is door overal agenten heen te sturen om dingen te checken.


@ Kay: ik vind dat van die gedachten afmaken niet zo irritant, het leest juist heel natuurlijk? Verwarrend wel, ja, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. En ik lees D's acceptatie van zijn "ziekte" gewoon als onderdeel van zijn bizarre verliefdheid op I. Hij is van geboorte af aan opgevoed om zich volledig aan iets over te geven, in principe aan OneState, en nu gooit hij zichzelf met alles wat hij heeft en is in deze verliefdheid.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 9 feb 2016 - 11:30:
Ik heb hem ook - eindelijk! - uit.

Eliros
Eliros

Eliros is offline

[6222]
Eliros zei op 10 feb 2016 - 18:34:
Ik heb 'm nu ook uit. Hoe ver is iedereen inmiddels?

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 10 feb 2016 - 23:18:
Pagina 114

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 12 feb 2016 - 23:24:
Jess, Huss, Cap, Daan? Have y'all started? (:

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 13 feb 2016 - 0:29:
Yeah, ik ben nu op pagina 23 en wil eind van t weekend m'n mening in een fatsoenlijk geheel samenvatten. Probeer hem zsm uit te krijgen, maar soms heb ik echt al moeite met erdoorheen komen. :'



1 2 3 4 5 6