Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FanFic boekclub [juni: The Girl Who Saved the King of Sweden, Jonas Jonasson]

FanFic boekclub [juni: The Girl Who Saved the King of Sweden, Jonas Jonasson]

1 2 3 4
Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 16 mei 2016 - 11:22:
Hiyaaaaaaa Fanficers,

Deze keer weer iets aan de vroege kant, maar iedereen die in mei meedeed is al klaar, dus nu hebben we weer lekker de tijd om even goed voor onze nominaties te gaan zitten.

Hoe werkt het?
We kiezen een boek, iedereen schaft het boek aan [e-reader, bib, kopen, lenen van je buurjongen, whatever suits you]. Huh, maar we lezen allemaal op een ander tempo? Ja, dat klopt. We stellen daarom maar één deadline vast: we nemen een maand de tijd, het is de bedoeling dat iedereen het boek binnen die maand leest. Doe je dat binnen een dag? Prima. Doe je dat door elke dag vijf pagina's te lezen? Prima. We kunnen alsnog discussiëren over het boek: we schrijven na elk hoofdstuk dat we gelezen hebben een gele reactie in het topic (alsof je een fic leest!) met boven je reactie in caps over welk hoofdstuk het gaat. Zo weet je precies wat je wel kunt lezen en wat niet. Dan kunnen we dus samen live fangirlen (in het geel, zoals bij Kijkt) en na afloop misschien zelfs samen fanficties schrijven.

Oké... en wat lezen we dan?
Dat kiezen we met z'n allen! Ik stel voor dat iedereen die mee wil doen een boek noemt dat ze graag wil lezen. Als de nominatielijst compleet is, gaan we stemmen. Dat werkt als volgt: je geeft elk boek een cijfer (1 als het boek je absolute voorkeur heeft; het hoogste cijfer gaat naar het boek waar je het minst zin in hebt). Als je een boek al gelezen hebt/echt niet wilt lezen, neem je die niet mee in je resultaten en valt die als het ware uit de nominatielijst weg. Uiteindelijk kiezen we uit alle boeken die van elke deelnemer een cijfer hebben gekregen, het boek met het laagste totaalcijfer. Dat boek gaan we lezen.

Ja, ik heb er zin in! Wanneer beginnen we?
Nu! Roept u maar welk boek u het meest aanstaat.

Nominaties voor juni:
- Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, Benjamin Alire Sáenz, 359 pagina's
- The Book Thief, Markus Zusak, 554 pagina's
- Dance On My Grave, Aidan Chambers, 247 pagina's
- The Girl Who Saved The King of Sweden, Jonas Jonasson, 419 pagina's
- Gone Girl, Gillian Flynn, 566 pagina's
- The Help, Kathryn Stockett, 464 pagina's
- I'll Give You the Sun, Jandy Nelson, 371 pagina's
- The Secret History, Donna Tartt, 629 pagina's

Liefs,
Jullie team



Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 5 juni 2016 - 19:47:
Ik ben halverwege H1 en ik vind het niet chill lezen.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 5 juni 2016 - 22:18:
Ik ga morgen weer verder lezen het is een tijd geleden dat ik met plezier heb gelezen

@bo. Hzo niet? Curious as to why, ik vind het namelijk wel fijn lezen

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 6 juni 2016 - 19:17:
Ik kon de verleiding niet weerstaan om toch al te gaan lezen, dus heb ik hoofdstuk 1 gelezen.

Ik vind het interessant dat Jonasson een half-auctoriaal vertelperspectief gebruikt. Want aan de ene kant krijg je het idee dat je alleen maar te horen krijgt wat Nombeko weet (vooral wat Thabo betreft), aan de andere kant zijn er ook dingen die zij niet kan weten (over de man die haar aanrijdt, foreshadowing), die duidelijk van een alwetende verteller komen. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik hiermee wilde zeggen - nu is het meer een vage constatering. Nou ja.

Ik vind het tot zover heel fijn lezen, omdat Nombeko's situatie zeer grimmig is - ze leeft in een wereld die wij ons in het westen nauwelijks voor kunnen stellen (en vaak negeren), maar door de manier waarop het verteld wordt krijg je het idee dat dit echt-echt iemands doodnormale leven is (ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen), maar blijft het verhaal toch op een of andere manier luchtig.

Ik vraag me inderdaad ook af waarom jij het juist niet chill vindt lezen, Bo. Hoewel ik vermoed dat het te maken heeft met de verteller?

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 6 juni 2016 - 19:55:
@juul ik snap wel een beetje wat je bedoeld, want alles wat ze beschrijft is best wel duister en zwaar, maar door de manier waarop het neer wordt gezet komt het niet zo over. Aan de ene kant kom je te weten hoe erg zij (als "zwarten" ) het hebben, maar tegelijkertijd komt het niet zo hard binnen, terwijl je er dus wel over geïnformeerd wordt. Ik denk dat het ook helpt dat je het vanuit twee perspectieven ziet. Aan de ene kant Nombeko en aan de andere kant de "witte" beambtenaar van het hoofdkantoor. Idk how to explain it, maar ik snap wat je bedoeld

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 7 juni 2016 - 20:01:
Over hoofdstuk 11 heb ik niet zoveel te zeggen tbh

Hoofdstuk 12
Tbh ik vind het wel fijn dat ze de relatie tussen Holger (2) en Nombeko niet heel expliciet vermelden. Het is vaag, maar wel duidelijk (voor mij dan) dat ze samen zijn. Daardoor kan iedereen het wel lezen denk ik. De oplossing van Nombeko voor de drie Chinese meisjes is ook wel slim. En tegelijkertijd verdienen ze er ook nog wat geld mee

Hoofdstuk 13
I mean, het is leuk voor de Chinese meisjes dat ze hun oom hebben gevonden, maar what are the odds? Never nooit dat het ooit zou kunnen gebeuren, but okay. De manier waarop de relatie wordt beschreven is nog steeds heel fijn. Niks expliciets, gewoon een paar simpele details waardoor je het weet. En 19.6 miljoen in een rugzak? Nah bro

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 7 juni 2016 - 22:09:
Idk de toon is zo KIJK IK BEN GRAPPIG maar ik vind het niet bijzonder grappig?

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 7 juni 2016 - 22:24:
Oh. Ik krijg dat niet echt zo binnen om eerlijk te zijn

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 9 juni 2016 - 13:16:
Ik heb nu de eerste vier hoofdstukken gelezen en ik heb een beetje hetzelfde gevoel als Bodine over de toon. De geschiedenislessen tussendoor vind ik wel leuk (#nerd), maar de stijl is soms wat stroef.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 9 juni 2016 - 13:30:
De geschiedenis vind ik ook wel interessant ja

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 15 juni 2016 - 12:02:
Hoofdstuk 14
Well, that went to shit quickly

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 18 juni 2016 - 10:09:
Ik ga elke dag twee hoofdstukken lezen, dan is het alsnog uit voor het einde van de maand.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 19 juni 2016 - 0:38:
Ik kon niet slapen, dus ik ben maar een beetje gaan lezen, en ik heb nu hoofdstuk 13 uit.
De "kijk mij grappig zijn"-toon staat me nog steeds niet zo aan, maar het plot is wel leuker en meer aanwezig nu Nombeko en Holger 2 bij elkaar (en de bom) zijn. Het leest sneller, er zit meer richting in het verhaal.
Also @ Iv: dit heb je echt al honderd jaar geleden gezegd, maar ik ben het met je eens, ik wil ook zo snel talen kunnen leren. En natuurlijk was dat van de Chinese meisjes en hun oom ongeloofwaardig, maar het hele boek is compleet ongeloofwaardig.

Edit: ik heb 'm inmiddels uit.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 19 juni 2016 - 18:24:
Hoofdstuk 15
het is best wel slim om een lijk te gebruiken om een gemaakte dreiging te voltooien. Het is niet alsof hij dan nog iets voelt haha. Daarnaast heb ik een grondige hekel aan het echtpaar Blomgrens. Wat een eikels. Zonde van het geld trouwens :/

Hoofdstuk 16
Ik besef nog niet helemaal dat er zoveel tijd overheen gaat in dit boek. Dit hoofdstuk speelt zich zeven jaar (!)later af dan toen Nombeko in Zweden aankwam. Ik heb trouwens het idee dat het nu wel heel snel gaat. Ze zijn weer op de vlucht met de bom en de Mossad-agent is weer dichtbij. Gelukkig wordt hij weer naar huis geroepen, maar ja of hij daar naar luistert...

Hoofdstuk 17
Damnn, tijdsprong maar weer eens. Ik heb trouwens echt enorm respect voor Nombeko. Die vrouw is zo sterk en slim, i aspire to be bit like her sometimes. En precies op die ene dag dat Holger One niet tegen allerlei schenen moet gaan schoppen, doet hij precies dat en thus fucking up everything.

Ik zit bij hoofstuk zeventien. Ik heb hem sowieso wel voor het einde van de week uit denk ik zo

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 22 juni 2016 - 16:18:
Hoofdstuk 18
ik heb zo'n hekel aan Holger One. Hij snapt het gewoon niet "eujhh ja waarom is mn broer nu boos op me huhuhu" Wat denk je zelf, eikel? Ik snap de oorsprong van zijn karakter wel enzo, maar het is ook voor hem zo ongezond om zijn domme doel maar na te streven. Ugh

Hoofdstuk 19
Once again, zoveel respect voor Nombeko. Niet alleen is haar talenknobbel een geweldig iets, ze weet ook nog eens heel rustig te blijven (en dat al zolang) Ik denk dat men moet uitkijken als ze echt boos wordt. Also, het einde van dit hoofdstuk i swear to fucking god kan Holger One gewoon een keertje normaal doen

Hoofdstuk 20
Honestly I don't know what the fuck is happening in dit hoofdstuk

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 juni 2016 - 16:45:
Hoeveel moet je nog, Iv? (:



1 2 3 4