Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen n schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » School.

School.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Torresss
Torresss

Torresss is offline

[2972]
Torresss zei op 23 aug 2010 - 16:30:
Omdat school weer begint.
Vertel hier over je nieuwe klas, regels van je school, kortom over je schooljaar .



VampireFangs
VampireFangs is offline

[4445]
VampireFangs zei op 23 aug 2010 - 23:28:
@Marije: Je kunt nog altijd overstappen als je werk vooruit gaat, maar van Jorin weet ik dat er niet heel veel vooruitgang zal komen, maar misschien wel op het gebied van andere vakken (:

@Jorin: *huggles*<3

jorinloveth
jorinloveth

jorinloveth is offline

[5719]
jorinloveth zei op 23 aug 2010 - 23:32:
@Mak:
*huggie back*

@bodine:
geweldig idee, niet dat ze me kent fzo, maar ik vind het een goed idee en ik doe mee!

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 23 aug 2010 - 23:34:
@Bo
Goed idee! ^^

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 23 aug 2010 - 23:35:
JEEEEEEEEEEJ *wil meteen beginnen*
Iedereen een berichtje sturen en die dan uitprinten/overschrijven op de kaart? Wie koopt de kaart? Wie verzameld de berichtjes? Wie plaatst ze op de kaart? (:

xSoParanoid
xSoParanoid

xSoParanoid is offline

[7329]
xSoParanoid zei op 23 aug 2010 - 23:35:
JEEEEEEEEEEJ *wil meteen beginnen*
Iedereen een berichtje sturen en die dan uitprinten/overschrijven op de kaart? Wie koopt de kaart? Wie verzameld de berichtjes? Wie plaatst ze op de kaart? (:


is jou idee dus jij

DreamWriter
DreamWriter

DreamWriter is offline

[395]
DreamWriter zei op 24 aug 2010 - 8:01:
Ik moet vandaag om mijn boeken.
Hell.
En dus ga ik mijn überirritante strenge donkerblauwe school pesten.
Met een Ultrakort Ultrableek Ultramooi rokje.
Mooooeeeehaaaaa!
(:

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 24 aug 2010 - 10:24:
Als het aan mij lag deed ik ook 3 Havo..
Maarja, ik ben 'hoogbegaafd', moet van Gymnasium af omdat ik faalangst heb en niemand er een flikker aan deed. Dus 2 Atheneum voor mij.

Woesh! Hier nog zo ééntje! Gimme five ^^
@Priscilla: Think again. Hoogbegaafdheid is NIET leuk.

KolaLollie
KolaLollie

KolaLollie is offline

[7287]
KolaLollie zei op 24 aug 2010 - 10:50:
vroegerzeiiedereenaltijddatikhetookwas,maarikhebhetnooitgeloofd,eigenlijk. ^^"

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 24 aug 2010 - 10:52:
vroegerzeiiedereenaltijddatikhetookwas,maarikhebhetnooitgeloofd,eigenlijk. ^^"

Het zou best kunnen, eigenlijk. No offence.

Priscilla
Priscilla

Priscilla is offline

[4997]
Priscilla zei op 24 aug 2010 - 10:53:
(...)
Woesh! Hier nog zo ééntje! Gimme five ^^
@Priscilla: Think again. Hoogbegaafdheid is NIET leuk.

Sorry

KolaLollie
KolaLollie

KolaLollie is offline

[7287]
KolaLollie zei op 24 aug 2010 - 10:57:
(...)
Het zou best kunnen, eigenlijk. No offence.

uh. misschien. maarikvondschrijvengewoonleuk. ikbedoel - alsikgrasleukhadgevonden, hadikdeheledagindetuingezetenenwasernietsaandehandgeweest. ^^ enikhebnounietbepaaldhetideedatikslimben.
maarnevermind. hetmaakteigenlijkooknietuit. ^^

neversay
neversay

neversay is offline

[5612]
neversay zei op 24 aug 2010 - 10:58:
Bah. Mijn klas. x.x
Ze waren heel blij en schreeuwerig ;x
Kill me.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 24 aug 2010 - 11:00:
Ik moet over een uur. En ik wil niet. Ik wil niet, ik wil niet.
-Ik heb twee uur les. En voor die twee uur moet ik net zoveel boeken meenemen als vorig jaar voor een hele dag. O.O-

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 24 aug 2010 - 11:11:
Hoogbegaafdheid is uitzonderlijke intelligentie, niet op een specifiek terrein maar in het algemeen. Hoogbegaafden zijn op het cognitieve vlak sterk, maar ook andere zaken spelen een belangrijke rol. De term wordt gebruikt om aan te geven dat ze opvallende vermogens of vaardigheden hebben, zowel voor kinderen als voor volwassenen.
Naast een hoge intelligentie, zoals gemeten door het IQ, zijn ook creativiteit en doorzettingsvermogen (motivatie) nodig om ergens in uit te kunnen blinken. Sommigen verwarren nog altijd hoogbegaafdheid met een hoog IQ, terwijl een hoog IQ geen garantie is voor uitzonderlijke prestaties.

Kenmerken van hoogbegaafdheid:
Grote nieuwsgierigheid en leergierigheid
Veel energie
Zich met meerdere taken tegelijk bezig kunnen houden
Buitengewoon goed geheugen
Breed scala van interesses
Bijzonder gevoel voor humor
Hoge mate van empathie en betrokkenheid
Denken in veel gevallen al op buitengewoon jonge leeftijd (bijvoorbeeld drie jaar oud) na over de zin van het leven
Een snelle taalontwikkeling die al opvalt op jonge leeftijd (al in de kleuterschool bijvoorbeeld).
Wiskundig inzicht dat al op jonge leeftijd merkbaar is (al in de kleuterschool of het lager onderwijs).
Een goed ontwikkeld geheugen.
Een sterk concentratievermogen dat hoogbegaafden toestaat om meerdere dingen tegelijk te doen.
Interesse in complexe onderwerpen op vroege leeftijd.
Perfectionisme en het (kunnen) stellen van hoge verwachtingen aan zichzelf. Dat betekent niet dat hoogbegaafden perfecte studenten zijn, wel dat zij hoge verwachtingen (kunnen) stellen aan prestaties die zij zelf belangrijk vinden. Dit kan leiden tot grote faalangst, wanneer ze niet kunnen beantwoorden aan de eisen die ze aan zichzelf stellen.[4]
Een kritische ingesteldheid tegenover volwassenen (leraren inbegrepen). Vaak zijn hoogbegaafde kinderen niet in staat om die kritiek op een goede manier te verpakken en over te brengen, waardoor het 'brutaal' over kan komen.
Sommige hoogbegaafden zijn ook hoogsensitief . Zij nemen dan bijvoorbeeld bepaalde (subtiele) nuances waar in de lichaamstaal van anderen of ze zijn zeer gevoelig voor bepaalde textielsoorten of geluiden. Deze hoogsensitiviteit kan leiden tot een verschil tussen wat het hoogbegaafde kind kan begrijpen en wat het emotioneel kan verwerken, en dat kan leiden tot angstgevoelens. Dit zou het dagelijks functioneren van een hoogbegaafde kunnen belemmeren.
Een apart gevoel voor humor.
Een (sterk) bewustzijn, bijvoorbeeld op het gebied van leven en dood, al op zeer jonge leeftijd.

Hoogbegaafden zijn, op hun terrein van begaafdheid, vaak de beste van hun groep of klas. Ze doen taken vaak iets sneller, of met minder fouten, dan hun referentiegroep. Ze hebben de luxe hun problemen sneller te kunnen oplossen, zodat ze tijd en energie vrij hebben voor wat ze echt graag doen of zinvol vinden. Het komt vaak voor dat hoogbegaafden gaan onderpresteren: verveling, te veel prikkels en desinteresse staan hierbij centraal. Ook zijn ze vaak heel precies en willen alles goed doen, het kan daardoor voorkomen dat een hoogbegaafde langer over iets doet dan dat er verwacht wordt. Ook zonder op te vallen of prijzen te halen kunnen ze heel wat realiseren voor zichzelf en de maatschappij. Hoogbegaafdheid kan leiden tot uitzonderlijke prestaties. Dit kan leiden tot een hoge eigenwaarde [bron?], die ook als arrogant kan worden bestempeld. Het kan ook afgunst wekken bij anderen.

Hoogbegaafdheid komt niet veel voor, waardoor hoogbegaafde mensen (en kinderen) een uitzondering zijn. Kinderen en ouders begrijpen de situatie vaak niet. Ze beschouwen zichzelf als normaal en begrijpen niet waarom anderen hen niet kunnen volgen. Daar moeten zij en hun omgeving mee leren omgaan. En dat gaat niet altijd (onmiddellijk) goed.

De meeste mensen voelen zich het prettigst in een groep, de mens is een "kuddedier". Sommige hoogbegaafden zitten aan de rand van de groep en dat is voor hen een onprettige situatie. Zij zullen daarom proberen de situatie te veranderen door zich te conformeren aan de groep, door de groep in hun richting te veranderen, door geheel zelfstandig hun eigen weg te gaan of door te proberen een nieuwe groep te vinden die beter bij hen past.

Hoogbegaafdheid wordt niet altijd direct herkend waardoor hoogbegaafden beneden hun niveau worden aangesproken. Ze voelen zich vaak kinderachtig behandeld en ongelukkig. De meeste hoogbegaafden zijn gelukkig begaafd genoeg om dat zelf op te vangen en andere uitdagingen te zoeken.

Hoogbegaafde kinderen die niet of verkeerd in hun ontwikkeling gestimuleerd worden gaan soms onderpresteren. Met onderpresteren bedoelt men dat het hoogbegaafd kind (opvallend of veel) minder presteert dan zijn of haar capaciteiten toelaten[6]. Vaak associeert men dit dan met het onderpresteren op school, maar onderpresteren kan ook buiten school voorkomen (op het werk bijvoorbeeld).

Een voorname oorzaak van het onderpresteren is een gebrek aan uitdaging (het niveau ligt te laag voor de hoogbegaafde). Dit kan ervoor zorgen dat de hoogbegaafde zich gaat vervelen en dat kan leiden tot een ernstig gebrek aan motivatie waardoor de hoogbegaafde gaat onderpresteren.[7] Door een gebrek aan uitdaging in het lager onderwijs, waar de hoogbegaafden door hun sterke geheugen zonder veel problemen kunnen leren, kan het zijn dat men een slechte studiemethode ontwikkelt. In het hoger onderwijs krijgt men dan problemen met studeren omdat men nooit een goede studiemethode ontwikkeld heeft.[8]

Onderpresteren kan ook andere oorzaken hebben zoals emotionele problemen of een gebrek aan motivatie. Dit kan ook gebeuren omdat het kind niet wil opvallen tussen leeftijdsgenoten. Thuis kan het kind dan bijvoorbeeld al vlot lezen, maar op school doet het kind alsof het evenveel moeite moet doen om te leren lezen als de leeftijdsgenoten, om niet op te vallen of om geaccepteerd te worden door de groep.[7]

Onderpresteren heeft altijd negatieve gevolgen voor het kind. Onderpresteerders kunnen bijvoorbeeld een laag of verkeerd zelfbeeld krijgen, sommigen worden depressief (of vertonen zelfs suïcidaal gedrag), of vertonen perfectionistisch of faalangstig gedrag, anderen ontwikkelen basale angsten (voor bacteriën bijvoorbeeld) en (wat veel bij meisjes voorkomt) ze krijgen buikklachten ("schoolziek". Wat ook gebeurt is dat ze in een sociaal isolement terecht komen[9]. Het kan ook gebeuren dat een onderpresteerder storend gedrag gaat vertonen, wat dan bestempeld wordt als ADHD-achtig gedrag".

De begeleiding en het bijsturen van een onderpresteerder is niet altijd eenvoudig, soms is het geven van nieuwe uitdagingen voldoende om deze negatieve gevolgen te doen verdwijnen; maar bij hoogbegaafden die al zeer lang onderpresteren is dit niet zo eenvoudig.[9]

Veel hoogbegaafden zijn echte Top-down denkers, ze leren van van het geheel en vullen het met eigen kennis aan. Dit komt omdat ze al veel "eigen kennis" ontwikkeld hebben. Dit is in tegenstelling tot de gebruikte Bottom-up methode in het onderwijs, waarbij steeds kleinere stukjes leerstof wordt aangeboden om het geheel te verkrijgen. Verrijken, verdiepen en toetsen is bij Top-down denkers, (in de meeste gevallen) niet van belang. Doordat het onderwijs en de hulpverleners dit vaak niet inzien, ontstaan er verveling en misverstanden voor de hoogbegaafde en de omgeving. Vaak geldt dat hoe hoger de intelligentie van een hoogbegaafde leerling is, hoe groter deze problemen zijn.

Rond hoogbegaafdheid heersen er veel mythen, velen gaan er van uit dat hoogbegaafden wonderkinderen zijn. Dat ze alles kunnen, dat ze altijd hoge resultaten halen op school, dat ze nooit problemen hebben, enzovoort. Vaak denkt men bij hoogbegaafden ook al vlug aan een stereotiepe nerd of Einstein. De realiteit is echter anders: hoogbegaafden zijn een risicogroep. Als men hen niet voldoende begeleidt en stimuleert, kunnen ze hun motivatie verliezen. Met als gevolg dat ze kunnen gaan onderpresteren en allerlei andere negatieve gevolgen ervaren.[10] Hoogbegaafden kunnen ook niet alles even goed, niet op alle vlakken zijn ze even snel en ze moeten ook inspanningen leveren om te presteren. De ene hoogbegaafde kan een aanleg hebben voor wiskunde maar ondertussen slecht presteren in taalvakken. Hoogbegaafden blinken vaak enkel uit in hun interessegebieden.

Thank you, Wikipedia. Voor wie veel tijd heeft en zich wil verdiepen in deze wondere wereld.
Dat heb ik dus, en nog een aantal mensen op deze site. Toen ik 10 was is mijn IQ vastgesteld op 138, en volgens de dokters is het inmiddels nog een pak hoger. Maar ik wil al die kuttestjes niet opnieuw doen, dus ik weet het precieze getal niet. Ik heb daarbij zware negatieve faalangst, een sociale angst door mijn pestverleden [wat ook door die hoogbegaafdheid kwam], en als kers op de taart ADHD met een levensgroot concentratieprobleem en autisme-achtige kenmerken [maar geen diagnose van autisme omdat ik de sleutelkenmerken daarvan dan weer niét heb]. Feestje.
Ja, soms is hoogbegaafdheid een voordeel. Ik heb geen idee wat voor iemand ik vandaag zou zijn zonder al die shit. Er is ook geen mogelijkheid om dat te weten te komen, maar ik weet niet of ik die persoon zo leuk zou vinden. Intussen is het allemaal een deel van mij, dit is hoe ik functioneer.
Maar het zou een pak makkelijker zijn geweest als ik min of meer 'normaal' was.

Priscilla
Priscilla

Priscilla is offline

[4997]
Priscilla zei op 24 aug 2010 - 11:33:
Bah. Mijn klas. x.x
Ze waren heel blij en schreeuwerig ;x
Kill me.

Stomme bruggermensjes

@ Dorien (Als ik je zo mag noemen )
Auw, dat wist ik allemaal niet ik dacht dat het gewoon handig was dat je bestwel slim was. Ik wist de nadelen niet ervan
Nog een keer sorry



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17