Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FanFic Reviseert

FanFic Reviseert

1 2 3 4
MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 30 juli 2015 - 1:35:
Lieve FanFic’ers,

Met trots presenteren wij, het adminteam, FanFic Reviseert! Je kent het vast wel: je begint enthousiast aan een verhaal, schrijft er duizenden woorden aan, maar laat het vervolgens verstoffen op de (digitale) plank. Je kijkt er niet meer naar om, want verbeteren is veel werk, en je arme verhaaltje wordt er maar niet beter op. Daar kun je nu verandering in brengen!

Wat is Reviseert?
FanFic Reviseert is een week waarin we aandacht zullen besteden aan het schaven, slijpen en polijsten van een verhaal. Dat kan een verhaal zijn dat je tijdens een van de NaNoWriMo's hebt geschreven, maar mag ook gerust een ander zijn. Het is de bedoeling dat iedereen aan zijn eigen verhaal werkt - het is dus niet zoals bij FanFic Feedback: dit keer ben je je eigen editor. Het adminteam zal tijdens deze week tips & tools aanreiken om jullie te helpen en motiveren.

Wanneer gaan we reviseren?
Van 3 t/m 9 augustus.

Verder nog belangrijk
We organiseren FanFic Reviseert in principe maar 1 keer, omdat het vooral zal draaien om de dingen die we jullie gaan leren - en dat hoeft maar 1 keer. Zelfs als iets je zou ontglippen, kun je dit topic altijd nog eens nalezen.
More details coming soon!

Tijd om je inner editor wakker te maken uit zijn winterslaap!

Love,
Bodine, Daan (xDevilBitch), Dezh (xNadezhda), Elise (Eliros), Julia (MoonRocker) en Kayley



Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 4 aug 2015 - 23:58:
Nee, natuurlijk is dat priem, Cyn (:

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 5 aug 2015 - 0:10:
Ik moest dit trouwens nog invullen.

Titel verhaal: Dromen
Aantal woorden: 30k
Wanneer heb je het geschreven (en waarvoor, bv. NaNo/Schrijft): Ik ben in augustus 2013 begonnen, en heb het volgens mij vrij vlot daarna afgerond. Een jaar of twee geleden dus.
Wat denk je zelf dat er vooral slecht/niet goed aan is: Verschrikkelijk veel. Er zitten actiescènes in, en ik weet dat ik daar niet goed in ben. Ook zat ik twee jaar geleden nog niet heel erg in het fandom, dus zal ik waarschijnlijk veel aanpassingen in de personages moeten maken. Daarnaast ben ik er qua stijl in twee jaar tijd volgens mij ook wel iets op vooruit gegaan, dus er zullen genoeg cringemomenten zijn waar ik een stuk taalmatig moet aanpassen.
Ga je digitaal of geprint reviseren: Digitaal in Scrivener.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 6 aug 2015 - 0:48:
Als topicopener kan ik natuurlijk niet achterblijven.

Titel verhaal: Opstandelingen [werktitel]
Aantal woorden: 21.310 [volgens Word en nadat ik er in februari al de helft uit geflikkerd heb]
Wanneer heb je het geschreven? NaNoWriMo 2014 & FF Schrijft 1 (geloof ik)
Wat denk je zelf dat er vooral slecht/niet goed aan is? Alle actiescènes zijn er, maar de stukken ertussen missen vaak of daar schort wat aan & PLOT HOLES FROM HELL.
Ga je digitaal of geprint reviseren? Digitaal.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 6 aug 2015 - 22:28:
Met een kleine vertraging is hij hier dan toch: de derde dag van FanFic Reviseert! Vanaf vandaag gaan we wat specifieker in op de verschillende reviseer-lagen, te beginnen bij het plot en de setting.
Door middel van een handig lijstje met tips en lijst met links naar nog meer informatie, hopen we jullie op weg te helpen met het opvullen van de plotholes, opbouwen van spanningsbogen en geloofwaardig maken van je verhaal. Dus pak dat verhaal er maar bij en ga aan de slag!

***
Clichés - In dit geval: verhaalcliché’s. Het hoofdpersonage wordt verliefd op een gevaarlijk persoon/iemand van de tegenpartij, de wereld gaat vergaan en je ogenschijnlijk doodnormale personage (bonuspunten als ‘ie wees is) is de enige die hem kan redden etc. Je snapt me wel. Sla ze met een koekenpan tot moest en herschrijf de overblijfselen tot iets wat niet cliché is.
Plot holes - Alle grote en kleine fouten in je plot vallen hieronder. Van personages die iets doen wat niet klopt met wat ze op dat moment weten, tot Jantje die ineens twee broers heeft in plaats van drie zussen.
Perspectief - In veel verhalen komen perspectiefwisselingen voor. Soms gebeurt dat zelfs binnen een scène. Geen probleem, maar let wel op dat het voor de lezer duidelijk is bij wie het perspectief ligt.
Tempo - Ook het tempo van je verhaal is heel belangrijk. Zorg er in ieder geval voor dat je dicht bij je main event begint, want zo houdt je de aandacht van de lezer meteen vast. Maar je moet ervoor oppassen dat het verhaal later niet inzakt, dus er moet genoeg gebeuren, en de gebeurtenissen moeten goed verspreid zijn. Dit hangt samen met je spanningsboog: geef steeds net genoeg informatie om je lezer nieuwsgierig te houden.
Beantwoord je vragen - Elk verhaal zit vol vragen, hints en verwachtingen: open plekken dus. Het is wat je lezer nieuwsgierig maakt naar de rest, of de open plekken nou voorbodes blijken te zijn voor de ontrafeling van het plot of slechts een red herring. Wat wel belangrijk is, is dat je al deze open plekken opvult (oftewel: alle eindjes aan elkaar knoopt). Doe je dat niet, dan wordt je verhaal voor de lezer een ontzettend onbevredigende ervaring. Ga dus actief op zoek naar al je open plekken, en houd bij of je ze ook weer hebt opgevuld.
Pauwen - Pauwen? Pauwen! Tekst die mooischrijverij is, maar zelf niets toevoegt aan het verhaal. Prachtig geschreven, ja, je verdient een pluim, maar het is irrelevant en kan niet blijven staan. Hoe op te sporen: vraag je bij elke scène (of zelfs elke alinea) af of hij iets aan het verhaal toevoegt. Zo niet? Schrappen!
Toeval - Sommige dingen in een verhaal zijn te mooi om waar te zijn. Vraag je bij alles af: hoe waarschijnlijk is dit? Als dingen wel erg toevallig zijn (je hoofdpersonage moet een erg specifiek plantje hebben om verder te komen, en net op dat moment struikelt hij er bijna over), probeer dan of je een oplossing kunt vinden die minder toevallig is.
Show, don’t tell - Tell, don’t show - Dit is een moeilijke balans. In principe wil je je verhaal schrijven op zo’n manier dat het realistisch aanvoelt en van het blad lijkt te stijgen, op zo’n manier dat het zich meteen in beelden in je lezers hoofd afspeelt. “Jantje stuiterde de trap af en rende meteen naar de open haard, waar cadeautjes uit zijn schoen puilden” leest ook gewoon veel interessanter dan “Jantje was nieuwsgierig naar zijn Sinterklaascadeautjes”. Maar zoek het evenwicht. Hoewel ‘t belangrijk is dat ze het doet, we hoeven echt niet te weten welke handelingen Mieke allemaal uitvoert om haar boterham te smeren - zolang ze te eten krijgt, is het allemaal prima. Het komt allemaal neer op dit: wat is relevant? Het is niet relevant hoe Mieke haar boterham smeert, wel is het relevant dat Jantje een heel vrolijk kind is/was.
Denk hier zeker aan bij zoen- of seksscènes. Als het voor je personage relevant is om bepaalde details op te merken of heel erg geconcentreerd te letten op hoe hun tongen nu eigenlijk tegenover elkaar aan het bewegen zijn - by all means, bechrijf het in geuren en kleuren. Maar je hoeft echt niet elke keer in tien regels uit te leggen hoe ze elkaar staan af te likken.

Baardaap
Baardaap

Baardaap is offline

[45]
Baardaap zei op 6 aug 2015 - 22:38:
Over dat perspectief; ik worstel er zelf soms mee, vooral in dialogen en zo. Waardoor het me opvalt dat er ook in boeken (d.w.z. professionele uitgaven en vaak ook in de zoveelste druk) soms dialogen zijn waarin je als lezer wel eens het spoor bijster kunt raken.

Het is ook gelijk wat mij ergert aan veel recente films; bij een dialoog stuitert het beeld tussen de close-ups van de pratende hoofden heen en weer.

Een goede dialoog schrijven - zowel inhoudelijk als qua vorm (d.w.z. alles om het gesprokene heen) - is voor mij het moeilijkste wat er is; kudo's voor diegenen die dat schijnbaar moeiteloos kunnen.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 7 aug 2015 - 23:30:
Time flies when you're having fun, en zo brak ook dag vier van FanFic Reviseert aan. Vandaag gaan we weer specifiek op een reviseerlaag in, en wel de personages. Hoe krijg je ze nou realistisch? En hoe kun je ervoor zorgen dat je wereld door je personages tot leven kom? Je kunt het vandaag allemaal leren.

***
Namen - De naam van je personages is heel belangrijk. Je lezer kijkt er het hele verhaal tegenaan, en bovendien ga je je personages ook bij z’n naam onthouden. Maar alsjeblieft, for the love of the great almighty cookie monster, geef ze normale namen. Een naam als Ebony Dark'ness Dementia Raven Way zegt natuurlijk heel veel over het personage, maar is het een realistische naam? Nee, en dat doet afbraak aan de realisme het verhaal. Gelukkig bestaan er prima tools voor. Scrivener heeft een ingebouwde name generator, en anders kun je terecht op Behind the Name.
Diversiteit - Het is natuurlijk heel makkelijk om een personage te schrijven dat heel erg op jou of het heersende schoonheidsideaal lijkt. Maar weet je wat het ook is? Dodelijk saai. Fanfic, maar ook andere fanfictionsites en zelfs boeken (kijk maar eens op de YA afdeling), staat vol met steeds maar dezelfde, roomblanke, slanke, een tikkeltje eigenzinnige buitenbeentjes. Kijk eens kritisch naar je personages. Hoe divers zijn ze? Niet heel erg? Verander het dan! Niet iedereen hoeft knap, slank, blank, honderd procent gezond of hetero te zijn. Er zijn legio opties om wat diversiteit aan te brengen.
Tekortkomingen - Iedereen heeft tekortkomingen. Jij, ik, J.K. Rowling en zelfs freaking Queen Elisabeth. Realistische personages hebben ze dus ook. De meeste fanfictionpersonages niet, en dat is doodzonde. Ga dus na of jouw personages een goede balans van positieve en negatieve eigenschappen zijn (niet alleen op papier, maar ook in het verhaal). Blijkt dat niet zo te zijn? Geen nood! Er zijn hele handige tools beschikbaar waarmee het maken van een gebalanceerd personage makkelijker wordt.
En zeggen dat ze die tekortkomingen hebben, is niet genoeg. Je kan wel zeggen dat de omringende personen haar als egoïstisch ervaren, maar als ze heel het verhaal lang heel erg nobel is en andere mensen voor zich zet, is ze dat dus niet.
Soms maken tekortkomingen personages heel onprettige mensen, of toch mensen met een heel onprettige kant, maar dat hoort erbij. De beste vriend is misschien een lieverd, maar kan venijnig uit de hoek komen. De love interest kan dan wel heel gentlemanly zijn, maar dat zijn ze ook alleen maar als er iets in zit voor hen - misschien laat hij mensen die hem nodig hebben wel keihard stikken als hij er niets uit wint.
Mensen zijn niet per definitie helemaal goed en helemaal perfect en helemaal leuk - mensen zijn soms klootzakken, bitchen, truttenbakken; en bedenk je ook dat populaire personagestereotiepen zoals “de bitch” meer inhoudt dan je personage af en toe iets gemeen/venijnig te laten zeggen. Het houdt meer in dat dat en heeft vaak een heel gegronde reden.
Out of character (OOC) gedrag - Hiervoor moet je je personagebeschrijvingen nog eens goed doorkijken. Kijk kritisch naar alles wat je personages zeggen en doen. Klopt het met hoe je ze in je hoofd hebt? Gedragen ze zich consequent (met zowel die beschrijving als met het plot - character development is immers heel belangrijk)? Zo niet, dan moet je het aanpassen!
Aanwezigheid - Soms heb je personages die plotseling zonder uitleg niet meer terugkomen in het verhaal. Dit kan allerlei redenen hebben, bijvoorbeeld dat je tijdens het schrijven een ander pad bent gaan bewandelen dan je eerst voor ogen had. Ga daarom bij al je personages na wanneer we ze voor het eerst en laatst ontmoeten, en of de laatste ontmoeting een goede afsluiting is. Anders blijft de lezer uiteindelijk achter met een leeg gevoel en vragen.

Links
Character sheet
Heel veel character sheets
Personages beschrijven
Positieve en negatieve eigenschappen (klik op de link onderaan!)
Personality generator
100 eigenaardigheden
Hoe schrijf je bad guys
Psychiatrische aandoeningen
Geheimen generator
Motivatie generator
Interesse generator
Tekortkomingen generator
Familie generator
Vaardigheden generator
Random korte personagebeschrijvingen
Tips voor bepaalde personagetypes
Lichaamstaal spiekbrief
Nog meer lichaamstaal
Soorten huilen
Spiegelen (lichaamstaal)
Mannelijke personages schrijven
Angsten

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 8 aug 2015 - 10:23:
Die tips zijn echt zo goed.
Man, ik heb dit verhaal zo lang geleden geschreven dat het gewoon compleet veranderd wordt. Er zijn echt dingen waardoor ik me doodlach haha. Maar ja - de tips zijn super!

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 8 aug 2015 - 17:53:
-dubbel-

Maar ik kom er even achter dat UDDUA bijna 60K is, in plaats van 50K. Hihi.
Komt er nog zo'n coole post vandaag? En hoe gaat het bij jullie?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 8 aug 2015 - 18:13:
Als je je plot, personage's, omgeving en al die (leuke) zooi opgelapt/bijgeschaafd/bijgekleurd hebt, zit er jammer genoeg niets anders op dan achter je op te vegen. Taal. Foutjes, zinnen die niet lekker lopen, woorden die niet exact betekenen wat je wilt dat het betekent. Dit is waarschijnlijk waar je het meest concreet oplossingen voor kan zoeken, aangezien een groot deel van taal is vastgelegd in grammatica's en woordenboeken. Dat is echter niet alles. Hieronder een hele hoop dingen waar je best op moet letten.

***

Clichés - Ja hoor, daar heb je de clichés weer. Deze keer hebben we het echter niet over de zoveelste doodnormale wereldreddende wees, maar over taalclichés. Dat zijn afgesleten uitdrukkingen als hoog in het vaandel hebben, zo trots als een pauw, rood als een vuurtoren. Probeer ze te vermijden en zoveel mogelijk originele uitdrukkingen te verzinnen. Of zoals Kay zegt: GEEN CLICHÉS, WE ZIJN SCHRIJVERS FOR GOD’S SAKE!

Herhaling van woorden - Het komt vaak voor dat je bepaalde woorden heel vaak achter elkaar gebruikt. Bij sommige woorden (zoals het, en, dit etc.) ontkom je er haast niet aan, maar bij veel andere woorden kun je ze vervangen door een synoniem (synoniemen.net!) of een verwijswoord. Blijkt bijvoorbeeld dat je vaak “hij” gebruikt, dan zou je de naam van het personage kunnen gebruiken, of een beschrijving (“de blondharige”). Je kunt makkelijk zien hoe vaak je een woord gebruikt door het in de zoekfunctie van je tekstverwerker te gooien. Het woord wordt dan in de tekst gemarkeerd.

Onduidelijk taalgebruik - Zoals eerder al gezegd is: iets kan nog zo mooi en poëtisch klinken, maar als het de boodschap niet overbrengt moet het weg. Dat is namelijk wat je met je tekst wil: een boodschap overbrengen.

Verkeerd taalgebruik - Deze is lastig, want soms ben je er heilig van overtuigd dat je een woord wel goed gebruikt heb. Hou dit maar aan als stelregel bij het reviseren: zoek alles waarover je twijfelt op. Je constructie intikken bij Google is vaak al genoeg.

Te weinig variatie in je zinnen - Dit is een zin. Dit ook. Nog een zin. Veel zinnen. Ja, veel zinnen. Wat valt je op? Precies! Het leest vervelend! Probeer daarom lange en korte zinnen af te wisselen, dat leest veel prettiger. Dit is één van de redenen waarom je je verhaal hardop moet voorlezen, want een gebrek aan variatie in zinlengte valt dan meteen op. Hetzelfde geldt voor alinea’s, maar dat kun je meestal meteen zien.

Beschrijvingen - Beschrijving zijn mogelijk één van de lastigste aspecten van het schrijven. Als je te veel beschrijft, wordt je verhaal saai (probeer grote hopen bijvoeglijk naamwoorden dan ook te vermijden), maar als je te weinig beschrijft is het een stuk lastiger voor je lezer om zich het verhaal voor te stellen, en wordt deze er ook minder in meegesleurd. Ga na hoe het zit met de beschrijvingen in je verhaal. Zie je te veel of te weinig? Markeer het!
Belangrijke tip: probeer de beschrijving met je actie te verbinden, door ze in dezelfde zin te plaatsen. “Sirius stak de met kleurig geklede tovenaars gevulde straat vlug over. Zijn leren kisten kletsen op de kinderkopjes met elke stap die hij zette.”

Tijden - Let er goed op dat je de verschillende grammaticale tijden correct en consequent gebruikt. Wissel je niet per ongeluk van de tegenwoordige naar de verleden tijd? En als je stukken hebt waar je wel van tijd moet wisselen, controleer dan extra of je tijdsgebruik daar klopt.

Overbodig taalgebruik - Het komt vaak voor dat je hetzelfde meerdere keren beschrijft. Meestal is dat niet nodig. Let hierbij niet alleen op dingen die je meer dan één keer zegt, maar ook op pleonasmen (een eigenschap van iets samen met het ding zelf noemen: houten boomstam) en tautologiën (onnodige herhalingen: de verdwenen jongen is weg).

Formuleringsfouten - Formuleringsfouten zijn echte rotdingen, omdat ze vaak wel lijken te kloppen, maar toch echt fout zijn. De meestvoorkomenden zijn:

Foutieve samentrekkingen, waarbij de grammaticale functies van woorden niet kloppen (“Jaime heeft Cersei opgebeld en gezegd dat hij niet komt,” want Cersei is aan het begin lijdend voorwerp en aan het eind meewerkend voorwerp).

Foutive beknopte bijzinnen. In een beknopte bijzin staat geen onderwerp. Dat is correct, maar dan moet het onderwerp van de bijzin wel hetzelfde zijn als van de hoofdzin. (“In de bar aangekomen, was het bier op.” Hier lijkt het net alsof de bier is aangekomen.)

Contaminatie. Een verkeerde samenvoegen van woorddelen. (“overnieuw”, opnieuw of over, “uitprinten”, afdrukken of uitdraaien, “als leraar zijnde,” als leraar of leraar zijnde)

Dubbele ontkenning, twee ontkenningen in dezelfde zin. (“nooit niet”, “ontken dat ik niet”)

Incongruentie. Hierbij klopt het aantal van het onderwerp (enkelvoud of meervoud) niet met het werkwoord. (“De leerlingen heeft,” “De troep bizons hebben,” (verzamelwoord is enkelvoud!))

Fouten met verwijswoorden. Wanneer het verwijswoord niet bij het grammaticale geslacht van het woord past. (“Het meisje die.”)
Dat-als constructie. Een zin waarin dat en als meteen op elkaar volgen. (“Ik zeg dat als zij dat vindt…”)

Losstaand zinsdeel. Deze zien we heel vaak bij schrijfuitdagingen. Het zijn bijzinnen die niet aan een hoofdzin gekoppeld zijn. (“Je moet je jas aan. Omdat je anders kou vat.”)

Doorlopende zinnen. Twee aparte hoofdzinnen die zonder verbindingswoorden of interpunctie na elkaar staan. (“De regen bleef maar vallen hij kon niet meer droog naar huis.”)

Opmaak - Nu je toch bezig bent de puntjes op de i te zetten, kun je net zo goed ook even naar de opmaak van je verhaal kijken. Heb je overal dezelfde haakjes gebruikt? Dezelfde stijl hoofdstukaanduidingen? Als je woorden uit andere talen cursief maakt, heb je dat overal gedaan? Et cetera, et cetera.

Links
Kleding beschrijven
Zintuiglijk beschrijven
Beschrijvingstips
Online woordenboek
Synoniemen
Taaladvies
Meest voorkomende taalfouten
Samenstellingen
Interpunctie

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 8 aug 2015 - 22:17:
Bij maar loopt het nog niet zo vlot, want ik was vergeten dat deze week GISHWHES-week is (althans, toen we reviseert aan het plannen waren) en ben dus vooral daarmee bezig geweest.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 9 aug 2015 - 21:45:
Je hebt het gered tot de laatste dag! Woohoo! We hebben alle onderdelen van revisie nu eigenlijk wel behandeld. Je weet wat je aan moet met je plot, personages en taal. Hopelijk lijkt je verhaal een stuk meer op een kermis, door alle highlights die je hebt aangebracht. Top! Ook heb je hopelijk een hoop nieuwe ideeën opgedaan voor je verhaal.
Met andere woorden: het plan is er als het goed is. Dan is het nu tijd om het te gaan gebruiken.
Zie je first draft als een bouwval. Het geraamte staat er, maar je moet het flink opknappen voor het wat wordt. Geen zorgen, dat gaat helemaal goedkomen, want je hebt de afgelopen dagen immers een uitgebreid plan gemaakt! Dus pak dat plan, ga zitten en laat de renovatie beginnen!
Ja. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het verhaal is een bouwval, dus waar moet je in vredesnaam beginnen? Nou, het zal mijn persoonlijk een rotzorg wezen of je liever begint met de badkamer of de keuken, maar als echt geen idee hebt, is het begin misschien een goede suggestie. Zeker als je plot nog een flinke opknapbeurt nodig heeft, zou ik bij het begin beginnen, omdat het dan net wat makkelijker is om de flow goed te houden.
Zorg in ieder geval dat je twee schermen (of, als je liever met de hand schrijft: twee papieren) hebt. De één is het bestand waarin jouw second draft tot leven gaat komen. Meestal is dat gewoon een kopie (altijd alle oude versies bewaren!) van je bouwval, maar als je het fijner vindt kun je ook een leeg document pakken, en de stukken die je niet helemaal gaat herschrijven daarin plakken terwijl je bezig bent. De keuze is aan jou. Het andere scherm/papier is je plan, of dat nou je digitale revisie is of scans van die op papier.
En dan is het typen geblazen. Veel meer kan ik er ook niet over zeggen. Je bent een schrijver, dus je kunt het vast.

Nu gaan we iets heel leuks doen. We gaan namelijk gebruik maken van één van de tofste verhaaltechnieken die er in de schrijversdoos zit: de flash forward.
Je hebt keihard gewerkt. Bloed, zweet en tranen uitgespoeld over je toetsenbord. Maar nu is het eindelijk zover: je langverwachte second draft is klaar. Je eens zo krakkemikkig bouwval is veranderd in een waar paleisje (afhankelijk van je renovatievaardigheden. Het zou natuurlijk ook een iets minder krakkemikkig bouwval kunnen zijn.).
Maar nu? Posten? Naar een uitgever rennen en de nieuwe E.L. James worden (alsjeblieft niet, ik smeek het je!)? Nou… wacht nog maar even.
Je verhaal is nu een second draft, en dat is een heel stuk verder dan de meeste fanficties ooit komen. Bravo! Maar nu je verhaal enigszins toonbaar is, mis je nog één belangrijk punt: feedback.
Je kunt nog zo goed zijn in reviseren, maar er zullen altijd punten blijven die je mist. Wat je nodig hebt om je verhaal écht goed te maken, is een extra, vers paar ogen. Nee, niet letterlijk, dus stop die scalpel nog maar even weg. Ik bedoel natuurlijk een bètareader!
Maar hoe vang je nou een bètareader? Bètareaders zijn mystieke wezens met harten van goud, die belangeloos bij het maanlicht je verhaal lezen en het volgekalkt met commentaar (bloed als inkt is daarbij optioneel) retour sturen. De eenvoudigste manier om een bètareader aan te roepen, is meestal door het vriendelijk te vragen (daar heb je vrienden voor, maar ook een speciaal account gerund door jullie favoriete team), hoewel bloedoffers (eventueel met toevoeging van bijvoorbeeld boeken of chocola) doorgaans ook worden geaccepteerd.
Met het commentaar van je bètareader kun je dan weer gaan herschrijven. Wat een feest.

Maar dan.

Tik je de woorden “THE END”.

En ben je eindelijk…

Klaar.

(en als ik nu met mijn vingers knip, keer je terug naar het heden)

Baardaap
Baardaap

Baardaap is offline

[45]
Baardaap zei op 10 aug 2015 - 17:41:
Aankondiging; ik ga zeer binnenkort (in een nieuw hoofdstuk van een FanFic alhier) een in dit topic gestelde fout maken. En op iets langere termijn herhaal ik die fout in het zelfde verhaal nog een keer, maar dan erger.

Het zal er althans heel erg op lijken

"some rules are meant to be broken"

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 10 aug 2015 - 17:47:
Dat had je hier echt niet moeten posten, maar oké.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 10 aug 2015 - 17:56:
Eh. Wut.



1 2 3 4