Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic IV

Het Algemene Schrijftopic IV

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 11 mei 2016 - 6:37:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen fanficties
Eerste schrijfsels



Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 25 nov 2016 - 18:57:
Als je een verhaal zou schrijven waarin een van de hoofdpersonages een geheime identiteit heeft, hoe zou je het dan schrijven dat de lezer het niet meteen doorheeft? Stel dat ze stiekem een superheld zijn of een superschurk, hoe zou je dat aanpakken?

(Ik kan het advies gebruiken, maar ik vind het ook gewoon een interessante vraag. We zouden elkaar meer schrijfgerelateerde dingen moeten vragen.)

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 25 nov 2016 - 19:52:
Ik zou het schrijven als een apart personage denk ik. En dan op gegeven moment dingetjes erin gaan verwerken waardoor de lezer gaat denken van "hmm, zou het...?"

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 26 nov 2016 - 21:53:
Leuk Kay!
Doet me een beetje denken aan Once Upon A Time.

Ik zou de hoofdpersonage gewoon schrijven zoals je em bekend wilt en dan soort schuingedrukte stukjes met de ervaringen als superheld en dan trekjes als stopwoordjes bijvoorbeeld Laten overeenkomen ^^

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 3 dec 2016 - 21:07:
Even iets helemaal anders; nu ik regelmatig m'n period krijg, heb ik gemerkt dat ik tijdens die week echt NUL creativiteit heb en dus ook vrij weinig schrijf.
Zijn er nog mensen die dat hebben? Any tips? (':

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 3 dec 2016 - 22:42:
@Kay: ik kan je daar niet echt mee helpen. Want ik ben juist heel creatief in mijn period week. Komt door de boost van hormonen. Ik ben ook veel sportiever in mijn period week.
Misschien een tip om gewoon alleen te lezen. En jezelf niet te dwingen om te moeten schrijven.

RivLovee
RivLovee

RivLovee is offline

[626]
RivLovee zei op 4 dec 2016 - 10:26:
Ik moet al mijn gedichten voor Sint vanmiddag nog schrijven, en honestly, rijmen is niet écht mijn sterkste kant, dus dit was toch wel erg goede planning Vera.

@ Kay, same. Wij hebben allemaal homeopathische middeltjes voor dingen zoals dit, dus dat kan je altijd proberen..? Het werkt alleen niet altijd, en het is zonde je geld er uit aan te geven. Dus idk!!

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 4 dec 2016 - 21:34:
@Kay: ik heb dat ook. #twinning
Yara heeft wel een goed punt; ik zou 't niet proberen te forceren en gewoon dingen doen die fijn zijn. Lezen, gamen, whatever. Jezelf vrij geven van de prestatiedruk. Period week is echt de ultieme self-care week.

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 26 dec 2016 - 2:33:
ben bezig met een kerstfluff cadeautje voor kay, maar het is half drie en k ben moe, maar het is zo fijn lekker bezig te zijn. ik schrijf bijna alleen maar over dit ship maar het is zooooo fijn

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 3 jan 2017 - 12:22:
Hebben jullie dit ook wel eens? Dat je een goed idee krijgt voor een nieuwe fic of een SA en dat je dan even op bekende FanFic sites gaat kijken of er niet al 100 fanfics over zijn geschreven. En dat je er dan achter komt dat alle ideeën al zijn geschreven die je maar kon bedenken en dat je dan random een fic eruit pakt en die begint te lezen. En dat je er dan achter komt dat al die fics zooooooo slecht zijn en je dan denkt "oh, ik kan dat veel beter!" En dat je dan alsnog die fic gaat schrijven. 'Cause I have that all the time.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 7 jan 2017 - 23:11:
Jeeeeeeeep.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 8 jan 2017 - 8:42:
Eigenlijk echt nooit. Behalve wanneer ik een bepaalde trope of au wil schrijven, maar daarvan weet je gewoon dat het al superveel gebruikt wordt.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 15 jan 2017 - 0:12:
Ik heb besloten dat ik dit jaar ga proberen elke week een kort verhaal te schrijven. En dan met op maandag een ideeën-deadline, op woensdag of donderdag in ieder geval een concreet idee/plan en dan proberen dat voor zondagnacht uit te werken. Het chille is dus dat ik per week kan bekijken hoeveel tijd ik denk te hebben, en als het er de ene week niet zo uitkomt als ik wil, heb ik de week erop weer een volledig nieuwe kans, dus ik hoop heel erg dat dit me uit m'n writersblock gaat trekken.
Zijn er nog meer mensen met zulke nieuwjaarsvoornemens? Meedoen mag natuurlijk ook, dan kunnen we elkaar motiveren en achter de broek zitten

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 15 jan 2017 - 14:40:
Dat is best een tof idee, Daan!
Ik wil voornamelijk weer aan m'n lopende verhalen werken, dus ik denk dat m'n voornemen is om elke dag een uurtje te schrijven. Dat is tot nu toe al moeilijk genoeg :')

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 15 jan 2017 - 18:45:
Ik begon ook meteen lekker door weer stukken Zijn ogen (dat verhaal met Teddy en Sirius en wisselende tijden) in te gaan typen :' Had een tijd lang dat verhaal een beetje afgeschreven en helemaal geen motivatie om ermee verder te gaan, maar ik vond gister toch een paar oké stukjes. Misschien dat ik ga proberen dat toch af te maken, moet even kijken.

xCalPal
xCalPal

xCalPal is offline

[20]
xCalPal zei op 25 jan 2017 - 19:15:
Oké, hi, ik ben al ontzettend lang niet meer online geweest, maar ik wil het schrijven weer oppakken.
Een paar dagen geleden vond ik dit topic en i need help. Basically, ik schreef altijd kleine (en dan meestal ook nog fanfic-gerelateerde) dingetjes, als shots en zo, maar meer dan 10k kreeg ik gewoon nooit op papier. Het punt is nu dus, dat ik eigenlijk een original wil gaan schrijven, maar, like, een écht, groot verhaal. Ik ben al wel vaker begonnen met het uitzetten van zo'n verhaal, maar dat liep altijd in de soep. Het eerste idee en de drie hoofdpersonen zijn er al (met characters sheets en foto's en hele mappen met aantekeningen en al, want plannen, plannen, plannen, anders komt het bij mij echt niet goed), alleen ik ben er laatst achtergekomen dat mijn verhalen steeds vastlopen omdat ik op een gegeven moment gewoon niet meer weet wat nu precies de volgende stap in het verhaal is, wat de personages nu moeten gaan doen of hoe het verhaal zal gaan eindigen (wat de uiteindelijke "clue" wordt, zeg maar, waar alles samenkomt), waardoor ik de hele draad kwijtraak, ter plekke iets moet gaan bedenken (wat uitloopt in niets) of iets dergelijks. Vooral die clue, daar gaat het bij mij altijd mis.
Dus als iemand überhaupt mijn bovenstaande verhaal een beetje begrijpt, ik vraag eigenlijk het volgende:
1. Hoe werken jullie je verhalen uit, als jullie dat al doen?
2. Wat is volgens jullie de meest efficiënte manier om een verhaal uit te werken? (bijv. maken jullie een tijdlijn van elk hoofdstuk, of alleen de belangrijkste gebeurtenissen, of tja, weet ik veel)
3. Zijn jullie verhaalideeën ook altijd echt het begin van het verhaal (Eric wil een dierenwinkel beginnen en er zal iets in die dierenwinkel fout gaan maar ik weet nog niet wat) of zijn jullie meer het type dat echt een idee krijgt voor een probleem dat zich naarmate het verhaal vordert oplost (Eric heeft stiekem een draak in het magazijn van zijn dierenwinkel en op een dag wordt de draak ontdekt door de burgemeester van de stad, wat nu?)? Want die tweede heb ik dus nooit, en dat is soms belachelijk frustrerend.

Alvast bedankt (':



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19