Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FanFic Reviseert

FanFic Reviseert

1 2 3 4
MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 30 juli 2015 - 1:35:
Lieve FanFic’ers,

Met trots presenteren wij, het adminteam, FanFic Reviseert! Je kent het vast wel: je begint enthousiast aan een verhaal, schrijft er duizenden woorden aan, maar laat het vervolgens verstoffen op de (digitale) plank. Je kijkt er niet meer naar om, want verbeteren is veel werk, en je arme verhaaltje wordt er maar niet beter op. Daar kun je nu verandering in brengen!

Wat is Reviseert?
FanFic Reviseert is een week waarin we aandacht zullen besteden aan het schaven, slijpen en polijsten van een verhaal. Dat kan een verhaal zijn dat je tijdens een van de NaNoWriMo's hebt geschreven, maar mag ook gerust een ander zijn. Het is de bedoeling dat iedereen aan zijn eigen verhaal werkt - het is dus niet zoals bij FanFic Feedback: dit keer ben je je eigen editor. Het adminteam zal tijdens deze week tips & tools aanreiken om jullie te helpen en motiveren.

Wanneer gaan we reviseren?
Van 3 t/m 9 augustus.

Verder nog belangrijk
We organiseren FanFic Reviseert in principe maar 1 keer, omdat het vooral zal draaien om de dingen die we jullie gaan leren - en dat hoeft maar 1 keer. Zelfs als iets je zou ontglippen, kun je dit topic altijd nog eens nalezen.
More details coming soon!

Tijd om je inner editor wakker te maken uit zijn winterslaap!

Love,
Bodine, Daan (xDevilBitch), Dezh (xNadezhda), Elise (Eliros), Julia (MoonRocker) en Kayley



Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 30 juli 2015 - 1:37:
Time to kick Jaimy's ass.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 30 juli 2015 - 1:40:
Ik ga Kingdom reviseren want die heb ik tijdens Schrijft altijd gewoon gepost zonder na te kijken (want tijdens Schrijft/NaNo edit je niet, zoveel tijdverlies). Dusseh, ja.
Ik hoop dat jullie er ook zin in (gaan) hebben.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 30 juli 2015 - 9:34:
*huilt zachtjes* ik ben op vakantie...
Maar ik ga zeker alles teruglezen :3

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 30 juli 2015 - 12:12:
Ik ga bezig met wat ik tot nu toe van Zijn ogen heb (en hopelijk een fatsoenlijke titel verzinnen). Waarschijnlijk/hopelijk kan ik daarna ook beginnen met posten

Edit: Of ik ga Dromen doen, want dat ligt al ruim een jaar klaar te zijn, en daar schort nog een heleboel aan.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 31 juli 2015 - 17:40:
Mag je hierbij ook een verhaal, like, herschrijven? Want eigenlijk zou het best cool zijn om mijn eerste fic die écht af is (UDDUA) eens goed te herschrijven.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 31 juli 2015 - 17:41:
JA CYN DOE DAT PLEASE

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 31 juli 2015 - 17:42:
Er staan genoeg fouten in en het kan ZOVEEL BETER. And well - story still got my heart.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 31 juli 2015 - 17:50:
Reviseren is herschrijven.
Dus dat mag zeker.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 31 juli 2015 - 17:50:
Natuurlijk mag dat, Cyn. (:

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 1 aug 2015 - 21:58:
Dan ga ik dat doen! Exiteeed

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 3 aug 2015 - 14:23:
Welkom bij FanFic Reviseert, our precious little ducklings. Dat gezegd zijnde, dit gaat geen wandeling door het park of een stuk taart worden (Engelse uitdrukkingen vertaald is zo cringe). Om je werk góed te kunnen reviseren, moet je drie dingen zijn: objectief, hard, en bereid gigantische aanpassingen te maken als je fouten en/of problemen vindt.

En nu we dat achter de rug hebben, ga ik jullie de harde waarheid vertellen: er is niet één manier om te reviseren. Er is geen vijf-stappenplan waardoor je verhaal plots de volgende New York Bestseller wordt. Ik kan jullie niet drie tips geven waardoor je alle fouten uit je tekst kan scannen.
Want reviseren is persoongebonden en manuscriptgebonden.

Wat voor mij werkt, werkt daarom nog niet voor jou. De manier waarop Neil Gaiman zijn drafts opknapt tot de mindfucky meesterwerken die ze zijn, zou er bij John Green voor zorgen dat TFIOS een treinramp wordt.

Dus wat gaan wij doen? We gaan jullie uitleg geven over zoveel mogelijk manieren om te reviseren, en we hopen dan dat jullie ontdekken welke bij jullie passen. Dat wilt nog niet zeggen dat ze bij elk verhaal werken. Bij meer gecompliceerde verhalen ga je niet hetzelfde te werk kunnen gaan als die simpele high school au die je op een weekje tijd neergepend hebt.

Laten we vooral niet al te lang bij de theorie blijven hangen. Daar komen jullie immers niet heel ver mee.

Ben je er klaar voor? Heb je je dekentje en je kom thee bij je staan? Ben je er mentaal en emotioneel klaar voor jezelf en je schrijven zo kritisch te bekijken dat het je energie gaat aftappen en je moed de grond in gaat hameren?

Dan gaan we nu van start!

Liefs,
Jullie team (Kayley, Daan, Bodine, Julia, Dezh, Dorien en Elise)

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 3 aug 2015 - 14:28:
Om te beginnen, willen we graag weten waar jullie mee aan de slag gaan. We denken dat de onderstaande vragen min of meer alles bedekken wat we zouden willen weten - wat je zelf denkt dat mis is met je eerste draft/manuscript gaan we aan het einde vergelijken met wat je uiteindelijk veranderd hebt, digitaal vs geprint heeft andere werkmethodes, etc.

Uiteraard moet je dit niet elke keer doen als je gaat reviseren, alleen deze éne keer nu we ‘t op het forum doen - tenzij je het fijn vindt dat voor jezelf te doen. Je moet vooral doen waar je je warm en fuzzy door voelt.

Titel verhaal:
Aantal woorden:
Wanneer heb je het geschreven (en waarvoor, bv. NaNo/Schrijft):
Wat denk je zelf dat er vooral slecht/niet goed aan is:
Ga je digitaal of geprint reviseren:


Bij deze laatste willen we wel even wat meer zeggen. Of je ‘t nu op je computer/laptop verbetert of het afdrukt en er zo mee aan de slag gaat, geen van de twee is superieur tegenover de andere. Maar er zijn wel voordelen aan de ene of de andere die z’n tegenhanger niet heeft.

Digitaal heb je veel meer ruimte om aan de slag te gaan, dingen herordenen, kan je je fouten aanduiden en commentaar makkelijker aanpassen, en je kan het allemaal beter samen houden.

Geprint merk je je fouten in taalgebruik, spelling, grammatica en dergelijke makkelijker op. Het leest veelal ook makkelijker dan op een fel beeldscherm, en je kan het overal doen - op de bus, terwijl je aan ‘t eten bent, als je op de bank ligt, whatever, really.

Ons maakt het niet uit welke je kiest - ga voor de manier die je denkt dat je het beste ligt.

TIP: als je besluit geprint te reviseren, print je werk dan uit met een behoorlijke regelafstand. Op die manier kun je makkelijker fouten markeren, en heb je ook ruimte om korte aantekeningen te maken.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 3 aug 2015 - 17:54:
Digitaal reviseren kun je natuurlijk in good old Word doen. Het heeft in principe alle opties die je nodig hebt: highlights en comments. Maar er is legio schrijfsoftware beschikbaar die nog veel meer kan.

Scrivener is mijn persoonlijke favoriet. Het is niet bedoeld als software die een kant en klaar boek uitpoept (hoewel je je verhaal wel in verschillende formaten, waaronder als een standaard manuscript, word document of pdf kunt exporteren), maar als een schrijfstudio.

Je research, je personagebeschrijvingen, je verhaal zelf: je kunt het allemaal opslaan in één Scrivener-bestand. Scrivener werkt namelijk als een database, met mappen en bestanden. Als je wil kun je van ieder hoofdstuk een map maken, met van iedere scène een apart bestand (die je, als je wil, zo achter elkaar kunt lezen). Je kunt ook het verhaal in één groot bestand zetten. Wat je maar handig vindt.

Maar waar Scrivener echt begint the shinen, is bij reviseren. Je kunt met een oneindige hoeveelheid tags allemaal informatie over je stukken vastleggen (POV, personages, mood, locatie, wat je maar wil) en zo bijvoorbeeld eenvoudig alleen de stukken uit een bepaald POV of met een bepaald personage zien. Ook kun je makkelijk aangeven welke status je stuk heeft (first draft - to rewrite etc.), is er een erg uitgebreide commentfunctionaliteit en kun je met één druk op de knop een oude versie van je bestand opslaan, voor je gaat editten.

Ook ideaal: er is een splitscreenfunctie, waardoor je bijvoorbeeld je gekleurde revisiebestand (komen we zo op) naast je te herschrijven hoofdstuk kunt openen.

Scrivener (klik op “Download for Windows (of Mac, als je dat gebruikt)) is niet gratis (normaal zo’n 35 euro (studentenkorting!), als je NaNo hebt gewonnen 20), maar ze hebben wel een trial-versie van 30 gebruiksdagen. Voor reviseert is dat meer dan genoeg, en daarna kun je altijd nog kijken of je het wil blijven gebruiken.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 3 aug 2015 - 22:06:
titel verhaal: i've come to burn your kingdom down.
aantal woorden: in word telt het momenteel net iets meer dan 25k, maar het is nog lang niet af.
wanneer heb je het geschreven: tijdens fanfic schrijft twee.
wat denk je zelf dat er vooral slecht/niet goed aan is: ik heb het tijdens schrijft echt nauwelijks nagekeken, dus er zitten vrij veel schrijffouten in; ik denk ook dat ik iets te veel vertel in plaats van het te laten zien, en ik ben over het algemeen heel ontevreden over bepaalde dingen.
ga je digitaal of geprint reviseren: digitaal, want onze printer is stuk.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 4 aug 2015 - 10:22:
Ter inspiratie.
En ga nu allemaal ons formuliertje invullen en als de wiedeweerga reviseren! of wacht nog maar even met het reviseren, want daar gaan we nog in detail dingen over uitleggen



1 2 3 4