Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » [500] Uitleg- en praattopic

[500] Uitleg- en praattopic

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 aug 2015 - 10:35:
Achter de schermen staat het nooit stil, dus hier zijn we weer, met een nieuw idee!
Benieuwd? Lees dan maar snel verder.

Je kan zoveel denken, praten, lezen, léren over schrijven; je schrijft pas als je je effectief neerzet en woorden op papier/Word zet. Dat is schrijven.
En je schrijft je verhaal niet in één keer. Dat zou zijn als een olifant in één hap doorslikken. Je schrijft woorden die zinnen worden die paragrafen worden die hoofdstukken worden.
Kortom: woorden schrijven. Dat maakt je een schrijver.

Wij hier bij FanFic hebben daarom een nieuwe challenge bedacht.

W A T
De 500 Challenge gaat elke dag van elke week van heel het jaar plaatsvinden en elke dag zullen we je uitdagen 500 woorden te schrijven.
We zullen je ook elke dag een prompt geven om je op weg te helpen.

Dit is geen wedstrijd. We zullen een lopend klassement houden, en punten verdien je zo: +1 voor elke dag je meedoet, +0,1 voor elke keer je inzending precies 500 woorden bedraagt, en +2 voor elke keer je heel de week meegedaan hebt
Er zijn geen prijzen aan verbonden, maar we doen dit wel voor een heel specifieke reden die ook wel als beloning telt...

... van schrijven word je een betere schrijver.
Misschien denk je huh?, misschien denk je duh!, maar het zit zo: van veel schrijven leer je, zelfs als je er geen feedback op krijgt (want daar doen we hier dus niet aan mee). Van veel schrijven leer je jezelf eveneens de gewoonte om elke dag te schrijven aan.
Als je aan NaNo meegedaan hebt, zul je vast wel weten dat het veel makkelijker is om elke dag een beetje te schrijven dan er op één dag 5K uit proberen persen.

500 woorden per dag kunnen op zo'n dertig minuten geschreven worden (met de hand). Dat is weinig. Dat is één blad in Word, afhankelijk van je lettertype. Daar ben je zó aan.
De moeilijkheid zit hem dan ook niet in de dag zelf, maar in het idee dat je elke dag gaat schrijven, voor weken aan een stuk. Consistentie.
Na een week zit je aan 3,5K. Na een volledig jaar aan 182,5K. Gigantisch, toch? En dat allemaal met maar 500 woorden per dag.

D E T A I L S
- je moet 500 woorden schrijven; we werken met een 10%-regeling, dus je mag er zo'n 50 woorden boven of onder zitten.
- je 500 woorden post je in het topic, anders telt het niet, maar... je mag zelf kiezen of je ze eerst met de hand schrijft, het hoeft geen fanfiction te zijn, en we gaan het niet voor je nakijken.
--> het gaat dus meer om het proces van het schrijven dan het eindresultaat.
- schrijven aan één van je verhalen en 500 woorden daarvan hier posten, mag echter niet!
- elke week zal iemand van het team de prompts verzorgen, maar... we hopen dat zodra dit ingeburgerd is we ook gasthosts kunnen krijgen (jullie dus!)
- er zijn geen verplichtingen: doe je één dag op de week mee, móet je niet de andere dagen ook meedoen. Maar we hopen van wel.

- als je het een dag niet online krijgt, stuur ons een foto op Whatsapp en dan weten we dat je het wel geschreven hebt.
- op maandagen om 12:00 valt de deadline voor late stukjes inleveren.

L I N K S
Klassement en een verzameling van links naar alle weken (afgelopen en lopend) vind je hier.

Ga de uitdaging aan! Maak van jezelf een betere schrijver! Doe mee!

Veel <3'tjes
Bo, Daan, Dezh, Do, Elise, Julia en Kayley



Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 aug 2015 - 10:45:
Bo en ik gaan trouwens de uitdaging aan om 365 dagen na elkaar 500 woorden te schrijven, omdat het kan/we gek zijn.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 16 aug 2015 - 10:58:
Jaaaa ik ga het ook gewoon proberen. Count me in
Maar het kan dus aan een verhaal, maar je zou ook allemaal stand alones en shots kunnen maken?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 aug 2015 - 11:04:
In principe wel, maar het is de bedoeling dat je hier maar 500 woorden schrijft. En je moet ze wel hier posten. Dus of aan je verhaal werken dan zo'n goed idee is...

Je mag trouwens wat je hier schrijft ook in een fanfic op je profiel gooien, zelfs als het geen fanfiction is. Dit telt zoals schrijfwedstrijdinzendingen.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 16 aug 2015 - 12:07:
Ooh maar dat is tof. Dan maak ik gewoon een fanfic aan voor dit en dan allemaal mini stand alones.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 16 aug 2015 - 16:57:
Ik wil wel meedoen. Maar ik ga wel verder met een verhaal. Want anders moet ik elke dag een one shot verzinnen en dat werkt niet erg motiverend bij mij.:3
Maar wat een superidee!

Merula
Merula

Merula is offline

[230]
Merula zei op 16 aug 2015 - 17:20:
Moet je je in het andere topic aanmelden of hier? O, laat maar... Wij moeten daar zeggen of we ergens aan mee willen doen en wanneer we tijd hebben... ^^' Ik durf voor de rest nog niets te beloven, maar dit wil ik best proberen! ^^
Wanneer het begint maakt mij niet uit. Ik vraag me nog wel af... Moet je elke dag hier wat schrijven of kan je wat je de vorige dag hebt geschreven dan ook nog schrijven, als je een dagje weg bent bijvoorbeeld? Eh... dat klinkt vaag... maar hopelijk snap je het. Telt het alleen als je het ook echt die dag post of kan je het later uittypen en de volgende dag nog posten? Of telt dat alleen als je een foto appt? En mag je woorden die je voor iets anders schrijft ook meetellen of moet het echt iets anders zijn?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 aug 2015 - 17:27:
Zolang je het hier post, telt het. Het mag niet (veel) meer zijn dan 500 woorden dus post niet heel je hoofdstuk hier. Als je niet kan bewijzen dat het die dag geschreven hebt als je het de dag erna post, telt het voor de volgende dag.
Je hoeft je nergens voor aan te melden/inschrijven, je post is een duidelijk genoeg teken dat je voor die dag meedoet.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 aug 2015 - 23:13:
UPDATE: we hebben het er nog eens over gehad, en we hebben besloten dat je niet aan een bestaand verhaal mag schrijven voor 500 - dat is eigenlijk niet de bedoeling hiervan.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 17 aug 2015 - 0:24:
Dan maak ik lekker allemaal stand alones en post ik die op FF en mijn profiel speciaal voor 500

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 17 aug 2015 - 3:19:
Waarom niet? Het gaat er toch om dat je 500 woorden per dag schrijft om een betere schrijver te worden? Dat kan toch ook aan een bestaand verhaal?
Nou laat dan maar hoor. Ik ga niet nog een verhaal starten.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 17 aug 2015 - 4:06:
Het is ook niet de bedoeling dat je hier een verhaal voor start. Het zijn losse stukjes die in principe niets met elkaar te maken hebben; een schrijfoefening/-opwarming.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 17 aug 2015 - 8:56:
Ja maar ik blijf niet gemotiveerd om elke dag een nieuw los stukje te schrijven. Dan weet ik bijv niks en dan zeg ik vanzelf wel tja laat maar hoor. Als ik aan een verhaal schrijf heb ik al een storyline en hoef ik niet elke dag na te denken van goh wat ga ik nu een schrijven. Ik hoef niet compleet iets nieuws te verzinnen.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 17 aug 2015 - 9:03:
Maar daar gaat het juist wel om, Jen. En bovendien krijg je prompts, zodat je niet helemaal uit het niets 500 woorden hoeft te spuwen.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 17 aug 2015 - 9:08:
Nou ik zie nergens staan dat het telkens een nieuwe opdracht moet zijm hoor.
Ik zie alleen staan dat de challenge bedoelt is om beter te schrijven. Als ik later schrijfster word *aha, shares head* schrijf ik niet elke dag een nieuw verhaal op. Dan ben ik bezig met 1 verhaal.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 17 aug 2015 - 9:16:
Dit gaat om schrijven als proces, niet het schrijven aan een verhaal, en om de gewoonte elke dag te schrijven. Zelfs al is het iets random.
En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan niet elke dag aan hetzelfde verhaal schrijven voor erg lang, dus als ik me dan maar aan één verhaal zou houden dan zijn er veel dagen (minstens drie per week) waarop ik niet schrijf. Dat heb ik nu ook en da terwijl ik drie actieve verhalen en een berg SA-ideeën heb.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10