Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » [500] Uitleg- en praattopic

[500] Uitleg- en praattopic

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 16 aug 2015 - 10:35:
Achter de schermen staat het nooit stil, dus hier zijn we weer, met een nieuw idee!
Benieuwd? Lees dan maar snel verder.

Je kan zoveel denken, praten, lezen, léren over schrijven; je schrijft pas als je je effectief neerzet en woorden op papier/Word zet. Dat is schrijven.
En je schrijft je verhaal niet in één keer. Dat zou zijn als een olifant in één hap doorslikken. Je schrijft woorden die zinnen worden die paragrafen worden die hoofdstukken worden.
Kortom: woorden schrijven. Dat maakt je een schrijver.

Wij hier bij FanFic hebben daarom een nieuwe challenge bedacht.

W A T
De 500 Challenge gaat elke dag van elke week van heel het jaar plaatsvinden en elke dag zullen we je uitdagen 500 woorden te schrijven.
We zullen je ook elke dag een prompt geven om je op weg te helpen.

Dit is geen wedstrijd. We zullen een lopend klassement houden, en punten verdien je zo: +1 voor elke dag je meedoet, +0,1 voor elke keer je inzending precies 500 woorden bedraagt, en +2 voor elke keer je heel de week meegedaan hebt
Er zijn geen prijzen aan verbonden, maar we doen dit wel voor een heel specifieke reden die ook wel als beloning telt...

... van schrijven word je een betere schrijver.
Misschien denk je huh?, misschien denk je duh!, maar het zit zo: van veel schrijven leer je, zelfs als je er geen feedback op krijgt (want daar doen we hier dus niet aan mee). Van veel schrijven leer je jezelf eveneens de gewoonte om elke dag te schrijven aan.
Als je aan NaNo meegedaan hebt, zul je vast wel weten dat het veel makkelijker is om elke dag een beetje te schrijven dan er op één dag 5K uit proberen persen.

500 woorden per dag kunnen op zo'n dertig minuten geschreven worden (met de hand). Dat is weinig. Dat is één blad in Word, afhankelijk van je lettertype. Daar ben je zó aan.
De moeilijkheid zit hem dan ook niet in de dag zelf, maar in het idee dat je elke dag gaat schrijven, voor weken aan een stuk. Consistentie.
Na een week zit je aan 3,5K. Na een volledig jaar aan 182,5K. Gigantisch, toch? En dat allemaal met maar 500 woorden per dag.

D E T A I L S
- je moet 500 woorden schrijven; we werken met een 10%-regeling, dus je mag er zo'n 50 woorden boven of onder zitten.
- je 500 woorden post je in het topic, anders telt het niet, maar... je mag zelf kiezen of je ze eerst met de hand schrijft, het hoeft geen fanfiction te zijn, en we gaan het niet voor je nakijken.
--> het gaat dus meer om het proces van het schrijven dan het eindresultaat.
- schrijven aan één van je verhalen en 500 woorden daarvan hier posten, mag echter niet!
- elke week zal iemand van het team de prompts verzorgen, maar... we hopen dat zodra dit ingeburgerd is we ook gasthosts kunnen krijgen (jullie dus!)
- er zijn geen verplichtingen: doe je één dag op de week mee, móet je niet de andere dagen ook meedoen. Maar we hopen van wel.

- als je het een dag niet online krijgt, stuur ons een foto op Whatsapp en dan weten we dat je het wel geschreven hebt.
- op maandagen om 12:00 valt de deadline voor late stukjes inleveren.

L I N K S
Klassement en een verzameling van links naar alle weken (afgelopen en lopend) vind je hier.

Ga de uitdaging aan! Maak van jezelf een betere schrijver! Doe mee!

Veel <3'tjes
Bo, Daan, Dezh, Do, Elise, Julia en Kayley



Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 17 aug 2015 - 10:18:
Nou ik die iig niet mee. Want ik weet zeker dat het me toch niet lukt om ellendig iets nieuws te verzinnen.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 17 aug 2015 - 10:20:
Jen, het is juist goed voor je schrijfers hersentjes om juíst aldoor iets anders te schrijven. En het hoéft niet elke dag <3 ik ga het wel proberen tho
Maar je kan ook bijvoorbeeld zeggen 'Avontuurtjes op Zweinstein' en aldoor wat anders schrijven over wie wat nu weer meemaakt. Je kan dromen doen, idk. Je kan ook allerlei fandoms door elkaar doen - alles kan, als het maar 500 woorden zijn en aparte stukjes.
Toch? ^^

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 17 aug 2015 - 10:51:
Je hoeft ook niet heel erg diep te denken over wat je schrijft. Een prompt zou er zo uit kunnen zien ("Personage A en personage B zijn Zweinsteinstudenten die 's nachts erop betrapt worden uit bed te zijn") en dan schrijf je 500 woorden over...

- wat ze aan het doen waren,
- of hoe ze er op reageren,
- of whatever je nog kan verzinnen.

En op 500 woorden krijg je echt wel dat uitgeschreven.

Het is ook een oefening op bondig zijn, trouwens, en op creatief omspringen met de ruimte die je hebt.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 17 aug 2015 - 10:55:
Ja maar elke dag een jaar lang?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 17 aug 2015 - 10:58:
Dit gaat waarschijnlijk langer doorgaan dan een jaar. Indefinitely.
En je móet niet elke dag meedoen. We hopen dat iedereen minstens de eerste drie weken elke dag próbeert mee te doen, want je leert nieuwe gewoontes aan op drie weken, maar niets is verplicht.

Rue
Rue

Rue is offline

[24]
Rue zei op 17 aug 2015 - 11:41:
Wat een fijn idee! Ik heb zoiets nog nooit volgehouden, maar ik ga het zeker proberen. c:

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 17 aug 2015 - 12:46:
Dit lijkt me wel een gaaf ding. Ik ga zeker mee doen.
Moeten het trouwens precies 500 woorden zijn? Mag je er bijv ook niet een onder zitten? Wat als je met 500 woorden midden in een zin moet stoppen?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 17 aug 2015 - 12:52:
Om en bij de 500 woorden, wel liever iets méér dan iets mínder though. (:

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 17 aug 2015 - 12:56:
Bij samenvattingen die je moest doen op school mocht je ongeveer 10 te veel, misschien is dat een idee?

mistyflower
mistyflower

mistyflower is offline

[118]
mistyflower zei op 17 aug 2015 - 15:22:
Ik wil het wel proberen. Beter leren schrijven, was namelijk de voornaamste rede dat ik begonnen ben aan een fanfiction en een account heb gemaakt....

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 17 aug 2015 - 16:26:
Ik vind en 10% regeling wel chill. Dus 50 woorden afwijken max

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 17 aug 2015 - 16:44:
10%-regeling is inderdaad chill.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 17 aug 2015 - 17:05:
Misschien dat het wel 10% was in plaats van 10 woorden, haha. Prima joh.

Hargbloem
Hargbloem

Hargbloem is offline

[13]
Hargbloem zei op 18 aug 2015 - 13:05:
Dit is echt een goed idee! Ik wil zeker proberen dit vol te houden. De laatste tijd lukt het me niet echt om regelmatig te schrijven, dus dit zal wel een uitdaging voor me worden.
Ik weet niet of dit al is genoemd in het topic, dan heb ik er misschien overheen gelezen, maar moeten die stukjes echt fanfictie zijn?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 18 aug 2015 - 13:08:
Nee, dat moeten ze niet zijn. Voor dit en de schrijfwedstrijd maken we een uitzondering op de alleen-fanfictieregel. (:



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10