Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Offtopic #244

Offtopic #244

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 30 aug 2015 - 9:35:
So. The weather?



YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 3 sep 2015 - 16:23:
Ander onderwerp!!

Iemand die met mij wilt skypen? I'm bored.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 3 sep 2015 - 16:29:
@zwartepietendiscussie. Het is echter wel zo dat de meeste mensen die erover klagen immigranten zijn. Ik heb dan zoiets, wie ben jij om op ons feest te gaan zitten zeiken? Daarnaast is volgens het verhaal de piet helemaal geen slaaf, maar die immigranten maken het zo om hun standpunt te versterken.

@yaar ik kom leider al een tijd niet meer in mn skype dus dat wordt hem niet

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 3 sep 2015 - 16:30:
@Iv; je weet je msn/hotmail wachtwoord niet? Want zo kan je ook in je skype komen. ^^

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 3 sep 2015 - 16:40:
@Iv: het zijn helemaal niet per se immigranten, maar kunnen ook geboren Nederlanders zijn met ouders, grootouders of overgrootouders die een ander land van herkomst hebben. En het gaat er ook niet om wat "het echte verhaal" is, want daar zijn honderden versies van, het gaat erom waar het op lijkt en hoe dat bepaalde groepen confronteert met een pijnlijk verleden.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 3 sep 2015 - 16:57:
Iv - de meeste mensen die de Pieten aankaartten waren Surinamers en Antillianen. Suriname is onafhankelijk, maar heeft natuurlijk wel een zwaar kolonialistisch verleden (als kolonie welteverstaan) en de Antillen zijn officieel nog steeds onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden. Het zijn dus absoluut geen immigranten.

En wat als het wel zo zou zijn? Misschien is het ons feest, ja, maar immigranten die hier wonen en elk jaar geconfronteerd worden met de Pieten hebben ook recht op de erkenning van hun probleem. Not to mention dat Piet in de negentiende eeuw werd verzonnen als page; toegegeven niet als slaaf, maar in die tijd was de slavernij nog maar nét afgeschaft en "page" kan net zo goed gelezen worden als een in die tijd politiek correcte versie van slaaf.

Sowieso zijn wij als blanke Nederlanders niet echt in de positie om te beslissen wat wel en niet offensive is, in dit geval.


Also @ Yara, ik heb atm geen Skype. Snorry (:

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 3 sep 2015 - 17:07:
@Dezh; geeft helemaal niet. Bo heeft zich al aangeboden.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 3 sep 2015 - 18:38:
Op de antillen vieren ze ook sinterklaas met pieten tho. Dus zo aangevallen zullen ze zich ook niet voelen. Daarbij, het is echt maar een heel klein groepje. Dan kunnen we alles wel gaan aanpassen, want ja een klein groepje is het er toch niet mee eens.

Ik snap dat het misschien pijnlijk kan zijn, maar het is een kinderfeest for gods sake

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 3 sep 2015 - 18:47:
Mijn Antilliaanse familie heeft inderdaad geen problemen met Sinterklaas en viert het zelf ook met Zwarte Pieten, maar dat zíj het niet als een probleem ervaren, betekent niet dat dat dan maar voor de hele groep zo is/moet zijn. En ik denk dat je het formaat van de groep wel onderschat, Iv. En met dit soort pijnlijke kwesties is het júíst belangrijk dat je ook kleinere groepen in acht neemt.

En het is ook een kinderfeest, dat is de essentie ervan, dus wat maakt het dan uit dat we de Pieten veranderen als mensen daar gelukkiger van worden?

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 3 sep 2015 - 18:55:
Okay, ik snap je standpunt, maar waarom nu opstaan? Het feest wordt al weet ik hoeveel jaar gevierd, de slavernij is al tientallen jaren afgeschaft? Waarom nu opstaan? Dat snap ik dus niet. Als je er zo'n probleem mee hebt, had het dan eerder aangegeven. Er is nu zoveel tegenstand, omdat het al zo ingeburgerd is dat de pieten zwart zijn. Wij nederlanders zijn over het algemeen niet heel goed met verandering

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 3 sep 2015 - 19:06:
Ik wil niet veel zeggen, Iv, maar de discussie loopt al minstens sinds de Tweede Wereldoorlog. Dat houdt in dat er minder dan een eeuw na de invoering van Zwarte Piet al discussie over kwam. Het is dus niet "opeens nu".
Also, wat de Antillen betreft: die vieren Sinterklaas, ja, maar sinds 2012 al met gekleurde Pieten (in elk geval op Curaçao). Omdat het wel een issue was.

En ja, we hebben geen slavernij meer, maar net als de Holocaust: de herinnering is er nog wel en nog net zo pijnlijk. "Wij zijn niet zo goed met verandering" is geen excuus om niet te luisteren als mensen van de betroffen groep zeggen dat ze graag iets zouden willen veranderen.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 3 sep 2015 - 19:12:
Is er al zolang discussie over? Dat wist ik niet. Dan is dat waarschijnlijk niet heel hevig geweest, anders was het allang aangepast lijkt me.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 3 sep 2015 - 19:18:
Dat hebben ze geprobeerd, in de jaren negentig volgens mij, maar er kwam zoveel weerstand van de blanke bevolking dat ze het hebben teruggedraaid, omdat ze bang waren miljoenen te verliezen. Je moet wel bedenken dat er in onze moderne samenleving nog steeds niet goed naar minorities wordt geluisterd, al helemaal niet naar de zwarte minority. In de jaren vijftig en zestig moesten ze nog veel meer vechten voor hun stem. Dat er niks gebeurd is, ligt dus niet zozeer aan hun efforts, maar aan onze bereidheid om te luisteren.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 3 sep 2015 - 19:20:
Woahh, dat wist ik al helemaal niet. Dus geschiedenis herhaalt zichzelf en blijkbaar hebben we er niks van geleerd. Lekker dan.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 3 sep 2015 - 19:27:
Hoe bedoel je, "herhaalt zichzelf"? (genuine question, ik realiseer me dat het getypt een beetje sarcastisch kan overkomen, maar het is echt bedoeld als vraag)
We zijn nooit op een punt geweest dat people of color in (West-)Europa en de VS evenveel rechten en privileges hadden als de blanke bevolking.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 3 sep 2015 - 19:39:
Nee, maar jij zei
Dat hebben ze geprobeerd, in de jaren negentig volgens mij, maar er kwam zoveel weerstand van de blanke bevolking dat ze het hebben teruggedraaid, omdat ze bang waren miljoenen te verliezen


Dit gebeurt nu weer en Nederlanders hebben weer ongelofelijk veel kritiek. Als we het nu weer terugdraaien/niet doorzetten wordt de feud tussen de anti-piet en de pro-piet alleen maar heviger, sinds de discussie dus niet alleen van deze tijd is



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16