Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen n schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Schrijfwedstrijd

Schrijfwedstrijd

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 jan 2013 - 14:56:
- S C H R I J F W E D S T R I J D -


Deelnemers:
- Kol [1]
- Bo [8.8][8.7][8.5]
- YAZZ [8.6][9][8.8]
- Mars
- Yara [1][7.2][1]
- Dezh [8.5][9][8.7]
- Daan [1][8.6][1]

Things you should know:
- geen jury, just me.
- geen afvallers, iedereen doet mee tot het einde.
- bij elke opdracht wordt er een deadline gegeven, wie te laat indient krijgt een 1 voor die opdracht maar kan nog steeds deelnemen.
- in noodgevallen kan je uitstel aanvragen: elke deelnemer kan per opdracht één keer uitstel vragen van 2 dagen.
- de volgende opdracht wordt pas gegeven wanneer alle inzendingen van de vorige ingeleverd zijn.
- per opdracht krijgt elke deelnemer een score op tien en een korte beoordeling, deze worden gepost in het topic en de scores komen achter de namen te staan in de beginpost.
- elke opdracht wordt gequoteerd op: grammatica, spelling, interpunctie / taal en stijl / originaliteit / het verhaal zelf. elk van deze onderdelen krijgt een punt op tien, het gemiddelde is de score op tien die jullie te zien krijgen.
- minimum aantal woorden is altijd 800, tenzij anders aangegeven.

------------------------------------------


- O P D R A C H T I -


Setting: sixties. (de jaren 1960 dus!)
Personages: jezelf, en de andere deelnemers van de wedstrijd. Je hoeft niet iedereen te gebruiken, je hoeft jezelf niet te gebruiken, je mag ook énkel jezelf gebruiken, maar dit zijn de belangrijkste personages. Je mag nog andere figuranten opvoeren, zelfverzonnen of bestaand, maar niet in een hoofdrol. Het mag een fanfic zijn, maar het is geen vereiste.
Deadline: 31 januari.


- O P D R A C H T II -


Setting: Ieder van jullie krijgt van mij een setting. Deze setting is een job, de meest saaie en idiote jobs die ik kan verzinnen. Jullie gaan een stukje schrijven waarin jullie deze setting toch interessant en boeiend maken. Neem het alledaagse en maak er iets bijzonders van: een romance, een gijzeling, random lolz, whatever.
- Kol: nachtwaker in een shoppingmall
- Bo: dienster in een verschrikkelijk slecht restaurant
- Yas: assistent die de interviews afneemt in een spermabank
- Yara: de vrouwelijke secretaresse in een garage waar uitsluitend mannen werken
- Dezh: telemarketeer
- Daan: bandarbeider die de stickers op Chiquita-bananen kleeft.
Personages: Jij bent je eigen hoofdpersonage, voor de rest ben je volledig vrij. Het mag een fanfic zijn maar het moet niet.
Deadline: 26 februari.


- O P D R A C H T III -


Setting: Dit keer krijgen jullie enkel een paar opgegeven woorden: plaatsen, dingen, mensen, situaties... Deze moeten jullie gebruiken in het verhaal, en voor de rest volkomen vrijheid. Zorg wel dat de verplichte woorden ook een zeker "belang" hebben in het verhaal, zet ze niet random ergens tussen.
- Bo: fruitsla / een tent opzetten in de regen / een roommate
- Yas: een locker / je eigen haar knippen / een vriend met een verslaving
- Yara: pingpongballetjes / slapeloosheid / een hond
- Dezh: een vaas rode tulpen / het einde van een vriendschap / een oudere zus
- Daan: een wasmachine / verstoppertje spelen / de buurjongen
Personages: boeit niet. Fanfiction mag.
Deadline: 12 april.


- O P D R A C H T IV -

Setting: Jullie krijgen allemaal twee linkjes achter jullie naam, één met een beeld en één met een lied. Dit is jouw inspiratie, use it in any way you like. Verder ben je helemaal vrij in thema, vormgeving, verhaallijn...
- Bo: sight / sound
- Yas: sight / sound
- Yara: sight / sound
- Dezh: sight / sound
- Daan: sight / sound
Personages: Het moet geen fanfiction zijn, maar indien je er toch voor kiest, ga dan eens niet voor de klassiekers. Verras me.
Deadline: 21 juni.



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 31 jan 2013 - 22:46:
Oké. Dus Daan heeft uitstel gevraagd, Kol ook. Bo, Yas en Dezh hebben ingeleverd en Yara doet deze ronde niet mee. Zaterdag 2 februari om 23u59 fanfic-tijd moet alles binnen zijn, zondag komt de nieuwe opdracht.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 2 feb 2013 - 19:56:
Sorry, ik heb de griep en lig al de hele dag als een hoopje ellende op de bank, dus dat wordt hem niet.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 4 feb 2013 - 10:03:
*voorzichtige por* Nieuwe opdracht? (:

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 5 feb 2013 - 14:20:
Hai hai hai, ik was soortvan laptoploos voor een paar dagen, dus Opdracht 2 komt nu.
Daan en Kol hebben niks ingeleverd, dus zij krijgen een 1 voor deze opdracht, net als Yara. De beoordeling van Bo, Yas en Dezh komt vandaag nog.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 5 feb 2013 - 14:56:
Okidoki, opdracht 2 is gearriveerd. De deadline is dit keer ook langer dan de vorige keer (3 weken) omdat ik niet weet hoe het zit met jullie toetsweken en hoe druk het is voor de mensen die werken of op de uni zitten.

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 5 feb 2013 - 16:00:
*Dies of laughter*

Hoe kom je er op?

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 5 feb 2013 - 16:28:
Dat leek me nou eens een "uitdagende" opdracht, en toen heb ik eens diep nagedacht. "Wat zijn zes beroepen die ik nooit zou willen uitoefenen?"
And there you go n.n

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 5 feb 2013 - 17:03:
Oh jezus. Ik weet niet eens wat een telemarketeer is o.o Mama ... ?
Coole opdracht though. Ben meteen benieuwd naar wat iedereen ervan gaat maken, uhuh.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 5 feb 2013 - 17:09:
Oh jezus. Ik weet niet eens wat een telemarketeer is o.o Mama ... ?
Coole opdracht though. Ben meteen benieuwd naar wat iedereen ervan gaat maken, uhuh.

Zo van die mensen die je opbellen en allemaal lastige vragen stellen. Zoals wat voor soort scheerschuim je gebruikt. "Goedemiddag mevrouw, mag ik u een paar vraagjes stellen voor ons klantenonderzoek?" En dan heb je ze een uur aan de lijn. ;p

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 5 feb 2013 - 17:16:
Aaaaah. Oh. Oké. Dat is cool. Danke. (Ik heb telefoonangst - heb je weer heel mooi uitgezocht. :p Maar cool. Daar kan ik wel iets mee, denk ik.)

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 5 feb 2013 - 17:38:
Super grappig dat je ook echt de job heb gekozen waar voor ik leer. Hahahaa. C:

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 5 feb 2013 - 17:48:
Super grappig dat je ook echt de job heb gekozen waar voor ik leer. Hahahaa. C:

Ik hoop dan dat je niet in een garage terecht komt, want het is misschien een stereotyp, maar garagisten zijn seksistische varkens. :3

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 5 feb 2013 - 17:48:
Huh, Hussie, leer jij voor secretaresse?
Ik was "secretaresse" in het ziekenhuis. 't Is best okay, op zich. Beetje hersendodend.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 5 feb 2013 - 19:28:
@Dorien: dat hoop ik ook. Sowieso wil ik geen secretaresse worden. Ik wil psychologie gaan studeren.

@Huss: jup. Ik studeer voor directiesecretaresse. Wist je toch? Of niet? Het is ook heel hersendodend. Daarom wil ik het ook niet worden later. Maar het is altijd fijn om dit te kunnen/weten.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 6 feb 2013 - 14:47:
Bo: 8.8/10
Bo, ik denk dat dit één van de beste stukken is die ik ooit van jou gelezen heb.
Op vlak van spelling en interpunctie heb ik nauwelijks iets aan te merken, hooguit hier en daar een kleine vertyping, en de grammatica zit ook goed. Soms voelt een zinsconstructie niet helemaal zuiver aan, maar dat kan aan mijn Vlaamse hersenen liggen.
Taal en stijl; jij hebt een heel eigen manier van schrijven, zeer barok en vol van details, en met een toon die soms tegen het archaïsche leunt. Dat werkt niet bij elk onderwerp, maar hier was het spot-on. Romantische, dromerige beschrijvingen zonder al te veel dialoog maar met veel beeldspraak en scènes waarin de handelingen het verhaal vertellen zijn jouw sterkte. Soms ga je iets te ver door, bijvoorbeeld voordat het pak frisdrank met een zachte plof weer contact maakte met het tafelblad is nét te dramatisch voor zon alledaagse handeling.
Het is een goed gekozen onderwerp, de maanlanding. Het is een iconische gebeurtenis uit de sixties en je hebt hem goed neergezet, alleen had je misschien iets meer van de tijdsgeest kunnen weergeven. Met een paar extra details die typisch zijn voor de jaren 60 had je de sfeer kunnen aandikken.

Yas: 8.6/10
Oh Yas, wat doe je me í í n? Je weet best dat ik niet anders kan dan jou de hoogste score te geven voor originaliteit. Een remake van de Manson-murders met Tokio Hotel en fanficers, hoe kom je erop?
Er waren een paar foutjes waar ik aan bleef haperen. Soms heb je een heel sterke zin maar kap je hem verkeerd af met kommas, of je maakt hem te lang met teveel bijzinnen. Er volgde nog zoveel genades, maar deze veranderde in een ijselijke gil wanneer een mes in zijn handpalm werd gesneden -die hij als kalmeringsmiddel gebruikten om de man voor hem te sussen, om vervolgens zijn pezen en de horloge van zijn pols kapot te snijden. Die zin is bijna technisch, terwijl hij juist gruwelijk zou moeten zijn. Soms kloppen je stijlfiguren of vervoegingen niet of gebruik je een woord in de verkeerde context, maar dit zijn allemaal technische foutjes die je jezelf kan afleren.
Waar ik bij jou altijd zo van houd is wanneer je heel visueel schrijft en toch de emoties weet te raken.
Twee schoten. Ze duwden hem over de drempel. Zijn hoofd ruste op zijn rechterarm, zijn handen klauwde aan het koele gras met het laatste beetje kracht wat uit hem vloeide.
Je hebt me, ik geef op! gilde ze hopeloos met een lichaam brandend van de pijn, maar Marsha toonde geen genade en bleef doorsteken. ..Ik ben al dood. Tex knielde erbij om hun werk af te maken. Met haar ogen half open en de linkerkant van haar gezicht en nek zo diep ingesneden dat het inzakte, blies ze haar laatste adem uit.

Die zinnen zijn zoveel sterker dan bijvoorbeeld Als antwoord kreeg de man een trap tegen zijn achterhoofd, wat hem helemaal gedesoriënteerd maakte. Met een draaiend zicht trachtte Listing herkenning uit de vage gedaante te halen, maar faalde hier in. Jouw sterkte is precies het tegenovergestelde van Bo: jij bent op je best met simpele, zuivere zinnen. Dan raak je de lezer precies waar je hem hebben wil.
Je verdient ook kudos voor de onvoorstelbare research en je oog voor detail. Als jij een onderwerp kiest gí  je er ook echt voor, want de technische kant van het verhaal klopt helemaal. Tot in de laatste, gruwelijke kleinigheid. Het is een zwarte bladzijde uit de sixties waar jij je in hebt verdiept, en je hebt de sfeer perfect weten neer te schrijven.

Dezh: 8.5/10
Als er één iemand is die ik nooit ofte nimmer een opmerking zal kunnen geven over grammatica, spelling of interpunctie, dan ben jij het wel. Technisch zitten jouw stukjes altijd zo goed ineen dat je later menig corrector aan het huilen zal brengen omdat ze zich overbodig voelen. Ook taal en stijl heeft geen sleutelwerk nodig: het is correct maar ook herkenbaar, het leest vlot, je voelt aan wanneer je verhaal humor kan gebruiken en je bent grappig zonder oneliners te forceren.
Origineel om het Fairies-universe te gebruiken, dat geeft er dan weer een eigen draai aan. Maar tijdreizen? Meh... Ik denk dat ik meer had verwacht, laat het ons zo zeggen. Ook vind ik het jammer dat het verhaal eigenlijk niet over de sixties gaat, het gaat over tijdreizen. Ze arriveren op Woodstock, boem pats afgelopen. Het voelt niet aan als een SA, het voelt aan als een inleiding. Er is opbouw en verder niks, en dat is zo ongelooflijk jammer. Je had het hele tijdreisgebeuren kunnen inkorten, of het had zelfs niet moeten plaatsvinden, gewoon matter-of-fact we zijn op Woodstock want Kol heeft de douche omgebouwd tot een teletijdskabine. En dan had je iets met Woodstock zélf kunnen doen!
Als een inleiding zou het me intrigeren om de rest van het verhaal te lezen, als alleenstaand stuk werkt het niet. Je hebt opbouw met de personages, de kleren, maar ik mis sfeer! Toen ik Woodstock zag staan dacht ik Dezh, Woodstock en Fairies, dat kan niet mis gaan, en toen kwam er niks meer. Dat was op het randje van gemeen, weet je dat? Misschien lag de opdracht je niet, misschien heb je het onderwerp wat ongelukkig gekozen. Maak het de volgende keer niet zo moeilijk voor jezelf. Minder nadenken, meer schrijven.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14