Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Schrijfwedstrijd

Schrijfwedstrijd

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 jan 2013 - 14:56:
- S C H R I J F W E D S T R I J D -


Deelnemers:
- Kol [1]
- Bo [8.8][8.7][8.5]
- YAZZ [8.6][9][8.8]
- Mars
- Yara [1][7.2][1]
- Dezh [8.5][9][8.7]
- Daan [1][8.6][1]

Things you should know:
- geen jury, just me.
- geen afvallers, iedereen doet mee tot het einde.
- bij elke opdracht wordt er een deadline gegeven, wie te laat indient krijgt een 1 voor die opdracht maar kan nog steeds deelnemen.
- in noodgevallen kan je uitstel aanvragen: elke deelnemer kan per opdracht één keer uitstel vragen van 2 dagen.
- de volgende opdracht wordt pas gegeven wanneer alle inzendingen van de vorige ingeleverd zijn.
- per opdracht krijgt elke deelnemer een score op tien en een korte beoordeling, deze worden gepost in het topic en de scores komen achter de namen te staan in de beginpost.
- elke opdracht wordt gequoteerd op: grammatica, spelling, interpunctie / taal en stijl / originaliteit / het verhaal zelf. elk van deze onderdelen krijgt een punt op tien, het gemiddelde is de score op tien die jullie te zien krijgen.
- minimum aantal woorden is altijd 800, tenzij anders aangegeven.

------------------------------------------


- O P D R A C H T I -


Setting: sixties. (de jaren 1960 dus!)
Personages: jezelf, en de andere deelnemers van de wedstrijd. Je hoeft niet iedereen te gebruiken, je hoeft jezelf niet te gebruiken, je mag ook énkel jezelf gebruiken, maar dit zijn de belangrijkste personages. Je mag nog andere figuranten opvoeren, zelfverzonnen of bestaand, maar niet in een hoofdrol. Het mag een fanfic zijn, maar het is geen vereiste.
Deadline: 31 januari.


- O P D R A C H T II -


Setting: Ieder van jullie krijgt van mij een setting. Deze setting is een job, de meest saaie en idiote jobs die ik kan verzinnen. Jullie gaan een stukje schrijven waarin jullie deze setting toch interessant en boeiend maken. Neem het alledaagse en maak er iets bijzonders van: een romance, een gijzeling, random lolz, whatever.
- Kol: nachtwaker in een shoppingmall
- Bo: dienster in een verschrikkelijk slecht restaurant
- Yas: assistent die de interviews afneemt in een spermabank
- Yara: de vrouwelijke secretaresse in een garage waar uitsluitend mannen werken
- Dezh: telemarketeer
- Daan: bandarbeider die de stickers op Chiquita-bananen kleeft.
Personages: Jij bent je eigen hoofdpersonage, voor de rest ben je volledig vrij. Het mag een fanfic zijn maar het moet niet.
Deadline: 26 februari.


- O P D R A C H T III -


Setting: Dit keer krijgen jullie enkel een paar opgegeven woorden: plaatsen, dingen, mensen, situaties... Deze moeten jullie gebruiken in het verhaal, en voor de rest volkomen vrijheid. Zorg wel dat de verplichte woorden ook een zeker "belang" hebben in het verhaal, zet ze niet random ergens tussen.
- Bo: fruitsla / een tent opzetten in de regen / een roommate
- Yas: een locker / je eigen haar knippen / een vriend met een verslaving
- Yara: pingpongballetjes / slapeloosheid / een hond
- Dezh: een vaas rode tulpen / het einde van een vriendschap / een oudere zus
- Daan: een wasmachine / verstoppertje spelen / de buurjongen
Personages: boeit niet. Fanfiction mag.
Deadline: 12 april.


- O P D R A C H T IV -

Setting: Jullie krijgen allemaal twee linkjes achter jullie naam, één met een beeld en één met een lied. Dit is jouw inspiratie, use it in any way you like. Verder ben je helemaal vrij in thema, vormgeving, verhaallijn...
- Bo: sight / sound
- Yas: sight / sound
- Yara: sight / sound
- Dezh: sight / sound
- Daan: sight / sound
Personages: Het moet geen fanfiction zijn, maar indien je er toch voor kiest, ga dan eens niet voor de klassiekers. Verras me.
Deadline: 21 juni.



TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 1 maart 2013 - 0:03:
Omg, staat erop! Precies optijd, moet wel zeggen dat ik het nog even moet aanpassen, want ik heb het schuingedrukte nog nergens toegevoegd, te weinig tijd [a]
Klik

Pas op, kinda lame en veel dialogen.. maar wat verwacht je anders als je een interview moet houden..

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 1 maart 2013 - 0:07:
Precies op 0:00, wat een prestatie. ^^

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 1 maart 2013 - 0:23:
Het was horrible!
Ik trok het vet slecht, want ik was op '57 nog steeds aan het typen _0_
Mijn eigen stomme fout, maar toch.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 1 maart 2013 - 0:24:
Araait, you go girls n.n Allemaal lekker op de valreep. Behalve Kol, maar ik vermoed dat zij ook niet meer gaat meedoen...
Ik gooi er nu alvast de nieuwe opdracht op, en de beoordelingen komen zo snel mogelijk. Misschien morgen al, en anders sowieso dit weekend.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 1 maart 2013 - 1:11:
Of toch niet. Die nieuwe opdracht. Heb document met opdrachten blijkbaar enkel op stick staan, en na hele studio ondersteboven te hebben gehaald ben ik tot de conclusie gekomen dat die stomme stick nog thuis ligt.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 1 maart 2013 - 1:32:
No worries, Captain. We wachten geduldig af.

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 8 maart 2013 - 17:21:
Ik moet zeggen dat ik nu toch wel nieuwsgierig word :3

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 8 maart 2013 - 18:08:
Blegh, sowwy. Kutweek gehad, dit is me totaal ontglipt. Nu dan maar!

TWINcest
TWINcest

TWINcest is offline

[4494]
TWINcest zei op 8 maart 2013 - 18:13:
Awhhh... Wil je niet pushen :[[

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 8 maart 2013 - 18:33:
Wel, er is alvast een opdracht (:

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 24 maart 2013 - 15:16:
No offense, maar het duurt nu wel een beetje lang met die beoordelingen. Ik moest het topic al op pagina 3 van de actieve topics gaan zoeken en de deadline van de nieuwe opdracht is ook al weer dichtbij. Tuurlijk, mensen hebben het druk en zo, I get it, maar zoveel inzendingen zijn het ook niet en het is gewoon zonde als alle schrijfwedstrijden na een tijdje zo wegzakken. :/

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 24 maart 2013 - 17:10:
Bo: 8.7/10
Alweer een leuk stukje van jou, Bo. Grammatica en spelling zit goed zoals steeds, misschien hooguit een komma teveel of te weinig, maar dat zijn dingen die pas opvallen tijdens een tweede lezing. Het leest lekker vlot en dat is het belangrijkste.
Je hebt de opdracht goed aangepakt en de terugkerende beschrijvingen van het jurkje werken heel goed. Ook de gedachten die alle kanten opflitsen, zo denken mensen echt. Jeukende kleren, een dienblad, twijfelen, het onhandige, dat maakt het geloofwaardig. Ook de keuze van Gustav en de eenvoudige conversatie, alles past heel mooi bij elkaar. Je had wel nog iets meer mogen onderstrepen hoe vreselijk de job precies is, dat je personage het echt haat en andere dromen had, maar hier zit ze nou.
Je hebt je stijl en beschrijvingen een beetje teruggeschroefd en dat is voor dit stukje zeker een goede keuze geweest. Je hebt nog steeds je eigen stem, maar aangepast aan een serveerstertje in een frituur. Je hebt ook een bijzonder oog voor detail: een jeukende stof waardoor ze rode plekken op haar huid heeft, de pluisjes aan haar handen, dat is herkenbaar. De lezer herkent dat gevoel, dat beeld, en zo maak je een heel realistische sfeer.

Yas: 9/10
Sfeer, BAM. Die eerste alinea’s en je lezer staat precies waar jij staat. Er zit veel dialoog in, maar door het onderwerp is dat ook logisch en het stoort absoluut niet. Je personages spreken ook geloofwaardige taal, niks geforceerd. De verhaallijn komt heel logisch naar voren in het gesprek: wie is wie, waarom zijn ze daar, het zou een echt gesprek kunnen zijn dat jij ooit ergens hebt gehoord. Bravo.
Je grammatica en spelling is een pak beter dan in de vorige opdracht. Af en toe klopt de woordvolgorde niet of ontbreekt er ergens een woord, maar doordat je de taal veel simpeler en natuurlijker hebt gehouden zijn dat maar kleine schoonheidsfoutjes. Zuivere zinnen, sterke details, alles to the point, en zo komt jouw stijl tot zijn recht. En de humor was heerlijk, zo droog en herkenbaar, ik ben verschillende keren hardop in de lach geschoten.
Origineel neergezet, je personage had een goede drive en werkte duidelijk niet voor haar plezier in een spermabank, ze had liever iets anders gedaan en ze verveelt zich normaal steendood, maar vandaag had ze even lol. Goed verhaal, goed uitgewerkt, goed gelachen.

Yara: 7.2/10
Er is nog wat werk aan de grammatica en interpunctie in dit stukje. Bij “terwijl ik me tas omkieper”, dat moet mijn tas zijn, niet me. Hetzelfde voor “ze besmeurde overall”. Ook splits je woorden soms vreemd: maandag morgen, achter uit, deur opening. Achter een vraag moet een vraagteken, en in dialoog gebruik je komma’s. “Hallo,” zei hij en niet “Hallo.” Zei hij. En bij “...vind ik het tussen de troep op mijn bureau. Gooi alles weer terug me tas in...” moet ofwel de punt een komma worden, ofwel moet de tweede zin ook een ik krijgen. Dit zijn fouten die storen tijdens het lezen en die mij uit het verhaal haalden.
De taal en stijl zijn een beetje te alledaags. Misschien lag het aan het onderwerp, maar ik kreeg het gevoel dat ik zoiets al honderd keer had gelezen. Ik zat te wachten op een intrigerende insteek maar het bleef te vlak.
Je had een origineel begin te pakken door van Tom een automonteur te maken, maar op het einde werd hij een semi-aanrander en dat hebben we al veel te vaak gezien. Hetzelfde voor het hulpeloze meisje. Je had hier zoveel verschillende kanten mee kunnen uitgaan, maar je maakte het te veilig. Dit stukje wandelde over het platgetreden pad en wist me nooit echt te boeien. Je merkt wel dat je personages kan neerzetten, dat je verhaalstructuur snapt en dat je scènes voor je ziet, maar ze hebben meer pit nodig. Je moet wat meer durven, verder doordenken over je verhaallijn dan alleen het traditionele. Lezers willen dat je hen verrast. Doe dat, en let op je spelling, en dan komt het goed.

Dezh: 9/10
De dag dat ik jou kan betrappen op een spelfout, geef ik een feestje.
Dat gezegd zijnde: yes! Hier zat ik dus op te wachten! Dezh-heid! Het is een leuk en origineel verhaal in vlekkeloze stijl, het heeft humor, het heeft een interessante premise, en het is af! We blijven niet op onze honger zitten deze keer, praise the Lord.
Waar bijvoorbeeld Yas goed is in situatiehumor, heb jij jouw woordspelingen en humor die meer op woorden gebaseerd is, hetzij doordenkertjes of juist naaldscherpe observaties. Het is één van die technieken waarmee jij een lezer aan het scherm kan kluisteren. Een andere techniek is het produceren van zinnen zoals “Nadezh sleet lange dagen in een hokje van karton.” Huppakee, en je hebt de aandacht.
Het leest heerlijk weg, het is origineel, je neemt een opgegeven onderwerp waar je niks over weet en je slaat niet alleen de nagel op de kop maar je geeft er ook een eigen draai aan en creëert een volkomen geloofwaardig wereldje zonder je lezer het gevoel te geven dat hij het allemaal al kent en dat hij er zijn volledige aandacht niet bij hoeft te houden. Jouw lezers zijn 100% alert en houden heel stevig jouw hand vast, want ze willen niks missen van wat je zegt. En dat is talent.

Daan: 8.6/10
Oh Daan, lieve God, ik heb serieus gehuild van het lachen. Het is zo absurd maar je zet het neer zonder er vragen bij te stellen. Het is nu eenmaal zo, die apen, iedereen weet dat het zo is en jij zit op café en je doet je beklag tegen de barman. Zo voelt het aan. Met dat verschil dat het hele idee zo absurd is, en je lezer weet best dat het absurd is maar toch gelooft hij het, en dat maakt dit stuk zo crimineel grappig.
Jouw stijl, zeker in dit stuk, laat zich kenmerken door de scherpe, sarcastische humor en de nodige zelfspot. Je gooit je onderwerp in de pek en veren en stuurt het wandelen op een kermisdeuntje. Het is absurd, het is komisch, het is energiek, maar het heeft ook een punt. Je staat geen comedyroutine te verkopen, je vertelt wel degelijk een verhaal. En dat is leuk om te lezen.
Er zaten wel een paar foutjes in de grammatica en spelling, één dt-fout, en een paar keer helde je stijl net iets te ver over naar een tekst voor een debat.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 24 maart 2013 - 17:25:
Ja, ben wel blij met mijn oordeel. Vond het zelf ook niet echt een denderend stukje. En ik moest toch met iets komen. Thanks Captain.
Nu moet ik me gaan focussen op de volgende opdracht. Meer actie. Komt hopelijk goed. C:

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 24 maart 2013 - 17:29:
Danke, Do! En sorry voor mijn gezeur (:

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 24 maart 2013 - 17:31:
Danke, Do! En sorry voor mijn gezeur (:

To be honest: ik was het zelf vergeten o.o



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14