Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » FF's Schrijfuitdaging - april

FF's Schrijfuitdaging - april

1 2 3
Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 10 april 2015 - 22:15:
Welkom bij de schrijfuitdaging van april!

Zet jullie feesthoedjes op en schuif aan voor een plak taart want de schrijfuitdagingen zijn een jaartje oud! In april 2014 kwam de samenwerking tussen de pas aangestelde creabea's en de moderators tot dit idee en sindsdien is het een vaste waarde van het forum geworden.

Om het even in cijfers uit te drukken: 22 verschillende leden hebben al meegedaan voor een totaal van 86 inzendingen of 89.000 (afgerond) woorden. Dat is gigantisch. Maar daar houden de cijfertjes nog niet op.

We willen namelijk Rebella uitroepen tot jaarwinnaar of "MVP" omdat ze elke maand weer meedoet. Twaalf maanden op rij schreef zij, of het thema haar nu lag of niet, en daarom - hoera!

Onze twaalf winnende stukjes tot nu toe waren: april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober, november, december, januari, februari, maart.

We hopen dat het komende jaar even creatief en vruchtbaar zal zijn! Wel willen we de gelegenheid even nemen te vertellen dat we de coverwedstrijd niet meer terug gaan brengen. Jammer, maar helaas.

En dan nu op naar deze maand!

T H E M A
sprookjes opnieuw bedacht.

De bedoeling is dat jullie aan de slag gaan met sprookjes. In plaats van een uitleg krijgen jullie deze keer een aantal voorbeelden: de A Cinderella Storyfilms en Maleficent, de Once Upon a Timeserie, of dit gedicht van Christine Hepperman;

[Red-handed]
At the Once Upon a Time Shop,
they make me check my basket,
but who cares. I have plenty of room
under my cape, a six-pack wedged against
the elastic of my gingham bikini briefs.

I buy a Get Well card for Granny,
smiling sweetly at the clerk who thinks
he's being cute when he hands me
the bag and says, "All the better to
receipt you with, my dear!"

Wolfie's waiting at our usual spot
with cigarettes. I pull out the goodies,
and the drunker we get, the more I want to
dig my nails into his pelt like
I'm going to scratch his belly, but not stop
there.

"Why, Wolfie, what a big..."

If that woodsman shows up now,
I will totally kick his ass.


B E L A N G R I J K
- De verhalen moeten nog altijd fanfictie zijn!
- En minder dan 3.000 woorden lang!

D E A D L I N E
30/04, 23:59.

D E EL N E M E R S
- ChantiXAMX
- Rebella
- Hargbloem
- Merula

N A K I J K E R
me! (:

Veel succes!



Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 21 april 2015 - 9:35:
Goh, nee, wij zien mythen niet als sprookjes.

Hargbloem
Hargbloem

Hargbloem is offline

[13]
Hargbloem zei op 21 april 2015 - 9:45:
Ach jammer ;( maar dan zoek ik wel iets anders

ChantiXAMX
ChantiXAMX

ChantiXAMX is offline

[779]
ChantiXAMX zei op 23 april 2015 - 18:19:
Doorenroosje
Mijn inzending

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 27 april 2015 - 13:17:
Het is me gelukt, ik had dit idee al een tijdje.
So here it is:
De zoon van haar

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 29 april 2015 - 10:03:
Jullie hebben nog tot morgenavond. (:

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 29 april 2015 - 12:26:
Ik ga proberen nog iets op papier te krijgen.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 29 april 2015 - 12:57:
Ik ga proberen nog iets op papier te krijgen.

Hargbloem
Hargbloem

Hargbloem is offline

[13]
Hargbloem zei op 30 april 2015 - 20:53:
Ik heb toch nog geprobeerd om iets te schrijven.

http://www.fanfic.nl/chapters/47017/1-belle-en-het-beest/

Merula
Merula

Merula is offline

[230]
Merula zei op 30 april 2015 - 23:07:
I hope it's allowed...
Het gaat over een sprookjesfiguur...

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 1 mei 2015 - 19:26:
Ah shit. Missed it :c
volgende maand maar weer!

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 1 mei 2015 - 20:59:
Ah shit. Missed it :c
volgende maand maar weer!

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 2 mei 2015 - 18:42:
De beoordelingen zijn bijna klaar.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 3 mei 2015 - 16:38:
ChantiXAMX
Er zijn een paar fouten die je meermaals maakt, en die 3. heel makkelijk te verhelpen zijn, waardoor je stuk meteen naar een hoger niveau klimt.
1. Dt-fouten. In de derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd (zoals in jouw stuk het geval is) krijgt het werkwoord een uitgang –t als het woord niet al op een “t” eindigt. Je kan hier meer over opzoeken online, het is niet de bedoeling dat ik hier een taalles geef.
2. Herhaling van bepaalde woorden/zinnetjes/constructies. Dit doe jij heel vaak. Vooral “voorzichtig”, “waarna” en “zodra”. Probeer hier omheen te werken. Zoek synoniemen op, gooi je zinnen om. En in het geval van voorzichtig, Michael is een prins. Het lijkt me dat hij wel wat meer durft en ridderlijker zou zijn, ondanks dat we in de moderne tijd zitten.

Persoonlijk vond ik ook dat er wat te weinig aan sfeer was. Dit kun je heel makkelijk in een verhaal stoppen door er beschrijvingen in te steken, van het kasteel of de kamers, dus niet enkel van de love interest van je personage, of door over de wereld te schrijven waarin ze leven.
Daarmee had je wat meer met het thema kunnen werken.

Maar het was niet helemaal slecht. Ik vond het vlot lezen en hoewel ik helemaal geen fan ben van 5SOS viel me dat in dit stuk helemaal niet zo op. Als je onze feedback echt goed leest en er over nadenkt, denk ik dat je je schrijven echt kan verbeteren.


Rebella
[Persoonlijk ben ik geen fan van een verhaal (bijna) volledig in dialoog vertellen, zoals je dat hier doet, maar ik snap het wel omdat sprookjes vaak verder verteld worden. En de parallel met moeders die sprookjes voorlezen en Assepoester die haar eigen sprookje aan haar zoon vertelt, is slim bedacht (als je het daarom zo geschreven hebt).
En ik vond het ook fijn dat het geen happily ever after is zoals dat in sprookjes meestal het geval is, waarbij de prinses trouwt met haar prins en ze nog lang en gelukkig leefden. Assepoester krijgt haar zoon, en dat is haar geluk. Dat is een mooie boodschap.
Ik vond het liedje wel een beetje overbodig. Of als je het er per se in wilt verwerken, had dat ook met maar twee blokjes tekst gekunnen in plaats van zo’n hele lap lyrics. Dat breekt de flow van een verhaal dat verder heel vlot en aangenaam wegleest.]


Hargbloem
[Wat een sterke inzending! Weinig fouten, een goed idee prima uitgewerkt, en een einde dat het originele sprookje eer aandoet. Ik had eerlijk gezegd niet helemaal verwacht dat hij Belle effectief zou vermoorden, ook al zat dat er vanaf het tweede stuk er wel duidelijk aan te komen, omdat ik dacht dat je de clichéroute op zou gaan en hem een beest zou laten blijven omdat hij van haar houdt.
Het einde waar jij voor bent gegaan, is ironisch en een slecht einde en – ja. Dat vind ik heel fijn. Goede inzending!]


Merula
Oh, dit had ik helemaal niet verwacht. Ik probeerde me al heel het verhaal lang te bedenken over welk sprookje dit eigenlijk ging, en omdat het dus heel de tijd de aap en de wolf was, wist ik niet wat het ging zijn tot de laatste paragraaf.
Dit was trouwens ook geweldig geschreven op het gebied van grammatica en spelling, ik heb geen fouten ontdekt. Wel had ik af en toe het gevoel alsof er iets ontbrak. Je spendeert zoveel tijd in het opbouwen van de rivaliteit en de relatie, en dan komen plots de biggetjes uit de lucht gevallen. Daar had je eerder al een hint naar kunnen geven, misschien, want hoewel we wel te horen krijgen dat wolven al eens een aap gedood hebben, heb je daar niets van varkens vermeld en dat had prima gekunnen.
Maar dit was een prima inzending, goed gedaan!


En de winnaar van april is...

MERULA!

Gefeliciteerd. (:

Merula
Merula

Merula is offline

[230]
Merula zei op 3 mei 2015 - 17:53:
Whii! Ik heb een keer gewonnen! Er waren maar vier inzendingen, maar toch! Thank youuu!

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 3 mei 2015 - 18:05:

Top Gedaan Merula!
Gefeliciteerd!



1 2 3