Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Offtopic #240

Offtopic #240

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 24 mei 2015 - 1:03:
Kwebbelen maar!



Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 19 juni 2015 - 0:00:
thanks schatjes *hug*

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 20 juni 2015 - 0:07:
Mijn moeder heeft me geholpen mijn kamer op te ruimen. Eerst dacht ik "wat een onzin, ik ben twintig", maar het was eigenlijk heel fijn.

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 21 juni 2015 - 20:37:
Happy Father's Day Guys! En een extra knuffel voor degene die geen contact of zelfs hun vader verloren hebben. <3

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 21 juni 2015 - 21:51:
Ik heb Vaderdag gewoon met mijn mama gevierd ^^

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 juni 2015 - 0:11:
Ik las net het boekentopic door en toen realiseerde ik me weer eens hoe hypocriet we allemaal zijn. Als iemand homoseksualiteit niet accepteert, dan is dat belachelijk want liefde is liefde en daar moet iedereen van kunnen genieten. Maar in De donkere kamer van Damocles trouwt iemand met zijn nicht en dan slaat dat ineens nergens op. Wat is er gebeurd met tolerantie en liefde is liefde?

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 22 juni 2015 - 8:28:
Romantische/seksuele gevoelens voor je neef of nicht zouden niet moeten ontstaan, vanuit psychologisch oogpunt. Denk Westermarck-effect, maar dan voor neven en nichten. Daarnaast zit er aan neef-nichthuwelijken een ellenlange historische traditie van gedwongen huwelijken, seksueel misbruik en dergelijke icky connotaties, dat heeft denk ik indirect met onze reacties te maken. Wij komen uit de generatie waarin de icky connotaties van homoseksualiteit veel minder sterk aanwezig zijn, which is why we're reacting differently.

Uiteindelijk is het, wat mij betreft, het belangrijkst dat een relatie gebaseerd is op wederzijdse gevoelens & respect & whatnot. Consent is everything. Als het een gezonde relatie tussen neven/nichten is, zou 't moeten kunnen.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 juni 2015 - 8:53:
Ja maar dat is precies m'n punt. Als iemand tegen homoseksualiteit is, dan is dat onacceptabel en intolerant, want oh wat zijn we graag tolerant met z'n allen, maar als het dan weer net anders is, dan zijn we toch weer een stuk minder tolerant.
Kijk, ik ben ook tegen verkrachting en gedwongen shit, maar als er gewoon een liefdevolle relatie is tussen twee mensen, dan is dat prima.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 22 juni 2015 - 8:57:
Ik denk dat neef/nicht over het algemeen niet wordt geaccepteerd, omdat het familie van elkaar is. Dat vinden velen gewoon niet kunnen, want kans op allemaal afwijkingen en shit en wat Dezh ook al zei

Ik denk dat we qua homoseksualiteit meer zoiets hebben van het moet gewoon acceptabel zijn, omdat die mannen/vrouwen niks verkeerd doen. Daarnaast baseren de tegenstanders hun mening op onjuiste feiten/niet kloppende boeken, waardoor we ook zoiets hebben van ja dat is allemaal leuk enz maar er klopt niks van dus accepteer het maar gewoon, want ze doen niks verkeerd

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 juni 2015 - 9:07:
Net zo goed doet iemand die met z'n nicht trouwt niks verkeerd. Hij houdt van haar en zij houdt van hem. Is dat verkeerd, omdat ze familie zijn? Dát vind ik dus hypocriet. De argumenten in beide discussies zijn gebaseerd op 'het hoort niet' en 'het is niet natuurlijk'. Hoe vaak wordt er in de homo-discussie niet genoemd dat je zou moeten mogen houden van wie je houdt? Oh, maar nu ineens toch niet?

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 22 juni 2015 - 9:36:
De kans op afwijkingen bij de kinderen is twee keer zo groot bij neven/nichten, maar
nog steeds verwaarloosbaar klein. Daarnaast kunnen homostellen niet eens biologisch kinderen krijgen en toch vinden we dat ook geen probleem. Dáárnaast: kinderen met afwijkingen zijn ook kinderen, en mensen, en hebben bestaansrecht. So, that's not really an argument.

Mijn punt was ook niet om te onderbouwen waarom ik er tegen zou zijn, maar om te proberen te verklaren waarom het in onze samenleving taboe is. Overigens is het in veel niet-westerse landen absoluut geen punt van discussie, het is gewoon geaccepteerd.

Ik denk ook dat veel mensen zich zorgen maken over waar je de grens legt, net als in de discussie rondom homoseksualiteit. Als neef/nicht mag, mag oom/nicht dan ook? Of zelfs vader/dochter? Daar is ook geen "goede" reden voor, dat dat niet zou mogen, behalve dan dat de machtsverhouding in zo'n relatie compleet uit balans is en de kans dus klein is dat het om een gezonde relatie gaat.

Again, uiteindelijk is het doel een relatie tussen twee consenting adults. (of twee consenting minors) Cousins zouden elkaar niet als romantische/seksuele partner moeten kúnnen zien, zie Westermarck-effect, maar als ze niet bij elkaar in de buurt opgroeien, is dat effect weg. Dan zou er eigenlijk niets tegen moeten zijn.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 juni 2015 - 10:08:
Ik snap dat het in de samenleving kan. Ik had het meer over Ivs reactie in het boekentopic, omdat ze toch wel iemand is die altijd hard roept dat homo's geaccepteerd moeten worden (en volgens mij ook wel eens heeft gezegd dat ze het vervelend vindt dat andere mensen ertegen zijn), maar dan zoiets niet accepteert, terwijl de argumenten vrijwel hetzelfde zijn.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 22 juni 2015 - 10:27:
Dat is wat ik in m'n eerste post probeerde te verklaren. Wij zijn van de generatie waarin veel actie wordt gevoerd om homoseksualiteit gelegaliseerd en geaccepteerd te krijgen. Neef/nicht-relaties worden vaak niet openlijk besproken, plus we worden allemaal opgevoed met het idee dat zulke relaties niet kunnen (bewust of onbewust). Ik vind niet dat je daar iemand op mag afrekenen, het is niet alsof jarenlange conditionering zo makkelijk in één keer af te leren is. Daarnaast: Ivs reactie is een deel van de samenleving, dus als ik probeer te verklaren waarom de samenleving zo denkt, dan probeer ik ook zo'n reactie te verklaren.

Ignorance does not equal stupidity does not equal hypocrisy.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 juni 2015 - 10:29:
Nee, ho, ik zeg niet dat het dom is. Het is meer het niet accepteren dat mensen homoseksualiteit niet accepteren, terwijl zeker het oudere deel van de populatie opgegroeid is met de conditionering dat homoseksualiteit een zonde is; maar dan zelf net zo goed op dit vlak wel beïnvloed zijn door een zelfde soort conditionering.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 22 juni 2015 - 10:42:
Ik vind ouderdom/conditionering uiteindelijk geen excuus om iets niet te accepteren. Als je nog genoeg brainpower en helderheid hebt, moet je ook als ouder mens in staat zijn om nieuwe ideeën en denkwijzen te integreren in je oude schema's.

En, again: er is een enorme gay rights movement. Er is géén cousin marriage movement. Waarschijnlijk komt het bij veel mensen gewoon überhaupt niet op om daar tegen of voor te zijn en als er dan eens naar gevraagd wordt, geven ze het geconditioneerde antwoord.

Ik vind overigens dat er op FF de laatste tijd vaak aanvallend of fel gereageerd wordt, misschien ligt dat aan mij, maar ik vind van veel discussies op het forum de toon niet zo fijn. Misschien ben ik de enige die dingen zo interpreteert, maar misschien moeten we met z'n allen proberen om iets genuanceerder te formuleren.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 22 juni 2015 - 10:45:
Oh, nou, even vooraan: no offence meant. I like y'all. (:

Maar als je vindt dat conditionering niet acceptabel is om homoseksualiteit te accepteren, waarom dan wel om relaties met je nicht niet te accepteren? Alleen omdat daarover geen movement is?



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20