Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Gooi-het-eruit-topic #34

Gooi-het-eruit-topic #34

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 20 juli 2012 - 22:45:
Gooi het eruit.



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 aug 2012 - 13:11:
Haha, dat had ik net bij mijn bericht ge-edit.
Topic.

Edit: haha. x)

Great minds think alike.

En aangezien een Mary-Sue een cliché personage is, neem ik aan dat je hier op zoek bent naar de meer overall-cliché's van de verhaallijnen?

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 16 aug 2012 - 13:19:
(...)
Great minds think alike.

En aangezien een Mary-Sue een cliché personage is, neem ik aan dat je hier op zoek bent naar de meer overall-cliché's van de verhaallijnen?
Ja, ik weet alleen nog niet hoe dat het beste in een quiz geplaatst kan worden.

Er zitten echt pareltjes tussen, trouwens. http://www.quizlet.nl/stories/20291/bill-tom/

Edit: Mijn God..

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 aug 2012 - 13:36:
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 16 aug 2012 - 13:52:
Hihihi, mijn zus ging My Immortal voorlezen met een Indisch-achtig accent.

Edit: clichétopic volledig gelezen.
Wat een drama.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 aug 2012 - 14:39:
- schrijf je jouw verhaal in de 2e persoon enkelvoud? (de jij-vorm)
- gaat de opbouw van het verhaal heel snel, of gebruik je verteller of flashback waar het niet nodig is, om sneller bij de 'spannende' stukken te komen?
- ben jij je eigen hoofdpersonage?
- is de rol van de BFF/BFF's opgedragen aan jouw beste vriendin(nen)?
- ontmoeten jullie samen je celebrity crushes, die jullie allebei even snel en makkelijk aan de haak slaan?
- zijn jullie celebrity crushes leden van dezelfde band?
- indien jullie celebrity crushes/fiction crushes in het echte leven niets met elkaar te maken hebben (Tom Kaulitz en Kurt Cobain, Draco Malfoy en Johnny Depp, Harry Styles en Anakin Skywalker), komen ze dan op één of andere manier toch in hetzelfde universum terecht? ---> de ongeloofwaardige, onlogische cross-over
- wordt één van de hoofdpersonages zwanger?
- is ze zwanger van haar celebrity crush? hebben ze op dat moment een relatie? duurt de relatie nog geen zes maanden? is de zwangerschap ongewenst, maar draait het toch goed uit? is het personage minderjarig? klopt de tijdspanne van de zwangerschap niet? heeft het personage niet of nauwelijks last van zwangerschapskwaaltjes?
- is ze zwanger van iemand anders dan haar crush? is het van een ex? is het kind het resultaat van een 'dronken vergissing' of een verkrachting? heeft het personage hierna een miskraam of een abortus?
- is het zwangere personage een man? (man pregnancies! Drarry bv heeft hier zwaar onder te lijden)
- bevat je verhaal seksscènes? meer dan technisch gezien nodig is voor de verhaallijn? zijn die uitvoerig beschreven? ook waar het niet nodig is en je met suggereren hetzelfde kan neerzetten? bouwen deze scènes elke keer op in lengte en extremen? (van eerste keer tot SM) komen er bij de seks kaarsjes/aardbeien/champagne/slagroom/al het voorgaande aan te pas?
- heeft jouw verhaal een Engelse titel? is jouw verhaal niet in het Engels geschreven? is de titel afgeleid van een liedje? is dat liedje grotendeels de inspiratie geweest voor het verhaal? staan er schrijffouten in de titel?
- krijgt één van jouw personages te maken met huiselijk geweld? is het de vader die zijn kind slaat? wordt dit "verklaard" door een drankprobleem/een goedverdienende maar drukke en stressvolle baan/beide? komt jouw personage hierdoor in het ziekenhuis terecht? worden de verwondingen beschreven als behoorlijk ernstig? (hersenschudding, gebroken armen of benen, gekneusde ribben...) wordt er echter nooit de link gelegd met huiselijk geweld of kindermishandeling (indien het personage minderjarig is)? zijn de verwondingen altijd snel geheeld en heeft het personage er nadien nog nauwelijks last van? raakt het personage nooit serieus verwond in het gezicht of verminkt op een manier die afbreuk kan doen aan haar schoonheid, hoe vaak ze ook klappen krijgt? (losse tanden, een blijvend kreupele voet, een gebroken neus...)
- ontstaan drama's en ruzies als het ware uit het niets, om kleine en te vermijden dingen? gaan koppels om die reden uit elkaar? maken ze het even snel en onlogisch weer goed omdat ze niet zonder elkaar kunnen leven?
- ontstaan drama's en ruzies meerdere keren om dezelfde of gelijkaardige redenen?
- beseffen de personages nooit dat ze misschien niet bij elkaar passen omdat ze duidelijk onverenigbare karakters hebben?
- vermijd je als schrijver echte grote drama's met serieuze redenen omdat je zo gehecht bent aan je personages en je hen die pijn wilt besparen?
- ontbreekt er op die manier vaak een echt conflict in je verhaal? wordt dit opgevuld met de hierboven beschreven kleine ruzies die dan worden opgeblazen om het verhaal de nodige drama te geven?
- wanneer je door je drama heen zit, evolueert jouw verhaal dan volledig naar het zeemzoete dagboek van de perfecte relatie met de celeb van jouw dromen?
- doet een personage aan automutilatie? is dit eigenlijk niet compatibel met de eerder beschreven geschiedenis? (personage heeft nooit eerder moeite gedaan om littekens te verbergen of begint plots te krassen zonder geloofwaardige reden)
- ontwikkelt een personage plots een depressie? na een break-up of een ruzie? heeft het personage nooit eerder echte tekenen van depressie vertoond? verdwijnt de depressie als sneeuw voor de zon wanneer de relatie hersteld is? is het mogelijk dat het woord "depressie" hier gebruikt wordt als synoniem voor "liefdesverdriet"?
- zegt een personage over zichzelf dat hij of zij problemen heeft met vertrouwen en relaties, dat hij of zij zich moeilijk kan openstellen, of lijdt aan 'bindingsangst'? is daar tijdens het verhaal echter weinig van te merken? (extreem clingy, super emotioneel reageren, niet willen leven zonder love interest, meteen goedmaken na een ruzie...)
- ontwikkelt een personage in de loop van het verhaal een eetstoornis? wordt dit onlogisch en oppervlakkig beschreven? herstelt het personage hiervan zonder merkbare emotionele schade?
- zijn taalbarrières onbestaand?
- moeten minderjarige personages zelden of nooit naar school, zonder dat hiervoor een aanvaardbare reden wordt gegeven?
- heeft een personage met een uitgesproken karaktereigenschap plots een totale ommezwaai? wordt dit veroorzaakt door een ander personage? heeft dit personage geen superpsychiaterpowers? (player wordt opeens trouw vriendje, drugsverslaafde kickt spontaan af, super gesloten persoon stelt zich opeens hélemaal open...)


xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 16 aug 2012 - 14:43:
Holy shit. Dorien, je bent een held!

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 aug 2012 - 14:44:
I'm not even finished!

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 16 aug 2012 - 14:54:
Maar 't is wel echt heel handig, eigenlijk. Ja. ^^

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 16 aug 2012 - 14:59:
- gaat het verhaal alleen over liefde? Spelen vrijwel alle scènes zich af tussen het (toekomstige) liefdeskoppel? Zijn de andere scènes gesprekken over het liefdeskoppel met ouders of vriendinnen?
- is er een weddenschap in het spel? Moet het ene hoofdpersonage volgens die weddenschap de ander voor zich winnen? Lukt dit? Realiseert het personage zich belachelijk snel dat het hem of haar niet alleen om de weddenschap gaat? Komt de ander erachter dat het allemaal met een weddenschap begon? Blijven ze na een ruzie alsnog samen?
- gaan beide ouders van de hoofdpersoon dood? In een auto-ongeluk? Was hij of zij enig kind of overlijden de broers en/of zussen ook? Is de hoofdpersoon na een paar hoofdstukken huilen hier alweer overheen en vrolijk alsof er nooit iets gebeurd is? Is hij of zij hier overheen geholpen door zijn of haar crush?
- komt het hoofdpersonage er via een tijdschrift achter dat haar beroemde vriendje vreemd is gegaan? Blijkt dit toch niet waar te zijn?
- heeft het personage toevallig evenveel vriendinnen als het vriendje uit de band aan bandleden heeft? Komen ze allemaal samen?

Eerst eten, dan weer verder.

edit; - is het hoofdpersonage familie van een bandlid/crewmember/de manager van zijn of haar favoriete band en kan die zo zijn of haar idolen ontmoeten? Is het personage de enige van alle familieleden die hen mag ontmoeten? Maar mag het personage wel een vriend of vriendin meenemen?
- lijden de beroemdheden in het verhaal totaal geen druk leven en hebben ze alle tijd van de wereld voor hun lief? En als ze dan een keer op tour moeten, mag het hoofdpersonage/lief dan mee? Wordt dit op extreem korte termijn geregeld? Is het een verrassing? Mag ze een vriendin meenemen, voor het geval ze zich gaat vervelen tijdens de concerten? Passen er irreëel veel mensen in een tourbus?

En nu weer eten.

Edit; - heeft het hoofdpersonage een jonger zusje dat extreem fan is van een band en wil ze naar een concert, maar mag ze niet alleen en moet het hoofdpersonage dus mee, ook al vindt die de band niet leuk of heeft die er zelfs een godsgruwelijke hekel aan? Vindt het hoofdpersonage de band na het concert wel leuk? Wordt het zusje voor de rest van de verhaallijn genegeerd?
- doet tijdens de meet&greet of het reguliere handtekeningen uitdelen de celebrity crush van het hoofdpersonage er verdacht veel langer over dan normaal? Blijkt dit te komen doordat hij zijn telefoonnummer op het blaadje of wat dan ook heeft gezet? Twittert hij die avond ook nog iets dat over het hoofdpersonage gaat? Is dat alleen voor haar duidelijk?

En weer eten.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 aug 2012 - 15:31:
Oh ja!
- Ernstige verwondingen of lichamelijke letsels die toch geen dokter of ziekenhuis nodig hebben. Want alles is te genezen met een paar dagen platte rust en Bill Kaulitz die met een koud doekje je voorhoofd dept.
- Véééééél te lange beschrijvingen van outfits e.d.
- Overgetalenteerde personages die in de loop van het verhaal oh-ja-by-the-way nóg een talent ontwikkelen, want dat komt handig uit.
- Teveel symboliek en toeval op een grote hoop gooien.
- Dramatische opbouw met een gigantische anticlimax, omdat de lezer het "geheim" al van kilometers ziet aankomen, of omdat het gewoon helemaal niet zo indrukwekkend is.
- Personages die op de meest random momenten in tranen uitbarsten en daarna spontaan weer happy zijn, soms meerdere keren per hoofdstuk (can you say Emotionally Unstable?)
- Teveeeeeeeeel koppels! Want being single is against fanfiction nature. En als er geen gepaste love interest te vinden is, dan verzinnen we er één en plakken we die erbij, ook al past het helemaal niet in het verhaal.
- Happy. Endings.
- Tijd om te feesten, en plots kan iedereen dansen.
- Té perfecte momenten. (het mag al eens rotweer zijn bij een eerste kus)
- Een traumatisch verleden geeft vaak een getraumatiseerd persoon als resultaat, ja. Maar ik denk dat als meer fanfiction-schrijvers zouden weten wat dat precies inhoudt, ze heel wat minder happig zouden zijn om van hun perfecte personages suïcidale drugsverslaagde incest-survivors te maken. Want die zitten over het algemeen al sneller in een instelling dan in een talentenjacht.
- Holebi's. En dan vooral biseksuele meisjes. KISSING A GIRL WHEN YOU'RE DRUNK DOES NOT MAKE YOU BI, IT JUST MAKES YOU A GODDAMN STEREOTYPE. Als je personage bi is, dan verwacht ik toch dat hij/zij in de loop van het verhaal gevoelens he eftvoor personen van beide geslachten. Als dit niet het geval is, dan is de geaardheid niet relevant voor het verhaal en dan maak je hem/haar gewoon gay of hetero. Het kan best dat een personage nog op zoek is naar wat hij/zij wil, en dan kan het relevant zijn voor het verhaal. Maar als je een meisje "bi" noemt, en het hele verhaal lang heeft ze alleen maar gevoelens voor jongens, en ze heeft in het verleden nooit iets gehad met een meisje, en het enige wat ze doet is zoenen met een meisje zonder dat er iets van gevoelens bij komen kijken, dat is imbeciel.
- Zelfmoordpogingen.
- Zelfmoordpogingen die gelukkig net op tijd worden vermeden, in de naam van ware liefde en al het goede in de wereld.
- Zelfmoordpogingen d.m.v. razorcuts op polsen. Het is praktisch onmogelijk om dood te bloeden na één keer met een scheermes over je polsen te gaan, tenzij je aan hemofilie lijdt of als je zin hebt om je personage uuuuuuren te laten lijden. Which they usually don't.
- Seks in een douche! Serieus, waarom altijd in de douche?

Dat is even alles wat ik nog kan bedenken.
En ik heb me ooit schuldig gemaakt aan alles wat ik heb opgenoemd, zonder uitzondering. Waarvoor mijn diepgemeende excuses.
-huppelt weg-

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 16 aug 2012 - 16:01:
Allow my to save this on my computer for future reference.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 16 aug 2012 - 16:09:
Of geweldige hoofdpersonages die eerst met bandlid één heeft, het uitmaakt, zich door bandlid twee laat troosten, zwanger blijkt te zijn, niet weet van wie & heel veel drama & haaruitval.

Harry Styles en Anakin Skywalker
*dies*
(man pregnancies! Drarry bv heeft hier zwaar onder te lijden)
TC heeft daar ook zwaar onder te lijden. *checkt altijd voor mpreg-warnings* En het is altijd Bill met de baby bump. Nu kan ik dat ook wel begrijpen, maar toch.

Oh, man. Die clichés lezen is niet goed voor je ego. Ik zit ze echt af te strepen: did that. did that. yup. been there. did that. :/

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 16 aug 2012 - 16:11:
Als je mijn stukje wilt bewaren, vind ik 't best. Hell, anders had ik het niet op internet moeten zetten.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 16 aug 2012 - 16:14:
Of geweldige hoofdpersonages die eerst met bandlid één heeft, het uitmaakt, zich door bandlid twee laat troosten, zwanger blijkt te zijn, niet weet van wie & heel veel drama & haaruitval.

(...) TC heeft daar ook zwaar onder te lijden. *checkt altijd voor mpreg-warnings* En het is altijd Bill met de baby bump. Nu kan ik dat ook wel begrijpen, maar toch.

Oh, man. Die clichés lezen is niet goed voor je ego. Ik zit ze echt af te strepen: did that. did that. yup. been there. did that. :/
Oh joh, iedereen gebruikt clichés. Een verhaal compleet zonder clichés is onmogelijk. Er is zoveel geschreven dat alles cliché wordt.

CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 16 aug 2012 - 16:16:
Allow my to save this on my computer for future reference.

Sure, go nuts.

Passen er irreëel veel mensen in een tourbus?

-rofl-



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20