Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic II

Het Algemene Schrijftopic II

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 19 jan 2015 - 19:58:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen fanficties
Eerste schrijfsels
Het Boekentopic



CosmicPurple
CosmicPurple

CosmicPurple is offline

[9912]
CosmicPurple zei op 13 feb 2015 - 22:43:
Misschien trap ik nu een open deur in, maar waarom neem je er niet gewoon een boek bij en kijk hoe het daar gedaan wordt?

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 13 feb 2015 - 22:55:
@kay oooh. Kijk dan ben ik daarmee in de war.
@do ik wert eingelijk niet waarom ik daar niet in eerste instantie over nagedacht heb, maar omdat ik het had gelezen over Iv vroeg ik het me dus af en dit kwam eerder bij me op
Daarnaast is het ook heel treurig om te zeggen dat ik geen echte nederlandse boeken heb 0.0
-Sorry?-

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 13 feb 2015 - 23:09:
Overigens, Jen, common misconception dat we alles moeten weten over je personages uiterlijk. Da's helemaal niet nodig. Als je iets beschrijft, zorg dan dat 't bijdraagt aan het karakter. Beschrijf de dingen op het moment dat ze belangrijk zijn, bijvoorbeeld dat Harry nerveus is en Louis niet uit durft te vragen, omdat hij zich niet kan voorstellen dat Louis valt voor iemand met zo'n neus (ik verzin maar wat, ik heb geen flauw idee hoe Harry's neus eruit ziet). Point is, haarkleur en oogkleur zijn niet zo boeiend als we vaak denken.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 13 feb 2015 - 23:11:
Harry's neus is lelijk, maar niet zo lelijk als z'n lippen.

@Cap; ik denk omdat dit een specifiek geval is, dus je kunt wel een boek openslaan, maar dan ga je er heel lang over doen tot je erachter bent of je iets nou wel of niet tussen haakjes mag zetten, als je er überhaupt achterkomt, want, nou ja, specifieke gevallen en zo.

EDIT; Jaime/Loras is afgelopen. I cryyyyyyyy because I loved them.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 14 feb 2015 - 8:45:
Hea? Maar als je het personage miet beschrijft heeft de lezer toch heen idee hoe het personage eruit ziet?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 14 feb 2015 - 9:11:
Dat is ook niet zo belangrijk. Moeten we echt weten dat iemand bruin haar heeft en blauwe ogen om het verhaal te kunnen volgen?
Niet dat ik niet meestal mijn personage's beschrijf, maar zeker in het verhaal dat ik nu schrijf is mijn hoofdpersonage heel perceptive dus let hij meer op detail.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 14 feb 2015 - 12:01:
Het hangt een beetje van de lengte van je verhaal af, ook. In een langer verhaal heb je meer de ruimte om de beschrijving uit te spreiden, in een stand alone zou ik niet meer dan twee zinnen besteden aan het uiterlijk van je personage (en niet beginnen met het uiterlijk!).
Maar wat ik in mijn vorige berichtje zei, Jen, over dat het moet bijdragen aan het karakter dat je neerzet - dát is het belangrijkst. We hoeven aan het begin van je verhaal niet te weten of je personage bruin haar heeft of niet, we willen weten wat voor persoonlijkheid je personage heeft. En dat kan je ook doen door delen van het uiterlijk te beschrijven.
Ik heb rood haar, bijvoorbeeld, en ik werd als kind wel eens Pippi Langkous genoemd. Zulke dingen onthoud je, waardoor je je later nog heel bewust bent van het feit dat je rode haren hebt. Denk aan sproeten, kuiltjes in je wangen, een bijzonder wippende wipneus, grote oren, een onderlip die veel voller is dan een bovenlip, zodat het lijkt of iemand constant op zijn bovenlip zuigt, iemand die erg met zijn/haar heupen wiegt, grote of juist kleine handen - eigenschappen die sprekender zijn dan "Harry had bruin haar". Haarkleur en oogkleur kan je ook heel makkelijk even snel noemen, bijvoorbeeld in "Bill haalde een hand door zijn zwarte haar", of "De blauwe jas kleurde bij Kiki's ogen".
Belangrijk is in elk geval dat je niet meer dan een hele alinea besteedt aan hoe iemand eruit ziet. (En dat is een fout die we allemaal wel eens maken, dus voel je daar ook niet te bezwaard over als je jezelf erop betrapt!)

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 14 feb 2015 - 12:08:
Hebben jullie ooit de Babysitters (of zoiets) serie gelezen? Die was echt tientallen boeken lang en ELK BOEK besteedde die schrijfster meerdere pagina's aan personagebeschrijvingen. Ik vond dat toen al irritant._.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 14 feb 2015 - 12:12:
Zegt me niks, maar ik vind Martins beschrijvingen in GoT bijvoorbeeld ook irritant - hij beschrijft de hele tijd alleen maar wat mensen aanhebben en aangezien het vaak adellijke types zijn, hebben ze altijd satijn/zijde/fluweel/brokaat in fancy kleuren aan en dat gaat na een tijdje wel vervelen. Zeker omdat hij voor alles steeds dezelfde woorden gebruikt. Cersei's haar is als gesponnen goud, ja, dat weet ik na vijf boeken heus wel.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 14 feb 2015 - 12:16:
Hahaha oh well, ik erger me er bij Martin meer aan dat sommige dingen écht onnodig ingewikkeld zijn (ik bedoel, was het verhaal nou echt zo veel slechter geweest als die hele bende van Lem Lemoncloak niet bestaan had?), maar ja.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 14 feb 2015 - 12:19:
Ik vind het zelf wel fijn als personages een beetje beschreven worden. Dat hoeft niet uitgebreid en ook niet als begin van het verhaal, maar het helpt met inbeelden en zo. ^^

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 14 feb 2015 - 12:19:
Ik weet al bijna niet meer wie dat is, man .___. Maar ik vond vooral onze blauwharige makker een beetje onnodig en iets van het eind van ADWD waar je nog niet bent waar ik dus m'n mond over ga houden.

Tip aan iedereen: some people should just stay dead.

Edit @ Emma; natuurlijk moet je wel iets van je personage beschrijven! Uiterlijk is en blijft een belangrijk onderdeel van onze perceptie van mensen. Maar m'n punt was meer dat je het niet allemaal in het eerste hoofdstuk van je verhaal moet proppen, dat je het op een natuurlijkere manier in je plot kan verweven en van sommige uiterlijke kenmerken ook plot devices kan maken.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 14 feb 2015 - 12:20:
Is het herrijzen van eigenlijk nooit dood of magie of iets?

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 14 feb 2015 - 12:22:
Ik snap je vraag niet :x

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 14 feb 2015 - 12:24:
Allebei, Emms.
En @Dezh; die bende van Dondarrion. En die blauwe was inderdaad erg jammer.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16