Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic II

Het Algemene Schrijftopic II

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 19 jan 2015 - 19:58:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen fanficties
Eerste schrijfsels
Het Boekentopic



Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 20 juni 2015 - 10:12:
well, daar heb je je titel toch? Je kunt er nog iets aanplakken etc. maar zo doe ik het wel altijd haha

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 25 juni 2015 - 20:40:
Guys, hoe werken jullie een verhaal uit?
Ik heb zeg maar een geweldig idee, alleen het heeft geen doel... Ik heb al een gedeelte de wereld opgebouwd en ik weet bepaalde dingen die er gaan gebeuren, maar het heeft absoluut geen doel. Er zit dus echt geen nut in het verhaal en het gaat in feite nergens heen, maar tot nu toe kan ik nog niets echt aan elkaar linken. Ik zit echt vast. Voor ik wil beginnen met schrijven wil ik wel een rode draad hebben, maar die is er dus niet.

Help? Tips?

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 25 juni 2015 - 20:44:
Ik begin altijd gewoon en de rode draad komt wel. ^^

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 25 juni 2015 - 22:14:
Hoeveel heb je al? Een wereld, maar bijvoorbeeld ook een personage? Of kan je een personage creëren voor in de wereld? Mij helpt het altijd om te weten wiens verhaal ik wil schrijven: wie gaat er door deze wereld wandelen, wie gaat dit beleven en wat wil dit personage? Personage is plot, that is to say - je personage moet het plot aansturen, anders is het een zwakke protagonist. Waar wil je personage heen? Of: wat heeft dit personage nodig om te groeien? Wat moet dit personage leren? En hoe kan ik dat in deze wereld laten gebeuren?

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 25 juni 2015 - 23:04:
Dat probleem heb ik ook zo vaak. Maar Dezh, da's een goeie!

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 26 juni 2015 - 11:38:
@ Dezh: Dat heb ik al. Ik ga Hollow verder uitwerken. Dus personages (twee) zijn er al. Ik weet het verhaal van de beide hoofdpersonages ongeveer, maar er is nog steeds geen reden waarom ze naar elkaar toegetrokken worden, waarom ze bij elkaar terecht zijn gekomen. Er komt ook een ander universum in voor. Ik weet wat mijn hoofdpersonage ermee te maken heeft, maar er is nog geen doel waarom ze er ineens bij betrokken raakt. It's frustrating. Want wat je zei heb ik mezelf al afgevraagd. Ik ben juist het plot aan het uitwerken, omdat ik altijd vast loop. But that isn't working either.

Misschien moet ik inderdaad maar gaan schrijven en dan maar zien wat er gebeurd.

Thanks for the help, tho (:

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 26 juni 2015 - 12:09:
Kun je ook niet beginnen met het midden van je verhaal schrijven en later het begin bedenken?

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 26 juni 2015 - 12:29:
Dat is ook een optie. Misschien gaat het dan makkelijker om met een doel te komen.
Al weet ik wel hoe het begint, dus dat is zo te schrijven.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 26 juni 2015 - 12:49:
Ik zou gewoon beginnen schrijven wat je al weet. De tussenstukken komen later wel. Als je daarvoor reeds geschreven dingen moet aanpassen, so be it.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 26 juni 2015 - 17:52:
Heeft iemand hier tips of resources voor het schrijven over personages met andere culturen/nationaliteiten/etc. dan je zelf hebt?

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 26 juni 2015 - 18:50:
Eh. Vrienden? Internet? Zoek een goede documentaire? Idk ._.

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 26 juni 2015 - 20:59:
In de bieb zijn vaak ook veel boeken over cultuur te vinden, maar anders hetzelfde wat Bo zegt.

Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 28 juni 2015 - 23:35:
Jezelf bedenken hoe het zou zijn als jij zo zou leven (cultuur) of fimpjes kijken over mensen met/uit een bepaalde nationaliteit/cultuur i quess & wat de anderen al zeiden.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 9 juli 2015 - 21:04:
@ Kay (ook al is dit superlaat) deze tumblrpost heeft nog twee tips voor het schrijven van personages in andere culturen/etc.


Guys, question. Hoe zouden jullie "muggleborn" vertalen naar het Nederlands? De 'officiële' term is "Dreuzeltelg", maar dat vind ik zo'n negatieve connotatie hebben.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 9 juli 2015 - 22:11:
Ik wou "dreuzelkind" zeggen, maar dan lijkt het alsof het kind een dreuzel is. Maar waarom vind je "dreuzeltelg" negatief?



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20