Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic II

Het Algemene Schrijftopic II

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 19 jan 2015 - 19:58:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen fanficties
Eerste schrijfsels
Het Boekentopic



Cynthia
Cynthia

Cynthia is offline

[1345]
Cynthia zei op 17 juli 2015 - 17:17:
Guys, hebben jullie ooit dat je je echt opeens een personage van een paar jaar geleden herinnert en dan idk, een soort van nog steeds van 'm houdt ook al heb je dat verhaal al vier jaar geleden afgeschreven? 'k Had dat zojuist even met Alex (Faal) en oké.


Ehm. Well. Nog niet echt, want zoveel personages heb ik niet gemaakt. Maar ik heb wel eens dat ik bijvoorbeeld UDDUA Harry mis of zoiets haha.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 19 juli 2015 - 20:42:
Guys. Klopt deze zin?
Hij haalde een belletje van onder de balie tevoorschijn.
Ik kan 'm gewoon niet meer op een normale manier lezen.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 19 juli 2015 - 20:44:
Naar mijn weten klopt 'ie.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 19 juli 2015 - 20:49:
Ik heb nu
Hij haalde een belletje onder de balie vandaan.
want dat is korter.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 19 juli 2015 - 20:49:
Dat is ook een optie, ja.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 24 juli 2015 - 15:59:
Ik ben beginnen schrijven aan een verhaal (en letterlijk in het midden begonnen), en ik ben best trots op dit stukje:

It’s the little differences that speak the loudest. There’s a loose knob on one of the kitchen cupboards, opened packages in the front and expired ones in the back, books in a crazy order on the shelves in the living room. When I open one I find it has been dog eared, with a neat, italic handwriting in the margin that I somehow know is Draco’s.

There’s a jar of floo powder on top of the mantle, between pictures of Hermione and Ron and Luna and Neville, the Lupins, the Weasleys, Hagrid and McGonagall and Slughorn, and then in the middle—there he is. I recognize the Burrow immediately, but it's not the background that shocks me; I’m stroking over Draco’s hair while he has his head propped on my thigh, he seems to be wearing one of Molly’s hand-knit sweaters, flicks through a book, and looks so entirely like he belongs that it takes me forever to remember that I’m in the shot too. The way I’m looking at him forces me to sit down on the couch to try and still the shaking of my knees.

I never thought I could look at Draco Malfoy as if he was worth all the stars in the sky.

• • •


The apartment looks more lived in than it ever has when I shared – past tense? – it with Ginny.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 24 juli 2015 - 22:19:
Sounds lovely <3

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 25 juli 2015 - 16:58:
Oh, guys, even puur nieuwsgierig: hoe organiseren jullie alles? Bedenken jullie van tevoren je hoofdstuktitels, is je werktitel vaak je uiteindelijke titel? Maak je vaak verhalen af? Aan hoeveel dingen werk je tegelijkertijd? Hoe veel schriften/bestandjes gebruik je per verhaal? En kunnen er meerdere verhalen in één schrift of absoluut niet? Kun je één verhaal met verschillende kleuren/pennen schrijven, of is dat uit den boze?
Ik vind dit een interessante discussie 's all. That, en ik ben m'n spullen aan het inpakken en ik heb vier schriften voor achtentwintig.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 25 juli 2015 - 17:26:
1. Ik bedenk van tevoren hoofdstuktitels als ze te maken hebben met de structuur van m'n verhaal [ik weet niet of dit te vaag klinkt?] & ik begin vaak titelloos tot ik een goede pun (ik gebruik meestal geen "droge" titels meer) heb bedacht.
2. Ik ben in het afgelopen jaar (?) maar aan 2 grote verhalen begonnen en die zijn allebei nog niet af, dus nee? Ik schrijf vooral veel korte dingen.
3. Twee of drie, maar daar zit dan gegarandeerd ook een kort dingetje bij.
4. Ik gebruik op m'n computer 1 bestand per verhaal, en daar gooi ik dan ALLES in.
5. Er kunnen meerdere verhalen in 1 schrift; ik gooi alles daarin door elkaar (maar wel met duidelijke titels + ik gebruik van die bookmarkers, zodat ik alles terug kan vinden).
6. Dat zou ik denk ik wel kunnen, maar ik schrijf eigenlijk alleen nog met m'n vulpen.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 25 juli 2015 - 17:42:
- ik raak meestal zo gehecht aan mijn werktitel dat ik die niet verander, tenzij het echt iets stoms is (ik heb een heleboel ideeën-documentjes die *random woord*-gebrabbel heten of iets in die trant). Met hoofdstuktitels zit ik altijd te klooien, die verzin ik meestal pas nadat ik een hoofdstuk heb geschreven. Als ik hoofdstukken plan, dan schrijf ik gewoon puntsgewijs uit wat erin moet komen, niet hoe ze gaan heten.
- verhalen afmaken is niet m'n sterkste punt, maar ik schrijf ook vaak aan teveel tegelijkertijd. Twee, drie, vier, vijf, niet allemaal even lange verhalen, maar toch.
- ik heb meestal één wordbestand per verhaal en soms een excelbestand met planning/notities, en vaak nog handgeschreven notities. Als ik met de hand schrijf, kunnen er heel wat schriften doorheen gaan. Ik zoek ook per verhaal heel precies uit in wat voor schrift ik ga schrijven, want sommige dingen kunnen natuurlijk absolúút niet op A4-formaat. (this makes total sense to absolutely no-one)
- als ik meerdere verhalen in één schrift schrijf, komt er niks af en scheur ik een heleboel bladzijdes uit, dus dat probeer ik te vermijden. Hetzelfde geldt voor pennen met verschillende kleuren; ik schrijf altijd met vulpen, maar sommige dingen kunnen per se niet in het zwart en andere móeten juist en again, it makes no sense.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 25 juli 2015 - 20:45:
Oke uuuh.
1. Ik bedenkt vooraf eigenlijk altijd alles. Ik maak een hoofdstuk indeling over hoe het verhaal ongeveer moet lopen. (Hoofdstuk 1: they meet, Hoofdstuk 2: something goes wrong ect) Meestal gaat het niet zoals gepland, maar ik vind het fijn om een richtlijn te hebben.
2. Ik heb niet een hoofdstukken als ik het verhaal voor het eerst schrijf. Ik vind het zo moeilijk om een hoofdstuk af te sluiten. Zoals nu met NaNo: ik heb 3 hoofdstuk en 15.000 woorden :/ Ik heb meestal geen hoofdstuk titels, en het ligt aan het verhaal of ik bij mn werktitel blijf. Meestal niet, aangezien het verhaal nooit zoals gepland gaat.
3. Ah, nee. Beetje jammer.
4. Heel veel, maar meestal zijn het één of twee verhalen waar ik m'n aandacht op vestig.
5. Eigenlijk niet. Maar ik heb al wel heel lang een schrift voor shots. Voor als ik op school zit Daar schrijf ik ook hoofdstukken van verhalen in. Dus als dat telt?
6.Ik heb geen idee hoeveel schriften ik voor m'n verhalen gebruik. Twee denk ik?
7. Ik denk dat dat prima kan. Al irriteer ik me er wel aan als m'n vulling bijvoorbeeld leeg is en ik van blauw naar zwart switch.

@Dezh jouwn excel bestand ding lijkt me best handig!

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 25 juli 2015 - 21:18:
Meestal gaat het niet zoals gepland, maar ik vind het fijn om een richtlijn te hebben.
Dit heb ik ook heel sterk.

& excel is ook heel handig! Dit en dit zijn de minst-spoilery voorbeeldjes voor m'n HP-verhaal (ik ben zo trots op het schoolrooster, jongens _0_), misschien heeft iemand er nog iets aan (:

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 25 juli 2015 - 22:07:
1. Ik bedenk meestal de titels na het schrijven, maar ik vind het vaak teveel moeite dus nummer ik ze gewoon haha
2. M'n werktitel blijft bijna altijd m'n uiteindelijke titel
3. Ik werk redelijk vaak verhalen af ja
4. Ik werk nu aan drie verhalen, maar meestal werk ik maar aan een
5. Elk verhaal heb ik in een apart document, aantekeningen met de hand verdeel ik ook per verhaal in een schrift (alle aantekeningen in een schrift)
6. Meerdere verhalen niet, aantekeningen dus wel
7. Ik typ altijd m'n verhalen, maar aantekeningen moeten in blauw en het liefst met dezelfde pen. Anders wordt ik er kriebelig van

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 25 juli 2015 - 23:35:
@Dezh ik kon stiekem al vanuit je rooster zien dat je personage een Zwadderaar was. Maar dat ziet er echt zo awesome uit 0.0
Ik ga echt weer HP schrijven, 'cause I need that. Maar waarover? Idunno XP

Als ik het doe btw ga ik wel je methode jatten Dezh, als je dat niet erg vind.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 25 juli 2015 - 23:38:
Haha, dat is niet echt een spoiler, het verhaal heet Zwadderaar. (:
En danke! Steel het gerust, als je denkt dat 't helpt. Daar is 't voor.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20