Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het (anti-)school topic #7

Het (anti-)school topic #7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 2 sep 2015 - 16:11:
Voor álle schoolgerelateerde dingen die je maar kwijt wil! Van ergernissen tot trotse momentjes.^^



xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 15 okt 2015 - 21:47:
Okay.
1. Die Nachbarstochter ist zum Spielen zu uns gekommen vs. Letzte Woche ist er zu unserer Firma gekommen, um die Wasserleitung zu reparieren.
In het eerste geval heb je één werkwoord (spielen), zonder verdere woordgroepen. In het tweede geval heb je één werkwoord (reparieren) en de woordgroep "die Wasserleitung", die erbij hoort. Dat betekent dat je niet de gesubstantiveerde constructie kan gebruiken, want waar moet je dan de woordgroep kwijt? Je zou de eerste zin ook niet-gesubstantiveerd kunnen schrijven, maar dat is langer en minder net. (ist zu uns gekommen, um zu spielen)

2. Sie haben nichts mehr zu fragen gewagt vs. Mehr als 25.000 Menschen sind in München demonstrieren gegangen.
Dit ligt aan het werkwoord dat hier in het voltooid deelwoord staat. Het is "wagen zu", gelijkstaand aan "het aandurven om", terwijl "gehen" geen "zu" verlangt.

3. In het Nederlands zijn die zinnen net iets anders qua nuance, maar ik denk niet dat het voor de vertaling heel veel uitmaakt.

Helpt dit?



Edit @ Iv: bedoel je of de zin in de actief of de passief staat? Want dat heeft er niets mee te maken. Alle zinnen zijn actief.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 15 okt 2015 - 23:16:
Passief hoef ik nog niet te kennen voor dit tentamen, dat scheelt (:

En thanks, Dezh. Maar het is dus niet echt 1 systeem, het gaat puur op taalgevoel, neh?

EDIT; maar je kunt toch zeggen "zum Reparieren der Wasserleitung" ?

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 15 okt 2015 - 23:52:
Wel, ik weet niet wat je docent zegt, maar het punt is dat heel veel gewoon correct is, maar door sommige mensen worden bepaalde dingen als netter en daarmee correcter gezien.

En inderdaad, dat kan, maar ik zou bij woordgroep + infinitief toch de "um zu"-constructie aanhouden, dat is vaak overzichtelijker.

@Julia (mocht je dit lezen): wat is jouw deskundige mening hierover?

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 16 okt 2015 - 7:18:
Ik dacht meer aan of het onderwerp zelf iets doet of iets ondergaat maar as said ik ben slecht in duits

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 16 okt 2015 - 10:25:
In beide gevallen doet het onderwerp zelf iets, though

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 16 okt 2015 - 11:18:
Ik dacht meer aan of het onderwerp zelf iets doet of iets ondergaat maar as said ik ben slecht in duits
Dat komt vrijwel overeen met actieve / passieve zin. En zoals Bodine zegt: alle zinnen zijn actief. Het onderwerp heeft er niets mee te maken.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 16 okt 2015 - 16:55:
Mijn deskundige mening is: luister naar Dezh En het gaat er inderdaad voornamelijk om dat je je zinnen zo overzichtelijk mogelijk houdt.

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 17 okt 2015 - 18:53:
Heeft iemand tips voor het presenteren voor een onbekende klas? Ik raak namelijk bijna altijd in paniek voordat ik een presentatie moet geven.
Aangezien ik nu in een nieuwe klas zit, zal dat nog wel een tikkeltje erger zijn dan bij mijn oude vertrouwde klas van vorig jaar. Muh

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 18 okt 2015 - 22:06:
@Tos; nee, ik heb geen idee. Heb daar zelf namelijk geen moeite mee. Sterkte iig <3

Ik ga morgen, afhankelijk van het tentamen, zo hard falen. Ik heb niets gestampt.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 18 okt 2015 - 22:11:
Ik vind het heel erg leuk om presentaties te geven. Waar gaat je presentatie over? Vind je het onderwerp zelf heel leuk? Ik probeer altijd gewoon te denken: Oké, ik ga deze mensen iets nieuws leren!
Maar ik heb er verder geen moeite mee, dus ik ken dat angstige gevoel ook niet echt :/

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 18 okt 2015 - 22:27:
Ik weet 't ook niet, Tos. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Zelfs met een bekendere klas vind ik t nog heel lastig. *hugs*



edit 19/10; ik ben net een uur op school en ik erger me al aan alles en iedereen. Ik wil naar huís.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 19 okt 2015 - 14:52:
Ik had m'n tentamen in een lokaal waar:
1. de hele tijd iets tikte
2. de docent op het toetsenbord aan het rammen was
3. iemand buiten met een fucking bladblazer in de weer was, DE HELE TIJD

dus ik had
1. hoofdpijn
2. was al m'n kennis kwijt, voor zover ik die überhaupt had

en nu wil ik
1. slapen

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 20 okt 2015 - 18:16:
Er is iemand in m'n les van Recht die heel de les lang over zichzelf praat. En dan niet relevant tot de les. En ze is zo racistisch en discriminerend en dóm, holy jesus.
Ik wil haar echt soms door 't raam naar buiten flikkeren.
I AM HERE TO LEARN THINGS. Stop hogging attention.

xjeszell
xjeszell

xjeszell is offline

[8982]
xjeszell zei op 21 okt 2015 - 14:13:
Ik hoef maar 30 sportpunten te halen dit jaar voor school en de helft heb ik al, want je kan met je vereniging 15 punten halen, als je aangesloten bent bij de NOS*NCF. Wij zijn aangesloten bij de Judobond - waar ik zelf ook weer (verplicht) lid van ben, en die zijn daar weer standaard bij aangesloten. Maar, ja. Zo chill.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 23 okt 2015 - 23:38:
Ik had vandaag een werkgroep over omgaan met werkdruk en stress en van tevoren was ik best wel sceptisch, maar ik zie nu eigenlijk wel in dat ik me onnodig druk maak om dingen die ik niet in de hand heb en dat er meestal geen ernstige gevolgen zijn als het niet gaat zoals ik wil/denk dat het moet. Dus. Ja. ^^



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20