Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic

Het Algemene Schrijftopic

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 20 mei 2014 - 14:49:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen verhalen
Eerste schrijfsels
Het Boekentopic



Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 26 sep 2014 - 20:21:
Ik ben voor het eerst in mn leven echt een verhaallijn aan het uitschrijven.
Dat voelt zo goed 0.0 IK ben alleen heel bang dat ik me niet aan de verhaallijn houden. Any tips?

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 26 sep 2014 - 21:56:
@Dezh: ga ervoor
@Jen: als je het idee hebt dat je iets anders wil dan je in je verhaallijn hebt voorgeschreven, dan pas je het toch aan? Zo lang je je maar aan het hoofdidee houdt, dat is tenslotte waarom je je verhaal in de eerste plaats bent gaan schrijven. Je maakt een verhaallijn om je idee overzichtelijker en makkelijker uit te werken te maken, maar als je op een gegeven moment vindt dat het te stroef gaat of dat je gewoon wat anders wil, dan kun je het gerust aanpassen. Het is JOUW verhaal.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 27 sep 2014 - 9:49:
Ik zou je verhaallijn op papier zetten. Ik vergeet dat zelf altijd en dan vergeet ik dus een groot deel van de verhaallijn die ik bedacht had waardoor het vaak in de soep loopt en ik het uiteindelijk opgeef omdat ik dan een beter en nieuwer idee heb verzonnen haha. ^^

Dus, mijn tip: Zet het op papier.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 27 sep 2014 - 10:49:
@Cyn Dat heb ik al gedaan Cyn. Ik heb het helemaal uitgeschreven
@Julia Ja maar als ik dan een nieuw idee krijg moet ik dat weer in de samenvatting verwerken, en dat is zo'n gedoe. Want dan moet ik het of helemaal aanpassen of helemaal opnieuw schrijven.

MyReflection
MyReflection

MyReflection is offline

[1630]
MyReflection zei op 27 sep 2014 - 11:22:
@Jen: Je kunt er ook een post-it bij plakken, waar je het nieuwe idee op schrijft. Dan kun je het makkelijker verwerken. Of je schrijft het uit op de computer. Dat is makkelijker veranderen.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 27 sep 2014 - 12:49:
Wat Kirsten zegt, gebruik post-its, werk op de computer, etc. Het is denk ik ook het beste je verhaallijn niet als verhaaltje op te schrijven, maar schematisch te maken, dan kun je 'm ook veel makkelijker aanpassen door iets weg te halen en/of toe te voegen.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 27 sep 2014 - 13:15:
Dat zijn echt goede ideeën inderdaad.

Guys. Hebben jullie ook wel eens een mega tof idee in je
hoofd maar dat je geen idee hebt hoe je dat in een verhaal zet/typt ?
Als in. Je idee op papier krijgen.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 27 sep 2014 - 14:39:
@Jen: Elke schrijver maakt het af en toe mee dat zijn personages tot leven komen en hun eigen wil krijgen, en dan gaat je verhaal plots op een zijspoor naar een heel ander iets dan je gepland had - dat is geweldig. Als jij er zelf zo diep in zit dat je niet merkt waar het heen gaat, dan gaat de lezer er ook makkelijk ingaan.
Probeer je daarom niet al te erg vast te houden aan wat je hebt gepland. Gebruik het als leidraad om je naar je belangrijkste thema's/gebeurtenissen te navigeren, maar probeer je verder wat meer vrijheid op te leggen.

@Cyn: Echt heel erg vaak. Soms ben je gewoon nog niet klaar om een verhaal te gaan schrijven, of ga je het nooit op papier krijgen. Maar veel vaker dan dat heb je gewoon een zetje nodig om te beginnen. Maak je niet zo druk over of je eerste hoofdstuk al helemaal perfect in, want dat is het zelden. Probeer te bedenken met welk punt je het beste begint (zo dicht mogelijk bij de climax, maar ver genoeg er vanaf dat je alles kan vertellen dat je ervoor wilt opbouwen), en begin te schrijven. Eens je bezig bent, kan je makkelijk blijven gaan. En als je het dan eenmaal af hebt, kan je een pauze nemen en na een aantal weken/maanden beginnen reviseren en je eerste hoofdstuk(ken) herschrijven, etc. Beginnen is moeilijk, maar eens je begonnen bent, kun je met je momentum heel ver komen.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 27 sep 2014 - 15:42:
Ugh jongens, ik zit nu echt weer in mijn ''ik heb geen zin om te schrijven'' fase and it's pissing me off

@Jen Ik heb dat ongelofelijk vaak, maar vaak komen er betere verhalen uit dan als je een strict voorgeschreven scenario volgt =)

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 27 sep 2014 - 16:44:
@Kay ja, daar heb je ook gelijk in hoor. (: Meestal probeer ik het gewoon. Enige nadeel is dat ik nooit het geduld heb om éérst te schrijven en dan pas te posten als het verhaal af is. Ik schrijf meestal per hoofdstuk en af en toe wat hoofdstukken vooruit.
@Iv ligt eraan wat voor verhaal, als je een misdaad schrijft zoals ik lately altijd is het wel handig om het van te voren uitgedacht te hebben, anders gaan de puzzelstukjes niet in elkaar vallen.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 27 sep 2014 - 19:09:
@Kay & Iv bedankt voor te tips, ik snap wel wat jullie bedoelen, en ik denk inderdaad dat ik maar gewoon mijn karakters mijn karakters moet laten zijn

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 28 sep 2014 - 17:08:
Is hier ook iemand die in het aspect van de Algemene verteller schrijft?
Ik schreef eerst altijd vanuit het ik-perspectief maar tegenwoordig altijd hij/zij (wat ik veeeeeel prettiger vind, hihi.)

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 28 sep 2014 - 17:09:
Haha, Cyn, dat heb/had ik ook. Eerst schreef ik ALLES vanuit een ik-perspectief, maar nu dus inderdaad (meestal) niet meer.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 28 sep 2014 - 17:10:
Bij mij is 't juist andersom, ik schreef vroeger altijd in hij/zij en nu probeer ik soms ik-figuur. Ik-figuur is moeilijk!

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 28 sep 2014 - 17:14:
@Cyn; ik doe algemene verteller soms, ja. En ook gewoon personaal (heet het zo?) en ik-persoon en eigenlijk hangt het gewoon heel erg van het verhaal af. Meestal schrijf ik verhalen personaal, en SA's meer ik-vorm. Volgens mij.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15