Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic

Het Algemene Schrijftopic

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 20 mei 2014 - 14:49:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen verhalen
Eerste schrijfsels
Het Boekentopic



MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 7 okt 2014 - 15:46:
Lijkt me echt verschrikkelijk. In de eerste plaats al omdat ik nooit wil dat iemand mijn schrijfsels leest voordat het allemaal af is.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 7 okt 2014 - 16:04:
Mwa. Ik kan het at least een keer proberen.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 7 okt 2014 - 16:17:
Nee, maar zeker met NaNo lijkt het me een ramp, omdat je dat per definitie geen tijd hebt om op de ander te wachten. Doorwerken met die hap en zo.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 7 okt 2014 - 18:33:
Precies, wat Daan zegt.
En ik ben ook geen fan van groepswerk in het algemeen (tenzij het met iemand is die bijna net zo werkt als ik), want dan zijn er altijd dingen die niet naar je zin gaan/zijn, moet je op de ander wachten enzovoorts.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 7 okt 2014 - 18:56:
Ik vind samen aan een verhaal schrijven alleen leuk als het in bijvoorbeeld briefvorm is. Dat heb ik ooit een keer met een meisje gedaan, maar het het is totaal niet my comfort zone. Want - hoe dat ook mag klinken - het verhaal moet echt gaan zoals ik dat wil hebben en niet anders. Aldus - ik schrijf zelf.
Maar eh. Ik denk nooit dat ik zo'n dusdanig goeie plot kan verzinnen dat ik aan 50K kom.

Tiiiiips?

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 7 okt 2014 - 19:46:
Ja, precies Cyn, dat heb ik dus ook: het moet helemaal naar mijn zin zijn. Vooral ook omdat ik ervan hou om er bv. woordgrapjes in te stoppen die ik meestal alleen snap, maar goed.
En tips... eh. Blijf schrijven? Dat is vooral het doel van de NaNo, dat je zelfs wanneer je het eigenlijk niet meer weet, toch gedwongen wordt te blijven schrijven. Wat ik meestal doe, is kijken naar alle ideeën waar ik nog niks mee heb gedaan en zien of ik ze kan uitbreiden en dus kan gebruiken voor NaNo.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 7 okt 2014 - 20:23:
Ja, precies. Bij mijn tweede NaNo had ik überhaupt geen plot, alleen een vage richting, en dat is ook helemaal goed gekomen. NaNo is bij mij juist de tijd dat mijn plot allemaal rare dingen gaat doen.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 7 okt 2014 - 22:03:
@Julia maar dan word het toch meestal te langdradig?

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 7 okt 2014 - 22:08:
Ja, maar daarma komt na schrijven editten en herschrijven. Als je wil schrijven en wil doorschrijven, is het beste wat je kunt doen je inner editor uitschakelen (bij voorkeur door hem neer te slaan, van een klif te gooien of aan onze grote paarse NaNo-draak te voeren)

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 7 okt 2014 - 22:11:
Precies. Het gaat er bij NaNo niet om dat je gelijk een perfect verhaal schrijft, dat doe je normaal gesproken (neem ik aan) ook niet. Je schrijft een eerste versie. Hell, het hoeft niet eens af te zijn aan het eind van november.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 8 okt 2014 - 10:44:
En als je wel met een plot wilt werken, probeer dan een heel ruim en groot plot te bedenken waarbij je altijd kan blijven schrijven. Laat je hoofdpersoon afwijken van de algemene plot.
Of, om het met game termen uit te leggen: verzin side quests rondom je main quest.

Chayenne
Chayenne

Chayenne is offline

[4831]
Chayenne zei op 8 okt 2014 - 11:25:
Ok Kayley ik snap geen game termen XP
maar ik snap wel wat je bedoeld
Guys ik ben zooo enthousiast over dit hele NaNo gedoe. Vooral omdat ik nu wel écht een goede verhaallijn heb. Ik kan niet wachten om te beginnen ^^
Maar, op de site staat helemaal niks over November NaNo, alleen op het forum.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 10 okt 2014 - 10:27:
@Kay ik snap de termen wel en dat is echt een hele goede uitleg!

Guys. Beetje vage vraag maar hier hebben de meeste hoofdstukken 800-2000 woorden. Is dat algemeen gezien ook zo bij originals?

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 10 okt 2014 - 12:25:
En na sommige boeken was ik echt een beetje verdrietig omdat ik niet wist hoe het met bepaalde personage's afliep, of had ik meer over hen willen weten, dus daarom prober ik bij mijn eigen, originele verhalen altijd een aantal hoofdstukken aan "side quests" en minder belangrijke personage's te besteden.

Goh, dat ligt echt helemaal aan jou. Het leest volgens mij makkelijker als alle hoofdstukken ongeveer dezelfde lengte hebben, maar er is geen norm over hoe veel of weinig woorden er in een hoofdstuk moeten, zowel voor fanfictie als originele werken.
In mijn originele werken hebben sommige hoofdstukken 5.000 woorden en andere maar 700. Zolang je je hoofdstukken goed afbakent, is het allemaal goed!

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 10 okt 2014 - 13:04:
Wat Kayley zegt. Het maakt totaal niets uit. Blader zelf maar eens door wat boeken heen, dan zul je het verschil zelf merken.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20