Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Algemene Schrijftopic

Het Algemene Schrijftopic

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 20 mei 2014 - 14:49:
Hey there, schrijvers van FF!
Deze site kent al heel wat schrijfgerelateerde topic, wat natuurlijk niet vreemd is voor een schrijfsite. Wat FF echter nog een beetje miste, was een algemeen schrijftopic waar users kunnen kletsen over hun schrijfsels en de problemen waar ze tegenaan lopen, en waar users elkaar kunnen helpen. Vandaar de geboorte van dit algemene topic, waar je ons alles wat je kwijt wilt over je schrijfsels kan vertellen. Aan wat voor verhalen schrijf je op dit moment? Over welk fandom schrijf je het liefst? Waar haal je je inspiratie vandaan? Met welk aspect van schrijven heb je het meest moeite? Heb je nog ergens advies over nodig?
Vertel het ons allemaal, we willen het graag weten. Laat de schrijfpraat beginnen!

Nog andere, leuke schrijfgerelateerde topics:
Onze eigen verhalen
Eerste schrijfsels
Het Boekentopic



MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 28 sep 2014 - 17:15:
Na How We Lost Him had ik wel genoeg van 'ik', want inderdaad, het is lastig! Het is dan veel moeilijker om de lezer precies de informatie te geven die je wil geven.

Edit:
Maar er is inderdaad een verschil tussen personaal & auctoriaal, maar bij mij hangt welke ik gebruik erg af van wat ik precies aan het vertellen ben.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 28 sep 2014 - 17:16:
Het verschil tussen algemene verteller en gewoon personaal (ik heb geen flauw idee of het zo heet en ik heb zelfs literatuurwetenschap gehad op de uni) is eigenlijk nog moeilijker dan ik-persoon.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 28 sep 2014 - 17:18:
Klopt. Maar ja, als ik er zo over na ga denken, dan vind ik zo'n beetje alles aan schrijven lastig. Let's not go there. (:
Behalve plots verzinnen. Lots and lots an lots of plots everywhere.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 28 sep 2014 - 17:23:
"A writer is a person for whom writing is more difficult than it is for other people." Thomas Mann.

Oooh, plots verzinnen is awesome. En er dan achterkomen dat je nog driehonderd andere leuke plots hebt liggen waar je nooit aan toe zal komen.

1Dzayn
1Dzayn

1Dzayn is offline

[5362]
1Dzayn zei op 28 sep 2014 - 17:25:
Oh god de plots. Ik heb werkelijk waar zoveel plots liggen dat ik bang ben dat ik er nog heel veel over heb als ik oud en rimpelig ben

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 28 sep 2014 - 17:26:
Die quote is awesome!

Butteh. Ja. Ik - ik ga nooit al m'n plots kunnen gebruiken. Maar ik ben niet boos, hoor. (:

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 28 sep 2014 - 20:53:
Volgens mijn literatuurboek is het personaal, ja.
En ik schreef vroeger veel in de eerste persoon en nu eigenlijk nooit meer. Maar mijn co-auteur voor de fanfiction die ik nu schrijf heeft er in het vierde hoofdstuk ineens de eerste persoon in gegooid, dus nu moet ik wel (en de eerste drie hoofdstukken herschrijven, want ik word er kriegel van als het niet consequent is).

Ik bedenk me net dat ik wel eens een mengvorm heb gebruikt, trouwens. Voor mijn tweede NaNo: die was in principe personaal, maar er zaten dagboekfragmenten in aan het begin van het hoofdstuk.

xNadezhda
xNadezhda is offline

[7882]
xNadezhda zei op 28 sep 2014 - 20:57:
Je kan ook het vierde hoofdstuk aanpassen? Die is als enige inconsequent.

Dagboek is anders, though. Als je in ik-vorm schrijft, moet je meer beschrijven dan alleen iemands gedachten, zoals in een dagboek. Ik heb nog nooit een dagboek-entry geschreven als "Ik keek rond en zag dat de kamervloer was bedolven onder dode langpootmuggen", terwijl je dat wel zou moeten doen in een ik-vorm-verhaal.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 28 sep 2014 - 20:58:
Ja, maar ze wil per se in de ik-vorm schrijven, en dan zou ik al haar hoofdstukken aan moeten gaan passen.

Krewella
Krewella

Krewella is offline

[2289]
Krewella zei op 28 sep 2014 - 21:23:
Dagboek is dan net zoals een brief, toch? Of nou ja. Zoiets, dan.
Het hangt ook echt heel erg af van het verhaal wat het mooiste is, maar persoonlijk vind ik personaal (is dat dan hij/zij?) het mooiste. I quess.
Ja het hangt er gewoon vanaf, haha. ^^

Plots? Hoe bedoelen jullie precies plots? Als in verhaallijn of als in een klein idee wat uitgewerkt moet worden? Sorry als deze vraag nergens op slaat maar schrijftermen is nou niet mijn sterkste punt.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 28 sep 2014 - 21:29:
Vroeger dacht ik nooit over zo'n dingen na, maar tegenwoordig (het laatste jaar) echt enorm. Want het perspectief waaruit je schrijft, beïnvloedt enorm hoe de lezer er tegenover gaat staan. Met de ik-persoon zullen ze veel sneller een band voelen omdat ze de gedachtes en gevoelens beleven in plaats van er over te lezen. Maar een omnitegenwoordige verteller kan je dingen laten weten die de hoofdpersonages niet weten, wat ook leuk kan zijn om mee te werken. Het heeft allebei dus z'n pro's en cons, dus kijk je best naar wat het best past bij hoe je het verhaal beleefd wilt laten worden.

@Cyn: Plots hoort de volledige verhaallijn te betekenen, dat wat bedacht en uitgewerkt wordt. Maar ondertussen wordt 't ook gebruikt voor kleine ideetjes binnen een groter geheel. (Terms are fluid like that.)

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 29 sep 2014 - 11:52:
Overigens @Daan (en anderen evt ook): het is niet verboden om van perspectief te wisselen, hè, zolang het maar enigszins logisch is (dus bijvoorbeeld met dagboekfragmenten, terwijl je voor de rest toch personaal verhaalt, je snapt het wel).

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 29 sep 2014 - 17:36:
Even iets helemaal anders: ik had nooit door hoeveel ik mijn linkerduim gebruikte tijdens het schrijven/typen tot ik 'm niet meer kon gebruiken. Heeft iemand ook al eens zoiets meegemaakt?

YarahartBill
YarahartBill

YarahartBill is offline

[9076]
YarahartBill zei op 29 sep 2014 - 17:57:
Ja, met mijn wijsvinger toen. Nooit gedacht dat ik mijn linker wijsvinger voor zoveel dingen gebruikte tot hij vol zat met pleisters en ik hem niet meet kon bewegen.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 29 sep 2014 - 18:52:
@Kay: ik had daar eerst heel veel last van & bij mij kwam het omdat ik mijn pennen en potloden altijd veel te stevig vasthield en er te hard mee drukte. Ik heb het afgeleerd met een vulpen, want daar mag je natuurlijk niet te hard op drukken. Edit: wacht, je linkerduim? Maar je schrijft rechts? Ik snap er niks meer van _0_

Een vraag aan vulpenschrijvers: hebben jullie ook zo'n eeltstukje op je middelvinger gekregen?



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16