Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Depressie-topic #13

Depressie-topic #13

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 17 maart 2013 - 14:05:
Lucht je hart, op FanFic is er altijd wel een luisterend oor.



Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 8 jan 2014 - 22:26:
Dat is echt heel naar. In welke klas zit je? En naar welke klas ga je nu?

williewortel
williewortel

williewortel is offline

[315]
williewortel zei op 8 jan 2014 - 22:29:
ik zit nu in de 2e, maar moet waarschijnlijk ook de 2e overnieuw doe als ik me cijfers niet ophaal maar sta maar voor 2 vakken voldoende (nederlands, godsdienst)

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 8 jan 2014 - 22:34:
Maar dan is 't op zich niet zo heel gek dat ze je een niveau terug willen plaatsen, toch?

NaNaa
NaNaa

NaNaa is offline

[9884]
NaNaa zei op 8 jan 2014 - 22:36:
Hangt wel van je onvoldoendes af.. twee vijven is anders dan twee tweeën. Ik kan me niet voorstellen dat je met twee vijven de tweede opnieuw moet gaan doen, of zelfs een niveau lager op moet.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 8 jan 2014 - 22:37:
Ja maar ze zegt twee vóldoendes. Dus dat is in de tweede... tien onvoldoendes?

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 8 jan 2014 - 22:37:
Kijk - ik weet niet hoe je thuissituatie is en andere dingen die invloed kunnen hebben op je schoolprestaties, maar als je voor maar twee vakken voldoende staat is het op zich best logisch als je afstroomt. Maar dat is helemaal niet erg. Dat betekent gewoon dat je het niveau (nu nog) iets te hoog gegrepen is. En als je doorgaat krijg je het nog veel lastiger. Dat geeft heel veel druk en stress en daar word je niet gelukkiger van.
Dus bekijk het van de positieve kant: als je afstroomt kun je het allemaal wat rustiger aandoen, heb je minder stress en zeer waarschijnlijk nog meer tijd voor jezelf ook. En als je een bepaald niveau nodig hebt om de opleiding te doen die je graag wil doen, dan kan dat altijd later nog. Want je kunt in Nederland (en volgens mij in België ) gewoon doorleren.

williewortel
williewortel

williewortel is offline

[315]
williewortel zei op 8 jan 2014 - 22:41:
Nee dat is waar, heb in deze periode er 4 maar heb engels begeleiding, wiskunde ook maar helpt ook niet heel veel, ik heb een 3,8 en een 4,6, 5,4 3,5
Maar had het vorig jaar net aan gehaald

En me rapport van 1e periode ging echt slecht

NaNaa
NaNaa

NaNaa is offline

[9884]
NaNaa zei op 8 jan 2014 - 22:42:
Oh sorry I misread don't mind me I'll just keep doing what I do and creep you guys silence

williewortel
williewortel

williewortel is offline

[315]
williewortel zei op 8 jan 2014 - 22:48:
Hoe kan ik me cijfers omhoog krijgen? Heb nu elke dag gesprek met teamleider voor school zoeken, snap er helemaal nix meer van.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 8 jan 2014 - 22:49:
Maar als je de eerste al net aan haalde, moet je je wel bedenken dat je waarschijnlijk heel hard zult moeten werken en dat het heel zwaar zal worden. No offence, maar de eerste is een peulenschil in vergelijking met wat je in de hogere jaren krijgt en wat er dan van je verwacht wordt.
Je moet er ook aan denken dat er sinds vorig jaar een kernvakkenregel is: ja mag voor de kernvakken (Nederlands, Engels en wiskunde) maximaal één vijf halen. Volgens mij geldt het alleen voor je eindexamen, maar het is logisch dat scholen het ook al overgangsnorm hanteren. Als je daar niet aan kunt voldoen, kun je je diploma immers niet op dat niveau halen.
Ik snap dat het heel naar voor je is, maar ik denk echt dat je gelukkiger wordt als je een niveau lager gaat doen. En het is heel rot dat je dan vriendinnen kwijtraakt, maar als mensen niet meer bevriend met je willen zijn omdat je afstroomt, dan zijn het in de eerste plaats al geen goede vriendinnen.

Kun je dan wel op dezelfde school blijven of moet je naar een andere trouwens?

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 8 jan 2014 - 22:50:
Kijk, aan de ene kant zou ik zeggen: zorg dat je je huiswerk op orde hebt, dat je al je lessen volgt en dat je genoeg tijd besteed aan leren (op tijd beginnen, niet een nacht van tevoren doorhalen). Aan de andere kant: als het in de tweede al zo zwaar voor je is, is de kans klein dat het beter wordt. Misschien kun je je er beter bij neerleggen en inderdaad een niveau zakken.

williewortel
williewortel

williewortel is offline

[315]
williewortel zei op 8 jan 2014 - 22:52:
Ja maar in de 1e had ik allemaal gezeik en ging het het hele jaar slecht met me moeder (manisch depriesief). Ik sta voor Nederlands een 8, Engels 4,8 en wiskunde een 4. Ik moet dan naar een andere school. Daar moet ik binnenkort kijken.

williewortel
williewortel

williewortel is offline

[315]
williewortel zei op 8 jan 2014 - 23:05:
Ja, maar ik moet dit jaar op de school blijven en volgend jaar ben ik daar niet meer maar als ik teveel onvoldoendes haal moet ik de 2e overdoen en dat wil ik eigenlijk ook niet

MariTom
MariTom

MariTom is offline

[4229]
MariTom zei op 9 jan 2014 - 0:37:
Dat klinkt als een hele nare situatie. De regel die Daniëlle noemt geldt op mijn school ook als overgangsnorm in eerdere jaren. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook zo is, maar zoals Daan zegt is het sowieso al goed om daar rekening mee te houden.
Als ik jou was zou ik eerlijk gezegd ook afstromen. Het heeft natuurlijk vervelende kanten, zoals het switchen van school. En ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat je slechte cijfers voor een (groot?) deel ook te maken hebben met je thuissituatie etc, terwijl je misschien het idee hebt dat je veel beter kan.
Maar ik weet niet of de situatie al beter is? En of dat de grootste oorzaak is? Wat Bodine zegt: dan kan je het beter wat rustiger aandoen, heb je minder stress en wat meer tijd voor jezelf.
Zelf ben ik zonder moeite door de eerste, tweede en derde gekomen,en het ging met mij ook niet altijd even lekker prive. Maar zodra ik in de bovenbouw kwam werd het zoveel zwaarder en zijn mijn cijfers echt een heel stuk achteruit gegaan. Ik hang regelmatig op het randje van wel/niet overgaan, en dat brengt erg veel stress. Dat zou ik je dus zeker niet aanraden. Ik vind het te laat om nu nog af te stromen, maar in jouw geval klinkt het voor mij als het beste idee.

xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 9 jan 2014 - 11:06:
Ik snap zeker dat je je alleen voelt en begrijp je vriendinnen totaal niet, waarom zouden ze je nu laten stikken omdat je waarschijnlijk af moet stromen? Natuurlijk zal het lastiger zijn om contact met elkaar te houden als je naar een andere school gaat, maar om jou overal alleen voor te laten staan, is oprecht náár van ze. Je verdient heel veel betere vriendinnen dan deze meisjes. Het enige wat ik kan verzinnen om hen te verdedigen, is dat ze het te lastig vinden om contact te houden en bang zijn om beloftes te houden, dus dat ze het contact nu maar afkappen. Ook niet vriendelijk, echter.

Verder ben ik het met de rest eens. Het is natuurlijk heel erg naar als je een jaar extra moet doen en naar een nieuwe school gaan is ook geen pretje, maar als je nu naar het volgende jaar zou gaan, zou het ook niet leuk worden. Om dan voldoendes te halen zou je zo verschrikkelijk hard moeten werken dat je waarschijnlijk geen tijd meer zou hebben voor iets anders. Op dit moment klinkt het waarschijnlijk als de fijnste oplossing om gewoon mee te gaan met de rest, bij hen te blijven, maar dat lijkt me niet de beste beslissing voor jou. Probeer je maar voor te stellen hoe hard je dan zou moeten werken. Harder dan nu, omdat er in de derde extra eisen zijn omdat je in een profiel moet passen. Harder dan nu, omdat je meer stof aangeboden gaat krijgen. Harder dan nu, omdat je een achterstand hebt opgelopen die je in moet halen.
Hoe vervelend en naar het ook is om alles en iedereen achter te laten (hoewel ik echt denk dat je betere vriendinnen verdient), zou ik proberen er het beste van te maken. Lekker veel scholen bekijken, een paar dagen met andere leerlingen meelopen om te kijken hoe het er écht is, goed luisteren naar het advies van je teamleider (die weet er vast vanalles van, anders was hij geen teamleider geweest) en kijken waar je je het fijnst voelt en waar je het beste inpast.

Toen ik op de middelbare school zat, ben ik drie jaar vrienden geweest met een meisje dat ook een moeder had met een bipolaire stoornis. Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar door haar verhalen kan ik me enigszins een voorstelling maken van hoe ingrijpend dat is op je leven. In haar depressieve periodes had haar moeder aan de ene kant heel veel aandacht nodig en wilde ze, wanneer dat niet gebeurde, super veel met haar dochters praatten. Wanneer dat echter gebeurde, werd ze ongelooflijk achterdochtig en paranoïde en dacht ze dat haar dochters voor iemand aan het spioneren waren. Terwijl ik vrienden met haar was, heeft haar moeder (voor zover ik weet) twee keer een manische en twee keer een depressieve periode gehad, samen duurden ze ongeveer een jaar. In die tijden moesten er vaak ambulances komen met kalmeringsmiddelen aangezien de familie het niet meer aankon.
Ik weet niet heel veel van bipolaire stoornissen, maar door dit vriendinnetje heb ik wel enigszins wat meegekregen. Was er in de eerste periode iets aan de hand met je moeder? En zit ze nu in de manisch fase? Hoe lang duurt dat gemiddeld bij haar? Hoe lang duren haar depressies? Hoe oud was jij toen het begon?

Ik wens je heel erg veel sterkte en succes toe.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20