Welkom op FanFic.nl

De Nederlandse website waar je fanfiction kunt lezen én schrijven.

Nu on-line: (0)

Home » Forum » Stamcafé » Het Boekentopic IV

Het Boekentopic IV

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
xEmma
xEmma

xEmma is offline

[18528]
xEmma zei op 4 feb 2015 - 0:03:
Alles over boeken. Voor de boeken die je nu leest, de geweldige boeken die iedereen zou moeten lezen, de boeken die zo weerzingwekkend slecht zijn dat het een wonder is dat ze überhaupt een uitgever hebben kunnen vinden en voor alles wat je verder ook maar over boeken te zeggen hebt.



NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 26 juni 2015 - 10:53:
@ Daan: Waar heb je dat vandaan? Die informatie. Ik ben best wel geïnteresseerd om te lezen. Ik kan het namelijk nergens echt vinden.
Al vind ik dat tegenwoordig over bijna alle populaire auteurs wel wat gezegd wordt. Of het was fanfictie van dit, of het is een ripoff van dat. Sommige dingen zullen zeker waar zijn, maar dat vind ik gewoon heel erg jammer.

Edit: I found it. En wauw, what a shame. I really enjoyed this book.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 26 juni 2015 - 11:16:
Tijd voor een discussie: Over het algemeen vond ik het illegaal downloaden van ebooks best wel not done, omdat boekverkoop vrijwel de enige inkomstenbron van schrijvers is (ervan uitgaande dat ze hun brood verdienen met schrijven). Maar ik zat gisteravond te denken: ik koop heel veel boeken niet, maar leen ze bij de bib. Prima, want de bib betaalt uit afhankelijk van hoe vaak een boek uitgeleend is. Maar mijn bib (en dan bedoel ik de hele regio, want je kunt gratis boeken uit andere bibs bestellen) heeft schandalig weinig Engelstalige boeken, en ik lees boeken liever niet in vertaling als ik het kan voorkomen. Alles wat ik lees kopen is echter niet te doen. Dus, is het dan ethisch te verantwoorden om ebooks toch illegaal te downloaden, aangezien je hem anders niet gekocht had maar geleend bij de bib?

tl;dr: Is ebooks illegaal downloaden als ze niet bij de bib te krijgen zijn ethisch te verantwoorden?

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 26 juni 2015 - 11:22:
Ik vind van niet, want als je 'm bij de bibliotheek zou lenen, zou de bibliotheek de schrijver daarvoor betalen, zoals je zelf al zei, maar als je het boek illegaal downloadt, dan krijgt de schrijver er helemaal niks voor.
Maar weet je wat me nu te binnen schiet: het is eigenlijk ook niet chill voor schrijvers dat mensen boeken tweedehands kopen of van elkaar lenen, want ze krijgen obviously alleen geld voor de originele aankoop.

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 26 juni 2015 - 11:27:
Ik ben persoonlijk heel erg voor het kopen van boeken, vooral om de reden dat je de auteur support. Ook omdat ik boeken verzamel, dus ik denk er nooit twee keer over na.

Zelf ben ik heel erg tegen voor het downloaden van e-books (voor mezelf), omdat ik het concept gewoon niet leuk vind. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het soms wel doe. Alleen om te kijken of ik het boek leuk vind, is dat zo dan koop ik het boek ook gewoon in fysieke vorm.

Ik heb laatst wel ebooks gedownload voor een vriendin en die haar gegeven, omdat ze geen geld heeft voor zoveel boeken en ze houd ze toch niet. So what's the point?
De meeste mensen downloaden muziek toch ook illegaal?

Ik vind het zelf eerlijk gezegd niet verkeerd, maar ben er ook niet voor. Verder ben ik vrij neutraal in mening en doe vooral wat je zelf wilt. Het feit dat mensen al lezen is sowieso goed. Als het boek uiteindelijk goed blijkt te zijn, zul je het er toch met mensen over hebben en leid je hun misschien tot het kopen van het boek. Je geeft de schrijver en de boeken ook meer naamsbekendheid.

Ik denk dat iedereen zoiets heeft van; waarom betalen als het niet hoeft?

Edit: dit was vrij offtopic, maar ik ben het met Juul eens.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 26 juni 2015 - 11:34:
Over het vergelijken met muziek: muziekartiesten hebben nog andere manieren om geld te verdienen aan hun muziek buiten het verkopen van hun cd's (bv. concerten), terwijl de inkomsten van een schrijver beperkt blijven tot het geld dat hij/zij verdient aan zijn/haar boeken (aangenomen dat de auteur geen andere baan heeft) tenzij het verhaal gekocht wordt om bv. verfilmd te worden.
Maar Tos, ik snap je punt en ik denk idd dat heel veel mensen zo denken.

Edit: hoezo is het offtopic? Het gaat toch over boeken?

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 26 juni 2015 - 11:41:
Ja, dat realiseerde ik me ook. Artiesten hebben inderdaad ook andere inkomst bronnen. Dus dat was geen goede vergelijking.

Klopt, alleen het was niet helemaal direct wat Daan had gevraagd. Meer een rant. haha.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 26 juni 2015 - 13:13:
Ik vind het niet ethisch verantwoord. Natuurlijk doen mensen het, maar dat wil niet zeggen dat het ethisch verantwoord is.
#debatteerskills

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 26 juni 2015 - 13:22:
Ik denk dat dat ons punt ook was (in ieder geval het mijne). Het is niet goed, maar veel mensen doen het toch, omdat het kan.

Bodine
Bodine

Bodine is offline

[21395]
Bodine zei op 26 juni 2015 - 13:49:
Oh, het was wel de formulering van Daans stelling. Vandaar. ^^

Oh, joke. Ik las het verkeerd. Ik heb niets gezegd.

xDevilBitch
xDevilBitch

xDevilBitch is offline

[10099]
xDevilBitch zei op 26 juni 2015 - 15:17:
Nou ja, kijk, ik denk dat je grofweg twee "groepen" (het zijn in deze zin niet echt groepen, vandaar) kunt onderscheiden.
Aan de ene kant denk ik dat het illegaal downloaden van ebooks in de basis niet goed is, omdat het op die manier steeds normaler wordt, er minder boeken verkocht worden, en schrijvers zo hun inkomsten verliezen.
Maar aan de andere kant speelt de beschikbaarheid van boeken ook een rol. In Nederland hebben we gelukkig vrij goede bibliotheken, hoewel die (in ieder geval in mijn regio) wel behoorlijke beperkingen hebben in het aanbod op sommige vlakken. Maar in andere landen (denk aan derde wereldlanden, waar de toegankelijkheid tot internet langzaamaan groter begint te worden, maar ook bijvoorbeeld het platteland van Australië ) is het aanbod veel schaarser, en in zulke regio's denk ik dat illegale ebooks mensen er juist toe zouden kunnen zetten om überhaupt te gaan lezen, net zoals in het voorbeeld van Tos' vriendin.

NovaFlowne
NovaFlowne

NovaFlowne is offline

[1453]
NovaFlowne zei op 26 juni 2015 - 15:33:
Het is dus meer een kwestie van dat we heel goed begrijpen waarom mensen het doen en het dus sneller accepteren, maar toch wel denken dat het fout is.

Als je geen boeken kunt veroorloven dan gaat het ten koste van jezelf als je ze toch wel koopt. Ik denk dat de meeste mensen in dat geval eerder aan zichzelf denken dan aan de schrijver.

MoonRocker
MoonRocker is offline

[11046]
MoonRocker zei op 26 juni 2015 - 17:31:
Ja, dat is ook weer zo, Daan. Misschien is het dan beter om te stellen dat het goed is om boeken te kopen of lenen bij een bibliotheek als je geld en/of een bieb tot je beschikking hebt en dat het acceptabel is eBooks illegaal te downloaden als dat (bijna) de enige manier is waarop je aan (bepaalde) boeken kunt komen.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 26 juni 2015 - 17:44:
Ik heb echt het kapitaal niet om alle boeken te kopen die ik lees. en ik krijg nooit boeken(bonnen) voor verjaardagen of feestdagen omdat mijn moeder vindt dat ik kostbare tijd verkwansel door te lezen (en andere dingen) die ik beter in school zou steken. Dus ik download vrij veel.

Kayley
Kayley

Kayley is offline

[15313]
Kayley zei op 3 juli 2015 - 20:35:
• previous: The Lies of Locke Lamora, Scott Lynch, 499 pagina's;
genre: adult, high fantasy, avontuur.
found: een ex heeft me deze aangeraden een hele tijd terug.
first sentence: At the height of the long wet summer of the Seventy-seventh Year of Sendovani, the Thiefmaker of Camorr paid a sudden and unannounced visit to the Eyeless Priest at the Temple of Perelandro, desperately hoping to sell him the Lamora boy.
thoughts: Ik weet niet wat ik over dit boek moet zeggen, want er is zoveel dat ik zou willen zeggen maar het zijn allemaal spoilers. So here goes: geweldige world building, check; drie-dimensionale personages, check; humor, check; slimme, geloofbare plots, check; en magie, check. Dit boek heeft alles dat ik er in nodig had en dan nog een beetje. Ik wist nooit echt wat te verwachten. De auteur speelt met hoe hij zijn verhaal vertelt, waardoor je constant op je hoede bent, en net als George R. R. Martin (die met zijn aanbeveling van het boek op de cover staat) is hij niet bang om al de vuiligheid van zijn corrupte, gevaarlijke stadstaat te laten zien. Het is Victoriaans, en de hoofdpersonages zijn dieven, en als je ooit een aanbeveling van mij wilt aannemen, laat het dan deze zijn. If you're ever going to read a book for me, this should be it.
recommended: Jajajajajajajajajajajajajaja.

• previous: Red Seas Under Red Skies, Scott Lynch, 558 pagina's;
Geen synopsis want spoilers.

Rebella
Rebella

Rebella is offline

[597]
Rebella zei op 28 juli 2015 - 15:26:
Over de e-book downloads, het ligt er bij mij meestal aan wat er beschikbaar is.
I mean; ik lees boeken om het verhaal, en soms om de auteur, en dan het liefst in 'tastbare' vorm. Ik denk dat we dat allemaal hebben hier.
Aan de andere kant heb ik een e-reader waar ik ook op lees, als ik bijvoorbeeld op vakantie ga, dan hoef ik niet een krat boeken mee te nemen.
Dus ja, het is niet fijn voor de auteur, maar de meeste auteurs hebben er een baan naast omdat het al eeuwen zo is dat een schrijver niet veel verdient. Dus in die zin is het nog altijd het zelfde. Niet dat het goed is, maar ja.
Conclusie; download een e-book als je het nodig hebt, hij anders niet beschikbaar is of omdat je wilt weten of het 'het' boek is dat je wilt lezen of zoiets dergelijks. Als je zoiets hebt van; JA, koop het (although ik het meestal eerst koop, een hoofdstuk lees, het opzij leg, en het later lees zowel op e-book als gewoon...)

Lees nu: Nevelen van Avalon, Marion Bradley. Viking; Zoon van het Noorden, Tim Severin. De taal der spreuken, Blake Charlton. De Maneschijn sonate, Corina Bomann. -oké ook voor de...geen-idee-hoeveelste-keer; in de ban van de ring



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17